Omvormer of toch wat anders niet goed?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
The Scorpios
Berichten: 313
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
Locatie: Apeldoorn

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door The Scorpios » vr 14 sep 2018, 17:17

Inderdaad, parallel. En voor mij onbegrijpelijk maar waar. De accu waar de meeste draden aanzitten, is kapot en hebben we nu verwijderd. Dus maar 1 goede accu aan de omvormer. De zon schijnt uitbundig en we konden koffie zetten.

Heerlijk bakkie.
En de deskundigheid van jullie is uitstekend. Jos ik weet de volgorde, ooit geprint en netjes in hoesje bij accu bewaard Plus schema

Bedankt allen maar mijn probleem is opgelost. De nieuwe accu komt later. Draadje mag dicht.☕☕
Nelleke

De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 24077
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door Kroppie » vr 14 sep 2018, 17:29

het probleem bij parallel is ongelijkheid bij accu,s, en als je de accu,s niet goed aansluit worden de accu,s niet gelijk belast/geladen, want een kabel hoe dik ook heeft een weerstand.

als 1 accu direkt belast/geladen word en de andere via de kabels , is er verschil, en door verschil in accu,s gaat de een de andere opladen, en het verschil word steeds groter want de minste accu word steeds zwaarder belast en dus steeds minder en het verschil steeds groter.

door het z.g. kruiselings aansluiten dwing je de stromen door beide accu,s, en heb je het minste verschil.

ik had 2 accu,s van 230Ah parallel met kabels 35mm2 en kruiselings aangesloten, deze hebben het 11 jaar volgehouden.
nu wegens niet meer nodig van die grote capaciteit nog maar 1 van 230Ah
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 21905
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door javanes » vr 14 sep 2018, 18:27

The Scorpios schreef:
vr 14 sep 2018, 17:17
Inderdaad, parallel. En voor mij onbegrijpelijk maar waar. De accu waar de meeste draden aanzitten, is kapot en hebben we nu verwijderd.
Dus is/was de boel waarschijnlijk volledig verkeerd aangesloten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Gebruikersavatar
FredV
Berichten: 497
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19

Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door FredV » vr 14 sep 2018, 18:41

Kroppi,
Mij accu’s staan als voorbeeld geschakeld. Wat bedoel jij dan met kruiselings?
https://static.webshopapp.com/shops/138 ... hakeld.jpg

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1272
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door 309T16 » vr 14 sep 2018, 18:54

javanes schreef:
vr 14 sep 2018, 15:46
Je kunt de boel op vele manieren aansluiten. Er is er echter maar eentje de juiste als je optimaal gebruik van je accu(s) wilt maken :wink:
In de professionele Telecom wereld worden de accu's op de door mij beschreven manier aangesloten. Of het er nou maar twee of 100 zijn. Verder dan 48 accu's ben ik nooit gekomen :)
Het vereist wat kennis en precisie dat wel.
Voordeel is ook dat de bekabeling van een accu naar het verdeelpunt een lagere stroom heeft.

Jouw "doorlus" methode om het maar zo te noemen is niks mis mee, maar het is zeker niet de enige juiste manier.
Bedenk ook dat zelfs nieuwe accu's van dezelfde productieserie al verschillend zijn. Alles binnen een tolerantie. Er zijn vanaf de productie al meetbare verschillen, zowel qua spanningsniveau, capaciteit en inwendige weerstand.
Tabbert FFB 570 - 140.000km.
Peugeot J5 2.5TD, 1200W pure sinus omvormer, 360Ah semi-tractie, 335Wp zonnepanelen, 220V compressor-KK

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1272
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door 309T16 » vr 14 sep 2018, 19:02

Jos bedoelt, dat zowel het laden als het energie verbruik bij de ene accu van de plus komt en bij de andere van de min. Dus zoals op jouw foto.
Tabbert FFB 570 - 140.000km.
Peugeot J5 2.5TD, 1200W pure sinus omvormer, 360Ah semi-tractie, 335Wp zonnepanelen, 220V compressor-KK

Gebruikersavatar
FredV
Berichten: 497
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door FredV » vr 14 sep 2018, 19:11

Ok. Thx. Even ging hier het licht uit.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 24077
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door Kroppie » vr 14 sep 2018, 19:45

idd met kruiselings is volgens jouw foto bedoeld, tja hoe noem je zuks, ik b.v. noem het kruiselings, dus het licht kan weer aan :D

ook de manier van 309T16 is een goede en word bij meestal meer dan 2 accu,s toegepast , met 2 accu,s vind ik kruiselings eenvoudiger te realiseren en te isoleren.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 14 sep 2018, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
FredV
Berichten: 497
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19

Re: Omvormer of toch wat anders niet goed?

Bericht door FredV » vr 14 sep 2018, 19:55

Blij

Plaats reactie