Slepen van auto met triangel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gast



Bericht door Gast »

De oplooprem is middels een bowdenkabel verbonden met het rempedaal. Als de triangel eraf wordt gehaald, wordt deze kabel onderbroken door middel van een gaffel en een pen, dus een soort snelkoppeling.
De kabel blijft gewoon onder de auto zitten.

Betreffende de stuurkolom, het contacslot moet in de vrijstand gezet worden, maar niet op contact 'aan' natuurlijk.
De auto volgt mooi, maar achteruitrijden is er beslist niet bij, dan slaat het stuur om; denk aan het voorbeeld van Rudi's winkelwagentje.

In het Amerikaanse blad 'Motorhome' waarop ik vele jaren geabonneerd geweest ben, staat jaarlijks een lijst gepubliceerd van auto merken en modellen, waarbij het toegestaan is om deze te slepen, "on all fours".
Dit is met name belangrijk voor auto's met automaat, en dat zijn ze bijna allemaal in de USA. Dit vanwege het feit dat alle automaten gesmeerd worden door een inwendige oliepomp, die normaal aalleen aangedreven wordt bij draaiende motor.
Als je wagen niet op de lijst staat, dan moet de wagen met de aangedreven wielen op een dolly gereden worden; inderdaad, gereden, die dingen hebben ze daar precies voor dit doel. Daarom worden veel wagens achterstevoren gesleept, dus als ze achterwielaandrijving hebben. In dat geval moet natuurlijk WEL het stuurslot vergrendeld staan; volgt beter!
Als er iemand interesse heeft kan ik wel een plaatje verzorgen van zo'n dolly.
Maar ook dit mag NIET in Nederland gebruikt worden.
Cor
Cor2
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 30 jan 2005, 18:47
Locatie: Dwingeloo



Bericht door Cor2 »

Dat was ik dus weer...........
Kan helaas niet 'wijzigen' maar wil nog even duidelijk maken, dat wat ik beschreef is zoals het in Engeland en in Amerika op de markt te krijgen is.
Ik heb een sterk vermoeden dat de installatie van Reysigher hiervan is afgeleid.
Cor
Pim
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:06
Locatie: Breda
Contacteer:



Bericht door Pim »

Ik ben twee keer gesleept met een triangel. De eerste keer vanuit Frankrijk naar Breda met een sleepwagen die zwaarder was dan de mijne. Dit ging perfect zelfs met snelheden tot 100 km/u. De laatste keer was de sleepwagen ca. 1000 kg lichter dan de gesleepte wagen. Boven de 50 km/u begon de combinatie behoorlijk te slingeren.

Pim
Gast



Bericht door Gast »

Reysigher schreef:
MichaelKroese schreef:er zijn toch ook gewoon trailer`s (aanhangwagens) waar een auto op kan staan?
Ik heb voor mijn camper het C rijbewijs maar niet E achter C. Met een aanhanger boven de 750kg moet ik E achter C halen en neem bij parkeren zo'n slordige 14 meter ruimte.

Met slepen heb ik géén E rijbewijs achter C nodig en neem ik bij parkeren nog maar 9.70 meter.

Voor mij is de Triangel dus dè oplossing

Groet,
Reysigher

Ben toch bang van niet :

Aanhangwagens zijn voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen. Voorbeelden: “bakkie”, oplegger en caravan. Een aanhangwagen heeft rode, reflecterende driehoeken links en rechts op de achterzijde. De kentekenplaat is wit met zwarte belettering. Ook een gesleepte auto valt onder de regels voor aanhangwagens. De maximumsnelheid voor een motorvoertuig met een aanhangwagen is 80 km per uur.

Bron:
www.bp.nl volg verkeersquiz en dan bij uitslaglijst op de keuzekolom aanhangwagen kiezen.
jan beikes

net terug uit usa, triangel bekeken



Bericht door jan beikes »

Goedendag, ik ben net 2 week terug uit de usa en wij hebben 5 weken heerlijk rondgereden met onze huurcamper.
Inderdaad is in veel gevallen, en vooral bij grotere campers een auto er achter eigenlijk wel makkelijk, want een camper van 10 m + is in een stad moeilijk te parkeren.
Maar:

Je auto wordt echt heel erg vies, net zo als de acghterkant van je camper, dus voordat je weg wilt.....wassen!
Ook steenslag, wat je eigen achterwielen extra opwerpen gebeurt veel, hiervoor hangt er vaak een soort gordijn als een bezem achter de camper.
Al met al lijkt het mij echt handiger om een klein autotje in een aanhanger te vervoeren, blijft altijd schoon, gelijk klaar voor gebruik je kunt achteruit rijden en voorkomt een hoop narigheid bij ome agenten(ook buitenlandse regels) die denken dat het niet mag dit lijkt mij niet leuk op vakantie.

Ook kun je dan gelijk de fietsen er in blijven deze ook schoon!

Maar leuk idee en succes.

Jan
Edmund
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 22:04
Locatie: Hilvarenbeek

slepen van auto met triangel.



Bericht door Edmund »

Beste medecamperaars.

Er is al veel geschreven over de triangel.
zie pagina 7 en 25 van dit forum.
Ik zelf rij met volle tevredenheid , met de door mijzelf ontworpen triangel.
Ongeremd en < 750 kg.

Gr. Edmund
modderfreak
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 13:25
Locatie: Almelo



Bericht door modderfreak »

misschien een beetje late reactie,

maar het slepen met een triangel is volledig legaal !
ook een auto met gewicht boven de 750 kilo mag gewoon op deze manier worden voortbewogen.

ik heb diverse jurisprudentie hierover van diverse personen en instellingen zoals verkeersknooptpunt, korps landelijk poltie diensten, expertise centrum verkeer en vervoer. zodat ik dus zwart op wit in de atuo heb liggen voor het geval een oom agent mij aanhoudt en denkt gelijk te hebben.

gr Paul
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam



Bericht door vim »

Paul geldt dit voor heel europa??
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Als de aanhangwagen, want dat is de auto die gesleept wordt, boven de 750 kg is heb je wel rijbewijs BE nodig.
Dat is voor de meeste oude knarren :lol: :lol: geen probleem omdat ze die er toch bij kregen.
Tevens en dat zal hiervoor ook wel geschreven zijn heb ik mijn bedenkingen bij de smering van de versnellingbak.
red bullet
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 nov 2006, 22:07
Locatie: Friesland



Bericht door red bullet »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jacko
Berichten: 1179
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 8:32
Locatie: noord-holland



Bericht door Jacko »

hoy, een mooie foto, maar ik vraag mij af hoe je hem moet slepen, want volgens mij valt hij dan in het stuurslot. je kunt toch niet de hele weg met een sleutel in het kontaktslot rijden? of vergis ik mij. zo zou het wel makelijk voor het dievengilde zijn. ben benieuwd naar je antwoord.
m.vr.grt. john.
trotse eigenaar van een hymer 644 g van het bouwjaar 2002.
red bullet
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 nov 2006, 22:07
Locatie: Friesland



Bericht door red bullet »

het stuurslot heb ik er niet meer inzitten, maar als het er wel inzit
steek je de sleutel er in en ontgrendel je het slot,
dan laat je de sleutel gewoon zitten.
mocht je op een parkeerplaats even willen stoppen haal je de sleutel er uit
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam



Bericht door vim »

Ik heb afgezien van een triangel maar een koetswagen gekocht,
Nieuw te koop voor tussen de 700 en 800 euri.
Heb hier de eerste 3000 km mee opzitten met mijn fiat 500(cabrio).
Bevalt uitstekend. Nauwelijks gemerkt achter mijn 2,5 tdi moter.
Op en afrijden geen probleem, vastzetten makkelijk.
Misschien een alternatief ????
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43



Bericht door volvop31 »

vim schreef:Paul geldt dit voor heel europa??
In België is de triangel totaal verboden.
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
Plaats reactie