Vraag voor APK Keurmeesters

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jack v.W.
Berichten: 26
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 23:28
Locatie: Ugchelen (bij Apeldoorn)

Vraag voor APK Keurmeesters



Bericht door Jack v.W. »

Ik heb de volgende vraag voor de APK Keurmeesters die in deze discussiegroep aktief zijn:

Ik heb een gebruikte fabriekscamper (Fendt) vanuit Duitsland ingevoerd. Deze camper heeft skirts langs de bovenrand en de onderkant (om de wielkasten). De camper heeft zijn typegoedkeuring van de TüV.
Bij de invoer in Nederland werd geconstateerd dat de koplampen op meer dan 40 cm. vanaf het buitenste punt beginnen. Dus moest ik een kunstgreep met extra koplampen uithalen. Maar waarom wijkt de uitvoering van de regelgeving hier af van bijv. de Duitse (TüV) regelgeving. Deze 40 cm. is toch een Europeese eis, heb ik tenminste bij de RDW gehoord.
De enige verklaring die ik ervoor heb is dat de TüV de skirts als spatlappen beschouwt (die voor de vaststelling van de breedte niet meetellen) en de Nederlandse RDW dat niet doet.

Wie kan mij vertellen hoe dat zit want het bevreemt mij ten zeerste dat de regel, dat de verplichte verlichting op max. 40 cm. vanaf het buitenste punt naar binnen mag beginnen, op verschillende manieren kan worden gehanteerd.

Enige extra informatie m.b.t. de camper: Fiat Ducato model 1997, breedte 234 cm. Dit houdt in dat de koplampen op 44 cm. naar binnen beginnen. De skirts maken de camper aan elke kant 4 cm. breder.
Laatst gewijzigd door Jack v.W. op di 11 nov 2003, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
bjokke
Berichten: 229
Lid geworden op: za 18 okt 2003, 20:35
Locatie: BELGIE !



Bericht door bjokke »

je kan ze er toch niet tijdelijk afhalen :?:
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

Beste v w hier is al menig discusi overgeweest kijk maar eens via zoeken dan gaat er een wereld van berichten voor je open
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jack v.W.
Berichten: 26
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 23:28
Locatie: Ugchelen (bij Apeldoorn)



Bericht door Jack v.W. »

Kees(2), bedankt voor je uitleg. De skirts lopen inderdaad lang de gehele zijkant van de camper, dus vanaf het portier tot de achterkant.
Je antwoord vertelt mij wat ik al vermoede: dat de skirts een vast onderdeel van het voertuig zijn en gewoon meetellen.
Maar waarom wordt er dan onderscheid gemaakt op deze regel wat naar mijn informatie een europese regelgeving is. Toch passen Duitsland en Nederland die anders toe. Of mis ik iets.

Jack.
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

We leven welliswaar in europa maar in vele opzichten nog in een andere wereld. Ik heb zelf helaas al vele problemen gehad. Niet alleen met campers maar ook met personenauto´s. (moest zelfs mijn nederlandse auto verkopen omdat deze door de aanwezige G3 gasinstallatie niet gekeurd "kon" worden): Ook qua goedkeuring in nederland wat oplasten en andere aanpassingen aangaat. Het is feitelijk te zot voor woorden dat je een nederlandse camper naar duitsland moet exporteren, daar oplasten en dan met het nieuwe max. gewicht in nederland weer moet importeren.
Plaats reactie