12V/24V/220V

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
ribbedebie 2003

12V/24V/220V



Bericht door ribbedebie 2003 »

Dag allemaal
Zit met een probleempje en ben technisch een analfabeet
Wij hebben 2 accu's voor de woonruimte 2x95A en een zonnepaneel van 85W- daarop staat een invertor van 200W -12V naar 220V
Heb een scootermobiel voor mindervaliden die ik graag zou meenemen op verlof en opladen tijdens het rijden.
De invertor voor het omzetten van 220V naar 24V heeft 230W - Kan ik deze daar gewoon tijdens het rijden op aansluiten??? of is er een andere oplossing???
Bedankt aan al wie mij wil helpen
Hilde
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:



Bericht door Rob66 »

Beste Hilde,
Als op de stikker van de lader van de scootermobiel 230watt staat heb je een 12 -> 230 volt omvormer nodig die dit minimaal kan leveren. Beter is een te nemen die 300 à 350 watt kan leveren om overbelasting te voorkomen. Je kan dan tijdens het rijden gewoon laden.

Een andere maar waarschijnlijk ook duurdere oplossing is een 12 -> 24 volt 350 watt omvormer.

P.s. we hebben nog een nieuwe 12 -> 230 volt 600 watt omvormer liggen die weg mag voor een lief prijsje.
Rob
Worldwide Satelllite Purmerend
www.satellietwinkel.nl
bjokke
Berichten: 229
Lid geworden op: za 18 okt 2003, 20:35
Locatie: BELGIE !



Bericht door bjokke »

rob66 ik zie op jullie site dit zonnepaneel staan "BP585s 85 watt zonnepaneel " wat kost zo iets eigenlijk, ben wat prijzen aan't verzamelen begrijp je :wink:
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

complete set van Siemens 2x55Wp, incl montagemiddlen etc. voor 940€
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

ribbe dibbe....,

Nog betere oplossing, kijk op de lader van je scoot mobiel, 99% zeker eigenlijk dat dit een 12volts mobiel is, dus de 230 volt lader die je hebt voor thuis gebruik voor de mobiel, zet 230V om naar 12V om hiermee de accu's van het voertuigje te laden.

Dus waarom zou je in je camper eerst van 12V naar 23V gaan omvormen om vervolgens in de lader van je scootmobiel er weer 12Volt van te maken.. :?:

Dus kijk op de lader van de scootmobiel, meestal wel voorzien van een type plaatje, en zoek de waardes van de uitgangen.... "zoveel" ampere bij "zoveel" volt. Is dit 12volt, kun je dus volstaan met een stekker verbinding die rechtstreeks tussen de boord accu's van je camper en die van de scootmobiel komt.
Dit natuurlijk wel afgezekerd.. :)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Dit ben ik niet helemaal met je eens Marius,
Afhankelijk van het type accu, en het ampérage daarvan van de scoot kan het zijn dat de huishoudlader te zwaar is!
Mocht meneer gel batterijen aan boord hebben word het verhaal al helemaal anders naturlijk.
Bezint eer ge begint.
Ik denk dat onze accu goeroe hier vast wel een passend antwoord op weet te vinden als hij de aanwezige waardes te horen krijgt................
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

okay wat het amperage heb je inderdaad gelijk.. :oops:

FF nakijken..maar het blijft een flinke energie onzuinige manier om van 12 naar 230 en weer terug naar 12 tegaan.. dus inderdaad ff wat waardes uitzoeken en er een passende 12volt lader voor maken/kopen/zoeken.

Volgens mij kunnen ze die bij stichting welzorg zo leveren trouwens..(leverancier van veel van die mobieltjes)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

12->230->12 lijkt mij ook een onzinnige omweg, hier moet een kortere mogenlijkheid voor zijn vanaf de lader die deze meneer nu reeds in zijn camper heeft, wellicht met een nieuwe transformator met een extra wikkeling op de juiste waarde voor de scoot zodat ie daarvan rechtstreeks afgetakt kan worden...................
Richard :?:
(p.s. hoeft niet persé ringkern te zijn Richard :wink: :lol: 8) )
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

12/230/en nog wat.



Bericht door JV »

Voor het omvormen van 12 volt naar 24 volt zijn omvormers in de handel. Deze omvormers zijn er in twee typen, n.l. lineaire en schakelend.
Beiden hebben echter nogal wat nadelen.
De lineaire omvormer heeft als nadeel dat deze flink warm wordt, terwijl de effectiviteit matig is.
De werking is evenwel betrouwbaar en ze zijn niet erg duur.

De schakelende omvormer heeft een hoge effectiviteit, maar geeft veel elektromagnetische storing. Maatregelen om de storing tegen te gaan om aan de wettelijke normen te voldoen zijn kostbaar en dus is de omvormer duurder.

De eenvoudigste oplossing in het hiervoor beschreven probleem lijkt mij de oplossing met de inverter van 12 naar 230. Een 600 watt type is daarvoor aangewezen waarbij in dit geval het niet nodig is een zuivere sinus omvormer te hebben. Eentje van het type sinustrapezium voldoet prima.

Conclusie: vervang Uw huidige 12-230 omvormer voor een omvormer van het type : 12/230 - 600 watt continu uitgangsvermogen.
U kunt dan gewoon het normale scootmobiel-oplaadapparaat blijven gebruiken en bovendien heeft U nu meer vemogen voor andere 230 verbruikers in Uw camper. De goede werking hangt bij dit soort zaken wel altijd af van een goede boordaccu.

Informeer eens bij www.wvopzeeland.nl of kijk bij www.conrad.nl ( spanningsomvormers )

Groet, Jaap.
Burstner t605.
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

De minst verbruikte belaster voor de camper een laadomvormer! Is verkrijgbaar van 12>24 en van 12>12. Maar een scootermobiel die meneer bedoelt heeft 2 gelaccu's of AGM accu's van 65Ah minimal dus oplossing een laadomvormer 12>24V. Je kan volstaan met een 10A. Enne meneer let op als de lader die bijgelevert is van het merk De Drie of Hagen of Mentzer is, is dit hoogfrequent techniek. Dit type laders kan alleen gebruikt worden in combinatie met Victron, Studer of Mastervolt zuivere sinus inverter. Ieder ander type of merk is van dermate kwaliteit dat de Hoogfrequent lader niet zal werken. Neem even contact op via www.proostenelectronics.nl. Wij kunnen u verder helpen incl de juiste aansluiting voor u electrische scooter. Heb zelf enkele jaren in de branche gewerkt met Harting bank en Welzorg.
Groeten Richard
ribbedebie 2003



Bericht door ribbedebie 2003 »

Bedankt allemaal
Maar eerst: deze meneer is een mevrouw...
De batterijen van de woonruimte zijn geen gel batterijen - die van de scootermobiel wel (weet niet hoeveel amp(als er iemand langskomt zal ik wel effe vragen dat ze daar eens willen naar kijken-kan er zelf niet bij-laat het dan weten)
De inverter 12 naar 200 is een "sinus" wat dat ook mag betekenen - maar dat had ik blijkbaar nodig om geen problemen te hebben met het opladen van gsm en laptop
De lader van de scootermobiel is 230 en heeft een uitgang van 24
v - 8A
Men had me gezegd dat ik gewoon een inverter 12naar 300 of meer moest plaatsen-maar ze wisten het ook niet zeker
Bel v. Belgie en ken die zorginstellingen in NL niet en hier is daar nog zeer weinig over te vinden.
Bedankt in alle geval voor al de moeite die jullie doen- laat nog wel iets weten als ik de Ampèrage van de batt. van de scootermobiel ken
groetjes
Hilde
Joeri

oplossing voor het laden .



Bericht door Joeri »

Beste Mevrouw ,
Uw scooter moet geladen worden met 24 Volt en liefst met een voeding die een stroom van 8 A kan leveren .
Er bestaan in de handel toestellen die van 12 Volt ( van je camper ) 24 Volt kunnen maken voor je scooter te laden .
Deze zijn veel goedkoper dan die van 12 Volt naar 230 Volt .

Als je niet ver van Antwerpen Belgie woont kan je misschien eens passeren bij ons thuis en kan ik er eens naar kijken .

Mail mij gerust als je nog vragen hebt .

Joeri
Mister_big_1@hotmail.com
joeri



Bericht door joeri »

Beste Mevrouw ,
Mij oplossing is dus de zelfde als die van Richard Sonnemans aangezien deze meneer in Nederland woont Kunt U misschien het best Contact met hem opnemen .
Vriendelijke groeten ,
joeri

mister_big_1@hotmail.com
Richard Sonnemans
Berichten: 537
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 11:44
Locatie: Meijel



Bericht door Richard Sonnemans »

Beste Joeri,

Ik weet niet wat jij bedoelt met goedkoper, mischien goedkoper als zuivere sinusinverters. Verder wil ik even zeggen dat de uitgang van het aan te schaffen apparaat stabiel afgeregeld moet zijn op 28,4V. doe je dit niet dan gaat de omvormer 12>24 gegarandeerd stuk.
Plaats reactie