Afgekeurd - afstand koplampen van zijwand

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Patricia & Andy
Berichten: 38
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 18:46
Locatie: Eindhoven

Afgekeurd - afstand koplampen van zijwand



Bericht door Patricia & Andy »

Quote van Toon
zal proberen het duidelijk uit te leggen als het een nieuw model fiat is geen probleem maar de fiats tot +- 2003 zijn dan meestal van het model vanaf 95 nu komt het je meet de koplampen op in de breedste maat dat zal +- 147cm zijn daar mag je 2x 40 cm bij tellen dan is het 227 alles wat daar buiten steekt al is het maar het deurtje van de tredfhord wc kan problemen geven ben je dus 228 is het deurtje al geen probleem meer maar de luifel van 10 cm wel als je een rdw keurmeester treft die op zijn strepen let dus een pietje precies die staat dan in zijn recht om hem af te keuren of hij het doet is vers 2 bij mij in venlo was het raak ik mocht er ook niet bij zijn dus ik kon ook niks vragen kreeg de papieren terug met antwoord afgekeurd op de breedte ten opzichte van de koplampen meld je maar bij garage ....... daar weten ze er wel raad mee verder geen comentaar en uitleg mogelijk na veel navragen moest ik jammer genoeg de rdw in het gelijk stellen maar kreeg wel overal te horen wat een zei... dat grapje kosten mij €300,00 extra maar wel goed gekeurd daarna en wat hield het in koplampen uitbouwen breede steunen er op tractorlampen op de steunen en keuren lampen en steunen er weer af en papieren ophalen dus je weet wel wat voor gevoel dat geeft een kl gevoel en je wordt gewoon gena ... waar je zelf bij staat het ging mij niet om het geld alleen de reden waarom en daar is niks tegen te doen want je kunt alleen maar bij de rdw terecht voor een import keuring dit is mij dus overkomen met de breedte van een camper oja de luifel kun je met vleugel moeren vastzetten en de bumper telt niet mee
Toon,
We kunnen helaas samen met je uithuilen. Afgekeurd in Venlo, precies hetzlfde verhaal, soortgelijke zelfbeheersing toe moeten passen!!! Ik vrees dan ook dat er verder niets aan te doen is dan de boel op de voorgestelde wijze te besodemieteren met koplampen op beugels enz.
Achteraf gezien hadden we jouw verhaal eerder moeten lezen, maar aan de andere kant je gelooft het toch zelf niet dat de campers die zo uit de fabriek rollen in Duitsland niet wettelijk zijn in Nederland? Verder kunnen we alleen superjaloers op zijn op iedereen die door de keuring heen zeilt (met overigens dezelfde basisprobleem) zonder enige opmerking....

Om het e.e.a. duidelijk te maken en in de hoop dat iemand inspiratie heeft. Onze Eura op Ducato chassis van 2001 is over de carrosserie gemeten "maar" 223cm. Aan de rechterzijde is er een opening voor de kachel diepte 3cm dat het meest uitsteekt en links hebben we wat klepjes hooguit 2cm breed. De koplampen staan 146cm uit elkaar gemeten volgens de methode van de keurmeester (over de bovenrand in een rechte lijn). Het is ontzettend moeiljk om de afstand tot de buitenkant van de koplampen accuraat te meten en het zou een grensgeval kunnen zijn. Volgens de keurmeester voldoet de camper zo niet aan de wet.
Dus zelfs als we veugelmoeren voor de luifel erop zetten zijn we dan nog niet! Hoe doet iemand dit met een camper van 230cm breed dan? Zijn dan alle campers uit de Eura fabriek niet wettelijk? Importeur Tigchelaar kent dit probleen niet bij Eura Mobil......???

Hopelijk weet iemand hier raad mee zonder dat we geflesd worden zoals Toon? In het geval dat er geen andere mogelijkheid bestaat, heeft iemand een goed adres dicht bij Venlo van iemand met een beetje hart waar we terecht kunnen? :cry:

Zucht

Patricia & Andy
Antje

Re: Afgekeurd - afstand koplampen van zijwand



Bericht door Antje »

Patricia & Andy schreef:Quote van Toon
zal proberen het duidelijk uit te leggen als het een nieuw model fiat is geen probleem maar de fiats tot +- 2003 zijn dan meestal van het model vanaf 95 nu komt het je meet de koplampen op in de breedste maat dat zal +- 147cm zijn daar mag je 2x 40 cm bij tellen dan is het 227 alles wat daar buiten steekt al is het maar het deurtje van de tredfhord wc kan problemen geven ben je dus 228 is het deurtje al geen probleem meer maar de luifel van 10 cm wel als je een rdw keurmeester treft die op zijn strepen let dus een pietje precies die staat dan in zijn recht om hem af te keuren of hij het doet is vers 2 bij mij in venlo was het raak ik mocht er ook niet bij zijn dus ik kon ook niks vragen kreeg de papieren terug met antwoord afgekeurd op de breedte ten opzichte van de koplampen meld je maar bij garage ....... daar weten ze er wel raad mee verder geen comentaar en uitleg mogelijk na veel navragen moest ik jammer genoeg de rdw in het gelijk stellen maar kreeg wel overal te horen wat een zei... dat grapje kosten mij €300,00 extra maar wel goed gekeurd daarna en wat hield het in koplampen uitbouwen breede steunen er op tractorlampen op de steunen en keuren lampen en steunen er weer af en papieren ophalen dus je weet wel wat voor gevoel dat geeft een kl gevoel en je wordt gewoon gena ... waar je zelf bij staat het ging mij niet om het geld alleen de reden waarom en daar is niks tegen te doen want je kunt alleen maar bij de rdw terecht voor een import keuring dit is mij dus overkomen met de breedte van een camper oja de luifel kun je met vleugel moeren vastzetten en de bumper telt niet mee
Toon,
We kunnen helaas samen met je uithuilen. Afgekeurd in Venlo, precies hetzlfde verhaal, soortgelijke zelfbeheersing toe moeten passen!!! Ik vrees dan ook dat er verder niets aan te doen is dan de boel op de voorgestelde wijze te besodemieteren met koplampen op beugels enz.
Achteraf gezien hadden we jouw verhaal eerder moeten lezen, maar aan de andere kant je gelooft het toch zelf niet dat de campers die zo uit de fabriek rollen in Duitsland niet wettelijk zijn in Nederland? Verder kunnen we alleen superjaloers op zijn op iedereen die door de keuring heen zeilt (met overigens dezelfde basisprobleem) zonder enige opmerking....

Om het e.e.a. duidelijk te maken en in de hoop dat iemand inspiratie heeft. Onze Eura op Ducato chassis van 2001 is over de carrosserie gemeten "maar" 223cm. Aan de rechterzijde is er een opening voor de kachel diepte 3cm dat het meest uitsteekt en links hebben we wat klepjes hooguit 2cm breed. De koplampen staan 146cm uit elkaar gemeten volgens de methode van de keurmeester (over de bovenrand in een rechte lijn). Het is ontzettend moeiljk om de afstand tot de buitenkant van de koplampen accuraat te meten en het zou een grensgeval kunnen zijn. Volgens de keurmeester voldoet de camper zo niet aan de wet.
Dus zelfs als we veugelmoeren voor de luifel erop zetten zijn we dan nog niet! Hoe doet iemand dit met een camper van 230cm breed dan? Zijn dan alle campers uit de Eura fabriek niet wettelijk? Importeur Tigchelaar kent dit probleen niet bij Eura Mobil......???

Hopelijk weet iemand hier raad mee zonder dat we geflesd worden zoals Toon? In het geval dat er geen andere mogelijkheid bestaat, heeft iemand een goed adres dicht bij Venlo van iemand met een beetje hart waar we terecht kunnen? :cry:

Zucht

Patricia & Andy
Gaat het hierbij om dezelfde camper?? Kunnen jullie dit publiek maken zodat de importeur ermee aan de gang gaat, negatieve reclame vindt men over het algemeen niet fijn.
Kat in de zak!! Radar!! Kassa!! Losse kreten hoor maar misschien is het wat, 't is toch van de gekke dat Nederland zo uit de pas loopt met Duitsland?!?
Veel succes en gr. Anneke.
robert
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:55
Locatie: Lummen - België



Bericht door robert »

:!: Ik ben Belg en dus geen betrokken partij, maar bij dit verhaal gaan mijn nek- en rugharen echt steigeren! Hoe kan het nu dat een keurmeester in een bepaald station dergelijke muggenzifterij kan doordrijven. Onvoorstelbbar, en weten dat diezelfde campers probleemloos in Duitsland mogen rijden. Duitsland dat notabene de strengste technische controle kent in Europa.
De helft van ons Belgisch Nederlands wagenpark zou glansrijk rode kaart krijgen bij aanbieding aan een Duits TUV-station. En dan loopt daar in Venlo een Pietje-Precies rond met "meetlat en waterpas" om een cm op te sporen.Wat een mentaliteit. Nu ja, Hitler wist het reeds: geef ze een armband, een kepi en je krijgt er alles van gedaan. :cry:
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg



Bericht door Gewi »

Idiote regels en regeltjes rijzen langzaam maar zeker de pan uit in ons kikkerlandje . Tis ff wennen en weten hoe je de zaak belazerd.
Ze vragen erom.


Greetz Gerard :)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Antje het is gewoon bij de beeste af dat klopt €300,00 is veel geld vindt ik tenminste maar om daar nou elle lange procedures voor te gaan opstarten om een keurmeester op zijn nummer te zetten en er zelf mischien nog slapeloze nachten aan over te houden vindt ik wat te ver gaan
ik had al direct het gevoel van ik wordt gena maar je schiet er toch niks mee op om er tegen in te gaan ben daar ook snel mee opgehouden want ik voelde al snel dat er onder een hoedje werdt gespeeldt met een andere garage/importeur ook daar in de buurt
de keurmeester die hem afkeurde kwam zelf met de naam van de garage waar het euvel verholpen kon worden [ben daar dus niet geweest]
je kunt dan vanalles sugereren maar bewijzen niks
ben met de huidige knaus [het vorige verhaal gaat over het zelfde type waar geen nederlandse type keuring op zat/zit en daar zit o.a een deel van het probleem daarom zit er verschil van keuren door een willekeurige rdw keurmeester ze kunnen de regels dan nog zelf interpreteren] naar veldhoven gegaan en daar werd niks nagemeten
werd het zo overgenomen van de duitse papieren
op mijn kenteken staat 227 cm breedt daar mag 5 cm afwijking in zitten heb ik reeds vernomen van forum apk keurmeester Kees 2 :lol:
kom ik op 232 hij is zonder luifel 230 cm dus zit ik mooi in de marge
maar dat moet je op dat moment wel allemaal weten en waar kunnen maken
het verhaal van ja maar op het camperforum zegt Kees dat het zo moet/mag zijn gaat hellaas niet op
je moet dan met harde gegevens komen of thuis blijven
conclusie het ligt aan verschilende punten die je op dat moment onderuit moet kunnen halen met harde feiten anders gaat het niet
mogelijke oplosing
knaus nederland moet per type camper een type keuring aan vragen en dat doen ze niet vertelde ze mij want er werden te weinig nieuwe door hun geimporteerd
de dealer zegt je koopt hem zelf in duitsland zoek het dan ook maar lekker zelf uit
zo kan ik over dit onderwerp nog heel lang doorgaan maar ik denk dat je wel een beetje in kunt schatten hoe het verder moet/gaat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:



Bericht door reinolt »

Ben ik weer ff blij dat ik zonder kleerscheuren door de APK ben gekomen. Niks over luifel, koplampen of zo gehoord. (gelukkig ook buiten de steekproef gebleven, denk ik). Hoef ik me weer een jaar niet ongerust te maken.

Toon: je schrijft dat de breedte vlgs jouw kenteken 227 cm is. Nou hebben wij, dacht ik, min of meer dezelfde camper, maar op mijn kenteken staat een breedte van 233 cm. (RDW keuring bij import uit D).
Dat is toch wel een grappig verschil. Zouden ze de luifel al hebben meegemeten?

Ik zal een dezer dagen toch is proberen zelf het e.e.a na te meten. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

vraagje: wordt het nou niet is tijd om via belangenverenigingen of zo te kijken of de RDW eisen voor campers niet aangepast kunnen worden?
Ik bedoel dan natuurlijk als verbetering en niet zoals zo vaak bij dat soort aanpassingen als verslechtering.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jack v.W.
Berichten: 26
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 23:28
Locatie: Ugchelen (bij Apeldoorn)

Keuring RDW en APK keuring.



Bericht door Jack v.W. »

Het verhaal van de afkeuring bij de RDW op de maximale afstand koplampen is er een die jaarlijks terugkomt. Namelijk bij de APK keuring. Nu kun je wel zeggen wat niet weet wat niet deert en gewoon de APK keuring ondergaan. Vaak hebben de keurmeesters niet alle regels paraat en wordt deze over het hoofd gezien maar als een steekproef plaatsvindt en de camper wordt afgekeurd op het breedte probleem betekent dit wel dat de keurmeester minpunten verzamelt. Daarvan wil ik niet bewust schuldig zijn.
Daarom heb ik een set extra koplampen aangeschaft en een paar beugels laten maken. Was daarmee beduidend minder dan € 300,00 kwijt. Ik dacht in totaal iets van fl. 150,00.
En nu dan bij iedere APK keuring de extra lampen monteren en aansluiten.

Succes,

Jack
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Jack schreef:
En nu dan bij iedere APK keuring de extra lampen monteren en aansluiten.
Volgens mij moet de auto altijd aan de voorschriften voldoen, niet alleen tijdens de APK.
Wim
Gebruikersavatar
Jack v.W.
Berichten: 26
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 23:28
Locatie: Ugchelen (bij Apeldoorn)



Bericht door Jack v.W. »

kleijntje schreef:Jack schreef:
En nu dan bij iedere APK keuring de extra lampen monteren en aansluiten.
Volgens mij moet de auto altijd aan de voorschriften voldoen, niet alleen tijdens de APK.
Wim
Je hebt helemaal gelijk. Maar op dat moment ben ik helemaal zelf verantwoordelijk. Als je bij een verkeerscontrole betrokken raakt zal hier niet naar gekeken worden.
Als je echter de pech hebt dat van deze extra koplampen bij de keuring door de RDW een aantekening op je kentekenbewijs gemaakt is zul je deze lampen altijd moeten voeren.

Groet, Jack.
Plaats reactie