vervangen absorptie- door compressorkoelkast?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door jielus »

Daar heb je helemaal gelijk in Kampo! De een stoort zich aan een kier van enkele millimeters en gaat meteen aan de gang met lijstjes e.d. Mijn camper is 28 jaar oud, niet de mooiste maar wel veilig. Die kieren, met de bijbehorende toch geven de koolmonoxide weer geen kans :-B , zo heeft elk nadeel zijn voordeel.

Ieder zijn ding!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Arie55 »

Heb net eens zitten te denken, wat er zoal zou moeten gebeuren in mijn geval. Of zeker handig zijn dat het er is:

extra: zonnepaneel, MPPT en 2x grotere accu. +-760 euro

aanpassen van de bekabeling op het dak van de satelliet schotel

het kleine dakraam verwijderen (onding; niet origineel en bij een beetje wind, tocht; oplosbaar) Aluminium plaat, 3 a 4 mm houten plaat met een witte zijde, isolatiemateriaal, kit; sikaflex en een pees H-profiel (zodat de houten plaat vast gehouden wordt door de plafondplaat)

koelkast die door de toegangsdeur gaat, aanpassen van de bestaande ruimte, isolatie materiaal om de lege ruimte op te vullen en een deur vergrendeling ontwerpen. +-180 euro

Al met al een budget verhaal van pakweg 1000 euro. De bedragen zijn niet uit de lucht gegrepen, daar ik in mijn energie rekenmodel de veranderingen doorgevoerd heb wat ik nodig zou hebben om dit te voeden. Daarna de bedragen erbij gezocht.

Daarbij maakt het niet zoveel uit of het een 230V of een 230V/12V koelkast zou zijn. In geldelijke zien natuurlijk wel (die 180 euro wordt dan 700+ euro). Enige verschil zou kunnen zijn is het energie verbruik.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door tijdverdrijver »

Het zijn keuzes te maken.
Het rendement van een 12 volt compressor kast is erg hoog.
Dat van een 220 kast veel minder
Dat van een absorptie koelkast NOG minder.

Maar er zit VEEL meer energie in een gasfles dan in een accu......................
Daar staat weer tegenover dat de gasfles niet vanzelf gevuld wordt.

Henk
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door jielus »

Klopt tijdverdrijver! Dat verhaal van gas tanken heb ik ook meegenomen in mijn verbouwing.

Werkelijke kosten:

€ 180,- Koelkast
€ 675,- Panelen, kabels, MPPT 20A en onderdelen
€ 45,- Diversen
€ 250,- 230Ah accu
€ 1.150,- totaal omdat ik al een omvormer 1000w had.

Daar tegenover absorbtiekoelkast (nieuw) € 900,- (De Wit in Schijndel)

Verschil is € 250,- meer, waar zit de winst?

Geen brander, geen gas tanken, gemakkelijker te onderhouden en je kan de zonnepanelen ook voor wat anders gebruiken.

Het is maar waar je voor kiest.
Laatst gewijzigd door jielus op ma 23 apr 2018, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Ares »

Volgens mij valt dat rendementsverschil in gebruik tegenwoordig wel mee. Een Indel b cruise 65 gebruikt circa 1,25A per uur ofwel 30A per dag. Een Exquisit koelkast KS16-1A+++ gebruik 94Kwh per jaar. Dat is ongeveer 21,5A per dag. Een Dometic CoolMatic CRX 110 gebruikt zelfs ruim 43A per dag. Zelfs als ik daar 25% bij op tel gebruikt deze koelkast nog minder dan de 12v variant (en dat dan ook nog bij een inhoud van 105 liter).
Laatst gewijzigd door Ares op ma 23 apr 2018, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door tijdverdrijver »

Maar als ik naar de gegevens kijk van de typen die je daar gevonden hebt dan loopt de bruto netto verhouding nogal uiteen.
Daar komt het zuinige dus vandaan.
de 220 koelkast is bruto/netto 263 naar 105 of misschien naar 105+14??
de 12 volts versie is dan 132 naar 65 dus veel minder isolatie...
Maar het verschil is de laatste jaren dus duidelijk kleiner geworden dan dat ik dacht.

Henk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door gjvonk »

De 12 volt compressor kasten zijn nog zuiniger en bij o.a. amperewinkel.nl goedkoper dan de genoemde 900 voor een absorptie koelkast

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Ares »

tijdverdrijver schreef:
ma 23 apr 2018, 15:44
Maar als ik naar de gegevens kijk van de typen die je daar gevonden hebt dan loopt de bruto netto verhouding nogal uiteen.
Dat zou goed kunnen, de Indel B is 53x45x55cm (bruto 131 liter vs 65 liter netto - verhouding 2.0) en de Exquisit KS16-1A+++ is 84,5x56x57,5 (bruto 272 liter vs 105 liter netto - verhouding 2.6).

Dan nog gebruikt de 220v versie (zonder in acht name verliezen omvormer) circa 30% minder energie dan de 12v versie; dat zal niet alleen de isolatie zijn. Het lijkt met name dat de camper techniek de laatste jaren stil heeft gestaan terwijl energie efficiëntie bij de techniek voor de huis- tuin en keuken apparatuur (vanuit maatschappelijk perspectief maar vooral ook vanuit marketing perspectief) steeds belangrijker wordt. Uiteindelijk zal de energie efficiëntie van de compressors zelf niet veel meer uit elkaar lopen.
gjvonk schreef:
ma 23 apr 2018, 15:52
De 12 volt compressor kasten zijn nog zuiniger
Dat valt dus te bezien.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Kroppie »

ik heb jaren(10) een waeco 12/24volt mdc90 camperkoelkast gehad, nu alweer 5 jaar een gewone keukenkoelkast op de omvormer, ik heb nooit een merkbaar meer of minder verbruik, van de een of ander gemerkt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door jielus »

gjvonk schreef:
ma 23 apr 2018, 15:52
De 12 volt compressor kasten zijn nog zuiniger en bij o.a. amperewinkel.nl goedkoper dan de genoemde 900 voor een absorptie koelkast

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Maar die zijn wel kleiner! En voor de rest zal je toch panelen, een MPPT en een grotere accu moeten aanschaffen? Dus ik begrijp je punt niet. Volgens mij gaat het oorspronkelijk over een op gas of een op 220V, een absorptie koekast kan toch ook op 12V, of zie ik dit verkeerd?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Cee Pee »

Een absorpsie kast kan ook op 12 volt inderdaad alleen is het verbruik ongeveer drie keer hoger dan van een compressor kast.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

jielus schreef:
ma 23 apr 2018, 14:43
Klopt tijdverdrijver! Dat verhaal van gas tanken heb ik ook meegenomen in mijn verbouwing.

Werkelijke kosten:

€ 180,- Koelkast +50 € aanpassingen deurbeveiliging, condens, 230V versterken
€ 675,- Panelen, kabels, MPPT 20A en onderdelen +15% groter systeem omwille van 230V KK = 101 €
€ 45,- Diversen +30 € voor een extra 230V zekeringautomaat + 70 € voor een thermostaatsturing van de inverter
€ 250,- 230Ah accu +25% voor het te verwachten minderlevensduur van de accu = 62 €
€ 1.150,- totaal omdat ik al een omvormer 1000w had. Een kwaliteits sinusomvormer van 1000 Watt (1200VA) kost je minstens 500 €
Totaal 1.963 €


Daar tegenover absorbtiekoelkast (nieuw) € 900,- (De Wit in Schijndel)

Verschil is € 250,- meer, waar zit de winst?

Geen brander, geen gas tanken, gemakkelijker te onderhouden en je kan de zonnepanelen ook voor wat anders gebruiken.

Het is maar waar je voor kiest.
Ik heb de 3 soorten KK al gehad en heb voor de rest geen behoefte om mijn eigen systeem van vandaag op te hemelen.
Dat een goede koelkast bij mij al jarenlang werkt is niet zo interessant.
De nadelen van ieder KK systeem dat ik al gehad heb zal ik je besparen. Maar weet dat ze er zijn.
Ik benader deze problematiek technisch, economisch en ja ook een beetje filosofisch.
Ja ik heb een hekel aan onnodige 230V toestellen die maken dat een rijdend voertuig permanent onder 230V moet staan.
Naar mijn mening dient 230V in een voertuig voor extra comfort en om tijdelijk in stilstand, even aan te zetten, daarna weer uit.
Het blijft een dodelijke spanning, vooral zonder aarding. Er gebeuren nu eenmaal ongelukken, gelukkig weinig.


Maar Jielus je benadering is correct. :thumbup:
Laat me toe om ze even in het rood aan te vullen volgens mijn eigen inzichten.
Vergeet niet dat ik daarbij normale prijzen vermeld. Alles afgerond naar boven. Goedkoper kan wel eens, zelfs gratis :-B
Ik kan me vergissen maar volgens mij is het interessanter om voor de forumdeelnemers de normale prijs te vermelden eerder dan de laagste prijs.
De installatiekost, het afhalen en het studeren is voor de meesten onder ons meestal hoger als de prijs van de componenten.
Groeten Kampo
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door Ares »

Fantastisch die getallen maar ze lijken mij behoorlijk uit de lucht gegrepen.

- Een deuraanpassing akkoord (maar dat kost geen 50 Euro) maar wat wil je dan nog versterken aan 230v?
- Waarom zou een accu 25% sneller slijten als je een 230v koelkast hebt in vergelijking met een 12v koelkast? Het verbruik is bij de 230v variant vandaag de dag zelfs met 5% verlies van de omvormer vaak gelijk of minder dan de 12v variant.
- Als je 675 EUR uitgeeft voor zonnepanelen en een mppt dan heb je een behoorlijk systeem zwaar, wederom net als bij de accu waarom zou dit systeem bij een 230v koelkast die evenveel of wel minder verbruikt ineens 15% groter moeten zijn?
- Extra 230v zekeringautomaat? Die heeft elke camper lijkt mij al (iedereen heeft een omvormer en een wal stroom aansluiting, voor een 230v koelkast heb je wellicht alleen een zwaardere omvormer nodig, zie onderstaand)
- Omvormer: hij heeft hem al, maar voor wie hem niet heeft, er staat nu bijvoorbeeld en mooie 1200 watt Victron Phoenix voor 240 EUR te koop op marktplaats. Het hoeft dus allemaal geen 500+ EUR te kosten.

Daarnaast zie ik in een juist aangesloten 230v installatie in een camper geen enkel gevaar.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: vervangen absorptie- door compressorkoelkast?



Bericht door kampo »

@ares
Uit de lucht gegrepen zijn mijn getallen niet.
Het is een nuancering van de getallen van Jielus, die overigens een goede aanzet zijn.
Lees nogmaals, ik schrijf er duidelijk bij in welke context.
Misschien helpt het om je wat dieper in de materie in te werken.
Zo is de tariefprijs van die Victron 1200VA, dat is overigens 1000 Watt, vandaag 497 €.
Een thermostaatje uit China van 3,99 € gaan we niet gebruiken.
Het stroom meerverbruik via een 12>230V inverter kan je verwaarlozen of een ramp vinden.
Het gaat over een beetje centen, gewicht, autonomie en levensduur.
Als je goedkoper of beter wenst mag dat van mij. Bovendien mag je gerust een eigen ervaring of mening hebben.
Zorg er vooral voor dat het bier voldoende koud staat in de zomer en dat je het systeem kan afschrijven over vele pintjes :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie