campers betalen minder dan bootjes!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

campers betalen minder dan bootjes!



Bericht door dedruivenplukker »

Eindelijk betalen campers minder dan bootjes!

In Hoorn is een flinke discussie gaande over de toeristen belasting.
Oneerlijk speelveld
Rob Tool van hotel De Magneet vindt het onduidelijk wie er wel en niet de nieuwe belasting moet betalen. "De gasten op cruiseschepen moeten wel betalen, maar de machinist en kapitein niet? Iedereen verblijft toch in de haven? Mijn hotelgasten komen hier slapen omdat ze een werkverplichting hebben in Hoorn, maar moeten dan ook gewoon betalen", aldus Tool. "Ik vind het raar dat er geen eerlijk speelveld is gecreëerd."

"En dan is er ook nog besloten dat mensen met een camper maar de helft moeten betalen. Waarom? Ze gebruiken dezelfde straat en dezelfde lantaarnpalen in de stad, dezelfde voorzieningen die elke toerist aangaat." Het zou geen grijs, maar een zwart gebied zijn - volgens Tool. "Iedereen doet maar wat."
Omdat hier al jaren wordt geroepen over bootjes versus campers leek het mij leuk om dit even onder de aandacht te brengen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: campers betalen minder dan bootjes!



Bericht door saagstree »

Tja het ligt er aan waar je woont.
Wij wonen aan de Utrechtse Vecht daar zijn veel ligplaatsen zelf is er stroom aangelegd, de gemeente komt elke avond het liggeld ophalen.
Maar een overnachting plaats voor campers daar wil de gemeente niet aan, die bootjes mensen laten al genoeg rommel achter en heel veel lozen gewoon in het open water.
Als je niet aan het water woont zal de gemeente eerder over gaan campers te verwelkomen denk ik die hebben geen overlast van de bootjes mensen.
Nu is er in ons dorp niet veel te beleven op wat horeca na maar toch word er toeristenbelasting gevraagd.
geniet van elk vrij uurtje
roma
Berichten: 4564
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: campers betalen minder dan bootjes!



Bericht door roma »

Toeristenbelasting is een melkkoe.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: campers betalen minder dan bootjes!



Bericht door isoplus »

Nou heb ik toevallig een bootje en een camper, beide voorzien van een vuilwatertank en beide voorzien van mogelijkheden om dat vuile water bij een sani-station te lozen :-B
In Friesland heeft de Marrekrite zelfs sani-stations waar je gratis je vuile water kunt lozen, op andere plaatsen gaat dat tegen betaling zoals ongeveer op campings.
Overal waar je in een gemeentelijke of particuliere jachthaven gaat liggen moet je betalen en ja ook de toeristenbelasting behalve als je in een omgeving ligt waar je ook een huis of box in eigendom hebt.
Dat laatste geeft altijd discussies dus betalen we gewoon wat er gevraagd wordt in de hoop dat de gemeente daar ook wat voor zal doen :wink:
De Marrekrite vraagt een vrijwillige bijdrage maar ook als je dat niet wilt betalen mag je max.3 dagen achtereenvolgens aan een Marrekritesteiger gemeerd liggen.
Aan deze steigers is zelden de zooi zoals je die vaak op CP's ziet en er staan grote containers waar het vuil met gemak in past dus niemand zet het er voor of naast dat is al een groot verschil.
Je ziet ook nooit iemand brutaal zijn bootje op het terrein van een ander parkeren zoals ik toch campers vaak zie doen, ja ik weet het jullie doen dat niet :wink:
In ieder geval als er al toeristenbelasting moet worden betaald zal de gemeente wel bepalen hoeveel en voor wie en wat.
De toeristenbelasting wordt doorgaans per persoon geheven en niet per voertuig of bootje.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: campers betalen minder dan bootjes!



Bericht door hurktoilet »

Mensen die zich niet generen on minimaal 85 euro voor een overnachting te vragen (dik 100 zelfs voor twee personen) zonder zelfs maar een lift te hebben moeten niet mekkeren over een paar euro toeristenbelasting :-)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie