'Krakende' campers...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jo&co
Berichten: 179
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:27
Locatie: Knokke-Heist (België)

'Krakende' campers...



Bericht door jo&co »

De voorbije jaren waren we steeds op pad met een (gehuurde) Flair. Wat ons steeds opviel tijdens het rijden waren de krakende geluiden die het voertuig produceerde. Is dit de opbouw die een beetje beweegt.... het kraken werd erger tijdens het nemen van een bocht.
Wat is dat krakend geluid en waar komt het vandaan ?
Komt het voor bij alle campers of vooral bij integralen ?
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.
Paul B.
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:17
Locatie: Lemmer



Bericht door Paul B. »

Wij hebben een Dethleffs A5831 uit 2003 en hadden ook last van kraken. Heel storend, het begon al als je achterin instapte en vooral ook te horen bij lagere snelheden. Eerst dachten we dat het in de handrem zat. Later merkten we dat het in de vering moest zitten. De dealer (De Jong Hattem) heeft de oplossing gevonden en teflon plaatjes tussen de bladveren laten monteren. Deze moet ik bij een grote beurt laten vernieuwen. Nu helemaal geen last meer :D .

Hopelijk heb je hier wat aan. Groeten,
Paul
concorde
Berichten: 538
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:14
Locatie: Heemskerk/Altea



Bericht door concorde »

af en toe wat teflonspray tussen de bladveren sproeien helpt ook.

Groetjes Nico
volvop31



Bericht door volvop31 »

Of teflonvet...
Willy
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

krakende camper



Bericht door JV »

Of het omwille van de zelf (schok)dempende werking van een bladveerpakket goed is om teflonspray of vet tussen de bladente spuiten betwijfel ik.
Tegen het kraken zal het inderdaad wel helpen.

Het kraken kan ook zitten in de rubbers van de veerhand waar het pakket of de veer bevestigd zit. In de voorste bevestiging kan de bladveer min of meer draaien en in de achterste scharnieren. Daat kan wel een smeermiddel worden gebruikt dat geen rubber aantast.

Groeten, Jaap.
Burstner t605.
jo&co
Berichten: 179
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:27
Locatie: Knokke-Heist (België)



Bericht door jo&co »

Naar mijn gevoel was het kraken niet afkomstig van de veren maar van de opbouw zelf. Het geluid kwam meer van boven. Het leek wel of de hele opbouw zich een beetje 'zette'. Kan dat ?
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.
Charles2



Bericht door Charles2 »

Wij hebben een Dethleffs camper (A 5250) en hebben geen last van kraken. Wel beweegt de opbouw. Bij de overgang naar de alkoof is een kunstof profiel over de gehele breedte van de alkoof aangebracht. Ter plaatse van de hoeken van de opening tussen de opbouw en de alkoof is dit profiel zowel links als rechts gescheurd. Ik heb dit euvel bij meerdere Dethleffs campers bemerkt. Volgens mij kan dit geen kwaad. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Is er een Dethleffs bezitter die al een oplossing heeft bedacht om deze scheuren op een mooie manier weg te werken.

Charles
BABSI
Berichten: 815
Lid geworden op: zo 21 dec 2003, 0:37
Locatie: Overpelt Be
Contacteer:

Re: krakende camper



Bericht door BABSI »

JV schreef:Of het omwille van de zelf (schok)dempende werking van een bladveerpakket goed is om teflonspray of vet tussen de bladente spuiten betwijfel ik.
Tegen het kraken zal het inderdaad wel helpen.

Het kraken kan ook zitten in de rubbers van de veerhand waar het pakket of de veer bevestigd zit. In de voorste bevestiging kan de bladveer min of meer draaien en in de achterste scharnieren. Daat kan wel een smeermiddel worden gebruikt dat geen rubber aantast.

Groeten, Jaap.
Jaap, je hebt volkomen gelijk. Je mag zomaar geen vet tussen de veerbladen aanbrengen. Je veranderd daar n.l. de progressivieteit van het verenpakket mee en dat kan toch niet de bedoeling zijn neem ik aan.

Ik heb dezelfde problemen gehad met mijn Safariway camper. Hij staat op een Ford transit chassis. En ja, hij kraakte op een gegeven moment al als ik achter instapte. Wat bleek nou, een deel van de bladveren waren met elkaar verbonden door een lange bout. Die bout liep dwars door een teflon bus en dat samen zat weer in een oog van één van de bladveren. En die teflon bus was zo goed als verdwenen.

Busjes, aan beide zijden, vervangen en klaar was Kees ( in dit geval Laffie..)
De FORUMFOTOGRAFE!

http://www.bepmaassen.nl
volvop31



Bericht door volvop31 »

Bij de Fiat-dealer steekt men ook vet (teflonvet,denk ik) tussen de bladveren, deze veren liggen los op elkaar.
Beste groeten
BABSI
Berichten: 815
Lid geworden op: zo 21 dec 2003, 0:37
Locatie: Overpelt Be
Contacteer:



Bericht door BABSI »

volvop31 schreef:Bij de Fiat-dealer steekt men ook vet (teflonvet,denk ik) tussen de bladveren, deze veren liggen los op elkaar.
Beste groeten
Dat klopt, de bladveren liggen inderdaad los op elkaar.
Worden die veren dan belast dan zullen ze bij een bepaalde druk inveren.
Smeer je dan vet tussen de veerbladen dan zullen die veerbladen makkelijker over elkaar heenschuiven ( das duidelijk dacht ik... :!: ) en zal de karakteristiek van het verenpakket veranderen. Na verloop van tijd zal het vet tussen de veerbladen verdwijnen en begint het kraken en piepen weer van voren af aan.
Tenminste, zo verging het mij... :!:

Nee, je kunt beter iets meer tijd in het onderzoek steken naar de hoofdoorzaak van het ellendige piepen en kraken en het dan voorgoed oplossen... :!: :!:
De FORUMFOTOGRAFE!

http://www.bepmaassen.nl
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

vet tussen de veerpunten is niet raadzaam
vet houdt nl ook zand vast en dat schuurt weer de veerpunten dus zullen die harder slijten
als het echt daar aan ligt is het beter om er iets tusen te zetten zodat de bladen elkaar niet meer raken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
luc verlinde
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 08 feb 2004, 20:49
Locatie: Gent België

krakende campers



Bericht door luc verlinde »

Jongens, jongens...wat leest men hier allemaal.Wanneer men met een vraag zit moet men allereerst de bedenking maken wie er eventueel de meeste ervaring heeft met het voorkomend probleem.De meeste campers rijden achteraan met bladveren die in vergelijking met vrachtwagens de kleine broertjes ervan zijn.Bij vrachtwagens worden die bij een groot onderhoud gegraffiteerd, ingespoten men een soort grafietolie dus, nadien werkt de vering nog steeds maar met minder gekraak, zo zie je maar ... voor alles is er een oplossing, let op: grafiet is een enorm vuil goedje, de doe-het-zelver zal er dus niet zo veel plezier aan beleven.
Mobilvetta P4 Ivecochassis 15C4.2
BMW R1100S
volvop31



Bericht door volvop31 »

Ik denk niet dat de "veringskarakteristiek" daarmee drastisch zal veranderen. Het vet zit er bij mij nu ongeveer een jaar tussen en hij piept of kraakt nog steeds niet. Als het terug begint doe ik het ditmaal zelf (is niet zo moeilijk).
leod
Berichten: 332
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 22:56
Locatie: Hemmen

Krakend veerpakket



Bericht door leod »

Wij hebben een camper op basis van een Toyota Landcruiser HZJ79 (terreinwagen pickup).
Daarvan hebben we de bladveren achter (en ook trouwens de schroefveren voor en de schokdempers) laten vervangen door Australische Old Man Emu veren bij Kees en Mieke Tijsterman (voorheen rijders in Parijs-Dakar) in Waddinxveen.
Die weten beslist wel hoe dat met veerpakketten zit.
Tussen de verschillende veren in het pakket zitten ronde teflon plaatjes (ook nu nog na drie jaar).
Kees heeft ons gezegd dat we die veren regelmatig met een PTFE-spray moeten invetten. Dat doen we dan door het chassis met een krik op te beuren zodat het veerpakket wat makkelijker te openen is en steken er dan een schroevendraaier tussen zodat we ruimte hebben om er tussen te sprayen (deze methode heeft Kees ons aangeraden).
Na verloop van tijd (4 tot 6 maanden) begint het spul bij bochten weer wat te bonken en moeten we deze procedure herhalen en het resultaat blijft prima.
Problemen met slijtage door zand hebben we nog niet kunnen constateren hoewel we toch regelmatig in het zand zitten, b.v. in Marokko.

Reactie op het begin van dit onderwerp: beweging in camperdeel t.o.v. de cabine.

Omdat wij een terreinwagen hebben met een vaste camperopbouw is er bewust voor gekozen het camperdeel met ca. 5 cm afstand van de cabine te monteren en er een rubber manchet tussen te zetten (we hebben dus wel een doorgang tussen cabine en camper).
Onder zware condities, zoals het rijden op onverharde wegen en pistes zoals Marokko, kan het chassis ook normaal blijven bewegen, c.q. torderen (wat normaal is) zonder dat de rest van de combinatie of carrosseriedelen begint te wringen, knerpen of scheuren.
Plaats reactie