Slepen van auto met triangel
De oplooprem is middels een bowdenkabel verbonden met het rempedaal. Als de triangel eraf wordt gehaald, wordt deze kabel onderbroken door middel van een gaffel en een pen, dus een soort snelkoppeling.
De kabel blijft gewoon onder de auto zitten.
Betreffende de stuurkolom, het contacslot moet in de vrijstand gezet worden, maar niet op contact 'aan' natuurlijk.
De auto volgt mooi, maar achteruitrijden is er beslist niet bij, dan slaat het stuur om; denk aan het voorbeeld van Rudi's winkelwagentje.
In het Amerikaanse blad 'Motorhome' waarop ik vele jaren geabonneerd geweest ben, staat jaarlijks een lijst gepubliceerd van auto merken en modellen, waarbij het toegestaan is om deze te slepen, "on all fours".
Dit is met name belangrijk voor auto's met automaat, en dat zijn ze bijna allemaal in de USA. Dit vanwege het feit dat alle automaten gesmeerd worden door een inwendige oliepomp, die normaal aalleen aangedreven wordt bij draaiende motor.
Als je wagen niet op de lijst staat, dan moet de wagen met de aangedreven wielen op een dolly gereden worden; inderdaad, gereden, die dingen hebben ze daar precies voor dit doel. Daarom worden veel wagens achterstevoren gesleept, dus als ze achterwielaandrijving hebben. In dat geval moet natuurlijk WEL het stuurslot vergrendeld staan; volgt beter!
Als er iemand interesse heeft kan ik wel een plaatje verzorgen van zo'n dolly.
Maar ook dit mag NIET in Nederland gebruikt worden.
Cor
De kabel blijft gewoon onder de auto zitten.
Betreffende de stuurkolom, het contacslot moet in de vrijstand gezet worden, maar niet op contact 'aan' natuurlijk.
De auto volgt mooi, maar achteruitrijden is er beslist niet bij, dan slaat het stuur om; denk aan het voorbeeld van Rudi's winkelwagentje.
In het Amerikaanse blad 'Motorhome' waarop ik vele jaren geabonneerd geweest ben, staat jaarlijks een lijst gepubliceerd van auto merken en modellen, waarbij het toegestaan is om deze te slepen, "on all fours".
Dit is met name belangrijk voor auto's met automaat, en dat zijn ze bijna allemaal in de USA. Dit vanwege het feit dat alle automaten gesmeerd worden door een inwendige oliepomp, die normaal aalleen aangedreven wordt bij draaiende motor.
Als je wagen niet op de lijst staat, dan moet de wagen met de aangedreven wielen op een dolly gereden worden; inderdaad, gereden, die dingen hebben ze daar precies voor dit doel. Daarom worden veel wagens achterstevoren gesleept, dus als ze achterwielaandrijving hebben. In dat geval moet natuurlijk WEL het stuurslot vergrendeld staan; volgt beter!
Als er iemand interesse heeft kan ik wel een plaatje verzorgen van zo'n dolly.
Maar ook dit mag NIET in Nederland gebruikt worden.
Cor
Ik ben twee keer gesleept met een triangel. De eerste keer vanuit Frankrijk naar Breda met een sleepwagen die zwaarder was dan de mijne. Dit ging perfect zelfs met snelheden tot 100 km/u. De laatste keer was de sleepwagen ca. 1000 kg lichter dan de gesleepte wagen. Boven de 50 km/u begon de combinatie behoorlijk te slingeren.
Pim
Pim
Reysigher schreef:Ik heb voor mijn camper het C rijbewijs maar niet E achter C. Met een aanhanger boven de 750kg moet ik E achter C halen en neem bij parkeren zo'n slordige 14 meter ruimte.MichaelKroese schreef:er zijn toch ook gewoon trailer`s (aanhangwagens) waar een auto op kan staan?
Met slepen heb ik géén E rijbewijs achter C nodig en neem ik bij parkeren nog maar 9.70 meter.
Voor mij is de Triangel dus dè oplossing
Groet,
Reysigher
Ben toch bang van niet :
Aanhangwagens zijn voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen. Voorbeelden: “bakkie”, oplegger en caravan. Een aanhangwagen heeft rode, reflecterende driehoeken links en rechts op de achterzijde. De kentekenplaat is wit met zwarte belettering. Ook een gesleepte auto valt onder de regels voor aanhangwagens. De maximumsnelheid voor een motorvoertuig met een aanhangwagen is 80 km per uur.
Bron:
www.bp.nl volg verkeersquiz en dan bij uitslaglijst op de keuzekolom aanhangwagen kiezen.
net terug uit usa, triangel bekeken
Goedendag, ik ben net 2 week terug uit de usa en wij hebben 5 weken heerlijk rondgereden met onze huurcamper.
Inderdaad is in veel gevallen, en vooral bij grotere campers een auto er achter eigenlijk wel makkelijk, want een camper van 10 m + is in een stad moeilijk te parkeren.
Maar:
Je auto wordt echt heel erg vies, net zo als de acghterkant van je camper, dus voordat je weg wilt.....wassen!
Ook steenslag, wat je eigen achterwielen extra opwerpen gebeurt veel, hiervoor hangt er vaak een soort gordijn als een bezem achter de camper.
Al met al lijkt het mij echt handiger om een klein autotje in een aanhanger te vervoeren, blijft altijd schoon, gelijk klaar voor gebruik je kunt achteruit rijden en voorkomt een hoop narigheid bij ome agenten(ook buitenlandse regels) die denken dat het niet mag dit lijkt mij niet leuk op vakantie.
Ook kun je dan gelijk de fietsen er in blijven deze ook schoon!
Maar leuk idee en succes.
Jan
Inderdaad is in veel gevallen, en vooral bij grotere campers een auto er achter eigenlijk wel makkelijk, want een camper van 10 m + is in een stad moeilijk te parkeren.
Maar:
Je auto wordt echt heel erg vies, net zo als de acghterkant van je camper, dus voordat je weg wilt.....wassen!
Ook steenslag, wat je eigen achterwielen extra opwerpen gebeurt veel, hiervoor hangt er vaak een soort gordijn als een bezem achter de camper.
Al met al lijkt het mij echt handiger om een klein autotje in een aanhanger te vervoeren, blijft altijd schoon, gelijk klaar voor gebruik je kunt achteruit rijden en voorkomt een hoop narigheid bij ome agenten(ook buitenlandse regels) die denken dat het niet mag dit lijkt mij niet leuk op vakantie.
Ook kun je dan gelijk de fietsen er in blijven deze ook schoon!
Maar leuk idee en succes.
Jan
slepen van auto met triangel.
Beste medecamperaars.
Er is al veel geschreven over de triangel.
zie pagina 7 en 25 van dit forum.
Ik zelf rij met volle tevredenheid , met de door mijzelf ontworpen triangel.
Ongeremd en < 750 kg.
Gr. Edmund
Er is al veel geschreven over de triangel.
zie pagina 7 en 25 van dit forum.
Ik zelf rij met volle tevredenheid , met de door mijzelf ontworpen triangel.
Ongeremd en < 750 kg.
Gr. Edmund
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 23 feb 2007, 13:25
- Locatie: Almelo
misschien een beetje late reactie,
maar het slepen met een triangel is volledig legaal !
ook een auto met gewicht boven de 750 kilo mag gewoon op deze manier worden voortbewogen.
ik heb diverse jurisprudentie hierover van diverse personen en instellingen zoals verkeersknooptpunt, korps landelijk poltie diensten, expertise centrum verkeer en vervoer. zodat ik dus zwart op wit in de atuo heb liggen voor het geval een oom agent mij aanhoudt en denkt gelijk te hebben.
gr Paul
maar het slepen met een triangel is volledig legaal !
ook een auto met gewicht boven de 750 kilo mag gewoon op deze manier worden voortbewogen.
ik heb diverse jurisprudentie hierover van diverse personen en instellingen zoals verkeersknooptpunt, korps landelijk poltie diensten, expertise centrum verkeer en vervoer. zodat ik dus zwart op wit in de atuo heb liggen voor het geval een oom agent mij aanhoudt en denkt gelijk te hebben.
gr Paul
Als de aanhangwagen, want dat is de auto die gesleept wordt, boven de 750 kg is heb je wel rijbewijs BE nodig.
Dat is voor de meeste oude knarren geen probleem omdat ze die er toch bij kregen.
Tevens en dat zal hiervoor ook wel geschreven zijn heb ik mijn bedenkingen bij de smering van de versnellingbak.
Dat is voor de meeste oude knarren geen probleem omdat ze die er toch bij kregen.
Tevens en dat zal hiervoor ook wel geschreven zijn heb ik mijn bedenkingen bij de smering van de versnellingbak.
hoy, een mooie foto, maar ik vraag mij af hoe je hem moet slepen, want volgens mij valt hij dan in het stuurslot. je kunt toch niet de hele weg met een sleutel in het kontaktslot rijden? of vergis ik mij. zo zou het wel makelijk voor het dievengilde zijn. ben benieuwd naar je antwoord.
m.vr.grt. john.
m.vr.grt. john.
trotse eigenaar van een hymer 644 g van het bouwjaar 2002.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za 25 nov 2006, 22:07
- Locatie: Friesland
Ik heb afgezien van een triangel maar een koetswagen gekocht,
Nieuw te koop voor tussen de 700 en 800 euri.
Heb hier de eerste 3000 km mee opzitten met mijn fiat 500(cabrio).
Bevalt uitstekend. Nauwelijks gemerkt achter mijn 2,5 tdi moter.
Op en afrijden geen probleem, vastzetten makkelijk.
Misschien een alternatief ????
Nieuw te koop voor tussen de 700 en 800 euri.
Heb hier de eerste 3000 km mee opzitten met mijn fiat 500(cabrio).
Bevalt uitstekend. Nauwelijks gemerkt achter mijn 2,5 tdi moter.
Op en afrijden geen probleem, vastzetten makkelijk.
Misschien een alternatief ????
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter