Extra schijnwerper achter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Nico
Berichten: 832
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 7:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Extra schijnwerper achter



Bericht door Nico »

ik wil meer licht bij het achteruitrijden hebben en dus wil ik een schijnwerper of breedstraler op de achterbumper monteren. kan ik deze aansluiten via de bedrading van de reeds aanwezige ingebouwde achetruitrijlamp ??

Nico
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

nee, dat is te zwaar, daar is de aanwezige bedrading niet op berekend, je dient dit aan te sluiten middels een relais met een voedingsdraad voor de verstraler vanaf de accu, als je er behoefte een hebt wil ik je wel een schema'tje tekenen en toesturen............................
bjokke
Berichten: 229
Lid geworden op: za 18 okt 2003, 20:35
Locatie: BELGIE !



Bericht door bjokke »

of hier zetten dan heeft iedereen er iets aan :lol: :wink:
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Ik heb de breedstraler die bij mij achter op de camper staat aangesloten op een loze schakelaar in het dashboard (verder gewoon zoals aangegeven op de doos van Hella.)
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

kees2 schreef:denk er aan een auto mag maximaal 2 achteruitrijlichten hebben
zo geschakeld dat ze alleen kunnen branden bij achteruit rijden

Kees
O op die manier, als je het gebruikt op de openbare weg om achteruit te rijden; IMHO is mijn breedstraler geen achteruitrijlicht maar een werklicht dat ik buiten de openbare weg gebruik om geen schade op te lopen. Mag dat dan wel ?
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

kees2 schreef: *** wat heb je er dan nog aan voor jouw doel ***
Kees
Ik gebruik hem bij inparkeren in het donker om nog *iets* op mijn tv te zien. Is toch wel errug handig. 8)
Knaus TI Sport 650 2007
marten
Berichten: 451
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:21
Locatie: Leek



Bericht door marten »

Ik heb onlangs 1 breedstraler geplaatst daarvoor 1 dikkere draad naar achter gebracht met een zweefzekering er tussen en deze op de versnellingbak schakelaar aangesloten, werkt goed en ik heb licht genoeg. Geen relais gebruikt voor één lamp is dit niet echt nodig.
Groet'n uut Grunn, van Marten
marten
Berichten: 451
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:21
Locatie: Leek



Bericht door marten »

kees2 schreef:
marten schreef:Ik heb onlangs 1 breedstraler geplaatst daarvoor 1 dikkere draad naar achter gebracht met een zweefzekering er tussen en deze op de versnellingbak schakelaar aangesloten, werkt goed en ik heb licht genoeg. Geen relais gebruikt voor één lamp is dit niet echt nodig.
normaal is 2x21w=42W
halogeen is 55W dit verschil lijkt mij ook geen probleem voor de schakelaar
alleen normaal is de bedrading bij de lampen bedoeld voor +/-21W
en als je toch al de dikke draad achter heb kun je mooi de achtuitrijlamp bedrading gebruiken om een relais aan te sturen (minder spanningsverlies)
wil je 2 breedstralers gebruiken als achteruitrijverlichting gebruik dan een altijd een relais
Kees
Ik weet dat als je er twee breedstralers hebt een relais de betere oplossing is.
Groet'n uut Grunn, van Marten
Nico
Berichten: 832
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 7:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

extra schijnwerper achter



Bericht door Nico »

hallo heren,
ik weet nu wel hoe ik de extra schijnwerper moet aansluiten maar is dit nu voor de APK verboden ??

graag een reactie van de geleerden :P :P
Plaats reactie