Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door Bas vd laar »

Geweldig, lijkt me ook wel fijn zo'n inhoud.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door Bob Diesel »

EasyBee schreef:
zo 12 aug 2018, 20:33
Instructieboekje/handleiding er niet bij gekregen?
Doorrijden tot het oranje lichtje gaat branden en die tankmeter links onderin staat. Volgooien en je weet het.
Bij ons gaat er dan tussen de 55 en 60 liter in. Afhankelijk van hoe lang ik naar een tankstation moet zoeken.
Dat moet je niet op de spits drijven, want ik heb er al eens 66 liter in moeten gooien.
Dus dat is bij ons een 70 liter tank.
ik heb al 73 ltr getankt :bang:
maar id ,op het moment dat het lampje branden gaat ,en ik kan bijna gelijk tanken
is het tussen de 55 en 60 ltr

ik vermoed dus dat de tank inhoud ,ook volgens boekje 80 ltr is
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door EasyBee »

Boekje heeft het bij ons over 70 liter.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door Bob Diesel »

duits of nl

ook in bv distributie wissel zit daarverschil in :roll:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door ErikLuiken »

Prima motor die TDi uit eind 94 en 95 etc. Maar inderdaad blijft tanken soms spannend. Denk je dat ie bijna leeg is gaat er nog 24 liter in. In ons boek, van de 1e eigenaar blijkbaar geweest, staat een tankinhoud van 80liter. Over 73 tanken...is het niet eng om bijna leeg te zijn in verband met de drap onderin de tank? Kom ik dat de vraag of je die drap kunt verwijderen...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door Kroppie »

ik doe niet moeilijk, ik tank als er nog een kwart tank is, word het ook nooit spannend.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door de toren »

Hier ook een fiat type 230 . Rij meestal rond de 100 km per uur op gemak . Kan altyd vrachtwagens voorblijven en idd regelmatig terug naar 4 maar dan raast hij met gemak 95 :). Heb waarschijnlijk lange 5 want top zo rond de 140 gewoon geprobeert. Heb ook al nieuwere campers gehad met 2.8 maar deze loopt veel rustiger maar dat ligt waarschijnlijk aan opbouw en isolatie . De hymer e types kraken echt nergens en weinig motorgeluid ook na 25 jaar niet . preventief riem laten vervangen op tyd na vorige keer pech veel centen weg en heb brandstofpomp laten reviseren omdat de roet behoorlijk zwart was en drupje lekte . Het is de goden verzoeken maar nog niet zo een heerlijke camper gehad .
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door de Jonckheer »

ErikLuiken schreef:
zo 02 sep 2018, 22:14
Prima motor die TDi uit eind 94 en 95 etc. Maar inderdaad blijft tanken soms spannend. Denk je dat ie bijna leeg is gaat er nog 24 liter in. In ons boek, van de 1e eigenaar blijkbaar geweest, staat een tankinhoud van 80liter. Over 73 tanken...is het niet eng om bijna leeg te zijn in verband met de drap onderin de tank? Kom ik dat de vraag of je die drap kunt verwijderen...
Drab onderin de tank? Dat lijkt mij niet normaal. Ik kan bij mijn bus in de tank kijken met een zaklamp. Ik zie dan alleen maar dat alles erg schoon is, nergens vuil of drab en zo hoort het volgens mij. Ik zou dan ook niet weten hoe er drab in de tank zou moeten komen dus het lijkt mij een aanname die nergens op gebaseerd is.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door javanes »

Zit het filter op de aanzuigbuis bij en Ducato daar dan voor niets. :wink:
Wat denk je van bacterievorming. Eén van de nadelen van biodiesel.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 04 sep 2018, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door de Jonckheer »

Dat gaasfilter houd geen drab tegen maar zit er om te voorkomen dat er iets grof in de leiding komt. Er kan uiteraard altijd wel iets per ongeluk in de tank terechtkomen, vandaar. Bij bacterievorming valt er niet meer te rijden en moet de boel gereinigd worden, daar gaat het hier niet over.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door Becosemsaida »

Ik heb ook een 2.5 TDI, van 1994 (!!!!) met 85KW en rij 1 op 10. Wel een hoop bergen, heuvels en bochten en dat maakt het gebruik wat hoger. Lange afstanden op de snelweg in de 5 rijd dat gemakkelijk 120-130km/u. Mijn versnellingsbak is al gerepareerd door de vorigo eigenaar en denk dat daar een "klijne" in zit. Mijn ervaring met deze motoren (heb 15 jaar in Ivecos gereden met dezelfde motor, TD en TDI's) is dat als deze goed worden onderhouden zijn die niet stuk te krijgen de versnellinsbakken zijn de zwakke punten, helaas. De laatste waar ik in reed (busje met altijd te veel gewicht) werd afgekeurd niet omdat de motor niet goed was maar omdat de carroserie niet meer te herstellen was en die had 1.5 MILJOEN km gereden !!!! Olie gebruik is 0,5L bij 2-3 duizend km. Diesel en olie filters om de 15000km en geniet er maar van.

Mijn eerste camper had een Fiat 2.5TD, en nu heb ik weer een Fiat motor (2.5TDI), Peugeot of Citroen motoren vind ik persoonlijk niet lekker rijden. Alles wat minder als 2.5L is voor een camper is veel te zwak al rijden hier toch wat veel 1.9TDI rond.

Goed onderhouden, olie, water en valvoline nakijken en daar van genieten.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door travelscout »

Fiat motor (2.5TDI)?
What's in a name?

Toen ze gebouwd werden was het een echte SOFIM (Iveco)-motor.
Tegenwoordig zou het een FPT-motor zijn.
En nog gekker als je bedenkt, dat FPT staat voor Fiat Power Train.
Paul.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door Becosemsaida »

travelscout schreef:
di 04 sep 2018, 16:45
Fiat motor (2.5TDI)?
What's in a name?

Toen ze gebouwd werden was het een echte SOFIM (Iveco)-motor.
Tegenwoordig zou het een FPT-motor zijn.
En nog gekker als je bedenkt, dat FPT staat voor Fiat Power Train.
Als je begint met vragen over een SOFIM motor weet bijna niemand waar je het over hebt. Je hebt gelijk 120%, de "echte" motoren geleverd bij iveco hebben geen designatie de motoren die geleverd zijn bij de Ducato hebben allemaal FIAT er op staan. Blijft (bijna) de zelfde motor.

FPT is Fiat Power Train....... nooit geweten maar tegenwoordig is de kwaliteit van de Fiat/SOFIM/FPT niet meer zoals het hoord. Maar ja alle merken zijn zo tegenwoordig zodra als de electronica het mechanische werken overneemt is het afgelopen. Maar dit is een ander verhaal..

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
ErikLuiken
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 13:42
Locatie: HOORN NH
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fiat Ducato 2.5 TDI 85 KW?



Bericht door ErikLuiken »

120-130 rijd jij met je Hymer met een 2.5tdi motor Beco? Is dat op de teller zelf of op de TomTom oid? 110 haal ik best maar veel meer.... Niet dat ik sneller hoef te rijden; meestal slaap ik er toch maar o zo heerlijk in als vrouw rijdt.
Plaats reactie