Waar uitlaat plaatsen Truma E2400?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gast

Waar uitlaat plaatsen Truma E2400?



Bericht door Gast »

Bij een Truma E2400 heb je grote vrijheid waar je de uitlaat kunt plaatsen. Onder de vloer, in de zijwand en het dak; tis allemaal mogelijk. Aangezien onze bus nog leeg is maakt het ons niet uit waar dat gekke ding komt. Hebben jullie ideetjes waar en waarom de uitlaat volgens jullie moet komen?

Alvast bedankt,

Nico
Gebruikersavatar
jhelmers
Berichten: 389
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 11:29
Locatie: Almere
Contacteer:



Bericht door jhelmers »

Hoi Nico,

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met het inbouwen van een Truma E2400 maar ik vond op intenet wel deze info (kwa inbouw is er geen verschil tussen de E2400 en de E2800/4000). Links onder in de hoek staat aangegeven dat een bodem uitlaat niet is toegestaan in DK / FIN / F / N / S ik weet niet wat daar de reden van is maar het is mischien iets om rekening mee te houden. Het schijnt ook mogelijk te zijn de E2400 onder de vloer in te bouwen (volgens de gegevens in deze info van Truma, zie blz 10)

Groeten Jan Willem
Gast



Bericht door Gast »

In mijn vorige (VW) bus had ik 'm door de vloer, in mijn huidige door de wand. Is beide iets voor te zeggen. Door de vloer is mooier (geen uitlaat te zien), maar lastiger: Je moet dan een gat door de vloerplaat, door de isolatie en door de wagenvloer maken. En er mag dan natuurlijk niks onder de bus zitten (uitlaat, balk), daar waar jij de kachel wil hebben. Het is ook lastiger om later op roest te controleren.
Door de wand is simpeler, maar je ziet altijd de dop op de uitlaat, en je moet niet vergeten de dop er af te halen als je kachel gebruikt (je moet dan wel even de kou in).
PS Bodemafvoer is goedkoper dan wandafvoer.
Succes en groet, Casper
bjokke
Berichten: 229
Lid geworden op: za 18 okt 2003, 20:35
Locatie: BELGIE !



Bericht door bjokke »

kan je die dop er niet altijd aflaten of is dat tegen de regen of zo ?
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

bjokke schreef:kan je die dop er niet altijd aflaten of is dat tegen de regen of zo ?
Kun je doen alleen dan waait er allerhande naar binnen.
Knaus TI Sport 650 2007
Ben van Ede
Berichten: 226
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:49
Locatie: Ulft
Contacteer:



Bericht door Ben van Ede »

janschrik schreef:
bjokke schreef:kan je die dop er niet altijd aflaten of is dat tegen de regen of zo ?
Kun je doen alleen dan waait er allerhande naar binnen.
Hallo Jan,
in mijn vorige eigenbouw camper had ik ook de uitlaat/schoorsteen aan de zijkant en zeg maar rustig nooit de afdekplaat erop.Wel een stukje gaas van goede kwaliteit aangebracht en ik heb nooit last gehad van vervuiling.Het enigste wat ik in die 4-5 jaar een paar keer schoon heb moeten maken is het zeefje in de gastoevoer.Ik denk dat met de uitlaat aan de onderzijde je eerder kans op vervuiling hebt en het is bepaalde landen dacht ik niet toegestaan,maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
veel camperplezier suc6 Ben
__________________________
Onze camper is een Frankia Alkoof 600
Groetjes Ria en Ben PA1BU
Plannen doe je voor de toekomst.
Leven doe je nu.
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden



Bericht door Anneke F »

Anonymous schreef:In mijn vorige (VW) bus had ik 'm door de vloer, in mijn huidige door de wand. Is beide iets voor te zeggen. Door de vloer is mooier (geen uitlaat te zien), maar lastiger: Je moet dan een gat door de vloerplaat, door de isolatie en door de wagenvloer maken. En er mag dan natuurlijk niks onder de bus zitten (uitlaat, balk), daar waar jij de kachel wil hebben. Het is ook lastiger om later op roest te controleren.
Door de wand is simpeler, maar je ziet altijd de dop op de uitlaat, en je moet niet vergeten de dop er af te halen als je kachel gebruikt (je moet dan wel even de kou in).
PS Bodemafvoer is goedkoper dan wandafvoer.
Succes en groet, Casper
In onze vorige camper hadden wij een vloerdoorvoer. Helaas was deze geregeld vervuid en dan moest je in de kou of regen er onder om die schoon te maken. We hebben nu een wanddoorvoer.........nooit geen problemen en het kapje eraf halen, ach die van de boiler moet toch ook.
En een beetje beweging kan geen kwaad ............tegen de kou.
Gast



Bericht door Gast »

Inmiddels al zo een beetje bedacht waar hij moet komen; in de loze ruimte boven de cabine. Het gaat dan een wandschoorsteen worden.

Onder de auto zie ik niet zo zitten aangezien in onze vloer veel doorgangen zitten voor oa. de accu's. Gezien eerdere ervaringen moet ik dan al die gaten luchtdicht gaan maken ivm NO-gevaar.

Bedankt voor de reacties

Nico
bjokke
Berichten: 229
Lid geworden op: za 18 okt 2003, 20:35
Locatie: BELGIE !



Bericht door bjokke »

boven de cabine ?

word het een ringverwarming of gewoon blazen, want warme lucht stijgt en als ie gewoon blaast en je zit al hoog dan blijft het onderin koud volgens mij :!:
Gast



Bericht door Gast »

De kachel komt boven de cabine maar de slangen worden door de hele bus geleid.

Nico
jozef



Bericht door jozef »

Is er bij wandafvoer (met open dop) eigenlijk geen probleem met opspattend water als er bvb een kamion voorbijrijdt in een zware regnbui ?
bedankt voor elke reactie
Gast



Bericht door Gast »

Jozef,

Naar mijn bescheiden mening niet. De inbouwinstructie geeft het advies om bij een wanddoorvoer de gecombineerde in/uitlaatslang een bocht naar boven te laten maken. Water dat onbedoeld de uitlaat in komt kan dan niet doorstromen naar de kachel. Uiteraard werkt dit alleen als de kachel niet aan staat. Dan monteer je ook de afdekkap.

Je hoeft, denk ik, niet zo bang te zijn dat de afdekkap er af waait. Bij onze vorige kachel zat hij zo vast dat ik zelf een vijl erbij heb gehaald om het (de)monteren wat gemakelijker te laten verlopen.

Nico
jozef



Bericht door jozef »

beste nico.

bedankt voor je reactie.
in vlaanderen spreken we van een "siphon" - waarmee we die bocht bedoelen.
echter nog één vraag : waarom werkt dit niet als de kachel aan staat. is de lucht aanvoer zo sterk dat water zou meegezogen worden ??.

groeten en bedankt
Gast



Bericht door Gast »

Jozef,

Als de kachel aanstaat dan wordt via de slang lucht aangezogen. Het is dan niet ondenkbaar dat er bij hevige waterinslag ook water in de kachel komt. Zelf heb ik dat niet eerder meegemaakt. Dus weet ik ook niet of de kachel gewoon dooft en daarna weer is te starten. Persoonlijk denk ik dat het een beetje een theoretische kwestie is.

Nico
Plaats reactie