Elektrische problemen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Bert1953

Elektrische problemen

Bericht door Bert1953 » zo 02 aug 2020, 14:27

We hebben een nieuwe possl buscamper gekocht.
Omdat we problemen gehad hebben met de de startaccu, en er al een nieuwe is geplaatst.
Heb ik de volgende vraag, op de startaccu zitten 3x kleine en 1x een grote zekering.
Kan iemand mij vertellen welke groepen cq verbruikers zitten achter de
> zekeringen die op de startaccu geplaatst zijn. 3x midi.
Van de camperleverancier schuilt zich achter fiat.
Het lijkt me dat als er problemen zijn je bij de camperbouwer komt en die zou denk ik met behulp van een electrisch schema mij dit kunnen vertellen.
Ook een electrisch schema zou welkom zijn.

jansloos
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektrische problemen

Bericht door jansloos » zo 02 aug 2020, 15:12

Is het een "brandnieuwe"?
Dan afblijven met uw handen. Is een klus voor de leverancier. Laat hij het dan maar met Fiat oplossen.

Zeker zelf niets aan doen ivm garantie.
In dit verband ook niet vragen om een schema. Geeft hen de gelegenheid u te beschuldigen van 'doe het zelf'.
In Limburg zegt men: "Wie sjoeën ós Limburg is."
In Leiden zeggen we:

juhh Leie is ook mooi hor

isoplus

Re: Elektrische problemen

Bericht door isoplus » zo 02 aug 2020, 15:25

In principe wordt door de camper-fabrikant niets aan de startaccu gekoppeld, wel door de dealer kunnen zaken zoals een radio of achteruitrijcamera aan de startaccu gekoppeld worden. In de standaard Fiat-bus zit een hele klemmenrij op de plus van de startaccu, het past allemaal maar net.
Daar zitten ook grote zekeringen bij.
De dealer waar de bus gekocht is heeft gewoon te zorgen dat e.a. gerepareerd wordt en eventueel onder garantie als dat van toepassing is.
Naar een Fiat-dealer gaan compliceert in dit geval slechts de oplossing en zeker wat betreft de kosten.
Als de startaccu de radio voorziet van spanning (wat vaak het geval is) dan kan dat tot verkorte levensduur van de startaccu leiden als de radio niet uitgeschakeld wordt en dus de accu op den duur leeg trekt. In veel bus-campers zijn alle verbruikers op de huishoudaccu gekoppeld en die wordt automatisch geladen door de dynamo, de zonnepanelen of de walstroom. De startaccu wordt in veel bus-campers alleen geladen door de dynamo, dus tijdens het rijden.
De camper-dealer is in dit geval het aan te spreken adres.

Plaats reactie