Standverwarming Sprinter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Standverwarming Sprinter



Bericht door Dirk Pauwels »

In mijn Sprinter zit een standverwarming Eberspächer D3W-Z , maar die werkt alleen als de motor draait. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik die continu kan laten branden. In de handel verkopen ze daar een klokje voor maar daar vragen ze 462 euro voor + btw dat vind ik wel een beetje schandalig, temeer omdat je de brander zelf voor 268 euro +btw op het internet vind.
http://www.google.be/search?q=cache:QP- ... l&ie=UTF-8
ik heb trouwens geen klokje nodig, een schakelaar is al voldoende. Ik heb nu de bedieningsschakelaar uit het dashbord gehaald en daarop zit een stekker met 18 draden. Hierop heb ik al gevonden dat de groene dient voor de electrische waterpomp, de bruine voor een electrovalf en links van het bedieningspaneel de witte voor de blower.
Ik vind echter op geen enkele andere draad een spanning als de standverwarming brand en die er niet is als ze niet brand. Ook een draad van de d+ vind ik hier niet terug. Wie kan mij hierbij verder helpen? Zie ook deze uitleg van het internet in het duits maar die heeft maar 5 draden aan die stekker en ik 18.
http://www.google.be/search?q=cache:zqO ... l&ie=UTF-8
hankooijman

standkachel



Bericht door hankooijman »

Volgens mij gaat dat niet zomaar, kijk een op de volgende site :
http://www.eberspaecher.de/en/heiz/tech ... /funkt.htm
daar zie je dat er een omschakel ventiel tussen moet en zo
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België



Bericht door Dirk Pauwels »

Bij een sprinter is dit al geregeld met een electrovalf en de electrische waterpomp staat er ook al op. Ik heb al gevonden dat een zwart/blauwe draad met groene stippen zowel aan de schakelaar als aan de brander te zien is maar als ik daar spanning opzet brand hij niet er zit vermoedelijk nog een buitenvoeler tussen en het is te warm nu. Heeft iemand een aansluitschema van de D3W-Z ?
luc
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 6:36
Locatie: Kortemark - België

veranderen bijverwarming sprinter



Bericht door luc »

Hallo Dirk,

Dat van die buitenvoeler geloof ik niet : ook in volle zomer kunnen we de bijverwarming aanzetten. In een vroeger nummer van Promobil heeft er een artikel gestaan hoe men bij de VW busjes een dergelijke verandering kon doen. Waarschijnlijk zal het bij de Sprinter op analoge wijze moeten gebeuren. Wij hebben een 313 cdi en moest je de oplossing vinden zou ik het ook graag veranderen.
zomaar zwerven zonder zorgen.... zalig
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

http://www.weetjewel.com/eberspacher_ombouwen.htm

is dit misschien wat jullie zoeken??
komt van een VW maar dat mag niet veel verschil wezen.
Stefaan100

eberspaecher



Bericht door Stefaan100 »

Hallo Dirk,

Ik sta op het punt om een klokje in te steken voor de winter, maar misschien ben je er al uit en weet je al hoe de aansluitingen gebeuren bij een sprinter.
Kun je mij op de hoogte houden.
Dank bij voorbaat,
Stefaan
(Monique.dumolein@pandora.be)
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België



Bericht door Dirk Pauwels »

Heu nee, ik ben er nog niet helemaal uitgekomen. Ik kan de brander wel al laten werken met een schakelaartje en een gewone huisthermostaat, tot zover is het naar mijn wens, maar ik krijg ergens een stroom terug naar het kontakt zodat er wat lampjes blijven branden en een melding "start error".
Ik dacht dat dit probleem opgelost zou zijn door een dubbelpolige omschakelaar te gebruiken, en die was ik vandaag gaan kopen, maar het probleem is er evengoed nog.
Ik moet dus nog verder zoeken maar zonder schema is het niet gemakkelijk te vinden.
bobby

Re: Standverwarming Sprinter



Bericht door bobby »

Hello, deze namiddag mijn standverwarmingsschakelaar omgebouwd zoals op deze duitse site. Werkt goed maar trekt wel 10 amps bij ventilatorstand in 1. Bij ventilatorstand 4 trekt ie 23 amps !!!
Op de stekker achter de bedieningsknop zaten bij mij zeven draden terwijl er slecht zes pinnen op de achterkant van de knop zitten.
Op de draad van de alternator zat een spanning van 8 volt bij stilstaande motor. Bij draaiende motor meer dan 13 volt.
Er zit ook een twaalf volt continu op en een 12 volt bij contactslot.
Verder een spanning voor verlichting van de knoppen, bij ingeschakelde verlichting natuurlijk. Die D+ is eigenlijk gemakkelijk te vinden gewoon met een multimeter of zo. Er zit trouwens ook nog een (blauwe) massadraad bij.
Mijn sprinter is van 2002 en type 416
Groetjes,,, Bobby
Plaats reactie