Dashboardverlichting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
johan191
Berichten: 53
Lid geworden op: do 24 nov 2016, 12:58
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Dashboardverlichting



Bericht door johan191 »

Maar hoeveel lampjes zorgen voor de verlichting in het klokkenspel. Ik heb er maar 1 kunnen vinden hiervoor, En dat vond ik een beetje weinig. Wie weet het antwoord. Stom, ik zie net het antwoord op de 1ste pagina staan. 2 stuks dus. Ik zag heel veel lampjes zitten achterop en de dashboardverlichting lampjes springen er niet echt uit op uniekheid. Ik ga morgen de boel weer loshalen. Ik vond het resultaat met 1 vervangen lampje al een stuk beter ik hoop dat het met 2 een stuk beter wordt. Is er niemand die een foto heeft welke lamphouders dit betreft achterop het klokkenspel. Nu is het nogal een zoekspel, er zitten er zoveel. En ik vind het niet nodig om ze allemaal te vervangen. In dit geval betreft het een Fiat 290 met Burstner opbouw van 1991.
Laatst gewijzigd door johan191 op za 15 apr 2017, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Burstner vervangen door een Chausson Odyssee van 2004
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Atoz »

Bob Diesel schreef:Niet waar er aan te geraken om te kopen
Maar om er bij te komen voor te wissellen
Denk ik :wink:
Inderdaad was het de bedoeling om te vragen hoe ik bij die lampjes kon komen.

Even tussendoor ik draag een multifocale bril zodat ik eigenlijk drie brillen in 1 glas / montuur heb
En dat is best handig. Tenzij... Je als drager toch wel enkel beperkingen hebt.
Zo zie je door het bovenste stukje glas ver en door het middelste stukje glas naar je scherm en door de onderkant kan je lezen.

En dan komt nu het zelf gevonden antwoord op mijn vraag.

Ik zit achter mijn stuur, zet mijn bril af omdat er iets in mijn oog jeukt, kijk naar mijn dashboard en zie plots twee schroefjes met inbuskop zitten.

Nu nog vinden hoe ik dat blok er uit kan trekken, moet je daar iets voor los maken (of moet ik nog eens mijn bril afzetten?)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Kroppie »

johan191 schreef:Maar hoeveel lampjes zorgen voor de verlichting in het klokkenspel. Ik heb er maar 1 kunnen vinden hiervoor, En dat vond ik een beetje weinig. Wie weet het antwoord. Stom, ik zie net het antwoord op de 1ste pagina staan. 2 stuks dus. Ik zag heel veel lampjes zitten achterop en de dashboardverlichting lampjes springen er niet echt uit op uniekheid. Ik ga morgen de boel weer loshalen. Ik vond het resultaat met 1 vervangen lampje al een stuk beter ik hoop dat het met 2 een stuk beter wordt. Is er niemand die een foto heeft welke lamphouders dit betreft achterop het klokkenspel. Nu is het nogal een zoekspel, er zitten er zoveel. En ik vind het niet nodig om ze allemaal te vervangen. In dit geval betreft het een Fiat 290 met Burstner opbouw van 1991.
die lampjes die recht achter een symbool zitten zijn het in ieder geval niet, en ook niet de lampjes die recht achter de waarschuwingslampjes van de groot, dim, stadslicht en richting aanwijzer zitten ,blijven er 2 over.
maar die lampjes kosten weinig dus waarom na 26 jaar niet eens vervangen .
kan je er weer 26 jaar tegen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
johan191
Berichten: 53
Lid geworden op: do 24 nov 2016, 12:58
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Dashboardverlichting



Bericht door johan191 »

Kroppie schreef: die lampjes die recht achter een symbool zitten zijn het in ieder geval niet, en ook niet de lampjes die recht achter de waarschuwingslampjes van de groot, dim, stadslicht en richting aanwijzer zitten ,blijven er 2 over.
maar die lampjes kosten weinig dus waarom na 26 jaar niet eens vervangen .
kan je er weer 26 jaar tegen.

jos
Ik heb een heel doosje met die lampies gekocht een tijdje terug, heb er alleen nog maar één vervangen, ik kon er niet meer vinden, en 1 vond ik wel erg weinig. Maar ik trek het vandaag of morgen nog even los, en bekijk het opnieuw.
Dit betreft een Fiat Ducato van 1991.

Thanks, Johan
Burstner vervangen door een Chausson Odyssee van 2004
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Transitje »

En als je dan toch nieuwe lampjes koopt zou je kunnen overwegen om blauwe of oranje lampjes te kopen, dat geeft een mooi effect.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
johan191
Berichten: 53
Lid geworden op: do 24 nov 2016, 12:58
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Dashboardverlichting



Bericht door johan191 »

Transitje schreef:En als je dan toch nieuwe lampjes koopt zou je kunnen overwegen om blauwe of oranje lampjes te kopen, dat geeft een mooi effect.
Ik heb net een vol nieuw doosje met lampies gekocht. :crazy: Eens kijken of ik vanmiddag in de gelegenheid ben op het 2de lampje te vervangen. (wanneer ik hem kan vinden) :G :bang:
Burstner vervangen door een Chausson Odyssee van 2004
Reindt
Berichten: 43
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 1:22
Locatie: Hansweert

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Reindt »

En heeft er al iemand antwoord op de vraag van On4bgc van 15 april?
Ik heb nl het zelfde probleem, de schroefjes geen probleem maar het klokkenhuis komt niet naar voren, het zit vast aan kabels, moet ik daarvoor de onderzijde van het dashboard losmaken?
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Dashboardverlichting



Bericht door @3 »

Tellerkabel losmaken.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dashboardverlichting



Bericht door jansloos »

Blauwe lampjes, Transitje, ik heb ze dr weer uitgehaald.

Had blauwe LEDs besteld bij de chinees. Niet duur, 10 voor 1 euro, maar ten eerste was het erg wennen. Bij de richtingaanwijzer links of rechts dacht ik steeds de politie zit me achterna.
Heeft toch iets psichies.
En het lagere verbruik van leds. Ze branden maar een klein moment. Dus daar win je niet veel op.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
robbertsolbrig
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 feb 2017, 11:49

Re: Dashboardverlichting



Bericht door robbertsolbrig »

Hoi Germ,

Ook bij mij is de verlichting van het dashboard minimaal en overweeg ook led-lampjes.
Ik heb ernaar gezocht maar kan niets vinden, als jij ze gevonden hebt kun je dat dan op het forum vermelden?

Bvd,
Robbert
Reindt
Berichten: 43
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 1:22
Locatie: Hansweert

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Reindt »

@3 schreef:Tellerkabel losmaken.
Ja maar hoe, ik kan er niet bij of moet dat vanuit het motor compartiment?
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dashboardverlichting



Bericht door jansloos »

robbertsolbrig schreef:Hoi Germ,

Ook bij mij is de verlichting van het dashboard minimaal en overweeg ook led-lampjes.
Ik heb ernaar gezocht maar kan niets vinden, als jij ze gevonden hebt kun je dat dan op het forum vermelden?

Bvd,
Robbert
Kijk eens bij GEEK. op het internet.

Zoekfunctie dashboard licht.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Reindt
Berichten: 43
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 1:22
Locatie: Hansweert

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Reindt »

Nou, inmiddels gevonden hoor, de kabel van de KM teller op de versnellingsbak los maken, makkelijker als anders maar zo moet het dus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dashboardverlichting



Bericht door Kroppie »

bij de peugeot en ducato en citroen types 280/290 tot 94, 2 schroeven links en rechts van het klokkenspel uitdraaien dashboardje naar voren kantelen, stekkers losnemen, verder kantelen en om de kabel zit een plastic huls deze wegschuiven en dan is de kabel los
de 2 lampjes welke helemaal boven in zitten zijn voor de verlichting

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie