Cruise control

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

w-kontakt



Bericht door vwbusje »

Frodo,

zoals vermeld in mijn berichtje is het toerental evenredig met je snelheid
het enige dat er tussen zit is je versnellingen maar ik neem aan dat je niet in je 1e versnelling in de CC rijdt. (gaat overigens wel)
Je CC heeft een puls nodig die evenredig meeloopt met je snelheid en dat is bij een handgeschakelde auto het motortoerental en daaraanvast hangt je dynamo. Je cc-heeft niet een vast aantal pulsen nodig per kilometer dat kan je instellen met allerlei dipswitches (AP300)
Heel veel moderne auto's hebben een w-contact op de dynamo.
Ik weet overigens niet wat eenvoudiger is je dynamo omruilen voor een gereviseerde met W-contact of gaan tobben met het magneetje.

Maar als antwoord op de vraag is het goed zelf te doen, ja dus als je een beetje handig bent en even rondsnuffelt in de bedrading.

Leo
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

De AP 300 heeft geen dipswitches de oude AP 150 wel
en ik rij al 5 jaar met mageneten en een spoel werkt op de KM nauwkeurig
Gebruikersavatar
NicoB
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 02 jun 2003, 12:05
Locatie: Almere



Bericht door NicoB »

In mijn Xantia 1.9SD werkt de VDO super. Dezelfde unit in een Picasso 1.8 benzine was een ramp. De garage heeft ze ingebouwd en (in het geval van de Picasso) een paar keer getracht beter af te stellen.

Daarom denk ik dat eerder de auto bepaalt of een unit geschikt is dan andersom.
Chevy G30 V8 6.5 liter diesel
Vrooeeeemmmm
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

wimh schreef:De AP 300 heeft geen dipswitches de oude AP 150 wel
en ik rij al 5 jaar met mageneten en een spoel werkt op de KM nauwkeurig
Zo lang ze goed vast blijven zitten is er niks aan de hand, overigens kan ik mij niet voorstellen dat ze niet goed werken als de cpu goed is. Er word alleen maar het aantal keren dat de magneet voorbijkomt gemeten, van snelheidsmeting is geen sprake.
Knaus TI Sport 650 2007
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:

Re: w-kontakt



Bericht door Frodo »

vwbusje schreef:Frodo,

zoals vermeld in mijn berichtje is het toerental evenredig met je snelheid

Leo
dit is dus per definitie NIET waar....................
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

geweldig
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

leg eens uit dan:

waarom is dat niet zo??
maak mij eens wijzer en leg eens uit waarom de verhouding motortoerental, dynamotoerental, snelheid varieerd als je in b.v. de 4e versnelling rijdt.
Volgens mij is dat net als met tandwielen en kettingen een vaste verhouding.
De enige spelbreker is de versnelling die er voor zorgt dat deze verhouding wisseld d.w.z snelheid en motortoerental.
Maar volgens mij is de verhouding motortoerental : dynamo-omwentelingen vast.
Dus maak mij eens wijzer????

Leo
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

misschien doelt frodo op het verschil in toerental wat er optreed als je bijvoor beeld in zijn drie rijd, okay het toerental blijft dan ook constant aan de gereden snelheid maar is hoger dan het toerental bij de zelfde snelheid in zijn vier.

Niet dat dat er iets toe doet voor de CC want die registreerd inderdaad zoals Jan zegt het aantal keren dat er een signaal komt, en dat houd hij vast door gas bij tegeven of te minderen. Dit ongeacht hoeveel signalen hij krijgt..

Maarja wat Frodo precies bedoelde is voor mij maar gissen, maar dit leek mij het gene hij bedoelde.. :lol: :lol:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

En dus is Frodo blij dat er nog mensen zijn zoals Marius die nadenken................
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Slip ... ?
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

Menig cruisecontrol bij een benzinemotor gebruikt het draadje van de bobine. Ik had dat ook zo in mijn VW. Dit werkt prima, en net als dat je van de dynamo een signaal zou oppikken. Inderdaad, zo als VWBUSJE al in eerste instantie zelf ook al aangeeft, gebruik je de cruisecontrol dan alleen maar in de hoogste versnelling, maar in 1 of 2 kan het in principe ook, maar dan rij je dus langzamer. :wink:

Een ander vraagje, wie weet hoe de goedkope cruisecontrol (snelheidsregelaar) van Conrad werkt...
Wie wil kijken moet even naar http://www.conrad.nl gaan en dan op "Auto-hifi & auto-accessoires" en dan staat de snelheidsregelaar rechts op de pagina, het 4e product: SNELHEIDSREGELAAR Artikelnr.: 880086 - 8B 29,50 EUR
Bij voorbaat dank
Gast



Bericht door Gast »

Anonymous schreef: Een ander vraagje, wie weet hoe de goedkope cruisecontrol (snelheidsregelaar) van Conrad werkt...
Wie wil kijken moet even naar http://www.conrad.nl gaan en dan op "Auto-hifi & auto-accessoires" en dan staat de snelheidsregelaar rechts op de pagina, het 4e product: SNELHEIDSREGELAAR Artikelnr.: 880086 - 8B 29,50 EUR
Bij voorbaat dank
Deze (eenvoudige) snelheidsregelaar heeft het principe van "handgas", dwz je zet je gaspedaalinstelling alshet ware vast totdat je op de remtrap of op het knopje drukt. Bij een helling in de weg zal de snelheid dus teruglopen (of oplopen :wink: ).
Vergelijk het maar met "een steen op het gaspedaal".

Als je er intresse voor hebt: ik heb er nog een liggen. :shock:

Frans.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Frans wat heb je nog liggen een steen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

Toon schreef:Frans wat heb je nog liggen een steen
Daarvan heb ik er no een heleboel. Hoeveel wil je er? Per luchtpost?

Frans.
Plaats reactie