Koelkast op 12 volt soms wel soms niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel

Koelkast op 12 volt soms wel soms niet



Bericht door Frank »

Hallo, onze electrolux koelkast doet het de ene keer wel de andere keer niet op 12 volt (bij draaiende motor). Zelf verdenk ik het relais dat hiervoor zorgt, echter waar zit dat ding? Achter de koelkast ?
Graag beetje advies.

Frank
MarcLieve
Berichten: 279
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 12:29
Locatie: Meerhout
Contacteer:



Bericht door MarcLieve »

Het relais ga je waarschijnlijk vinden onder de motorkap, zeker niet achter de koelkast.
Het kan ook goed zijn dat er helemaal geen relais staat, maar de verdeling gebeurt in zo een speciaal stuurboxje.

Wat ik in jou geval ook zeker zou controleren is het volgende:
De zekerringhouder van de koelkast, is hier het contact niet verbrandt, is er een zuiver contcact tussen zekering en zekeringhouder? Deze zekeringhouder kan overal zitten, maar niet achter de koelkast, maar wel eveneens in het motorgedeelte van de wagen, of misschien bij de andere zekeringen van het campergedeelte.
Slecht contact van de koelkast schakelaar, dit kan je controleren doorde wagen te starten en dan de schakelaar enkele keren op en af te zetten, als hij het niet wil doen, dan zit de storing in een eerder schakelgedeelte.
Zoek de realis, en dan effe meten. Zo een relaitje van 30 A kost echt weinig, dus niet twijfelen als het al wat oud is.
Groetjes van Lieve en Marc,
Elnagh Sleek 595.
Gast



Bericht door Gast »

Bij reguliere campers gebeurt de schakeling via het relais in het elektroblok, deze zit meestal onder de bestuurdersstoel. Kijk ook naar de schakelaar deze kan natuurlijk ook geen goed kontact maken. Het relais werkt alleen als de motor draait. Om het zeker te weten moet je eigenlijk een meter gebruiken anders blijft het gissen...Succes
Gast

Re: Koelkast op 12 volt soms wel soms niet



Bericht door Gast »

Frank schreef:Hallo, onze electrolux koelkast doet het de ene keer wel de andere keer niet op 12 volt (bij draaiende motor). Zelf verdenk ik het relais dat hiervoor zorgt, echter waar zit dat ding? Achter de koelkast ?
Graag beetje advies.

Frank
Gast

Re: Koelkast op 12 volt soms wel soms niet



Bericht door Gast »

Anonymous schreef:
Frank schreef:Hallo, onze electrolux koelkast doet het de ene keer wel de andere keer niet op 12 volt (bij draaiende motor). Zelf verdenk ik het relais dat hiervoor zorgt, echter waar zit dat ding? Achter de koelkast ?
Graag beetje advies.

Frank
Ja daar hebben we wat aan
lobbes
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 09 feb 2004, 16:58



Bericht door lobbes »

Vaak alleen slecht contact in het schakelaartje, doe het een paar maal aan en uit.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

lobbes schreef:Vaak alleen slecht contact in het schakelaartje, doe het een paar maal aan en uit.
Of verbind de kabeltjes eens buiten de schakelaar om, weet je of die het wel doet. Als je, zoals ik beide schakelaars altijd op AAN hebt staan kan het alleen nog maar het relais in het elektroblok zijn.
Knaus TI Sport 650 2007
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: di 29 jun 2004, 1:34
Locatie: Axel



Bericht door Frank »

Heb het hele circuit 12 volt nagelopen, niet echt iets kunnen vinden.
Heb de motor gestart en alle contacten gecontroleerd, cq beetje aan gemorreld maar de koelkast bleef het gewoon doen. Mischien heeft het relais niet goed gewerkt... afijn hij doet het nu .
Tevens heb ik de brander en de voeler schoongemaakt... wat een roest.
Werkt nu ook prima.

Wat me wel opviel is dat er aan de binnenkant bij allebei de roosters een fijn gaas was aangebracht, heb het idee dat dit niet origineel is.
Waarom zou dat aangebracht zijn? of is dat origineel?
Lijkt me wel een belemmering voor de luchtcirculatie.

Greetz Frank
MarcLieve
Berichten: 279
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 12:29
Locatie: Meerhout
Contacteer:



Bericht door MarcLieve »

Dat gaas is voor de muggen/wespen en nog ander klein spul buiten te houden. Wees gerust, dit is origineel, ook al lijkt het er misschien niet op. Stel dat je in de zomer een wespenest mee op vakantie neemt ....
Groetjes van Lieve en Marc,
Elnagh Sleek 595.
Plaats reactie