Camper rollen ipv spuiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Freek W
Berichten: 3014
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:15
Locatie: Hoogvliet Rt



Bericht door Freek W »

Hallo allemaal

Ik vind het wel grappig Dirk dat je eerst je bus opnieuw lakt en je dan afvraagd of het wel houd,ik zou het zelf andersom doen :wink:
Ik hoop dat het heel erg lang mooi blijft.
Freek W
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

Dit onderwerp was in behandeling voordat ik op deze site mijn opwachting maakte Nu komt het ff naar voren en zie ik dat er wat probleemtjes zijn met bootlakken, o.a. epifanis . nu is deze volgens mij niet geschikt voor polyester (weet het niet zeker), maar het MOET op de het blik staan

Super Gloss van Sikkens is een perfekte lak hiervoor.
Op de gebruiksaanwijzing staat ook duidelijk voor polyester, wist ik al want ik gebruik niets anders, in het professionele trajeckt gewoon een van de beste boot lakken
In bijna elke behoorlijke watersport zaak te verkrijgen.Anders even bellen naar Sikkes of kijken op hun site
Als je wit wilt gebruiken moet je niet de kleur wit van SuperGlos nemen
(heeft geen nummer) Deze is spierwit en er zit een blauwe gloed in, net alsof het doorzichtig is. Beste is Nr 248 gebruiken, dekt beter en is ook wit. Maar dat pijn in je ogen is er af.
Het is geen goedkope verf maar zeer hoogstaand.
Het oppervlak eerst goed schoonmaken en dan schuren met korrel 150
dan met 220 en als laatste 320, niet meer want anders wordt het te glad
Niet te hard schuren ander zit je zo door de laag heen .
Het geheel wassen met wasbenzine of aceton, is vluchtig en niet vettig.
Thinner is vettig. Vlak voor je wat aanbrengt eerst het stuk wat je gaat doen even schoonvegen met een kleefdoekje.
Verdun de 1ste laag maar goed, het mag als het ware bijna als water van je stokje lopen. Je zult zien dat de 1e laag glimt als een spiegel, schijnt er nog iets door, geen probleem bij de 2e laag verdwijnt het, desnoods een 3e laagje. Tussen door hoef je niet te schuren, ik doe het altijd wel maar heel heel licht. even er overheen aaien (220) en altijd weer met een kleefdoekje het stukje wat je opgaat zetten schoon vegen.
Bij grotere vlakke stukken gebruik ik altijd aan verfroller (schuim roller)
ook wel weer een goede kwalitiet nemen en fijne stuctuur, niet een met van die grote gaatjes. (zit veel lucht in en moeilijk te verzadigen
Een roller nemen met als het kan aan beide zijden een ronde top. Hierdoor krijg je geen extra verf randjes aan de zijkant van je roller
Je roller goed verzadigen niet druipen en zorgen dat je hem niet droog rolt Gaat ie als het waren knetteren en krijg je sinasappel effect. Dus niet te zuinig willen doen.
Als je toch luchtbelletjes krijgt in de lak, heel even wachten, meestal trekken ze weg, anders even heel licht met de roller erovergaan, als het ware er over aaien. Als je echt later een druiper ontdekt, heel voorzichtig met een dun kastje wegstrijken, niet rollen te groot opervlak en blijf je zien.
Eenmaal een stuk opgezet en goed uitgerold, niet meer terug gaan, blijf je zien. Een vlak altijd vollledig afmaken dus niet halverwegen koffie gaan drinken. En gewoon doorgaan, een romp van een boot van 8 a 9 meter doe ik in 2 uur. Je begrijpt,als het ware, niet na denken , doorgaan.
Het meeste werk zit in de voorbereiding zoals al omschreven dat moet serieus gebeuren..
Als je klaar bent kun je de roller in een plactic zakje omwikkelnen. kun je hem later weer gebruiken, soms nog beter.
Voor hoekjes. randjes en gaatjes kwastje bij de hand houden ,
eerst doen, en zover mogenlijk met de roller er overheen gaan.
Hiervoor heb ik altijd een klein rollertje bij de hand zonder ronde top.

Een kleefdoekje koop je zo in een plat zakje het woord zegt het al het is kleverig. Goed uit elkaar halen en als het ware weer opvouwen of proppen
Zo na deze schriftelijke mini curses Succes. Je zult (hopelijk zien) dat het niet van spuiten is te onderscheiden ( Nouw Ja bijna) en je moet maar zo denken op een afstand zie je er niets meer van. Ik zeg altijd als er iets zit "in het water zie je er niets meer van"
Natuurlijk zijn er andere draaiboeken maar zo doe ik het al jaren.

Leonard AutoTrail E720

PS Ik heb niets tegen Gamma of Karwei lakken integendeel ik gebruik ze ook. Maar niet voor dit soort werk
Paul B.
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:17
Locatie: Lemmer



Bericht door Paul B. »

Misschien domme vraag, maar... kan de aluminiumplaat ook (door)-roesten? Bijvoorbeeld op het dak? Of hebben jullie het voornamelijk over het 'auto'-(blik) gedeelte.
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Paul B. schreef:Misschien domme vraag, maar... kan de aluminiumplaat ook (door)-roesten? Bijvoorbeeld op het dak? Of hebben jullie het voornamelijk over het 'auto'-(blik) gedeelte.
Alle metalen roesten, alleen het ene sneller dan het andere...
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

Paul B. schreef:Misschien domme vraag, maar... kan de aluminiumplaat ook (door)-roesten? Bijvoorbeeld op het dak? Of hebben jullie het voornamelijk over het 'auto'-(blik) gedeelte.

Aluminium heeft een goede alu-primer nodig. Anders verlies je je verf tijdens het rijden :-)
Verder geeft alu alleen problemen op plaatsen waar het in contact komt met ijzer. Mijn schuurtje is van 1977 en heeft op het alu-plaatwerk totaal geen corrosie.
Pim
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:06
Locatie: Breda
Contacteer:



Bericht door Pim »

Mijn browser wil mijn login niet onthouden...
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Pim schreef:Mijn browser wil mijn login niet onthouden...
Dan moet je niet steeds je cookies weggooien... Zeg dat ook ff tegen je browser, komt het allemaal goed.
Afbeelding
Pim
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:06
Locatie: Breda
Contacteer:



Bericht door Pim »

Dat had ik ook deze keer niet gedaan. Net de browser weer gesloten en gestart en de inlog is weer pleiten. Ook al stond het knopje bewaar login aangevinkt. Zal wel een Mac dingetje zijn.

Vandaag een motor wissel gedaan. Nieuwe V8 erin. Moest door de deur, een hele klus. Morgen eens kijken of ik de boel weer rijdend krijg.
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Pim schreef:Vandaag een motor wissel gedaan. Nieuwe V8 erin.
Wrom?
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

De oude motor werd te warmen ik kon een goede kopen voor weinig.
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:



Bericht door Ewout »

Anonymous schreef:De oude motor werd te warmen ik kon een goede kopen voor weinig.
Da's ook een manier om het op te lossen! :D :D :D
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, en nu weer naar de boerderie om het af te maken. :)
Pim
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:06
Locatie: Breda
Contacteer:



Bericht door Pim »

Die cookies weer hè...

Gaat niet echt meer over rollen of spuiten...
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)



Bericht door CaroLen »

Heeft er niets mee te maken maar wel leuk om te zien
Vooral de contructie van de lepel verlenger. Spreekt mij wel aan
Omdat we heftruck in gebruik hebben waar we stalen balken gebruiken als lepel verlengers to 4 meter en er zo sloepen to 7 meter in de lengte mee kunnen pakken.
Leonard
Plaats reactie