Truma 3002 -> geen warm water, boiler vult niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie

Wanner douche je in de camper?

Peiling eindigde op ma 02 feb 2004, 18:31

Alleen als ik vrij sta.
18
51%
Als ik vrij sta, en als het regent ook op de camping.
8
23%
Altijd
9
26%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Alex_H
Berichten: 31
Lid geworden op: di 30 dec 2003, 21:26
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Truma 3002 -> geen warm water, boiler vult niet



Bericht door Alex_H »

In onze camper zit een Truma 3002 verwarming/boiler.
En met die boiler heb ik het steeds aan de stok :x
Op de een of andere manier blijft het reservoir leeg (ja, ik heb de vorstbeveiliging uitgeschakeld :wink:
Als ik de kraan open draai, komt er, hoe lang ik ook wacht, geen water uit. Ook de pomp maakt een ander (minder zwaar) geluid.

Naar mijn idee zijn er 2 mogelijkheden, namelijk of de aanvoer zit verstopt, of er wordt ergens valse lucht aangezogen.

Ik heb dit al eens laten repareren. Hierbij heeft men de boiler geopend en geheel gereinig, kalk verwijderd e.d.
Dat kostte een kapitaal en werkte ook nog (waarmee valse lucht voor mij dus eigenlijk weer af valt), maar na 2 (korte) vakantie's was de warmwaterpret weer over.

Nu kan ik de boel wel weer laten maken, maar zonder verdere maatregelen lijkt me dat water (geld) naar de zee (reperateur) dragen.
Ik zit zelf aan een of ander filter in de aanvoerleiding te denken.
Wie weet raad?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Alex Hoeksema
Henk HFT
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 16:22
Locatie: Ugchelen

Warm water



Bericht door Henk HFT »

Hoi Alex,
Uit je verhaal begrijp ik dat de pomp een ander "licht" geluid maakt. Dit duid erop dat hij niet in het water loopt (dus geen water aanzuigt) Maak de zuigzijde van de pomp los, en hang een slangetje in een fles met water en kijk of er nu wel water uit de (warm)waterkraan komt. zoja dan zit de slang tussen de pomp en de tank verstopt, of de tuit van de watertank waar de slang op zit. Kun je de slang tussen de pomp en de boiler door blazen??? Zoja, dan zit die in ieder geval niet verstopt.
suk6, Henk HFT
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Onze keuze staat niet in de poll.

Wij douchen NOOIT in de camper. Wij staan vrijwel nooit langer dan 2 nachten vrij. 's zomers willen we nog wel eens de buitendouche gebruiken, maar dat is koud water.

Onze boiler is al 2 en half jaar kapot en er wordt nu eens naar gekeken wat er aan de hand is. Tot nu toe heb ik warm water in de camper niet gemist. Gewoon een keteltje water opzetten en binnen 5 minuten heb je warm water, sneller dan met een boiler.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Kamperen, CAMPEREN. Het er op uit zijn met een camper, het genot van vrijheid en gemak. Niet afhankelijk zijn van anderen en andere voorzieningen. Gebruik maken van verzorgingsstations en niet noodgedwongen op een camping moeten staan om te douchen en te wassen. Ik ga liever in mijn eigen camper onder de douche staan dan dat ik ergens op een camping van de gezamelijke douches gebruik maak. Een camper is er voor de vrijheid. Met een caravan kan ik ook een paar dagen vrij camperen om daarna een camping op te zoeken. Is veel goedkoper als het camperen en rond trekken met een camper. Elke caravan is wel geschikt te maken om vrij te camperen. De keuze voor een camper is om te genieten van de vrijheid. Ik heb in al mijn campers in de zomer, najaar en winter gebruik gemaakt van de douche en alle andere faciliteiten die de camper beschikbaar had. Ik heb nooit intersse gehad om op een camping te overnachten. In de afgelopen twee jaar heb ik (wij) een caravan gehad vanuit financiele overweging. Dan krijg je de rekening van de camping gepresenteerd en dan is de keuze weer snel gemaakt. €1500,- voor 3 weken op een plekje staan terwijl je in de jaren daarvoor voor niets aan het water kon staan en bij de plaatselijke brandweer gratis water kon krijgen en de gemeentelijke camping €2,00 vroeg voor het legen en ook vullen van de tanks. Ik ben nu weer een eigen camper aan het bouwen, de badkamer neemt wederom een groot gedeelte van de ruimt in beslag. Een aparte douhe en WC (met vaste tank) is voor mij een must om de camper werkelijk daarvoor te gebruiken waarvoor deze ook bedoeld is. CAMPEREN
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Truma 3002 -> geen warm water, boiler vult niet



Bericht door janschrik »

Alex_H schreef:In onze camper zit een Truma 3002 verwarming/boiler.
En met die boiler heb ik het steeds aan de stok :x
Op de een of andere manier blijft het reservoir leeg (ja, ik heb de vorstbeveiliging uitgeschakeld :wink:
Als ik de kraan open draai, komt er, hoe lang ik ook wacht, geen water uit. Ook de pomp maakt een ander (minder zwaar) geluid.
Zit er misschien een luchtbel voor de pomp ?
Knaus TI Sport 650 2007
pieboon
Berichten: 464
Lid geworden op: do 20 nov 2003, 19:49
Locatie: dinteloord



Bericht door pieboon »

Als ik het goed heb krijg je wel water op de koude kraan, als dat het geval is hoef je niet meer bij de pomp te kijken.
Volgende stap is om te controleren of er water naar de boiler gaat.
Schakel de pomp uit en kijk of je de toevoerleiding naar de boiler los kan nemen (Probeer wel je lekwater op te vangen). Start de pomp, als je daar water krijgt is het goed, zoniet, dan heb je in dat stuk een verstopping, maar niet erg waarschijnlijk. Neem daarna de afvoer los en probeer om de boiler door te blazen vanaf de invoer van de boiler.
Je snapt het al, zo ga je stap voor stap verder tot je het euvel heb gevonden.
Voor je veel werk gaat doen is het misschien handig om de kraan even te controleren of die geen verstopping heeft in het warmwater deel.
Als je helemaal gee water krijgt wil het wel eens helpen om pomp aan te zetten en kraan open en daar aan te zuigen. Klinkt raar maar als je watertank helemaal leeg geweest is krijgt je pomp het soms net niet aangezogen, dus geef je hem net dat beetje hulp wat jou weer water uit de kraan geeft.
Groetjes Piet
Vriendelijke groet Piet.

de flair is vervangen door een Concorde concerto 780H
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis



Bericht door de Guust »

MonRoe schreef:Onze keuze staat niet in de poll.

Wij douchen NOOIT in de camper. Wij staan vrijwel nooit langer dan 2 nachten vrij. 's zomers willen we nog wel eens de buitendouche gebruiken, maar dat is koud water.

Onze boiler is al 2 en half jaar kapot en er wordt nu eens naar gekeken wat er aan de hand is. Tot nu toe heb ik warm water in de camper niet gemist. Gewoon een keteltje water opzetten en binnen 5 minuten heb je warm water, sneller dan met een boiler.
Wij altijd dus, ik heb altijd een nette schone douche, en ik zou voor geen goud meer anders willen, afgelopen 2 weken in Spanje op de Camping gestaan (ja ja in de winter wel dus; die camping) en 100 meter van het sanitair vandaan, maar wij gebruiken onze eigen douche en toilet. die zijn altijd zuiver en bij de hand.

nadat 3 personen er gebruik gemaakt hebben (van de douche) en het verdere afvalwater van een hele dag, komen er niet meer dan 4 emmers afval water uit de tank, dus waarom niet, voor mij niks anders meer!!

groeten Guust
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Alex_H
Berichten: 31
Lid geworden op: di 30 dec 2003, 21:26
Locatie: Driebergen
Contacteer:



Bericht door Alex_H »

pieboon schreef:Als ik het goed heb krijg je wel water op de koude kraan, als dat het geval is hoef je niet meer bij de pomp te kijken.
Volgende stap is om te controleren of er water naar de boiler gaat.
Schakel de pomp uit en kijk of je de toevoerleiding naar de boiler los kan nemen (Probeer wel je lekwater op te vangen). Start de pomp, als je daar water krijgt is het goed, zoniet, dan heb je in dat stuk een verstopping, maar niet erg waarschijnlijk. Neem daarna de afvoer los en probeer om de boiler door te blazen vanaf de invoer van de boiler.
Je snapt het al, zo ga je stap voor stap verder tot je het euvel heb gevonden.
Voor je veel werk gaat doen is het misschien handig om de kraan even te controleren of die geen verstopping heeft in het warmwater deel.
Als je helemaal gee water krijgt wil het wel eens helpen om pomp aan te zetten en kraan open en daar aan te zuigen. Klinkt raar maar als je watertank helemaal leeg geweest is krijgt je pomp het soms net niet aangezogen, dus geef je hem net dat beetje hulp wat jou weer water uit de kraan geeft.
Groetjes Piet
Hoi Piet,

ik heb de waterleidingen al eens nagelopen.
Resultaat: tot aan de ingang van de boiler heb ik water, maar er komt niets uit.
Als ik de boiler leeg laat lopen, komt er ook niets uit.
Conclusie: het probleem zit in de boiler zelf.

De keukenkraan is onlangs vernieuwd, maar zowel bij de oude als de nieuwe kraan doet het probleem zich voor.
Het aanzuigen heb ik ook al eens geprobeerd, maar zonder blijvend resultaat. Ik krijg wel water tijdens het zuigen, maar zodra ik stop met zuigen, is het over.
Met vriendelijke groet,

Alex Hoeksema
Alex_H
Berichten: 31
Lid geworden op: di 30 dec 2003, 21:26
Locatie: Driebergen
Contacteer:

--> Hij doet het weer!



Bericht door Alex_H »

Vraag me niet wat er nu anders is, maar in ene deed de boiler het weer. En het weekend daarop ook weer.
Even de warmwaterkraan in de douche openzetten en hup, nog geen 5 minuten later komt er water uit de kraan.
En dat, terwijl ik afgelopen zomer die kraan soms wel meer dan een kwartier open had staan en er dan nog niets uit kwam.

Mischien was de boiler wel goed uitgerust tijdens de winterstalling 8) ?
Met vriendelijke groet,

Alex Hoeksema
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Is het een systeem met een drukpomp of met een dompelpomp?
Gebruikersavatar
Manuel
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 12 jan 2004, 19:03
Locatie: Helmond



Bericht door Manuel »

Gelukkig maar. Heeft Guus weer warm water in de Tummy Tub
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis



Bericht door de Guust »

Manuel schreef:Gelukkig maar. Heeft Guus weer warm water in de Tummy Tub


:?: :?: deze volg ik niet helemaal, kan natuurlijk ook aan mijn iq liggen??

groeten Guust
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Plaats reactie