Camperplaatsen Kampen deels weg

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door Dafluc »

Ik denk dat ze dat prima snappen. Maar ook Kampen leest de krant en weet welk gevaar er schuilt achter gratis of niet kostendekkend aanbieden.
Daar kunnen de gemeente-ambtenaren helemaal niets aan doen.
Afbeelding
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door martinb007 »

Je maakt de plekken gratis en de lokale middenstand heeft er profijt van / er komt meer btw en omzetbelasting binnen in die plaats / goed voor de werkgelegenheid. Als je alleen maar kijkt of een plek "uit" kan is het mi penny wise pound foolish.

Bij de oosterbuurtjes zie ik overal en nergens gratis plekken die duidelijk zijn aangelegd om de toeristen te lokken en meer te spenderen in dat dorp. Kom achter elkaar mede camperaars tegen in de restaurants / winkels en musea.

Maar goed, btw omzetbelasting werkgelegenheid (lees loonbelasting) zijn andere potjes en de overheid denkt mi primair in potjesgeld...helaas dus ook in kampen.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door Aloys »

Is € 7,80 incl. toeristenbelasting nou zo duur?
Daarvoor zijn er toiletten en een douche, water, je kunt er je toilet legen...

Er moest iets gebeuren: de gratis camperplaats was de hele zomer overvol. Het ging aan zijn
eigen succes ten onder. De campings, met een professionele woordvoerder, klaagden dat het
een lieve lust was. Met een uitstekende PR kregen ze met regelmaat een halve pagina in de
krant, om uit te leggen hoe oneerlijk deze concurrentie door de overheid wel niet was...

Dus: voorzieningen met een geldautomaat (investering € 20.000+) en de tegenstanders in de
raad én de campings hoor je niet meer.

Helaas, veel camperaars laten nu verstek gaan. Ondanks de ligging dichtbij het historisch
centrum en het beschermd stadsgezicht. Die hebben er geen geld voor over.

Zou de middenstand daar nu écht schade van ondervinden? Camperaars die alleen willen
overnachten als het gratis is, gaan die wél uit eten? Gaan die wél geld uitgeven in Kampen?
Ik heb daar mijn twijfels bij...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door martinb007 »

Klaarblijkelijk wel.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door Marco Polo »

Blijkbaar niet marktconform ;-)
Toch een beetje meer reclame maken Aloys :D
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door de Jonckheer »

Op zich is €7,80 niet te duur maar wel ten opzichte wat het daarvoor was, nl €0. Een prijsverhoging van maar liefst 780% en ja, dat is van de gekke. Beter ware het om er €5 van te maken en een aow-er als beheerder aan te stellen die dan een zakcentje verdient en zijn rondje maakt om te innen. Ik weet er een flink aantal in Duitsland waar dat zo werkt, zelfs nog met kleinere bedragen per dag. En ja, dan zullen er een paar wegrijden zonder te betalen. Nou, daar eet niemand een broodje minder om.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 29 okt 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door martinb007 »

Ik ben bang dat het gemiddelde brein niet zo werkt en het uitblijven van bezoekers zou je als bewijs daarvan kunnen zien.

Bij de oosterbuurtjes kun je vaak je centen in een enveloppe mikken en die ergens in de bus doen. Werkt prima. Ja, sommige mensen gaan dan niets betalen, maar dat verlies weegt mi niet op tegen de kosten die personeel met Zich meebrengt.

Wel heb ik (helaas) het gevoel dat de brievenbus oplossing in Nederland niet kan werken aangezien die in nl binnen de kortste keren word leeggeroofd / volledig word gesloopt, de oosterbuurtjes zijn mij vaak wat netter... maar ik hoop dat ik dat helemaal verkeerd zie.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door hurktoilet »

Aloys schreef:Is € 7,80 incl. toeristenbelasting nou zo duur?
De campings, met een professionele woordvoerder, klaagden dat het
een lieve lust was. Met een uitstekende PR kregen ze met regelmaat een halve pagina in de
krant, om uit te leggen hoe oneerlijk deze concurrentie door de overheid wel niet was...
Die uitstekende PR, daar ontbreekt het in camperland aan...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door MonRoe »

Aloys schreef:Is € 7,80 incl. toeristenbelasting nou zo duur?
Daarvoor zijn er toiletten en een douche, water, je kunt er je toilet legen...
Douche en toilet hebben we in de camper, water tanken doen we thuis voordat we weggaan, en lozen doen we weer als we thuiskomen. Dus allemaal niet nodig.
Maar deze voorzieningen waren er ook al toen het nog gratis was, dus geen excuus om er nu geld voor te vragen.
Wij waren jaren niet meer geweest, afgelopen zomer weer eens een nachtje er gestaan. De prijs, och we betalen het liever niet, maar voor een keertje kan het wel ook al vinden wij het aan de prijs voor de plek.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door ghelsendoorn »

Snap ik zo mooi is die plek ook niet mooier was een plek aan de ijssel dat mist Kampen net.
Zo trek je ook geen campers zoals aan de Moezel. En dat voor dat geld.
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door hathi »

Precies ,ghelsendoorn,er moesten meer ambtenaren zijn met een Camper,dan wisten ze hoe het daar gaat! Eigenlijk raar dat Nl overal geld aan wil verdienen,en het hier af laat weten
Hans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door Aloys »

Zoals ik al een eerder schreef: het liefst deed de gemeente het gratis, dat hebben ze ook jarenlang gedaan.

Maar...
- dan komen er steeds méér campers, het wordt onbeheersbaar
- de campings klagen steeds harder over de oneerlijke concurrentie
- als gevolg daarvan geven steeds meer Kampenaren die campingeigenaren groot gelijk,
steeds meer mensen vinden die vele campers "belachelijk en onbegrijpelijk"...

Dan heb je dus als gemeente een probleem. Steeds meer inwoners roepen: "ophoepelen
die campers, ga maar naar een camping!" Sommige politieke partijen sluiten zich daarbij
aan. Wat moet je dan, als B&W?

Als wethouder nodig je dan de stadsgenoot/eigenaar van Campersite/Camperforum uit
om daar eens mee van gedachten te wisselen over dit groeiend probleem.

Mijn advies aan de wethouder:
- óf je maakt 15 duidelijke vakken en je verbiedt campers te overnachten buiten die
vakken. Maar dan dus ook handhaven
- óf je zet er een meter neer en je vraagt geld. Dat heeft meerdere voordelen: minder
campers, minder "concurrentie-gezeur" van de campings en de bevolking ziet dat het ook
wat oplevert. Mijn advies was € 5,00.

Het werd dus een parkeermeter, met een wat hogere prijs.
De verbouwingen en aanpassingen hebben de gemeente meer dan 20.000 gekost, ik denk
dat ze daarom ook een iets hogere prijs hebben gevraagd. En het gaat de gemeente
dus echt niet om "geld binnen te harken" of iets dergelijks. Op zich waren B&W tevreden
met een gratis camperplaats.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Camperplaatsen Kampen deels weg



Bericht door Marco Polo »

Raad bepaald.
Bedankt in ieder geval voor je inspanningen in deze zaak!
Plaats reactie