Hartal dakluik

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Hartal dakluik



Bericht door Marius HRL »

Op onze camper zitten twee Hartal Multi 90- dakluiken.
http://www.freizeitwelt.de/Dachhauben,140729,shop.html#

Het voorste luik is dwars op de rijrichting geplaatst, het achterste in de lengterichting.

Ik heb twee 'problemen' met deze dakluiken:

1. Onder het voorste dakluik zit ons (extra) hefbed; alleen gebruikt als de kleinkinderen meegaan. Ik ontdekte dat er condensatie plaatsvindt op de plaats waar het beddengoed onder het dakluik zit.
Vraag: Is dit een bekend probleem en wat is jullie remedie??

2. Het 'glas' van het dakluik steekt een aantal centimeters uit, buiten de rand van de luikomranding. Omdat die 'glasrand' ook nog eens zes of zeven centimeter boven het dak van de camper uitsteekt, vrees ik dat de eerste de beste boomtak die over ons dak schuurt, erachter blijft haken.
Vraag: Is dit een bekend probleem en wat is jullie remedie??

Bij voorbaat dank voor je reactie!

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hartal dakluik Multi 70



Bericht door Marius HRL »

Inmiddels is het voorste dakluik tijdens het rijden door een enorm sterke windvlaag spontaan open gegaan en vervolgens afgebroken en verdwenen.
Ik hoorde een knal, maar kon die niet verklaren. Bij de eerstvolgende stop ontdekte ik dat de uitzetsteunen (zonder ruit) omhoog stonden.
Ik heb een compleet nieuw dakluik besteld en vervolgens het raamwerk van het oude luik voorzien van een nieuw hefmechanisme, een nieuwe ruit en een nieuw rollo-raam. Was goed te doen. Net als bij het oude dakluik heb ik de vergrendeling verstevigd
Ter voorkoming van herhaling heb ik een spoiler gemaakt van aluminium waterslagprofiel Roval primaire 60 (6 cm 15 graden), dat ik aan de achterzijde extra steun met stukjes van het zelfde profiel

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hartal dakluik



Bericht door Bas vd laar »

Heeft hij het toch 11 jaar uitgehouden zonder gedoe!
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hartal dakluik



Bericht door camilo »

Hier ook een Hartal Multi 90, zowel op mijn vorige B574 als mijn huidige B514. Een wonder van vernuft, maar helaas niet van duurzaamheid. Na zo'n 16 jaar ervaring met deze dakluiken kan ik zeggen dat zo'n beetje alles stuk gaat. Het laatst de vergrendeling van de verduistering met de hor, maar afijn: voor 10 euro een nieuwe klip uit Duitsland laten komen. Wat het ook laat afweten zijn de beugels waarmee het luik wordt geopend en gesloten: die gaan scheuren doordat de kracht daarop zijdelings (hefboomwerking) moet worden uitgeoefend. Dat kun je voor zijn door de beugels met schroeven te versterken. Daarvoor moet het uitzetdakdeel worden verwijderd en dan wijst de rest zichzelf.

On topic: geen ervaring met boomtakken etc., maar mijn Multi 90 is midden boven het achterdwarsbed van de 514 gemonteerd, dus op ruime afstand van de zijkanten. Wel destijds gelijk een spoiler geplaatst en geen problemen gehad.

Condens problemen heb ik niet ervaren, maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat de 514 een vast bed heeft, zodat er meer dan voldoende lucht tussen het bed en het dak kan circuleren.

Nu lijk ik wel wat negatief over de Multi 90 (dit dak wordt, voor zover mij bekend dan ook door geen enkele fabrikant standaard of als fabrieksoptie gemonteerd) maar toch kies ik de volgende keer weer voor dit dak. Het grote voordeel is dat het dak niet alleen in alle richtingen gekanteld kan worden, maar ook zo ver kan worden opengeschoven dat iemand (met een normaal postuur...) door de Multi 90 op het dak kan komen, als ontsnappingsmogelijkheid, maar in mijn geval vooral om de zonnepanelen op de zon te kunnen kantelen en het dak schoon te houden.

Iets over de prijs: de Duitse postorderbedrijven bieden de Multi 90 al aan voor vanaf zo'n 540 euro. Helaas moet je 'm voor dat geld ophalen, want verzenden doen ze niet. Hier in NL is'ie al gauw tegen de 800 euro.
Laatst gewijzigd door camilo op di 22 mei 2018, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hartal dakluik



Bericht door Marius HRL »

LG_Freizeitwelt levert een compleet Hartal Multi 90 dakluik voor 609,-- euro af in NL.
Alle onderdelen zijn ook los te bestellen bij CampingPlus https://www.campingplus.de/categorie.html?cat=320. ook dat bedrijf levert in NL.
Mijn eerste Multi 70 dakluik bestelde ik bij CampingPlus. ik betaalde slecht € 9,50 verzendkosten naar NL. Bij het Multi 90-luik lees ik dat de verzendkosten € 95,-- bedragen. Als dat ook € 9,50 moet zijn, is de totaalprijs daar lager: € 581,50 Vraag even na.....

Die beide Multi 70 luiken werden in de eerste generatie van onze camper (Globecar Familyscout L / Pössl Roadmaster L model 2007) af-fabriek ingebouwd.
Later stelde Hartal dat deze luiken niet bestemd waren voor campers. Een spoiler ondervangt het probleem van de windgevoeligheid.

Ik heb een tweede compleet dakluik besteld, omdat ik ook in het achterste luik haarscheurtjes zie. Door preventief vervangen, voorkom ik dat een medeweggebruiker gevaar loopt door een in eigen beheer rondvliegend luik. Een compleet luik is maar iets duurder dan een los raam en twee handgrepen. Bewaar de oude schroeven. De bij het nieuwe luik geleverde schroeven waren voor onze camper te dun en te kort.
Daarna heb ik voldoende reservemateriaal (rollo's etc)

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hartal dakluik



Bericht door camilo »

Dank voor de tips. Ik had ook al gezien dat de losse onderdelen zó duur waren, dat ik net zo goed een nieuwe Multi 90 kon kopen en dat luik dan naar behoefte te "kannibaliseren". Dat klipje voor de rollo's heb ik trouwens ook bij Camping Plus vandaan. Ik check die prijs voor een Multi 90 inclusief verzending even, want ik heb toch liever, gezien de kwetsbaarheid van het ding, en de onzekerheid het ding de komende jaren nog leverbaar blijft, een luik op voorraad. Wagner.de was behoorlijk goedkoper (zo rond de 530 euro, nu duurder trouwens) maar leverde niet naar Nederland. Dom dat ik toen ook niet even bij Camping Plus heb gekeken naar de prijs inclusief verzending.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hartal dakluik



Bericht door Marius HRL »

Dag Camilo,
Je schreef:
Wat het ook laat afweten zijn de beugels waarmee het luik wordt geopend en gesloten: die gaan scheuren doordat de kracht daarop zijdelings (hefboomwerking) moet worden uitgeoefend. Dat kun je voor zijn door de beugels met schroeven te versterken. Daarvoor moet het uitzetdakdeel worden verwijderd en dan wijst de rest zichzelf.
Helaas begrijp ik nog niet waar die extra schroeven geplaatst moeten worden......... Kun je dat uitgebreider uitleggen?

Dank en groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hartal dakluik



Bericht door camilo »

Het is al een jaartje of anderhalf terug dat ik de beugels met schroeven heb verstevigd tegen doorbuigen en uiteindelijk scheuren en afbreken. Ik heb dus geen precieze herinnering meer aan deze remedie, maar vooruit dan maar. Bij mij waren bij twee van de vier "hefpunten" de beugels al bijna doorgescheurd; er móest dus wat gebeuren. Twee nieuwe beugels kostten immers zo'n tweeëneenhalf honderd euro! Ik heb het transparante dakdeel verwijderd om te kijken hoe de inwendige constructie van de beugels was. Kennelijk waren die beugels hol, waarop ik een "kijkgaatje" heb geboord. Dat klopte: hol van binnen. Wat me toen te doen stond was op de een of andere manier het (dunne) bovendeel van de beugel verbinden met het lage deel, om zo de grotere scheuren in wording te overbruggen. Ik heb toen op alle vier hoekpunten, van boven) verticaal schroeven ingedraaid, drie stuks op elke hoek, schroeven met een extra brede en platte kop. Nu meen ik me ook te herinneren dat ik telkens eerst grotere gaatjes moest boren om de schroeven door die gaatjes te kunnen laten zakken naar de plek waar ze ingedraaid konden worden. Voor alle duidelijkheid: er zijn dus drie horizontale vlakken, de bovenste wordt doorboord om de schroeven te kunnen laten zakken naar het lager gelegen vlak, dat dan middels die schroeven wordt verbonden met het laagst gelegen vlak. Ik draaide de schroeven in vóórgeboorde gaatjes (ik heb ze dus niet laten zelftappen). Het was geen rocket science: het een en ander wees zich bij mij min of meer van zelf nadat ik het transparante dakdeel had gedemonteerd en het kijkgaatje had geboord. Maar let wel: ik schrijf vanuit mijn herinnering!

Overigens heb ik een viertal klein formaat kastverbindertjes (voor keukenkasten e.d.) geklemd tussen de greep van de beugels en de interieurkant van het transparante luik, met de bedoeling om zo de krachten (d.w.z. de zijwaartse hefboomwerking) deels te verplaatsen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, baat het niet, schaadt het zeker niet. Succes.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hartal dakluik



Bericht door Marius HRL »

Deze beschrijving laat niets aan duidelijkheid te wensen over! Hartelijk dank.
Ik ga aan de slag met die handvatten van het voorste luik!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hartal dakluik



Bericht door Hoofdnoorman »

Laat ik dit topic nu helemaal gemist hebben. :-B

Maar niet getreurd, ik heb dezelfde oplossing gemaakt. Wel heb ik even de geleiders er af geschroefd om de beugel te verstevigen aan het montagevlak van het dakje.

Bij mij waren ook de clipjes die de vergrendeling los trekken afgebroken, of althans 3 stuks. Ik heb die allemaal weggehaald en voorzien van 4 plaatjes aluminium 15 x 20 x 2. Deze iets afgeschuind en ietsje gezet. Daarna met boutjes in de handgreep gemonteerd. Er is nu vrijwel geen speling meer als je de handgreep in knijpt en dus komt de vergrendeling gelijk mee. Dat is wel wat anders dan toen ik hem nieuw kocht.
Ook de beide "bedienings" grepen waren bijna doorgebroken in het midden. Aan de achter, en dus ook de binnenzijde, heb ik twee stripjes aluminium van 10 x 2 en ongeveer 10 cm lang gelijmd.

Om eerlijk te wezen gaat het dakluik nu echt perfect, beter dan hij ooit geweest is. Ik denk dan ook dat ik hem laat zitten, mede omdat ik al een heel mooi bod op de Heki 3 heb gekregen.

Nog even een aanvulling:
Het klinkt misschien raar dat ik vertel dat hij nu beter werkt als toen hij nieuw was.
Maar ik moest veel kracht gebruiken om het dak omhoog te drukken en tegelijkertijd die beide beugels in te houden.
Als je ze niet goed ingedrukt houdt, liepen die vergrendelingsblokjes aan en daardoor ga je verkeerd drukken.
Nu kan het dak met duim en wijsvinger ( wel van twee handen :-B ) opengeklapt worden. De reparatie is geheel onzichtbaar.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie