Zelf distributieriem vervangen
Zelf distributieriem vervangen
Ik weet dat er veel over geschreven is, maar mijn "vraag" kan ik niet terug vinden. Ik heb een Knaus Integraal met een 2.8 TDI ´99. De riem en rollen ga ik zelf vervangen omdat ik 100% zeker wil weten dat het goed gebeurd. Voor mij niet de eerste keer, maar wel voor een Fiat in een Integraal. Kan ik wat praktische tips krijgen i.v.m. de toegankelijkheid?
Bij voorbaat dank, Bert.
Bij voorbaat dank, Bert.
[quote="janschrik"]volg een applicatiecursus gynaecologie voor monteurs en doe wat rek- en strekoefeningen 8)[/quote]
Hoogstwaarschijnlijk bent u automonteur en vindt u dat uw arbeid in gevaar komt. Ik heb een zeer slechte ervaring met een "vervangen riem", daar komt bij dat techniek mij niet vreemd is en daarom hou ik het in eigen hand. Dan mag ik toch ook wel een normaal antwoord verwachten?
Bert[/u][/b]
Hoogstwaarschijnlijk bent u automonteur en vindt u dat uw arbeid in gevaar komt. Ik heb een zeer slechte ervaring met een "vervangen riem", daar komt bij dat techniek mij niet vreemd is en daarom hou ik het in eigen hand. Dan mag ik toch ook wel een normaal antwoord verwachten?
Bert[/u][/b]
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
bertt kort lontje..??
Jan reageerd soms wat vreemd, maar in dit geval met de smile er achter kan ik het ook nog wel als grap zien, moest er zelfs om lachen.
Wat hij aan wil geven is dat het een kl*** klus is, en dat je er moeilijk bij zult komen.
Vandaar de rek en strek oefeningen.
En nee hij is geen monteur, dus hij is niet bang voor broodroof.
Als tip (van iemand die wel monteur is geweest dan) kan ik je mee geven dat het wiel er af moet, het binnen spatbord.
En ik denk dat je mischien wel eens tegen het feit kunt lopen dat je armen net te kort zijn, dus reken op een extra setje handen die eve iets vast kunnen houden voor je.
Verder stelt het niet veel voor voor deze motor opzich, maar door de opbouw kan het wel eens een lastig klusje worden.
Jan reageerd soms wat vreemd, maar in dit geval met de smile er achter kan ik het ook nog wel als grap zien, moest er zelfs om lachen.
Wat hij aan wil geven is dat het een kl*** klus is, en dat je er moeilijk bij zult komen.
Vandaar de rek en strek oefeningen.
En nee hij is geen monteur, dus hij is niet bang voor broodroof.
Als tip (van iemand die wel monteur is geweest dan) kan ik je mee geven dat het wiel er af moet, het binnen spatbord.
En ik denk dat je mischien wel eens tegen het feit kunt lopen dat je armen net te kort zijn, dus reken op een extra setje handen die eve iets vast kunnen houden voor je.
Verder stelt het niet veel voor voor deze motor opzich, maar door de opbouw kan het wel eens een lastig klusje worden.
kijk ook even van tevoren wat er aan gereedschap nodig is,ik dacht dat de krukaspoelie ook los moet en dat deze met een dop 36 vastzat,dit is een maat die niet iedereen in zijn arsenaal heeft.zit ook erg vast meestal,
dus een luchtsleutel is dan ook erg handig.beter van tevoren geregeld ,dan halverwege de klus op pad moeten.
succes
jos
dus een luchtsleutel is dan ook erg handig.beter van tevoren geregeld ,dan halverwege de klus op pad moeten.
succes
jos
Ik heb ook ervaring met het zelf doen van distributieriemen alsook het laten doen. Naast goed gereedschap, ook momentsleutel voor het opspannen van de riem, heb je verdraaid goede ogen en handen nodig. De afstellingen en het soms moeilijk zicht hierop, maken het vaak geen "effe simpel te doen klus". Technische feeling en know-how mag niet ontbreken. Dit is geen pleidooi om naar een garage te gaan hoor. Als je maar weet waar je aan begint. Met genoemde ingredienten is het volgens mij prima zelf te doen.
Ik weet niet hoe het bij deze motor is, maar ook van belang is de goede ditributie riem. Lijkt een open deur, maar er kunnen kleine verschillen in typen en jaargangen zitten.
Onder de volgende link vind je meer informatie:
http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.a ... 109&ROOT=1
Bij onderdelen en model kun je dan maten, merk etc uitzoeken.
Ook is er technische uitleg te vinden.
Johan
Ik weet niet hoe het bij deze motor is, maar ook van belang is de goede ditributie riem. Lijkt een open deur, maar er kunnen kleine verschillen in typen en jaargangen zitten.
Onder de volgende link vind je meer informatie:
http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.a ... 109&ROOT=1
Bij onderdelen en model kun je dan maten, merk etc uitzoeken.
Ook is er technische uitleg te vinden.
Johan
Moveo Ergo Sum
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 okt 2005, 12:47
- Locatie: Hoogerheide
- Contacteer:
Johan,JHV schreef:Ik heb ook ervaring met het zelf doen van distributieriemen alsook het laten doen. Naast goed gereedschap, ook momentsleutel voor het opspannen van de riem, heb je verdraaid goede ogen en handen nodig. De afstellingen en het soms moeilijk zicht hierop, maken het vaak geen "effe simpel te doen klus". Technische feeling en know-how mag niet ontbreken. Dit is geen pleidooi om naar een garage te gaan hoor. Als je maar weet waar je aan begint. Met genoemde ingredienten is het volgens mij prima zelf te doen.
Ik weet niet hoe het bij deze motor is, maar ook van belang is de goede ditributie riem. Lijkt een open deur, maar er kunnen kleine verschillen in typen en jaargangen zitten.
Onder de volgende link vind je meer informatie:
http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.a ... 109&ROOT=1
Bij onderdelen en model kun je dan maten, merk etc uitzoeken.
Ook is er technische uitleg te vinden.
Johan
Je link werkt bij mij niet. Hier kan ik wel komen:
http://www.carparts-cat.com/nl
Je hebt dan nog wel een password nodig.
Groeten,
Jacques
Zelf vervangen van de distributieriem
Bert,
Heb je aan de je de hiervoor genoemde zaken voldaan, dan zou het gebruik van de volgende hulpdelen erg handig zijn:
Borgpen voor inspuitpomp
Blokkeergereedschap voor spanner
Distributiepen voor het vliegwiel (8 mm diam.)
Speciale voorzorgsmaatregelen.
*Maak de massakabel van de accu los.
*Verdraai de krukas of nokkenas NIET wanneer de distributieriem is verwijderd.
*Verwijder de gloeibougies om de motor gemakkelijker te kunnen draaien.
*Draai de motor uitsluitend in de normale draairichting.
*Draai de motor niet via de nokkenas of via een tandwiel.
*Houd alle aanhaalmomenten goed aan.
*Controleer de timing van de dieselinspuitpomp na vervanging van de riem.
Verwijderen
*Rechtervoorwiel.
*Binnenscherm rechtsvoor.
*Motoronderpaneel.
*Hulpdrijfriem
*Waterpomppoelie.
*Olievuldop.
*Bovenste motordeksel.
*Bovenste distributiekap.
*Draai de krukaspoeliebout iets los.
*Draai de krukas naar het BDP op cilinder nr.1
*Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen.
*Controleer of het distributiemerkteken van het nokkenastandwiel overeenstemt met het merkteken op het cilinderkopdeksel.
*Steek de borgpen in het inspuitpomptandwiel.
*Verwijder de krukas poeliebout.
*Verwijder de 6 poeliebouten.
*Verwijder de krukaspoelie.
*Verwijder de de moer van de onderste distributiekap.
*Het distributiemerkteken op het krukastandwiel moet op 6 uur staan.
*Draai de spannermoeren iets los.[/b]
*Beweeg de spanrol weg van de riem en monteer het blokkeergereedschap voor de spanner.
*Verwijder de distributieriem.
Knik de nieuwe distributieriem niet en vervang ook de spanrol.
Heb je na dit gelezen te hebben er nog steeds zin in?
Zo ja, veel suc6.
J@n-P@ul
Heb je aan de je de hiervoor genoemde zaken voldaan, dan zou het gebruik van de volgende hulpdelen erg handig zijn:
Borgpen voor inspuitpomp
Blokkeergereedschap voor spanner
Distributiepen voor het vliegwiel (8 mm diam.)
Speciale voorzorgsmaatregelen.
*Maak de massakabel van de accu los.
*Verdraai de krukas of nokkenas NIET wanneer de distributieriem is verwijderd.
*Verwijder de gloeibougies om de motor gemakkelijker te kunnen draaien.
*Draai de motor uitsluitend in de normale draairichting.
*Draai de motor niet via de nokkenas of via een tandwiel.
*Houd alle aanhaalmomenten goed aan.
*Controleer de timing van de dieselinspuitpomp na vervanging van de riem.
Verwijderen
*Rechtervoorwiel.
*Binnenscherm rechtsvoor.
*Motoronderpaneel.
*Hulpdrijfriem
*Waterpomppoelie.
*Olievuldop.
*Bovenste motordeksel.
*Bovenste distributiekap.
*Draai de krukaspoeliebout iets los.
*Draai de krukas naar het BDP op cilinder nr.1
*Controleer of de distributiemerktekens overeenstemmen.
*Controleer of het distributiemerkteken van het nokkenastandwiel overeenstemt met het merkteken op het cilinderkopdeksel.
*Steek de borgpen in het inspuitpomptandwiel.
*Verwijder de krukas poeliebout.
*Verwijder de 6 poeliebouten.
*Verwijder de krukaspoelie.
*Verwijder de de moer van de onderste distributiekap.
*Het distributiemerkteken op het krukastandwiel moet op 6 uur staan.
*Draai de spannermoeren iets los.[/b]
*Beweeg de spanrol weg van de riem en monteer het blokkeergereedschap voor de spanner.
*Verwijder de distributieriem.
Knik de nieuwe distributieriem niet en vervang ook de spanrol.
Heb je na dit gelezen te hebben er nog steeds zin in?
Zo ja, veel suc6.
J@n-P@ul