Flitsmeister

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
krekwakwou
Berichten: 1835
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Flitsmeister



Bericht door krekwakwou »

Gebruikers van Waze, Flitsmeister en dergelijke opgelet als je door Duitsland rijdt: je bent illegaal bezig!

Mercedes
Het zal altijd de eeuwige strijd blijven, die tussen de notoire snelheidsmaniak en de Hermandad. Met de snelwegen als speelveld speelt al jarenlang de strijd om eeuwige ‘roem’. De politie moet zoveel mogelijk boetes scoren, de automobilist wil er zo min mogelijk binnenhalen. De laatste tijd is de automobilist enorm geholpen met apps als Waze of Flitsmeister. In Duitsland zijn die apps nu verboden.

Waze, Flitsmeister en dergelijke verboden
Jazeker, je mag de apps als Flitsmeister en Waze niet meer gebruiken. Dat heeft de Duitse Bondsraad bepaald. Dan maar een gewoon een reguliere radarverklikker gebruiken? Nee, daarvan stond al langer vast dat het niet mocht. Er zijn niet heel erg veel opties. Overigens ben je niet strafbaar als de je de apps hebt op je telefoon, alleen als je ze ‘aan’ hebt staan, is het illegaal.

AMG
Controle hels karwei
Daarmee kom je tot de conclusie dat het buitengewoon lastig is. De wetgeving zelf is in principe duidelijk, maar het controleren gaat een hels karwei worden. De illegale apps op je telefoon hebben is immers toegestaan, je mag ze alleen niet gebruiken. Mocht je onderweg zijn met je kinderen op de achterbank, zij mogen de app gewoon gebruiken, maar de bestuurder niet waarschuwen. Handig. De bewijslast ligt bij de Polizei.

Luisteren naar radio toegestaan
Maar het wordt nog onhandiger, want veel radioprogramma’s benoemen de locaties van flitspalen en controles. Daarnaar luisteren is wél gewoon toegestaan. En mocht je je reis op een online routeplanner uitzoeken en uitprinten, dan mag je die onderweg gebruiken. Óók als de flitspalen op vermeld staan. De boete valt overigens heel erg mee: 75 euro. Radarverklikkers worden direct in beslag genomen, smartphones niet. Dat laatste is omdat smartphones meer doelen dienen.

Autobahn
Onbegrensde Autobahn
In Duitsland hebben ze gelukkig wel een goede compensatie, want het is tevens vastgesteld dat de snelheid nog onbegrensd is op bepaalde stukken van de Autobahn. Rond de steden en in drukke gebieden is er meestal al een maximum snelheid. Daarbuiten zijn er nog altijd trajecten waarbij er géén maximumsnelheid geldt.

Andere landen
Als laatste nog een kleine tip: check even voordat je op vakantie gaat, of de apps en/of verklikkers zijn toegestaan. In sommige landen is men er zeer streng op. In Zwitserland kost het gebruik van Flitsmeister of Waze ongeveer 200 euro. In Tsjechië moet je helemaal oppassen. De boetes kunnen daar oplopen tot wel 7.300 euro! In Servië, België en Luxembourg kan de straf oplopen tot een maand gevangenisstraf.

Reactie Flitsmeister:
We hebben contact gehad met Flitsmeister om hun licht te laten schijnen over het onderwerp. Flitsmeister meldt het volgende:

Vanuit Flitsmeister gezien zijn we nadat deze wetswijziging is gedeeld er natuurlijk gelijk in gedoken. Zoals we het nu zien mag je dus geen diensten meer gebruiken die je waarschuwen voor de locatie van een flitser. Er zitten zeker wat nuances in, maar we zijn nu eerst aan het kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze gebruiker toch goed geïnformeerd op weg kunnen. Handhaving is volgens ons wel een lastige, dus de keuze is aan de gebruiker.

Flitsmeister Nederland
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Flitsmeister



Bericht door AadenAnke »

Ik gebruik dat soort dingen nooit! Laatste prent voor te hard rijden alweer 2 jaar terug 101 km na correctie waar 100 was toegestaan. Die van daar voor is denk ik al weer 10 jaar geleden. Was ook iets van een km of 5 te hard. Ik hou me altijd netjes aan de snelheid is een stuk goedkoper. Ik ben wel die sukkel die dus gewoon langs een raderpaal hobbelt zonder het door te hebben.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Flitsmeister



Bericht door Bob Diesel »

A, er is weinig tot geen controle op die navi en phone apartuur
B zo als hier boven , houd je gewoon aan de snelheid ,no problem
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Flitsmeister



Bericht door Marco Polo »

Is ook voor de notoire hardrijder, die druk druk druk ergens op tijd moet zijn.
Time is money
Einde van trajectcontrole: vroooooooom :D

Denk niet dat wij - als we in de camper onderweg zijn - doelgroep zijn ;-)
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Flitsmeister



Bericht door AadenAnke »

Ook dagelijks met de streekbus kom ik langs tig palen onder tijdsdruk e.d. behoor ook dan niet tot de doelgroep denk ik, maar krijg als ik te hard rij toch de rekening thuis.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Magirus-Deutz
Berichten: 185
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 11:09
Locatie: Rockanje

Re: Flitsmeister



Bericht door Magirus-Deutz »

Vind Flitsmeister toch wel handig met de vrachtwagen in Nederland, overal mag ik 90 rijden en dan kom ik als ik over Luik rij naar Aalsmaar in Nederland en dien ik ineens 80 te rijden, zal je zeggen wat maakt dat nu uit maar dit kan precies het verschil uitmaken om thuis te komen.
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Flitsmeister



Bericht door Andor »

Ben blij dat het er is en niet alleen voor de flitsers maar ook de file info
Rijdt +/_ 90dkm per jaar en vaak afspraken op tijd
Camper_01

Re: Flitsmeister



Bericht door Camper_01 »

De snelheid die men in Nederland mag rijden zijn toch bij een ieder bekend mag ik aannemen. Zekerheidshalve hierbij een link https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-snelweg
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Flitsmeister



Bericht door Marco Polo »

Heb op mijn huidige wagen geen gps waar de actuele snelheid word weergegeven.
Afwijking van de snelheidsmeter van de auto was toch groter dan ik dacht gemeten met de flitsmeister App.
Dus daar was hij ook wel even handig voor ;-)
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 472
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Flitsmeister



Bericht door SkiRon »

Voor mij als camperaar gebruik ik hem niet maar tijdens dagelijks werk wel degelijk(zit veel op de weg), niet alleen voor flitspalen en traject controles, er komt steeds meer nuttige verkeersinfo bij, tis niet alleen maar een flitsapp. Lijkt me trouwens niet te handhaven, app draait op achtergrond mee, 1 knop indrukken en hij staat echt uit dus dat gaat heel snel. Dus voordat meneer agent er bij is is de bewijslast weg.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Flitsmeister



Bericht door Peter LMC »

Foutje.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op zo 23 feb 2020, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Flitsmeister



Bericht door pepon »

Is het niet net als in Frankrijk bij de TomTom?
Als het geïnstalleerd is en geactiveerd kan worden ben je fout?
Ook op een smartphone.

ANWB:

Hoe om te gaan met een verbod op flitspaalsignalering?

Op vakantie naar of via een land met een verbod op flitspaalsignalering? Dan raden we aan om de software van dat land in zijn geheel van de navigatie te verwijderen. Het enkel uitschakelen van de functie is meestal niet voldoende.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Flitsmeister



Bericht door Marco Polo »

Je kan niet gedwongen worden je pincode vrij te geven.
Je hoeft immers geen belastend materiaal ten aanzien van jezelf te verstrekken.
Je kan wel bevolen worden de telefoon te overhandigen (in beslag name maar die zullen ze moeten motiveren) maar ze zullen hem niet kunnen kraken.
Dus op de smartphone kunnen ze dat eigenlijk niet bewijzen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Flitsmeister



Bericht door appellover »

Hier in Spanje zijn ze niet zo meegaand ,als ze vermoeden hebben ,in beslag name ,ze leggen de telefoon voor je wiel en je mag meter rijden .Prettige dag verder.





Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie