Ervaring Waaslandtunnel

Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door rinuss »

Ervaring Waaslandtunnel
Als wij vanuit Delft naar het zuiden rijden doen we dat vaak langs de westkant van Frankrijk. We rijden dan via de Zuid-Hollandse eilanden, de westerscheldetunnel en Gent. Dit doen we omdat we een hekel hebben aan de rondweg rond Antwerpen.
Nu is het idee om via de A4 naar Antwerpen te rijden en daar via de Waaslandtunnel richting Gent te gaan. Het zou natuurlijk ook via de liefkenshoektunnel kunnen maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Wie heeft ervaring met het stukje Antwerpen naar de Waaslandtunnel, kun je dat redelijk vlot rijden?
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 895
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door ekruijsse »

Je moet dan in Antwerpen via Noorderlaan en Italielei naar de Waaslandtunnel, dan ga je dus een stukje door het drukste gedeelte van Antwerpen. Als je de rondweg niet fijn vindt is het de vraag of dit handiger is, het kan behoorlijk druk zijn in het centrum van Antwerpen + file kans bij de tunnel ingang.
Ik zou dan geloof ik toch A29/A4 nemen via Bergen op Zoom en Westerscheldetunnel (campertarief € 7,45)
Eugene
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door tessenderlo »

Met wat geluk zal het buiten de spitsuren wel meevallen.
Opgelet: niet meer mogelijk als je geen roetfilter hebt. in dat geval is het verboden gebied.


Mag ik door de Waaslandtunnel rijden met mijn fiets/mobilhome/vrachtwagen?

De Waaslandtunnel is de oudste tunnel onder de Schelde die Antwerpen-Linkeroever verbindt met Antwerpen-centrum (1933). In beide rijrichtingen is slechts één rijstrook beschikbaar.
Het verkeer is er verboden voor:

1/ vrachtvoertuigen met een gewicht groter dan 3,5 ton, uitgezonderd openbare diensten (verkeersbord C23) (GEWIJZIGDE SITUATIE: Sinds mei 2014 is de tonnage-beperking gewijzigd van 1,5 ton naar 3,5 ton.)
Ter verduidelijking: voertuigen zwaarder dan 3,5 ton die ingeschreven zijn als vrachtvoertuig zijn dus niet toegelaten, voertuigen ingeschreven als personenvoertuig (touringcar,...) zwaarder dan 3,5 ton zijn er wel toegelaten.

2/ voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren zoals beschreven in tunnelcategorie E link naar externe website (verkeersbord C24a) Lees meer over tunnelbeperkingen voor gevaarlijke stoffen op cepa.be

3/ voetgangers, fietsers, bromfietsers, landbouwvoertuigen,... (verkeersbord F9 autoweg)

Alle bovenstaande beperkingen staan beschreven in artikel 68.3 en artikel 22 van de Belgische wegcode en artikel 12.3 van het ministriëel besluit van 11-10-1978.

verkeersborden die de beperkingen voor het verkeer door de Waaslandtunnel aangeven verkeersborden die de beperkingen voor het verkeer door de Waaslandtunnel aangeven
Verkeersborden op Rechteroever Verkeersborden op Linkeroever
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door javanes »

I.v.m. de invoering van de milieuzone per 01-02-2017 mogen alleen nog diesels vanaf 2001 (Euro3) na 1 februari nog in 't Stad en op Linkeroever rijden.
Vanaf de ring naar de konijnenpijp (Waslandtunnel) is niet zo moeilijk. Wel even opletten dat je op de Italielei de buitenste rechterbaan neemt. Anders kun je de tunnel niet in.

Maar door de Kennedytunnel ben je volgens mij net zo snel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door mama »

De lage emmisiezone antwerpen gaat pas in op 1 februari 2017 .
Hier kun je dat testen .
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez

Via de A12 is het goed te doen om de Konijnenpijp verbinding te rijden hoor. (zelfs nu er wegenwerken aldaar zijn , gewoon niet op spitsuren rijden)
Gewoon de afrit Merksem(groenendallaan rechts nemen richting kinepolis , aan het kruispunt noorderlaan richting antwerpen nemen(linksaf) , de 2 bruggen over de weg volgend naar links ,daarna is het de 2de straat op de rechterkant de ingang van die tunnel onder de schelde , die aan de andere kant van de tunnel men nog kan kiezen via n49a > E34 naar gent of via de E17 .

ps.
De kennedytunnel is de laatste tijd niet echt aan te raden hoor .
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door gjvonk »

Ondanks het prijskaartje maken we bij onze reizen richting Frankrijk, Spanje en Portugal altijd gebruik van de Liefkenshoektunnel. We mijden oostelijke ring van Antwerpen omdat daar o zo vaak file staat. Ook het gebruiken van de Waaslandtunnel betekent dat je een stukje van de oostelijke ring moet rijden. Daarnaast zijn ze volop aan de weg bezig tussen de ring en de Waaslandtunnel. De huidige verkeerssituaties als gevolg van die werkzaamheden vind ik zelfs met een personenauto behoorlijk onoverzichtelijk.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
alkyone
Berichten: 346
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 23:38
Locatie: Alkmaar / Kralendijk

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door alkyone »

Wel leuk zo'n vraag.
Dit omdat ik nooit heb geweten dat er nog een tunnel was in Antwerpen.
Ik geloof nooit dat ik deze route zou nemen want zoals aangegeven zit je wel midden in de stad met al zijn ongemakken.
Helaas is de route vanaf de Westerschelde tunnel richting Gent ook saai, deze afgelopen jaar in omgekeerde richting gereden.

succes verder
Martin
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door swagmanneke »

@ekruijsse

sinds wanneer is de Westerschelde tunnel zo goedkoop? heb navraag gedaan bij hen, ze rekenen ook de eventuele zaken op het dak 5satelliet ° mee en ik zou €18,5 moeten betalen want ik kom dan net op enkele cm meer dan 3m.

via liefkenshoek betaal ik met abonnee kaart net over de €14 ipv €18,5 = uiteraard veel te veel.

ik rijd normaal altijd via Waaslandtunnel (konijnenpijp in de volksmond)

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door javanes »

Van dat tarief van de Westercheldetunnel wordt je niet vrolijk als je hoger bent dan 3 meter. En schotelantennes, dakkoffers worden meegerekend in die 3 meter.
Dan ben je dus 18,20 kwijt.
Met m'n T-tag maar 13,90.

Maar die tarieven zijn in ieder geval nog lager dan van de Liefkenshoektunnel.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 895
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door ekruijsse »

@Walter

Zit m inderdaad in de hoogte van 3,00 mtr. zoals Javanes schreef. Wij rijden met Rimor Superbrig (toch ook niet bepaald klein) maar zijn 2,95 mtr dus categorie 2. Je betaald dan €7,45 en met T-Tag korting zelfs maar €5,40
Eugene
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door 1934 »

De konijnpijp/waaslandtunnel heerlijke verbinding en lekker snel in Zeeuws Vlaanderen,reed er in mijn werkzaam leven elke week wel twee keer doorheen,voor De bestemming Antwerpen stonden wij vaak bij het Willemdok of in de buurt van het MAS,prachtige weekeind bestemming,alleen het laatste tripje moesten we richting Terneuzen en natuurlijk weet ik als geen ander dat je met een camper van 13 ton (op kenteken vrachtauto niets te zoeken hebt in die tunnel !!!) maar aangezien dat de Kennedytunnel vol stond en ook de liefkenshoektunnel.
Dacht ik ik waag het erop,helaas verkeerd gegokt € 65,- bekeuring in de bus


Groet
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door rinuss »

Iedereen bedankt voor de bijdrage. We gaan a.s. zaterdag richting Spanje, dus nog een paar dagen om na te denken.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door javanes »

rinuss schreef:Iedereen bedankt voor de bijdrage. We gaan a.s. zaterdag richting Spanje, dus nog een paar dagen om na te denken.
In het weekend heb je niet veel problemen op de ring dus kun je normaal gesproken zonder problemen door de Kennedytunnel.
Morgen en dinsdag zijn er na 2100uur werkzaamheden in/bij de tunnel, maar daar heb je komend wekend geen last meer van.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Ervaring Waaslandtunnel



Bericht door swagmanneke »

@javanes
de westerschelde tunnel is niet goedkoper dan DE Liefkenshoek . €18,( voor Liefkenshoek( zonder abonnement) en Westerschelde ook €18,..

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Plaats reactie