Zo dan nu eindelijk de goede afloop .
Vorig jaar eind oktober heb ik BFAB kaart bij de Fiat dealer aangevraagd, want die was zeker nodig voor de keuring. Uiteindelijk is deze kaart 31 december (!) bij de dealer binnengekomen.
De trekhaak met bijbehorende papieren/goedkeuringsnummer had ik inmiddels gemonteerd. Een tekening of papieren van de chassisverlenging was nergens te krijgen, maar ik had een adres waar ze deze tekening wel wilden maken.
Omdat de regels allemaal wat onduidelijk zijn (en om het geld van de tekening uit te sparen), ben ik vorige week naar de RDW gegaan voor een trekhaak keuring, met de papieren van de trekhaak en BFAB kaart.
Dit bleek dus voldoende en vandaag viel het nieuwe kentekenbewijs in de bus met het maximale trekgewicht van 2000kg!
Eigenlijk dus een beetje vreemd, dat de max 1200kg (bij 12% helling) niet van het duitse kentekenbewijs werd overgenomen en er nu max 2000kg achter mag (want Fiat onderstel en trekhaak mogen 2000kg hebben), terwijl er niet naar het chassisverlengingstuk is gekeken. Maar ik vind het best en zoveel ga ik er toch niet achterhangen.
Groeten, Sander.
Trekhaak keuring en chassisverlenging
De chassisverlenging is bij ons al onderdeel van de camper en de trekhaak wordt hier aan vast geschroeft (zeg maar alko model met 4 schroefen, MT005).
Ik had dus wel papieren van de trekhaak zelf, maar niet van de chassisverlenging (die zouden speciaal gemaakt moeten worden). Bij de keuring werd hier gelukkig niet naar gevraagd.
En of je nu zonder papieren ook 750kg mag trekken is me nog steeds niet duidelijk. De trekhaak zelf hoeft niet gekeurd te zijn tot 750kg, maar als er op de auto papieren geen trek-gewichten vermeld staan is het volgens mij toch een ander verhaal.
Groeten, Sander.
Ik had dus wel papieren van de trekhaak zelf, maar niet van de chassisverlenging (die zouden speciaal gemaakt moeten worden). Bij de keuring werd hier gelukkig niet naar gevraagd.
En of je nu zonder papieren ook 750kg mag trekken is me nog steeds niet duidelijk. De trekhaak zelf hoeft niet gekeurd te zijn tot 750kg, maar als er op de auto papieren geen trek-gewichten vermeld staan is het volgens mij toch een ander verhaal.
Groeten, Sander.
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
- Locatie: Bavel
Komende woensdag wordt onze Flair door de verkopende partij naar ned gebracht.. Op de duitse papieren staat :trekhaak max 700 kg. Hoe komt men aan dit getal: max totaal gewicht is 4500 kg , max terrein gewicht is 5200kg. 5200 - 4500 = 700 kg. Mij maakt het niet uit, mijn boot trialer is onder de 700 kg, maar de regelgeving in Duitsland is anders als in Nederland.SanderQV schreef:De chassisverlenging is bij ons al onderdeel van de camper en de trekhaak wordt hier aan vast geschroeft (zeg maar alko model met 4 schroefen, MT005).
Ik had dus wel papieren van de trekhaak zelf, maar niet van de chassisverlenging (die zouden speciaal gemaakt moeten worden). Bij de keuring werd hier gelukkig niet naar gevraagd.
En of je nu zonder papieren ook 750kg mag trekken is me nog steeds niet duidelijk. De trekhaak zelf hoeft niet gekeurd te zijn tot 750kg, maar als er op de auto papieren geen trek-gewichten vermeld staan is het volgens mij toch een ander verhaal.
Groeten, Sander.
Met vriendelijke campergroet, Wim
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Re: Trekhaak keuring en chassisverlenging
Mijn ervaring:
Mijn camper ingevoerd uit Duitsland met een trekgewicht van 750 kg .
Ik wilde gaarne 2000 kg dus RDW aangeschreven ,krijg als antwoord papieren invullen ,keuren in Leliestad en klaar .
Maar kosten +_ € 500 .
Daar ben ik dus tegen in gegaan en veel discussie : om kort te zijn Type goedkeuring Ducato Type goedkeuring opbouw met alle gewichten wederom opgestuurd naar de RDW , Daarna een telefoontje of ik bewijs kon overleggen .
Foto,s opgestuurd met het resultaat een mail met goedkeuring , dus € 500 bespaart
Doe er je voordeel mee.
Maar nu wil ik dus een trekhaak en komen div bedrijven met een chassis aanpassing dat vind ik dus een vreemde zaak .
Bij Fiat en opbouw fabrikant kloppen de gewichten maar zegt de trekhaak verkoper het moet verzwaard worden ra ra .
Heeft iemand hier een antwoord op
Mijn camper ingevoerd uit Duitsland met een trekgewicht van 750 kg .
Ik wilde gaarne 2000 kg dus RDW aangeschreven ,krijg als antwoord papieren invullen ,keuren in Leliestad en klaar .
Maar kosten +_ € 500 .
Daar ben ik dus tegen in gegaan en veel discussie : om kort te zijn Type goedkeuring Ducato Type goedkeuring opbouw met alle gewichten wederom opgestuurd naar de RDW , Daarna een telefoontje of ik bewijs kon overleggen .
Foto,s opgestuurd met het resultaat een mail met goedkeuring , dus € 500 bespaart
Doe er je voordeel mee.
Maar nu wil ik dus een trekhaak en komen div bedrijven met een chassis aanpassing dat vind ik dus een vreemde zaak .
Bij Fiat en opbouw fabrikant kloppen de gewichten maar zegt de trekhaak verkoper het moet verzwaard worden ra ra .
Heeft iemand hier een antwoord op