kantel constructie zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Kees
Berichten: 89
Lid geworden op: di 12 aug 2003, 11:40
Locatie: Oirschot

kantel constructie zonnepaneel



Bericht door Kees »

Hallo,

ik ben op zoek naar een kantel constructie (een kant op) voor zonnepanelen.

Je ziet zo vaak campers onderweg met kantelbare zonnepanelen.

Ik heb al heel wat discussies gelezen op dit forum maar nog geen constructies kunnen vinden.


Dus wie kan me helpen.

m.v.g.

kees
klotje



Bericht door klotje »

Achter op de schotel :?: :?:
Kees
Berichten: 89
Lid geworden op: di 12 aug 2003, 11:40
Locatie: Oirschot



Bericht door Kees »

Helaas is dit niet mogelijk met onze schotel.

Ik wil trouwens ook een vrij groot paneel kantelen.

Het is dus niet de bedoeling om constant de zon te kunnen volgen maar slechts het paneel in een (1) richting te kantelen.

Er zijn vast mensen op dit forum die zo een constuctie hebben bedacht.

Dus heel graag reacties

Groetjes
kees
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland



Bericht door Micha »

Kijk eens op de site van Jasicamp: http://www.jasicamp.nl/index.html. Ze zijn niet goedkoop, maar vergroten de opbrengst aanzienlijk.
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg



Bericht door vrijbuiter »

volgens mij worden ze bij Alden gemaakt 80 watt ong. 1200.- euri
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Kees
Berichten: 89
Lid geworden op: di 12 aug 2003, 11:40
Locatie: Oirschot



Bericht door Kees »

Bedankt voor de reacties maar ik ben toch echt op zoek naar een simpele constructie om een zonnepaneel te kantelen.

Dus een foto of tekeningetje van een ijverige doe het zelver??

kees
Kees
Berichten: 89
Lid geworden op: di 12 aug 2003, 11:40
Locatie: Oirschot



Bericht door Kees »

ik heb dit verhaal al helemaal gelezen.
nergens is een tekening of foto te zien,
alleen een discussie over het rendement.

dus toch graag een tekening of foto van een handige doe het zelver die zijn zonnepaneel kantelbaar heeft gemaakt.


bij voorbaat dank.

kees
JohanGols



Bericht door JohanGols »

Kees,

Wat denk je te bereiken met een kantelbare constructie ?? Wil je een beetje rendement uit zo'n constructie halen zul je verplicht zijn om op iedere camperplaats je camper zo neer te zetten dat je je panelen op het zuiden kunt richten. Op veel camperplaatsen zal dit niet mogelijk zijn.
Antonn
Berichten: 1520
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 21:45
Locatie: Drenthe



Bericht door Antonn »

Hoi,

Er zijn ook draaibare systemen die dat doen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan, helaas.
Het rendement verbeterd wel behoorlijk, ik denk dat je beter een paneeltje bij kunt zetten.

Groet Anton
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

een draadspindel die draait via een 12 volt motor van een raamopener.
met een knikarmsysteem komt je paneel dan zo omhoog.
eventueel draaibaar te maken op een draaibare plaat die met een motor via een klein electronisch schakelingetje word aangestuurd richting de zon middels een paar LDR-sensoren. (schakelen op weerstandverschil door de zon)

Dit ben ik nog eens van plan te bouwen voor mij en mijn vader.
Zomers totaal niet nodig maar met wintersport wel want dan heeft mijn vader 4 ampére minder.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
gerrit7
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:20
Locatie: duitsland



Bericht door gerrit7 »

ik denk dat ik iets gevonden heb hoe het kan. ik heb op mijn camper nog een draaibare tv mast (katrein) ik denk dat ik daar mijn zonnepaneel op maak. Moet alleennog een constructie bedenken om het paneel vast te maken maar dat is niet zo moeilijk denk ik.
gerrit
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25



Bericht door camilo »

Ik heb zo'n kantelconstructie gemaakt met behulp van RVS raamuitzetters.

Ik heb twee zonnepanelen van ongeveer 120 cm bij 35 cm. In de lengterichting kunnen deze panelen aan één zijde kantelen; aan de andere zijde zijn de raamuitzetters bevestigd. Op deze wijze kunnen de panelen tot 50 graden gekanteld worden. Bij het inklappen worden de raamuitzetters een kwart slag gedraaid, waarmee de panelen geblokkeerd worden en dus niet meer spontaan omhoog kunnen komen.

Ik heb geen tekening of foto's, maar het principe is heel eenvoudig. Ik "open en sluit" de panelen via het dakluik (ik hoef niet op het dak te klimmen). De RVS raamuitzetters waren nog het duurst van alles; verder komen er wat RVS-boutjes en wat aluminium profielen aan te pas. Als je in de buurt (Alkmaar) komt, mag je het best eens komen bekijken; stuur dan maar een PB'tje)
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

zoiets had ik ook op mijn vorige camper.

in de langs richting van de camper twee alu hoekprofielen plaatsen aan de ene kant drie alu scharnieren aan het 120 watt paneel en het hoek profiel bevestigen.
nu kan het paneeltje dus al kantelen.
aan de andere kant van het paneel een bevestiging maken zodat je het paneel aan de andere hoek profiel vast kan zetten.
nu kan het paneel plat liggen en goed vast gezet worden zodat hij niet weg waait onder het rijden.

dan aan beide zijden links en recht een constructie bedenken om het paneel onder een hoek ook vast te zetten. en klaar is Kees :lol: :lol:

als je dan de camper zo neer zet dat de open geklapte paneel naar het zuiden staat.
kun je s'morgens eerst uit slapen dan koffie drinken en daarna de paneel kantelen en aan hett eind van de middag weer terug leggen, dan waait tie snachts ook niet van het dak af.

dan pak je voor de koffie zonlicht omdat het paneel plat licht, op het weetst van de dag pak je vol vermogen en aan het eind van de dag licht hij weer plat en heb je weer het meeste rendament.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Plaats reactie