Motortemperatuur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
humok

Motortemperatuur



Bericht door humok »

Hallo wij hebben een fiat ducato 1,9TD
Na een kort ritje vanavond (5 minuten) was de temperatuur al opgelopen tot dik boven de 90 graden en soms zelfs al bijna bij het eerste rode streepje. Wat zou dat kunnen zijn?
Hugo
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

De radiateur kan lek zijn. Controleer eens of er nog genoeg water in zit.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Kleine aanvulling van mijn kant,
kontroleer even of de koelventilator(en) achter de radiaror wel aanslaan.
(dit euvel komt vaker voor bij deze motoren, zeker degene met dubbele vemtialtor)
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Welzeker kan dat.
En zoals meneer zelf al aangaf na de korte rit was de temperatuur al opgelopen tot dik 90 graden, dan moeten de vinnen wel zeker draaien, en hard ook.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:



Bericht door reinolt »

Ja Kees, dan is dus waarschijnlijk de thermostaat kapot. Of hij maakt door oxidatie sluiting. Dus wat Frodo zegt doen: kijken of de ventilator(en) draaien.
Suc6
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
pieboon
Berichten: 464
Lid geworden op: do 20 nov 2003, 19:49
Locatie: dinteloord



Bericht door pieboon »

Dit euvel eerder meegemaakt, de themostaat was niet kapot (getest in pan water en aan de kook gebracht). Echter als hij gemonteerd was, met ontluchtingsventieltje aan de bovenzijde, ging hij niet open. Dus geen water naar de radiateur en ook geen draaiende ventilators. Er is lang naar het euvel gezocht zelfs de waterpomp is vernieuwd, themostaat vernieuwd. Niets hielp, het ging een tijdje goed en dan ineens knalde de temperatuur er weer uit. UIteindelijk een gaatje van +/- 5 mm in de themostaat geboord en sindsdien geen problemen meer gehad.
Vriendelijke groet Piet.
Vriendelijke groet Piet.

de flair is vervangen door een Concorde concerto 780H
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

FF terzijde, let er ook op dat de zekeringen van beide ventilatoren nog intakt zijn, op één ventilator red je het niet 's-zomers in de bergen.
Knaus TI Sport 650 2007
TeCe
Berichten: 54
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Deventer



Bericht door TeCe »

Hugo,

zo snel zo'n hoge temperatuur dat is zeker niet goed.
Helaas zijn er nogal wat mogelijkheden, zijn ook al in vorige antwoorden aangegeven:
- te weinig koelvloeistof (door lekkage bij radiator, pomp, slang, etc of lekke koppakking)
- te weinig doorstroming van de koelvloeistof (thermostaat gaat niet goed open, thermostaat weet niet dat het warm is omdat het kleine ventiel-gaatje niets doorlaat, waterpomp draait niet goed mee vanwege slappe V-riem, waterpomp zelf is kapot (schoepjes weggerot) )

Ik wil er nog een mogelijkheid aan toevoegen: radiator geeft geen warmte af. Dit kan doordat de lamelletjes zijn verstopt of dat de radiator aan de buitenkant is verroest. Het koelsysteem werkt dan eigenlijk goed, maar de radiator geeft de warmte niet af aan de buitenlucht waardoor het systeem als geheel toch weer te warm wordt. Kijk eens van voren door je grill heen. Kun je door de lamelletjes heen kijken? Zijn ze platgedrukt? Als je voorzichtig je vinger langs de lamelletjes beweegt (niet platdrukken !) breken ze dan af? Dan is de radiator uitwendig gecorrodeerd en moet ook vervangen worden.

Je schrijft niet wat er gebeurd als de temperatuur bij het 1e rode streepje komt. Heb je toen de motor uitgezet of is toen toch de temperatuur weer gedaald? Het rode streepje lijkt mij toch te hoog, dus wat Frodo zei over de koelventilatoren moet je dan ook nog controleren. MAAR dit is een tweede probleem: je 1e probleem is het te heet worden.
(overigens kan het met het het hierboven beschreven radiatorprobleem ook nog zijn dat de koelventilatoren het goed doen, maar ook dit niet helpt om de warmte van de radiator te laten afgeven).

Succes!

TeCe.
Coördinator commissie Techniek Camper Club Nederland
humok



Bericht door humok »

bedankt allemaal,
ik heb het alles uitgeprint en ga er morgen mee aan de slag.ik moet er nu wel uitkomen.
groet Hugo
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Na enige spraakverwarring zijn we er toch uit, het verhal van TC is zeer verhelderend :wink:
Plaats reactie