Aparte regels voor truckcampers en campers?

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door EasyBee »

Wij zijn 2,85 m en wegen minder dan 3500 kilo. Dus nee.

Geen Categorie 4:
voertuigen op 3 assen of meer, met een hoogte van meer dan 3 meter of met een toegestane maximummassa (te vinden op het kentekenbewijs) van meer dan 3500 kg;
voertuigcombinaties met een hoogte van meer dan 3 meter;
voertuigcombinaties waarvan het trekkend voertuig een toegestane maximummassa heeft van meer dan 3500 kg.

Geen Categorie 3: campers, bussen en bedrijfsvoertuigen op 2 assen met een hoogte van minimaal 3 meter of een toegestane maximummassa (te vinden op het kentekenbewijs) van meer dan 3500 kg.

Maar Categorie 2: auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan 2 meter, maar minder dan 3 meter bedraagt, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door hurktoilet »

Ik weet niet waar ik uit af zou moeten leiden dat de wagen van ts een drie-asser is. Als ik als leek naar zijn avatar kijk, verwacht ik een twee-asser. En dan valt ie voor de Franse tol waarschijnlijk inderdaad in klasse 1 (personenauto's), want die afneembare unit telt voor de hoogte net zo min mee als een dakkoffer. Basisvoertuig moet dan lager dan twee meter zijn. Je moet alleen bij automatische tolpoortjes wel elke keer met de help-knop om dat lage tarief vragen, want de automatische hoogtedetectie ziet niet dat die unit afneembaar is.
De Nl wet kent overigens slechts op twee plekken het begrip camper. Fiscaal voor de motorrijtuigenbelasting, maar de definitie die daar gegeven wordt heeft buiten het belastinggebied geen enkele waarde. Verder op verkeersborden, waarin met een campersymbool aangegeven wordt dat daar alleen campers geparkeerd mogen worden. Dat is dus eigenlijk meer een verbodsbord voor andere voertuigen. Maar dat zegt eigenlijk ook niets, want aangezien het begrip camper verder in de verkeerswetgeving onbekend is. Hang gordijntjes in je twingo en zet een campinggaspitje in je kofferbak, kun je ook volhouden dat het een camper is :lol3:
Qua overnachten buiten campings/camperplaatsen heb je in NL ook niets aan de definitie van een camper. In de meeste gemeenten mag je überhaupt niet overnachten in voertuigen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door EasyBee »

Hurktoilet, ze reageerden naar mij en niet TS. Ik verwees naar de categorie indeling van de ANWB en gaf aan dat ik zelf in categorie 2 val, volgens de automaten van de tolwegen in Frankrijk en de ANWB site.

Jouw analyse van TS klopt volgens mij helemaal.
Categorie 1: auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie maximaal 2 meter bedraagt, gemeten vanaf de grond (antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot niet meegerekend).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door Pedro48 »

Dat heeft allemaal niks met pick-uptrucks meer te maken.
Ik heb zelf 2 achtereenvolgende afzetunits op pickup's gehad, en daar bij elkaar een jaar of 15 mee rondgereden.
Voor mij was het een volwaardige zelfvoorzienende camper.
Voor de wet was het slechts lading.
Voor de auto veranderde er dus niks, je kon er zowel met als zonder lading mee rijden.
Het is een klein beetje een grijs gebied..in de praktijk wordt je gezien als camper.
Wettelijk als een personenauto of bedrijfswagen.
Een en ander afhankelijk van het kenteken.
Laatst gewijzigd door Pedro48 op zo 31 mei 2020, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door EasyBee »

Nog eens bij de Fransen gekeken op https://www.autoroutes.fr/fr/classifica ... icules.htm
Daar zie ik die pickup truck voorbij komen bij classe 2 Hauteur inférieure à 3m et supérieure à 2m et PTAC inférieur ou égal à 3,5t
Afbeelding
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door Mickel Moen »

Aan TS. Of je iets al dan niet een camper noemt, bepaal je ten eerste zelf.

Verder bestaan er zoals al gezegd in Nederland twee definities voor een camper en dat zijn die van de RDW en de belastingdienst. Die definities gelden alleen voor Nederlandse voertuigen en ook alleen voor die zaken die in de betreffende regelgeving staat. En dat is zeer beperkt.

Voor ieder buitenlands voertuig geldt het al niet. Andersom geldt dat voor jou in het buitenland. Of men ergens een voertuig al dan niet als camper wil beoordelen is verder aan de eigenaar of handhaver op die plek volgens de daar geldende regelgeving.

Ik zou mij helemaal nergens druk over maken. De definitie begint bij jezelf. Kortom als jij jouw voertuig een camper vindt, ga ik dat niet ontkennen.

Scherper nog, daar waar het wenselijk is je als camper te gedragen gedraag je je als camper, daar waar het beter is om dat niet te doen, doe je dat niet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door kampo »

Je vraag is erg breed gesteld en omvat dus zo veel dat het moeilijk is om daar alles over te vertellen.
Om te beginnen heb je de voertuigcategorie: M1, M1SA, N1, N2, N3, M2, M3 eventueel aangevuld met G of oldtimer.
Al deze voertuigen kan je in principe gebruiken om te kamperen maar volgens de regelgeving is enkel een M1-SA een kampeervoertuig.
Een kampeer touringcar kan ingeschreven zijn als vrachtwagen
Een 3 asser vrachtwagen kan een kampeervoertuig zijn
Een lichte vracht N1 daar kan een verwijderbare kampeercel opstaan
enz..

De belasting en wat je jaarlijks mag betalen kan serieus verschillen. Verzekering is onderhandelbaar, maar niet met iedere maatschappij.

Op technisch gebied kan daar er verschil zijn, zoals de verplichting voor een 3de remlicht. Hetzelfde voertuig als camper moet het wel hebben, een ander van dat type moet het niet hebben. Positie trekhaak, bumper enz.
Van belang zijn voornamelijk tachograaf plicht en snelheidsbegrenzer

De voertuigcategorie is ook bepalend voor welk verkeersreglement van toepassing is.
Met een camper M1SA mag je op zondag in Duitsland rijden. Met hetzelfde voertuig als vrachtwagen N2 niet.
Parkeren, verschillend per geval.
Bovenop de categorie zijn daarbij voor wat het verkeersreglement betreft ook nog gewicht en afmetingen van belang.
En in Ieder land is het verkeersreglement wat anders. Zo mag ik in BE 90km:h, in Duitsland maximaal 80km:h en in Frankrijk dan weer 110km/h

Tol is ook zo een onderwerp, ieder land wat anders en afhankelijk van verschillende zaken.

Nog iets anders is een kampeerplaats. Daarvoor moet je bij de regelgeving over voertuigcategorie en het verkeersreglement zijn.
Verschilt zelfs in bepaalde gevallen per dorp want er kunnen lokale regeltjes zijn.

enz ...
Groeten Kampo
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door Janpinz »

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door kampo »

Ik zie een pick-up onderstel met afzetbare campeerunit op de foto.
Een campertruck of truckcamper kan ook een camper zijn op basis van een Scania of MAN vrachtwagen.
Dat soort benaming verschilt van land tot land.
Dergelijke pick-up camper kan zowel M1 als N1 als M1SA ingeschreven zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door Dafluc »

Een N1 met inrichting kampeerauto is net zo goed een camper. Maar de vraag van topstarter was niet 'wat voor camper heb ik". En ook niet 'wat staat er voor voertuigcategorie op mijn kentekenbewijs'. De vraag was of er in de praktijk verschil zit tussen een gewone camper (de witte doos) en een opzetunit op een pick-up.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door kampo »

Dat van N1 en camper was volgens mij enkel vroeger en enkel in NL

Mijn uitleg is misschien wat overcompleet maar wel juist als je de vraag van TS wil beantwoorden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door gjvonk »

Er heerst spraakverwarring alom: waar gaat het nu precies over? Over een pick-up met een afzet unit? Dat is over het algemeen een 2 assig voertuig die door zijn lading (de afzet unit) hoger dan 2 meter is. Dat is van belang voor tol classificatie.

Gaat het over een truck/ vrachtwagen die is omgebouwd tot camper? Dat kan op 2, 3 of zelfs 4 assen zijn, met alle consequenties voor de tolheffingen.

Gaat het over een pick-up met een 'fifth-wheel'? Een grote 2 of 3 assige (meestal Amerikaanse) trailer die als oplegger-caravan geconstrueerd is en middels een (schotel)koppeling door een pick-up getrokken wordt? Zelfde tol issues...

En dan: in veel Franse en Spaanse kustplaatsen geldt een parkeerverbod voor campers aan boulevards. Ik raad TS niet aan om met Franse of Spaanse handhavers in discussie te gaan of een pick-up met een afzet unit nu wel of geen camper is. Het ziet er door de ramen, deur en service luiken uit als camper en zal ook zo beoordeeld worden ben ik bang... datzelfde lot valt n.l. ook de buscampers ten deel: het profiel en de omvang is bestelwagen maar de ramen, service luiken, eventueel hefdak en luifel maken het overduidelijk een camper.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door kampo »

En een niet als camper gerigistreerde vrachtwagen kunnen ze electronisch van de baan halen in Duitsland als je je niet aan het zondags rijverbod houdt.
Bedenk ook wat NAWN overkwam bij het parkeren op een CP
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Aparte regels voor truckcampers en campers?



Bericht door hurktoilet »

Voor een discussie met een Spanjaard schiet mijn Spaans tekort, maar met een Franse agent durf ik 'm wel aan. De Franse wetgeving is klip en klaar: je mag niet discrimineren tussen voertuigen. Dus als een ducato bestelbus ergens mag parkeren, mag je daar ook met een identieke wagen staan die dezelfde vorm heeft maar toevallig camper is. En als je mag parkeren, mag je er ook slapen. Vandaar dat in sommige gemeenten 's nachts parkeren verboden is...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie