Koelkast en 12V
-
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
- Locatie: Schoonoord
Koelkast en 12V
Enkele weken geleden wilde mijn koelkast niet op 12V werken, daarna opeens weer wel, maar nu ........... gaat hij niet meer uit als de motor stilstaat (en uiteraard de schakelaar op "ON" staat), met gevolg dus dat de motoraccu dus leeg getrokken zou kunnen worden.
Ik verdenk het D+ relais, maar kan dit 'in geen velden of wegen' ontdekken. Wie weet raad. Ik heb de beroemde schakelaar op de koelkast reeds vervangen !
Het betreft een Rimor sailer bj 1999 op een Fiat ducato 2.8 td
in afwachting, groeten Dirk
Ik verdenk het D+ relais, maar kan dit 'in geen velden of wegen' ontdekken. Wie weet raad. Ik heb de beroemde schakelaar op de koelkast reeds vervangen !
Het betreft een Rimor sailer bj 1999 op een Fiat ducato 2.8 td
in afwachting, groeten Dirk
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
- Rotec 590
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
- Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
- Contacteer:
Re: koelkast en 12V
relais contacten blijven hangen.
Zwaarder relais nemen.
Zwaarder relais nemen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
-
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
- Locatie: Schoonoord
Met de Rimor opbouw opzich ben ik niet zo heel erg goed bekend, maar 10 tegen 1 dat het bij dit merk ook geregeld word door een vorm van "electroblock (EBL) ", weet je deze unit te vinden in je camper?
Als je door kunt geven welk merk/type het is kun je waarschijnlijk beter geholpen worden, er zijn opzich niet zo gek veel merken op de markt, en ze worden door nagenoeg alle fabrikanten ingezet.
Schaudt, Votronic, Calira, noem maar op.
Als je door kunt geven welk merk/type het is kun je waarschijnlijk beter geholpen worden, er zijn opzich niet zo gek veel merken op de markt, en ze worden door nagenoeg alle fabrikanten ingezet.
Schaudt, Votronic, Calira, noem maar op.
Ik heb ook problemen met de 12 V werking koelkast. Dan doet ie het dan weer niet (als de motor draait).
Wij hebben een Weinsberg/Fiat duc. Achter het schakel paneel zitten twee relais (van die gewone auto relais voor bv licht enz.) Wordt de inschakeling door zo'n relais verzorgt?
Of zit dat in die schakelbos onder de passagierstoel?
Als iemand mij enig advoes kan geven wat ik mogelijk zou kunnen doen..
Groeten Frank
Wij hebben een Weinsberg/Fiat duc. Achter het schakel paneel zitten twee relais (van die gewone auto relais voor bv licht enz.) Wordt de inschakeling door zo'n relais verzorgt?
Of zit dat in die schakelbos onder de passagierstoel?
Als iemand mij enig advoes kan geven wat ik mogelijk zou kunnen doen..
Groeten Frank
- Rotec 590
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
- Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
- Contacteer:
Vaak kun je het voelen aan het relais met inschakelen van de apparatuur.Frank schreef:Ik heb ook problemen met de 12 V werking koelkast. Dan doet ie het dan weer niet (als de motor draait).
Wij hebben een Weinsberg/Fiat duc. Achter het schakel paneel zitten twee relais (van die gewone auto relais voor bv licht enz.) Wordt de inschakeling door zo'n relais verzorgt?
Of zit dat in die schakelbos onder de passagierstoel?
Als iemand mij enig advoes kan geven wat ik mogelijk zou kunnen doen..
Groeten Frank
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Hehe... eindelijk gevonden en opgelost.
Koelkast werkte dan wel en dan weer niet op 12 V (bij draaiende motor).
Het relais zit bij onze Weinsberg achter het controle paneel boven de keuken, maar daar lag het niet aan.
De schakeldraad naar het relais zat onder de motorkap verbonden (met zonder speciaal verbindingsgeval zonder de draad door te moeten knippen) met een andere draad. Als de motor draait dan komt er spanning op deze draad maar door een slecht contact in deze verbinding... affijn contact vernieuwd en klaar
Greetz Frank
Koelkast werkte dan wel en dan weer niet op 12 V (bij draaiende motor).
Het relais zit bij onze Weinsberg achter het controle paneel boven de keuken, maar daar lag het niet aan.
De schakeldraad naar het relais zat onder de motorkap verbonden (met zonder speciaal verbindingsgeval zonder de draad door te moeten knippen) met een andere draad. Als de motor draait dan komt er spanning op deze draad maar door een slecht contact in deze verbinding... affijn contact vernieuwd en klaar
Greetz Frank
Probleem ook bij mijn Hymercamp....
Ook dan wel, dan niet.... met draaiende motor op 12V. Gisteren aanrechtblad verwijderd en zag een gedeeltelijk weggesmolten 12V kabelschoentje op de + van de schakelaar. Heb e.a. vernieuwd, maar geen resultaat. Kan de schakelaar kapot zijn? Het lampje hierin? (heb hem geopend en doorgemeten, alles zou goed moeten zijn.... Of het relais? (waar zit dat? Ik heb niets kunnen vinden.....) of een verbinding op een 12V contactdraad? Waar zit die dan bij de Hymercamp55?
Heeft iemand deze wetenschap in huis?
Groetjes, Willem
Heeft iemand deze wetenschap in huis?
Groetjes, Willem