Inbouwnormen LPG-tank voor verwarming?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Fred j5 1991
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 12:46

Re: Inbouw normen LPG tank voor verwarming?



Bericht door Fred j5 1991 »

Hallo,

Ik vraag mij hetzelfde af. Ik heb 2 weken geleden een J5 Yorker gekocht met een lpg tank erin. Alles werkt maar heb geen idee hoelang deze tank er al in zit. Al het leidingwerk is al wat ouder. Kwam slangen tegen met uiterlijk 2018.
Iemand tips?
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Inbouw normen LPG tank voor verwarming?



Bericht door Sandor Gora »

in ieder geval 1 tip: op mijn kalender staat dat het nu mei 2019 is....
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Inbouw normen LPG tank voor verwarming?



Bericht door veetee »

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Inbouw normen LPG tank voor verwarming?



Bericht door de Jonckheer »

mfellman schreef:
ma 06 mei 2019, 18:55
Een oud onderwerp maar zijn er nog steeds geen eisen en regels ten aanzien van dampgas tanks tbv koken? Wil een tank inbouwen en zit me af te vragen hoe en wat en of een goed houten frame ook kan voldoen. Wil hem namelijk ook goedgekeurd krijgen via de BOVAG voor de NKC verzekering.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR
Als er geen eisen zijn is het ook niet moeilijk. Jij hebt bagageruimtes onder de vloer dus niet in de leefruimte. Daar kun je ergens een damptank plaatsen. Als de schraag waar de tank mee vast zit van hout of staal is zal niet uitmaken als ie goed vast zit. Maar mocht hout een probleem zijn heeft elke gasboer trouwens die stalen bevestigingen gewoon op voorraad en ook is dat van een paar hoeklijnen makkelijk zelf in elkaar te lassen. Als alle leidingen verder keurig zijn bevestigd is er geen reden waarom dat zou worden afgekeurd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Inbouw normen LPG tank voor verwarming?



Bericht door travelscout »

"Een oud onderwerp maar zijn er nog steeds geen eisen en regels ten aanzien van dampgas tanks tbv koken? "

Als ze er al zijn, dan wordt er hier in ons hele koninkrijk, nergens gehandhaafd (ook geen APK eisen).

Maar.
Als er in je verzekeringspolis eisen en regels (voorwaarden) zijn genoemd dan zou ik me daar tenminste aanhouden.
Indien er een ongeluk ontstaat zal men op basis van het niet voldoen aan die voorwaarden, al snel proberen de schade op je te verhalen.
Hangt een beetje af van hoe groot die schade dan is.

Wat mij betreft: lees dus je verzekeringsvoorwaarden er op na en gebruik vooral je gezond verstand!
Paul.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Inbouwnormen LPG-tank voor verwarming?



Bericht door mfellman »

Heb het via de NKC geprobeerd die naar BOVAG verwijst en die kunnen me niets vertellen.... De taxateur/keurmeester van de NKC geeft aan dat ze niet controleren op veiligheid en dat het daarom bij een erkend bedrijf zou moeten gebeuren.... Ik vindt het maar vreemd.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Inbouwnormen LPG-tank voor verwarming?



Bericht door de Jonckheer »

Niemand kan jou verplichten wat dan ook in te laten bouwen bij welk bedrijf dan ook. Ook inbouw door zg deskundig personeel wil niet zeggen dat het ook werkelijk goed en veilig gebeurt. Er zijn legio voorbeelden te vinden van knoeiwerk door "vakkundig" personeel.
Plaats reactie