Navigatie: Flitspaalsignalering verboden in DE / CH / FR

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Navigatie: Flitspaalsignalering verboden in DE / CH / FR

Bericht door Marius HRL » vr 08 jan 2010, 21:39

Flitspaalsignalering verboden in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk


(aangepaste tekst 02-05-2012 / eerdere versie meldde ook verbod in Oostenrijk)


GPS-navigatieapparaten (GPS = Global Positioning System) zijn apparaten, die met behulp van satellieten, die zich op 'vaste' punten om de aarde bevinden, kunnen bepalen op welke plaats men zich bevindt (coördinaten plus hoogte).

In combinatie met een -al dan niet digitale- geografische kaart, kun je met zo'n GPS-apparaat ook navigeren. GPS-apparaten kunnen niet alleen voorzien worden van een digitale kaart, maar ook van de coördinaten van plaatsen, zoals campings, geldautomaten etc.

Zo'n plaats in combinatie met de bijbehorende coödinaten, noemt men een Point Of Interest (POI) of Nuttige Plaats (NP). De geografische coördinaten van zo'n POI/NP worden daartoe tevoren in het apparaat ingebracht, al dan niet in combinatie met die van soortgelijke POI's/NP'n.

Een navigatieapparaat kan voorzien zijn van een signalerings-/waarschuwingsfunctie, waarmee de nabijheid of nadering van een locatie wordt aangeduid. Op een instelbare afstand van dat punt klinkt dan een geluidssignaal en/of verschijnt er op het scherm van het navigatieapparaat een icoontje dat die plek aanduidt.

Er zijn via het internet voor diverse merken/typen navigatieapparaten POI-/NP-bestanden beschikbaar van bijvoorbeeld benzinestations, campings, geldautomaten, supermarkten etc. etc. Zulke bestanden bestaan niet alleen voor Nederland, maar ook van andere landen. Een voor veel mensen nuttige categorie POI's/NP'n bevat de coördinaten van (vaste) flitspalen en snelheids-trajectcontroles. De waarschuwing dat er zo'n snelheidscontrole in de buurt is, heeft menigeen boetes bespaard.

In Nederland en de meeste andere Europese landen is deze vorm van waarschuwing toegestaan.

In Duitsland en Zwitserland is het echter verboden gebruik te maken van welk apparaat dan ook ,om dit soort waarschuwingen te geven. Het gaat daarbij om het gebruik van alle apparaten, die voorzien zijn van GPS in combinatie met een bestand met POI's/NP'n van flitspalen en snelheidstrajectcontroles uit het betreffende land. Hoewel er sprake leek te zijn van een soortgelijk verbod in Oostenrijk, blijkt dat niet zo te zijn!

Niet alleen het gebruik, maar ook het bezit van een dergelijk (van die POI's/NP'n voorzien) apparaat is verboden en strafbaar. De sanctie kan bestaan uit een boete en inbeslagname van het apparaat (in Duitsland zelfs Flensburg-punten!). Een van GPS en flitspaal-POI's / -NP'n voorzien navigatieapparaat wordt beschouwd als een apparaat om te waarschuwen voor snelheidscontroles en daarom verboden, net als radar- en laserverklikkers.

Sommige telefoons zijn ook voorzien van GPS en navigatie-programmatuur en vallen (indien van die POI's/NP'n voorzien) óók onder het verbod. Gebruik en bezit van een navigatieapparaat zonder die flitspaal-POI's/-NP'n uit het betreffende land is echter toegestaan. Hetzelfde geldt voor de aanwezigheid van bestanden met POI's/NP'n uit andere landen.

Remedie: verwijderen van de POI-/NP-snelheidcontrolebestanden uit het betreffende land, vóór het binnenrijden van Duitsland en Zwitserland. Wie bestanden met snelheidscontrole POI's/NP'n van alle Europese landen benut, dient die (tijdig/tijdelijk) te verwijderen of te ontdoen van de Duitse en Zwitserse. Door bijv. TomTom worden overigens al sinds 2008 geen bestanden meer aangeleverd met flitspaal-POI's/-NP'n van deze landen.

Garmin heeft ook (ten onrechte) deze bestanden van Oostenrijk verwijderd.

Uitgebreidere informatie over dit verbod:

Zwitserland:
http://www.surfinagain.com/images/astrafaq.pdf

Duitsland:
http://s-t-f.adac-vertragsanwalt.de/suc ... arner.html

Opmerkingen en aanvullingen svp melden via een Persoonlijk Bericht (PB-tje) aan de auteur. Bij voorbaat bedankt daarvoor.

Een gewaarschuwd mens ...... let op z'n snelheid!


Marius HRL
Laatst gewijzigd door Marius HRL op do 02 aug 2012, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Globecar Familyscout L (2006)

Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Bericht door Marius HRL » vr 08 jan 2010, 21:50

Ik werd geattendeerd op een melding in SCDB Info over een vonnis van het Kantons-gerecht van Aargau uit juni 2008 (SCDB-melding: http://www.scdb.info/blog/index.php?/ar ... 178c8c085d).
Het rechtscollege in Aargau sprak iemand vrij, die een GPS met Zwitserse snelheidscontrole-POI's in bezit/gebruik had.

In hoger beroep vernietigde het Zwitserse Bundesgericht dit vonnis van het Kantonsgerecht Aargau. Ook navigatieapparatuur, die is ingericht op het aanduiden van een snelheidscontrole valt, volgens het Bundesgericht, onder de werking van het artikel 57b Strassenverkehrsgesetz .
Art. 57b Geräte und Vorrichtungen, welche die behördliche Kontrolle des Strassenverkehrs erschweren, stören oder unwirksam machen können (z.B. Radarwarngeräte), dürfen weder in Verkehr gebracht oder erworben noch in Fahrzeuge eingebaut, darin mitgeführt, an ihnen befestigt oder in irgendeiner Form verwendet werden.
Die uitspraak van het Bundesgericht vind je hier:
http://jumpcgi.bger.ch/cgi-bin/JumpC...08_6B_352/2008

Blijf er vanuit gaan dat ook in Zwitserland (Zwitserse) snelheidscontrole-POI's in een GPS-navigatieapparaat verboden zijn!!!!

Met vriendelijke groet,

Marius HRL
Globecar Familyscout L (2006)

Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Navigatie: Flitspaalsignalering verboden in Frankrijk

Bericht door Marius HRL » vr 27 apr 2012, 21:24

Sinds begin 2012 is het ook in Frankrijk strafbaar om in een voertuig apparatuur te benutten, die waarschuwt bij de nadering van locaties met een vaste of mobiele snelheidscontrole.
http://frankrijk.nlambassade.org/nieuws ... ering.html
Indien de waarschuwingen gericht zijn op het naderen van 'gevaarlijke zones', mag dat wél. Het verbod betreft waarschuwing voor 'exacte' locaties.

Met vriendelijke groet,

Marius HRL
Globecar Familyscout L (2006)

Plaats reactie