Uitleg intelligente dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door kampo »

Ook in dit draadje hebben we het over die intelligente dynamo's gehad
viewtopic.php?f=3&t=8459843&hilit=intelligente
Groeten Kampo
Toedeledoki

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door Toedeledoki »

Pin1 en Pin2 zijn om te detecteren dat de motor loopt volgens mij. Meestal is het een contact schakeling met een vertraging. Dus x minuten nadat de auto op contact gezet wordt begint de booster met laden van de huishoudaccu.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door myway »

Lees eerst eens het pdf uit mijn eerder bericht, wordt een en ander denk ik duidelijk.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door gsm »

Dank Kampo voor de link, ook die ga ik even doorlezen

@Myway, ik kom er wat betreft P1 en P2 niet uit of die aangesloten moeten worden en zo ja waarop ?

Trouwens dit is een algemene vraag die niet specifiek voor mij is maar voor algemeen. Het zou misschien beter zijn om hier een vast topic over te maken omdat het voor velen nieuw is en voor leken onbegrijpelijk.
Ik heb een Ducato uit 2011 en daar zit zo begreep ik geen intelligente in en ik heb zonnepanelen maar voor de toekomst heb ik die info denk ik wel nodig vandaar mijn vraag hier.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Toedeledoki

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door Toedeledoki »

Als je een gewone minpool hebt en geen stroomsensor dan heb je in ieder geval geen intelligente dynamo. Maar een gewone 14,4 volt uitvoering. Een cyrix relais voldoet dan prima.

De dunne draadjes op de booster van Victron zijn bedoeld om het lopen van de motor te detecteren.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Uitleg intelligente dynamo



Bericht door myway »

Als je op een andere manier dan via de unieke motorloopdetectie een TS 400/800 wil activeren gebruik je pin1/2
Staat toch duidelijk in de handleiding of te wel RTFM.
Op de zelfde pagina 4 staat ook iets heel belangrijks, namelijk dat er eerst massa aansluitingen moeten worden gemaakt.
Helaas zit er in het doosje van het ding geen enkele handleiding zelfs nog geen verwijzing naar het pdf bestand.
Mag je voor dat prijsje eigenlijk wel verwachten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door myway op ma 19 feb 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Toedeledoki

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb de pdf doorgelezen. Het schijnt dat deze Victron ook nog de trilling van een lopende motor kan detecteren? En dan schakelen. Klinkt complex en ik vraag mij af hoe betrouwbaar het is...

De meeste boosters schakelen vaak met een vertraging vanaf het moment dat de auto op contact gezet wordt. Ook laden ze niet als de startaccu onder een bepaalde spanning komt. Ze kunnen zo dus nooit de startaccu helemaal leeg trekken.
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door VanDeStouwe »

P1 is input voor de software van de booster als er een spanning op staat van meer dan 2 volt en de software meet een spanning op de startaccu van meer dan xx Volt (softwarematig ingesteld) gaat de Booster de huishoud accu laden.

P2 is output. Die kunt u gebruiken om aan te geven aan gebruikers dat de huishoud accu aan het laden is.

Intern zit een sensor die waarneemt dat de motor aanstaat.

Met de software op de PC kunt u bepalen wanneer en op welke voorwaarden de Booster gaat laden. Er zijn twee hoofdopties de eerste is dat de booster gaat laden op bais van de interne sensor en de tweede is dat de booster gaat laden wanneer er spanning op P1 staat.
Het klopt u dat P1 en P2 niet gebruikt hoeven te worden maar dan moet de software instelling wel op de keuze "convertor on/off with vibration" staan.
Laatst gewijzigd door VanDeStouwe op ma 19 feb 2018, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door VanDeStouwe »

Overigens is de Samlex Elogic 12-12 30A voor euro 5/6 wagens aanmerkelijk voordeliger zie: https://www.mobilenergy.nl/Laadstroomve ... -acculader €359 incl BTW

De MAC Plus 12/12/50 van Mastervolt is ook goedkoper dan de Victron (€575) en heeft programma's om de verschillende huishoudaccu typen goed te laden.
Hieronder een vergelijkingtabel tussen de verschillende boosters.
vergelijking.JPG
vergelijking.JPG (95.17 KiB) 1488 keer bekeken
Laatst gewijzigd door VanDeStouwe op ma 19 feb 2018, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Het kan nog veel goedkoper, €25, via kontakt inschakelen:
https://www.amazon.de/DROK-12V-60V-12V- ... bullets_id
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door VanDeStouwe »

Inderdaad veel goedkoper. Er komen nog wel paar dingetjes bij. Let wel dit is een vast instelbare outputspanning en er zijn geen instellingen om ervoor te zorgen dat de startaccu nog energie overhoud om te starten. Ook wordt er geen rekening gehouden met laadcurves van de verschillende accutypen.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door VanDeStouwe »

Nog een plaatje van een euro 6 motor en hoe een Mac 12/12-50 hierop reageerd.
vergelijking 2.JPG
vergelijking 2.JPG (72.14 KiB) 1474 keer bekeken
De groene lijn is de output spanning naar de huishoudaccu. De blauwe lijn is de spanning op de startaccu. Duidelijk is te zien dat bij het starten van de auto de mac stopt met het leveren van spanning/stroom aan de huishoudaccu. Ook is te zien dat wanneer de blauwelijn door het remmen omhoog gaat dit geen effect heeft op de laadcyclus van de huishoudaccu.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Als je zorgt dat de goedkope dc/dc conv. ( €25 ) alleen kan werken als de motor draait dan kan de startaccu nooit te leeg worden. Je kan toch ook bv het grootlicht aandoen. Dat regelt dat intelligente dynamo systeem. Het regelen van de laadstroom voor de hh accu gaat hetzelfde als met de "oude" dynamo,s , met konstante spanning!
Maw die dure booster ( €800 ) is volgens mij helemaal niet nodig.


Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Uitleg intelligente dynamo



Bericht door VanDeStouwe »

Klopt maar: we hebben acculaders ontworpen met laadcurves om een accu in conditie te houden. Met een vast ingestelde laadspanning is dat nooit optimaal. Verder snap ik wel je argumenten over prijs enz.
Ik ga in mijn nieuwe bus met E6 motor wel een HH accu plaatsen en nadenken over het volgende:
  • Opladen met een zonnecel en regelaar
  • Opladen met acculader
  • Moet je uberhaupt dan de HH accu opladen via de dynamo?
Feit is dat E5/E6 dynamo's eigenwijs zijn en dat het goed laden van de HH accu via de dynamo veel complexer is geworden.
Overigens kost de Mac Plus 12/12-50 €575 incl BTW bij amritwatersport.nlx
Laatst gewijzigd door VanDeStouwe op ma 26 feb 2018, 8:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Plaats reactie