Middelburg sluit camperplaatsen

Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door faalhaas »

Dat is precies het punt. Veelal worden camperplaatsen afgedwongen door de middenstand en horeca, die willen extra klandizie vanuit een veelal welgestelde groep.

De gemeente gaat daar in eerste instantie in mee, want meerdere gemeenten doen dat. Om de ACM deels te omzeilen vragen ze -net als in Middelburg- een bijdrage. In Middelburg was dat bij ons laatste bezoek gewoon een parkeermeter en een apart type kaartje.

Als dan een 'echte' camping zich vestigt die samen met de Recron druk uitvoert op de gemeente veranderen de verhoudingen.
De wens van de horeca en middenstand wordt nog steeds ingewilligd, maar nu via een camping. De gemeente heeft geen belang bij een juridische strijd aangaande belangen van niet ingezetenen. De camperplaatsen worden dus opgeheven en de parkeerplaatsen brengen hun opbrengst wel via regulier parkeren. Iedereen blij, behalve de camper eigenaar. Die zit - net als ik- op een forum zijn beklag te doen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door hurktoilet »

Wie dan? Wij allemaal samen!
Het is de hoogste tijd om in actie te komen. Tot nu toe heb ik me beperkt tot persoonlijk activisme, met name omdat ik me qua stellingname niet bij de ene club kan vinden, maar de andere club helemaal weinig zie doen. Bovendien word ik een beetje moe van alle kinnesinne uit het verleden.
Maar het is tijd om over die kinnesinne heen te stappen en een soort van federatie van camperclubs te beginnen, die in actie komt voor het grotere belang. Daarin wil ik best een rol spelen. Maar dat moet het dan wel zijn. Een derde of vierde camperclub oprichten omdat de anderen het iet goed doen, lijkt me een heilloze weg. Dan worden we een soort gereformeerden: waar er drie bij elkaar zijn, zijn er twee kerken...
Het gaat er nu juist om dat we samen een vuist maken. Komt, campertoeristen, trekt ten strijde!

@Faalhaas: dat is dus juist de misvatting die we bij gemeenten weg moeten nemen: veel (niet alle) camperaars vinden een camping helemaal geen alternatief. Die rijden verder, zoals hierboven al vaak gezegd. Maar die camperaars besteden hun geld dus niet daar waar ze verjaagd worden. Dat schijnt maar niet in de koppies door te willen dringen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door faalhaas »

Helemaal eens, een camping of een camperplaats is een keuze die de camperaar maakt op basis van een aantal afwegingen. De prijs is er daar veelal zeker één van.

Wij reizen met twee jonge kinderen en kiezen daarom regelmatig een camping. Puur voor de speelplaats en om ze lekker 'veilig' te kunnen laten spelen, rennen en fietsen.
Maar na een leuke en drukke dag met een stads en-of museum bezoek hebben ze dat echt niet meer zo nodig. Dan gaan we naar onze voorkeur, een camperplaats of ergens in het wild.

Wat ik nog niet begrijp is de reden voor bestaande camper verenigingen (ik dacht dat de NKC de enige was) zich zo passief opstellen in deze situaties.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door BeakerFlo »

Ik zit net eens te kijken. Voor een camper betaal je voor twee personen 35 euro. En per persoon 5 euro meer. Ik vraag me af hoe sommigen op bijna 60 euro komen? De prijs is inclusief internet, stroom, water, sanitair etc. Wil je privé sanitair of meer luxe kan je duurdere plekken kiezen. Je kan je afvragen of 35 euro een redelijk bedrag vindt, ik weet het niet, ik ben meer een wildkampeerder en dan liever niet in stedelijk gebied.

En over de vuist maken van de NKC, of het ontbreken daarvan. Het zou helemaal niet gek zijn als een aantal camperaars een actie groep opzetten. Bij motorrijders is iets soortgelijks gebeurd. Je had de KNMV en dat was een meer een adviserende club en later kwam de M.A.G., de motor actie groep, om werkelijk acties te houden en met een duidelijk standpunt bepaalde overleggen in gaan. Er is vast wel ruimte nog voor de NKC die wat meer passief is, dan ontstaat er een vacuüm waar jullie belangen/actie club prima in past.

Dus wie gaat zich organiseren en proberen zo voor de belang van de camperaar op te komen? Op een actieve, assertieve, maar niet agressieve en kortzichtige wijze?

Ik kan de gemeente Middelburg ook wel voorstellen. Als ze maar één kant van het verhaal horen dan denken ze al gauw; prima. Goed voorstel, dat gaan we doen. Als camperaars dat horen kan er een melding gemaakt worden bij zo'n camper actie groep en die kan dan tegengeluid laten horen bij de gemeentes.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door Meine »

Iedere groepering krijgt de vertegenwoordiging die ze verdient. Ik twijfel er daarom aan of er veel ruimte is voor de Actieve Camper Club, de AKC.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door jielus »

Wat een slap gelul met enorme oogkleppen op!

Even een duidelijke uitleg over een soortgelijke situatie:

Een denkbeeldige gemeente in een gemiddelde toeristische omgeving vraagt € 1,- per uur voor het parkeren van een personenauto op een parkeerplaats aan de rand van het centrum.
Op de leuk gesitueerde parkeerplaats, omzoomt door bomen en een park met bankjes zijn 10 parkeerplaatsen.
Per dag, m.u.v. zon en feestdagen moet er van 08:00 tot 18:00 worden betaald voor het parkeren.
Onderzoek over een langere periode heeft uitgewezen dat er voor de 100 beschikbare parkeeruren per dag gemiddeld voor 60 parkeeruren werkelijk wordt betaald.

De planner van de gemeente gaat aan de slag met het plan voor een camperplaats!

Op de 10 reguliere parkeerplaatsen voor personenauto’s kunnen 5 camperplaatsen worden gerealiseerd. Herinrichting, verkeersborden, vergunningen en straatwerk, € 10.000,-, zonder bijgebouwen en extra voorzieningen.

Wat moeten die camperplaatsen dan per dag gaan kosten?

10 parkeerplaatsen x 6 uur bezetting x € 1,- = € 60,- per dag gedeeld door 5 camperplaatsen = € 12,- per dag per camperplaats.

Maar de wethouder is het daar niet mee eens, de € 10.000,- kosten, en een later vast te stellen bedrag voor extra werkzaamheden, zoals zwerfvuil en misschien camera toezicht, moeten worden doorberekend aan de gebruikers van de camperplaatsen.

Het plan wordt gepromoveerd tot een proef die vijf jaar gaat lopen!

Dus de € 10.000,- gedeeld door 5 jaar is € 2.000,- per jaar gedeeld door 310 dagen (zon en feestdagen niet meegerekend) is € 6,45 per dag gedeeld door 5 camperplaatsen is € 1,29 per dag per camperplaats. Omdat er nog extra kosten bijkomen die pas later kunnen worden vastgesteld rekent de planner met een afschrijving op de investering, èn de toekomstige extra kosten van € 2,- per camperplaats per dag.

€ 12,- + € 2,- = € 14,- per dag per camperplaats.

Dan wringt de schoen bij de wethouder van parkeerzaken! Die camperplaatsen staan niet elke dag alle 5 vol en de betroffen ambtenaar gebruikt dezelfde, bij gebrek aan andere informatie, dezelfde bezettingsgraad als voor de personenauto’s, namelijk 60% over het hele jaar.

Dan wordt de berekening al anders!
5 campers à € 14,- = € 70,- per dag en om dezelfde inkomsten te genereren als de geparkeerde personenauto’s zal die € 70,- moeten worden opgebracht door de drie campers die daar gebruik maken van de camperplaats.

Dus voor slechts € 23,50 kan een dagkaart worden aangeschaft voor een camperplaats die niets meer is dan een veredelde parkeerplaats zonder ook maar een enkele faciliteit!

U mag zelf bedenken waar dit plan zal eindigen. Voor mij persoonlijk, het eindigt in de vuilnisbak en we laten alles zoals het is. Want de gemeente is er niet om uw hobby te financieren.

Nog even een snelle berekening met een meer realistische parkeerprijs van € 2,- per uur.

(10 parkeerplaatsen x 6 uur bezetting x € 2,-) / 5 camperplaatsen = € 24,- p/d

€ 24,- + € 2,- = € 26,- per dag per camperplaats.

5 campers à € 26,- = € 130,- per dag en om dezelfde inkomsten te genereren als de geparkeerde personenauto’s zal die € 130,- moeten worden opgebracht door de drie campers die daar gebruik maken van de camperplaats.

Dus voor slechts € 43,50 kan een dagkaart worden aangeschaft voor een camperplaats die niets meer is dan een veredelde parkeerplaats zonder ook maar een enkele faciliteit!

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Jielus
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Toedeledoki

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door Toedeledoki »

Dít is juist voor mij één van de redenen om een "Stealth" camper te bouwen.

Die van mij past in een parkeervak en wordt niet als camper herkend. Dus gewoon ergens op de autoparkeerplaats gaan staan. Meestal gratis, soms met parking ticket. En 's nachts lekker slapen. Echt nog nooit gezeur gehad.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door WimZ »

@Jielus
Maar voor bijv Middelburg (Hof van Tange) is dat toch iets anders. Een heel grote parkeerplaats waar heel veel plaatsen leeg zijn op veel dagen. Om daar 5 camperplaatsen te maken gaat niet ten koste van veel (gebruikte) parkeerplaatsen voor auto's. En ze betalen gewoon de normale parkeerkosten. Voordeel extra inkomsten.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door jansloos »

Dan even dit:

https://gemeente.leiden.nl/over-de-stad ... ntenhaven/

De gemeente bemoeit zich niet met recreatie? Is een hele afdeling voor.

Steigers aangelegd, douche en toiletruimtes, electra en water op de steigers, hele dag verschillende brugwachters in dienst, ambtenaren op het stadhuis?

En dat voor 1,08 per meter per dag?

Mijn vito zou dan €5,40 per dag kosten.
Laatst gewijzigd door jansloos op do 27 jul 2017, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door de Jonckheer »

Nou Jielus, dan schieten die Duitsers er massaal naast want daar kun je toch écht voor €5 tot €7 per dag op een cp staan, mét voorzieningen en soms zelfs gratis. Dus óf ze snappen er daar niks van, óf ze zijn hier super inhalig, ik denk het laatste. Hier snappen ze bijvoorbeeld niet dat camperaars toeristen zijn en dat je daar gastvrijheid aan moet tonen en dat doe je niet door woekerprijzen te vragen voor een simpele parkeerplek, daar jaag je ze juist mee weg.
Maar ach, wat maakt het uit, de winkelstraten zijn toch al voor een deel "gesierd" met dichtgeplakte ramen. Trek je toeristen aan (dat zijn consumenten), betekent dat inkomsten voor de lokale middenstand die dan misschien niét failliet gaat. Maar wat kan dat die camping eigenaar in Middelburg met zijn idiote tarieven schelen!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door de Jonckheer »

jansloos schreef:Dan even dit:

https://gemeente.leiden.nl/over-de-stad ... ntenhaven/

De gemeente bemoeit zich niet met recreatie? Is een hele afdeling voor.

Steigers aangelegd, douche en toiletruimtes, electra en water op de steigers, hele dag verschillende brugwachters in dienst, ambtenaren op het stadhuis?

En dat voor 1,08 per meter per dag?

Mijn vito zou dan €5,40 per dag kosten.
Foutje, het is nog erger: €1,08 per meter per dag!
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door jansloos »

Is gewijzigd. En die prijs geldt al sinds 2013 :cheers:

en aan de vriendelijke bejegening is wel duidelijk dat ze ze graag zien komen:

Als u gebruik wilt maken van de douches en..... Enz. Dus wij doen er alles aan om het u naar de zin te maken.
Maar ik heb het al eens eerder gezegd: historische stad zonder campervoorzieningen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door de Jonckheer »

De meeste prijsverhogingen komen voort uit hebberigheid en zijn onnodig in een tijd van weinig of geen inflatie en lage rente. Ben je niet hebberig kan het gebeuren dat je, zoals ik, al 9 jaar hetzelfde betaald voor de stalling van camper + aanhanger.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Middelburg sluit camperplaatsen



Bericht door jielus »

WimZ schreef:@Jielus
Maar voor bijv Middelburg (Hof van Tange) is dat toch iets anders. Een heel grote parkeerplaats waar heel veel plaatsen leeg zijn op veel dagen. Om daar 5 camperplaatsen te maken gaat niet ten koste van veel (gebruikte) parkeerplaatsen voor auto's. En ze betalen gewoon de normale parkeerkosten. Voordeel extra inkomsten.
Even plakken en knippen:

Op het Hof van Tange is een ruime parkeerplaats aan de rand van het centrum van Middelburg. Het parkeertarief is €2 per uur. De maximale duur is 1 dag ( €10). Het adres van het Hof van Tange is aan de Looierssingel. De parkeerplaats is achter de Kloveniersdoelen (cinema + cafe). Tegenover de Kloveniersdoelen is de Lange Viele die rechtstreeks naar de Markt loopt. Het is 7 minuten lopen naar de Markt. Schuin voor het Hof van Tange is het winkelcentrum Achter de Houttuinen met Aldi en de Bristol. Hier is een kleine parkeergarage.

Ik ben daar niet bekend maar voor € 10,- p/d lijkt het me een prima parkeerplaats. Tenminste, op streetview!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie