Rivierenroute en Zeeland

Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Camperaapje »

Onze "Griekenlandreis" schorten we door (verdrietige en onzekere) omstandigheden op naar volgend jaar.
Met dit prachtige weer blijven we in Nederland en ik heb een héle mooie route uitgezet, uiteraard in de buurt van veel water!! 😉 en combinatie cultuur en natuur.
Ik noem hem: "De Rivierenroute en Zeeland".
Highlights: Kasteel Duurstede, Fort Everdinge, Nationale Glasblazerij Leerdam, Slot Loevestein, De Biesbosch/Dordrecht/Kinderdijk en vervolgens richting Zeeland, o.a. Deltapark Neeltje Jans, Natuurgebied "Het Zwin" en veeeeel "uitbuiken" aan strand, zon en zee.
Er zit een stuur in onze camper dus het zou zomaar een andere volgorde kunnen worden als Zeeland door het mooie weer te massaal blijkt.
Kust van Noord Frankrijk...óók mooi!!

Misschien heeft iemand aanvullende suggesties?
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door hurktoilet »

Glasblazerij Leerdam is beslist spekatel om te zien, vlakbij, voor deur van het glasmuseum, mag je overnachten.
Idem op Vlijkade Dordrecht. Van daaraf loop je naar de oude binnenstad, of de waterbus naar de Biesbosch en Kinderdijk.
Ga je de grens over, dan raad ik je aan de Belgische kust over te slaan (een campervijandig betondorp) en naar Frankrijk te rijden. Topper: Cap Gris Nez/Cap Blanc Nez.
Tip: verlaat de snelweg langs de kust net voorbij Furnes in België en ga er bij Bray in Frankrijk weer op. Blijf je op de snelweg, dan beland je op de grens in een controlefuik. Je wordt van de snelweg afgestuurd en er weer op. Zelfs als er geen controles zijn, veroorzaakt dat vaak files.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Camperaapje »

Okay dank!!!
Uitgeschreven

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Uitgeschreven »

Furnes in België ????
Je bedoelt Veurne :bang:
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door hurktoilet »

Zal vermoedelijk hetzelfde zijn... :-B Bij mij zegt Google maps Furnes
Whatever. Ik klaag toch ook niet dat onze ANWB Kleve op de borden zet als ze KLeef bedoelen, of Emmerich waar het Emmerik moet zijn?
veurne.JPG
veurne.JPG (61.77 KiB) 1633 keer bekeken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Uitgeschreven

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Uitgeschreven »

Je kan Google maps in het Nederlands zetten.Het is al erg genoeg dat de obers hier in het Engels of het Frans vragen wat je wil.Zo gaat de Vlaamse en Nederlandse taal verloren. Ja ik ben soms moeilijk :-B
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door dieseltje+ »

@Camperaapje

Onze reis naar Schotland staat voor dit jaar een dikke streep door.
Nieuwsgierig naar de Rivieren-Zeeland route.
Mogelijk om die die hier te plaatsen of.....?
Via Pb mag ook.

Alvast vriendelijk bedankt
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Camperaapje »

Aaaahhh vervelend voor jullie!!
Maar een nog niet gereden route ga ik nog niet weggeven, bovendien zou je niet wijs worden uit mijn aantekeningen.
Als je mijn bovengenoemde highlights aanéénrijgt kom je een heel eind. :thumbup:
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door dieseltje+ »

Jammer maar begrijpelijk.

:"Als je mijn bovengenoemde highlights aanéénrijgt kom je een heel eind."


Gaan we doen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Camperaapje »

Intussen heb ik de route (professorisch) in Google gezet.
Ik weet niet wanneer jullie vertrekken maar wij morgen.
Zodra ik in de gelegenheid ben wil ik het gereden traject hier wel plaatsen, met onze bevindingen...
Ik hoor het wel of dat een optie is....

Groetjes en in elk geval veel plezier!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door dieseltje+ »

Dat zou zeker een optie zijn.
Natuur, water, zeeland, rivieren staan hier hoog op het lijstje. "jullie" route hopen we sowieso een keer te doen.
We hopen dit jaar er (nog) aan toe tekomen. Als het weer (hitte, droogte) zo blijft gaat er dikke streep door ieder uitje (voorlopig) met de camper.
Vriendin ligt sinds weekend officieel met een hernia en we hebben een akkerbouwbedrijf, en dat betekent 24/7 beregenen.


Zou het leuk vinden om digitaal mee te reizen :-B
Maak voor ons niet te veel drukte, gezien de (niet) mogelijkheden hier.

Oh...mochten jullie in noord limburg belanden.... Maasduinen! Maandje geleden geweest.
Absoluut een aanrader voor de water/natuur liefhebber. Staatsbosbeheer camping, de cokse heide. Super. (vinden wij dan :D )
Of landgoed Geijsteren. Mogelijkheden om aan de Maas te staan.

Alvast een goede reis en veel plezier.
Geniet er van.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Ielke
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 0:33

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Ielke »

Wij hebben gestaan bij Leerdam niet tegenover de glasfabriek maar een parkeerplaats klein stukje verder. Een mooie plaats aan het water met trapje naar het water en houten vlonder
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Camperaapje »

Dank je wel Dieseltje+ voor je aanvullende info en bijzonder vervelend de hernia van je vriendin :(
Ik heb tot nu toe nog niet veel bijzonders te melden, we zijn nog niet verder gekomen dan:
https://www.campercontact.com/nl/nederl ... -t-eiland

en zitten momenteel zelfs weer thuis (door een incidentje thuisfront) om morgen weer overnieuw op pad te gaan.

De CP hierboven is absoluut de moeite waard, we hebben er 3 nachten gestaan.

Ik kom hier weer terug als er iets bijzonders te melden valt, alhoewel ik verwacht dat we het één en ander zullen gaan schrappen...hoop ut niet...maar ik zie wel...

Ook dank je wel Ielke :D
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rivierenroute en Zeeland



Bericht door Camperaapje »

We zijn inmiddels terug, 2 weken weg geweest en hebben daarom Zeeland geschrapt.
Ik heb de reis in een worddocument gezet, die ik naar hier overbreng. Ik heb geen foto's toegevoegd.
Ik heb de reis verdeeld in 3 routes die op elkaar aansluiten.

Eerste route:

https://www.google.com/maps/dir/De+Mugg ... m0!1m0!3e0

Eerste overnachting was CP Lathum:
https://www.campercontact.com/nl/nederl ... n-t-eiland
We hebben hier 3 nachten gestaan, kregen kleinzoon te logeren die zich uitstekend heeft vermaakt.
Vóór de campers is een groot grasveld en daar kan je heerlijk onder de bomen zitten óf juist in de zon.
Het zijn een aantal Plassen bij elkaar waar de IJssel boven langs loopt. We hebben er lekker gefietst, je passeert een paar strandjes, zélfs een naturistenstrandje. Aan de Oostkant kan je voor een euro met de fiets/voetgangers veer oversteken om het fietsrondje af te maken. Daar is ook een restaurantje, heerlijk in de schaduw wat gedronken.
Na 3 nachten reden we verder. Via de snelste route reden we naar de volgende recreatieplek. We staken de Nederrijn over, kruisten vervolgens de Waal en arriveerden op onze tweede plek.

Tweede overnachting:
https://www.campercontact.com/nl/nederl ... eine-geest
Een CP aan de zuidkant van de Kraaijenbergse Plassen. Hele fijne CP.
Ook weer een heerlijk gebied om te fietsen, kwamen zelfs nog het gezellige theehuis “De Zoete Geest” tegen. We hebben de ossen en wilde paarden alleen vanuit de verte kunnen bewonderen.
We hadden heerlijk warm en zonnig weer wat uitnodigde om elke keer als we water zagen een “duik” te nemen.
Na 2 dagen vervolgden we onze route.
Bij Grave staken we de Maas over die wij volgden over een alleraardigste dijk tot aan CP Eeterij De Pont:
https://www.campercontact.com/nl/nederl ... ij-de-pont
Mooie locatie aan de Maas. Prachtig uitzicht, altijd iets te zien op de druk bevaren Maas en Maasplassen. Meerdere veerponten in de buurt om de rivier over te steken. Wij vonden het super. We zijn niet blijven staan, we hebben daar alleen geluncht.

Verder doorgereden richting Wijk bij Duurstede met het plan om daar het Kasteel Duurstede te bezichtigen.
Omhoog reden we langs het Amsterdam-Rijnkanaal om bij de Prins Willem Alexanderbrug de Waal over te steken, en even later vlak voor Wijk bij Duurstede het pontje te nemen over de Nederrijn. Na het Amsterdam-Rijnkanaal gaat de Nederrijn verder als de Lek.
Langs de rivier vonden we een prima parkeerplaats. 51.970352, 5.348621
Bij de Waterpoort op het terras even wat gedronken en naar het kasteel geslenterd. Mooi park en leuke omgeving.
Helaas was het kasteel voor ons niet toegankelijk vanwege een Bluesfestival.

Hier begint de tweede route.

Tweede route:
https://www.google.nl/maps/dir/51.96450 ... 164253!3e0

Vanaf Wijk bij Duurstede reden we via de dijk langs de Lek en staken de rivier bij Culemborg over via een pontje.
Hier eerste even op zoek gegaan naar een supermarkt en onze proviand aangevuld en voor een drankje op het terras.
Over de Goilberdingerdijk reden we naar Fort Everdingen, onze derde overnachtingsplek:

Derde overnachting:
https://www.campercontact.com/nl/nederl ... everdingen
Ook hier hebben we 2 nachten gestaan. Fort Everdingen ligt ingeklemd tussen twee prachtige natuurgebieden, de Everdingerwaard en de Goilberdingerwaard. Mooi fietsgebied!
Unieke locatie bij een historisch fort. Het terrein is in bezit van Bierbrouwerij Duits & Lauret, en elke zondagochtend is er een interessante rondleiding met bierproeverij. Er woont hier een heuse Fortwachter, bij belangstelling vertelt zij uitgebreid mocht je de rondleiding hebben gemist, zoals wij. We kregen zelfs een ieniemienie proeverijtje.

Fort Everdingen maakte deel uit van de verdediging van de Hollandse Waterlinie ten tijde van WO I en in mindere mate van WO II.
Een paar honderd meter terug richting Culemborg is een bijzonder terras bij het restaurant “Caatje aan de lek”.
Caatje a.d. Lek maakte oorspronkelijk ook deel uit van de verdediging van de Waterlinie; tegenwoordig is er dus een restaurant.
Overal in het omliggende veld vind je herinneringen aan die verdediging. Fietstochtje gedaan over de dijk en door de omliggende routes en we eindigden in Culemborg. Het stadje zelf is een en al monument. Er is dan ook heel veel te bekijken. Op een terrasje wat gegeten en gedronken en daarna terug gefietst naar onze camper bij Fort Everdingen.
Na 2 nachten reden we verder over de historische idyllische Diefdijk naar Leerdam.
Deze hoge smalle dijk ligt dwars tussen de Lek en de Linge en kronkelt van (Fort) Everdingen naar Leerdam.
Hollandser bestaat niet: veel met riet gedekte huizen, kleurige veldbloemen langs het dijktalud, veel bunkers uit 1940, die ons herinneren aan een krijgslustig verleden.
In Leerdam, de glasstad aan de Linge, bezochten we de glasblazerij. We zijn niet zo heel lang binnen geweest maar het was best een spektakel!
Na dit bezoek reden we verder door een afwisselend landschap met boomgaarden, weilanden met koeien en rietvelden richting Brakel en namen de pont over de Waal en reden richting Slot Loevestein, onze vierde overnachtingsplek.

Vierde overnachting:
https://www.campercontact.com/nl/nederl ... loevestein

Slot Loevestein, een stoere vesting aan de Schouwense dijk waar de Maas en de Waal samenkomen en verder gaan als de Boven Merwede. Alweer zo'n heerlijk en rustig stekje, omringd door natuur, op de achtergrond de Waal en het mooie weer ging maar door... In de verte zagen we de (vracht)schepen voorbij gaan.
Tegen de tijd dat het ging schemeren kwam er opeens op een paar meter afstand een kudde galopperende wilde paarden voorbij, prachtig gezicht!
Slot Loevestein maakte oorspronkelijk ook deel uit van de Oude Hollandse Waterlinie.
Een bezoek aan Slot Loevestein is verrassend: je loopt er met een sleutel om je nek, waarmee je letterlijk deuren opent en op die manier kom je b.v. het Slot zelf in. Een paar uurtjes rond gewandeld en daarmee is het Slot voor ons niet langer meer zomaar het Slot van de ontsnapping met de boekenkist.

Hier begint de derde route.
Deze route hebben we niet gereden zoals gepland. Het thuisfront “riep”.
Dordrecht en Kinderdijk bewaren we voor een volgende keer. En eigenlijk stond Zeeland met veel bezienswaardigheden, fiets- en wandelroutes nog op het programma.
Wat in het vat zit verzuurd niet zullen we maar zeggen…
Wél nog genoten van de prachtige en bijzondere Biesbosch!!

Derde route:

https://www.google.nl/maps/dir/Slot+Loe ... 148194!3e0


Volgende dag dus verder van Slot Loevestein naar Nationaal Park de Biesbosch: een zoetwatergetijdengebied, het enige in Europa.
Was heel erg leuk!!
We begonnen in het Biesbosch Museumeiland. Even rond gekeken, iets gedronken op het terras.
Vanaf het museum kan je mee met een fluiterboot voor een tocht door de Biesbosch maar dat leek ons niks….beetje teveel “haring in een ton” idee.
De fietsen werden tevoorschijn gehaald en we gingen op onderzoek uit om te kijken waar we de volgende dag eventueel zelf een sloepje of kano konden huren. Al fietsend genoten we van weidse vergezichten en we ontdekten Jachthaven van Oversteeg (op het waterkaartje net onder de Spieringsluis), onze vijfde overnachtingsplek.

Vijfde overnachting:

https://www.jachthavenoversteeg.nl/

Alhoewel geen camperplaats mochten we daar toch staan met de camper en we hadden zicht op de jachthaven. Daar huurden we voor de volgende dag een Amerikaanse kano. Dat bleek nog veel leuker!!

We kregen behalve de kano natuurlijk, ook een plattegrond mee met routes door de mooiste en smalste kreekjes:
zó stil…zó mooi!! Alleen het geluid van het ruisen van het riet, de vogels en ons gepeddel….
Na de kreekjes kom je uit in de wat weidsere vaargebieden, alhoewel óók mooi, is dat direct al anders want hier varen ook de gemotoriseerde sloepen. Na 2 uur roeien kwamen we uit bij een welverdiend strandje. Lekker uurtje gezwommen, drogen in de zon, gepicknickt en terug een iets andere (kortere) route.

De route die we hebben geroeid, de smalle rode lijn:


Inmiddels was het donderdag, we waren bijna 2 weken op pad en hadden tot en met zondag in het verschiet.
We leverden de boot weer in en reden naar onze laatste bestemming van deze vakantie en dat werd onze zesde overnachtingsplek.

Zesde overnachting:

https://www.campercontact.com/nl/nederl ... jachthaven

Camperplek op terrein van Jachthaven Strijensas.
Dichtbij prachtig natuurgebied De Oeverlanden aan het Hollands Diep, met veel vogels.
De Biesbosch in het klein. Ook hier hebben we een paar uurtje gekanood.
Prima fiets- en wandelgebied.
Ook hier 2 nachten gestaan en vervolgens terug naar huis.
Hier eindigde dus onze zwerftocht door Rivierenland, het zuidwestelijke deel van Gelderland, dat de Tielerwaard, de Betuwe, de Culemborgerwaard, de Bommelerwaard, de Everdingerwaard, de Goilberdingerwaard en een klein beetje het Land van Maas en Waal omvat. Het bood een afwisseling van rivieren, dijken en uiterwaarden.

Twee fantastische weken!!
Bijlagen
Route 4.jpg
Route 4.jpg (127.75 KiB) 1110 keer bekeken
Route 4.jpg
Route 4.jpg (127.75 KiB) 1114 keer bekeken
Route 1.jpg
Route 1.jpg (117.03 KiB) 1114 keer bekeken
Plaats reactie