Koelkast en 12V

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
DirkenAnneke
Berichten: 476
Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
Locatie: Schoonoord

Koelkast en 12V



Bericht door DirkenAnneke »

Enkele weken geleden wilde mijn koelkast niet op 12V werken, daarna opeens weer wel, maar nu ........... gaat hij niet meer uit als de motor stilstaat (en uiteraard de schakelaar op "ON" staat), met gevolg dus dat de motoraccu dus leeg getrokken zou kunnen worden.
Ik verdenk het D+ relais, maar kan dit 'in geen velden of wegen' ontdekken. Wie weet raad. Ik heb de beroemde schakelaar op de koelkast reeds vervangen !
Het betreft een Rimor sailer bj 1999 op een Fiat ducato 2.8 td
in afwachting, groeten Dirk
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: koelkast en 12V



Bericht door Rotec 590 »

relais contacten blijven hangen.

Zwaarder relais nemen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
DirkenAnneke
Berichten: 476
Lid geworden op: do 14 okt 2004, 23:00
Locatie: Schoonoord



Bericht door DirkenAnneke »

Dat heb ik ook begrepen, maar waar zit nu dat relais bij de FIAT ducato/Rimor ??
Carthago Chic C-line 5.0, Audi A3 cabrio, en BMW1200RT, zendamateur PH5D
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Met de Rimor opbouw opzich ben ik niet zo heel erg goed bekend, maar 10 tegen 1 dat het bij dit merk ook geregeld word door een vorm van "electroblock (EBL) ", weet je deze unit te vinden in je camper?
Als je door kunt geven welk merk/type het is kun je waarschijnlijk beter geholpen worden, er zijn opzich niet zo gek veel merken op de markt, en ze worden door nagenoeg alle fabrikanten ingezet.
Schaudt, Votronic, Calira, noem maar op.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

DirkenAnneke schreef:Dat heb ik ook begrepen, maar waar zit nu dat relais bij de FIAT ducato/Rimor ??
Tja , ik ken de rimor niet. Bij mij in de frankia zit het relais achter het paneel naast een bovenkastje.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel



Bericht door Frank »

Ik heb ook problemen met de 12 V werking koelkast. Dan doet ie het dan weer niet (als de motor draait).
Wij hebben een Weinsberg/Fiat duc. Achter het schakel paneel zitten twee relais (van die gewone auto relais voor bv licht enz.) Wordt de inschakeling door zo'n relais verzorgt?
Of zit dat in die schakelbos onder de passagierstoel?
Als iemand mij enig advoes kan geven wat ik mogelijk zou kunnen doen..

Groeten Frank
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Frank schreef:Ik heb ook problemen met de 12 V werking koelkast. Dan doet ie het dan weer niet (als de motor draait).
Wij hebben een Weinsberg/Fiat duc. Achter het schakel paneel zitten twee relais (van die gewone auto relais voor bv licht enz.) Wordt de inschakeling door zo'n relais verzorgt?
Of zit dat in die schakelbos onder de passagierstoel?
Als iemand mij enig advoes kan geven wat ik mogelijk zou kunnen doen..

Groeten Frank
Vaak kun je het voelen aan het relais met inschakelen van de apparatuur.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel



Bericht door Frank »

Hehe... eindelijk gevonden en opgelost.
Koelkast werkte dan wel en dan weer niet op 12 V (bij draaiende motor).

Het relais zit bij onze Weinsberg achter het controle paneel boven de keuken, maar daar lag het niet aan.
De schakeldraad naar het relais zat onder de motorkap verbonden (met zonder speciaal verbindingsgeval zonder de draad door te moeten knippen) met een andere draad. Als de motor draait dan komt er spanning op deze draad maar door een slecht contact in deze verbinding... affijn contact vernieuwd en klaar :D

Greetz Frank
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

kees2 schreef:Frodo :wink: :D

het beruchte blauwe blokje. :shock:

dat JIJ dat blokje vergeten bent :shock: :D :D :D

deze dingen zijn ECHT niet geschikt voor onder de motorkap. :cry:
Ach die zooi ja, die hadden ze nooit moeten uitvinden.Die dingen kunnen niet tegen vocht.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

kees2 schreef:Frodo :wink: :D

het beruchte blauwe blokje. :shock:


deze dingen zijn ECHT niet geschikt voor onder de motorkap. :cry:
Die dingen zijn NERGENS geschikt voor :twisted: :!: :twisted:
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

jawel hoor.., om een radiootje in te "bouwen" als je een autotje snel wilt verkopen..:)

maar bijvoorkeur zie ik ze in het grote grijze archief. :wink:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Probleem ook bij mijn Hymercamp....



Bericht door Hymercamp »

Ook dan wel, dan niet.... met draaiende motor op 12V. Gisteren aanrechtblad verwijderd en zag een gedeeltelijk weggesmolten 12V kabelschoentje op de + van de schakelaar. Heb e.a. vernieuwd, maar geen resultaat. Kan de schakelaar kapot zijn? Het lampje hierin? (heb hem geopend en doorgemeten, alles zou goed moeten zijn.... Of het relais? (waar zit dat? Ik heb niets kunnen vinden.....) of een verbinding op een 12V contactdraad? Waar zit die dan bij de Hymercamp55?
Heeft iemand deze wetenschap in huis?

Groetjes, Willem
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Kijk eens onder de passagiers stoel, daar zit een plaat met twee relais erop, (en een zekeringkastje) de ene verzorgd het laden, de ander de koelkast, in combinatie met een "gare" aansluiting van de D+ geeft dit wel vaker problemen.
Plaats reactie