TomTom Go voor campers

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

TomTom Go voor campers



Bericht door solange »

Hallo iedereen,
Ik weet dat dit onderwerp al eens aan bod kwam, maar aangezien TomTom niet direkt met oplossingen komt wil ik het hier toch nog even melden :

Wij rijden sinds april met een camper en hebben daarom de TomTom Go gekocht. Netjes onze camperafmetingen ingegeven (echt ruim hoor) maar de TomTom trekt zich daar weinig of niets van aan. Zowel in Frankrijk (Mulhouse en Avignon) als in Spanje (Blanes) wilde de navigatie ons door te nauwe straatjes sturen en ERGER zelfs : via te lage bruggen. In alle gevallen hebben we uiteraard op tijd gezien dat het niet ging maar in Avignon hebben we midden op de baan moeten draaien....Gelukkig heel vroeg 's ochtends...had dit overdag geweest met veel verkeer, het had complete chaos geweest.

De navigatie van TomTom op zich vinden we wel ok...maar het negeren van onze camper-afmetingen vinden we triest. Want als TomTom dat niet kan waarmaken, waarom dan een toestel uitbrengen waar je de maten van je voertuig kan ingeven...Dat heeft volgens mij geen enkel nut !

Groetjes,
Solange
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Face »

Zelf hoor ik nog niet echt positieve reacties van TomTom en ook van Garmin. Vandaar doe ik het voorlopig nog met de Garmin 2699.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Bob Diesel »

aangezien je het probleem aan TT heb voorgelegd :?:
zonder de oplossing te krijgen
retour naar het aankoop adres , dat is je aanspreekpartner
en melden dat het product niet aan de verwachting voldoet en van hun een oplossing vragen
desnoods ruilen / koop ontbinden , je zit nog binnen de garantie termijn

rijd zelf al jaren met de truck uitvoering , herken de problemen ook niet
zeker weten dat de instellingen goed zijn :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Magirus-Deutz
Berichten: 185
Lid geworden op: di 13 aug 2019, 11:09
Locatie: Rockanje

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Magirus-Deutz »

Het blind varen op een TomTom getuigt niet van het zijn van een ervaren chauffeur, het blijft een hulpmiddel, deze tip zou ik iedereen mee willen geven, ik heb in mijn werk al een aantal jaren een TomTom 6200 truck navigatie en regelmatig heeft hij het verkeerd, ook met alle maten correct ingegeven!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door EasyBee »

Alle navigatie hulpmiddelen (niet alleen TomTom of Garmin) zijn in de eerste plaats afhankelijk van de aangeleverde informatie van de wegbeheerders. Die geven aan hoe breed de weg is en hoog laag of hoog een brug/viaduct is. Als die informatie niet klopt (bijvoorbeeld omdat er bij werkzaamheden veranderingen zijn aangebracht) of er is helemaal geen juiste informatie verstrekt, kan je navigatie niet alsnog correcte route/navigatie instructies geven. Dat ding kijkt niet uit het raam, maar werkt met de beschikbare weg informatie.
Geef bij breedte op dat je 2,5 m bent en 30 cm hoger en een meter langer. Het is niet de oplossing, maar dit overdrijven helpt wel.
Kijk altijd zelf op de borden, want misschien wijkt de praktijk wel af van de theorie.
Door die camper en caravan navigatie ga je wel kleine leuke weggetjes missen, met alle inmiddels bekende risico's van dien.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door TestCase »

Hoe vaak het bij ons goed gaat weet ik natuurlijk niet, logisch. Het gaat ook wel eens fout, bijna altijd hoogte probleem. Al die navigatie makers zijn afhankelijk van de kaartenmakers waarvan er eigenlijk maar 3 zijn. Wij gebruiken IGO 8 nextgen met soms TT kaarten en soms HereWe Go kaarten, dit zijn verschillende kaartenmakers.
Iets overdrijven met de maten lijkt te helpen, breedte 2,50m en hoogte 3,10 (we zijn 2,92 hoog dacht ik.) Gewicht niet overdrijven wanneer je =<3500 bent.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door juanv »

Wij hebben ook dezelfde ervaring met Garmin, ondanks dat ik reeds één meter in de hoogte, breedte en lengte teveel heb ingegeven, blijft dergelijk toestel totaal ingebreke te doen wat het beloofde bij de aankoop.
Dat zijzelf afhankelijk zijn van derden, is een excuus, maar daar heb je in feite als klant niks mee te zien.
De verkopers beloven en vragen een forse meerprijs voor toestellen welke wel degelijk rekening zouden houden met afmetingen.
Bijgevolg is dit een resultaat verbintenis , welke GEENSZINS wordt nagekomen.
De klant heeft extra betaald voor een service welke hij NIET krijgt, dus is dit een niet nakomen van een contractuele verbintenis.
Er zijn reeds meerdere uitspraken van rechtbanken gedaan voor véél mindere feiten van bedrog van klanten.
Als constructeur heb je verplichtingen , en kan je je eigen verantwoordelijkheid niet zomaar afschuiven op een derde waar jij gebruik van maakt.
Als de externe gegevens onbetrouwbaar zijn moet je of - Dergelijke dienst niet verkopen
of - Zelf zorgen dat je wel iets betrouwbaars hebt
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door FrankdB »

juanv schreef:
do 12 dec 2019, 23:16
De verkopers beloven en vragen een forse meerprijs voor toestellen welke wel degelijk rekening zouden houden met afmetingen.
Wat dat beloven betreft, de Garmin website is er duidelijk over (de nadruk is van mij):

Het opgeven van de kenmerken van uw camper of caravan is geen garantie dat bij alle routesuggesties met die kenmerken rekening wordt gehouden. Houd u daarom altijd aan de verkeersborden en houd rekening met wegcondities.


Frank
Gebruikersavatar
Skylge40
Berichten: 242
Lid geworden op: do 03 nov 2016, 11:46
Locatie: Harlingen heeft Wad !

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Skylge40 »

In het blad Kampeerauto nummer 3 ( maart 2019 ) stond o.a. een " test campernavigatieapparaten op het dashboard."
In die test werd o.a. aangegeven dat bij de Tom Tom Go Camper "vermijden snelwegen" NIET mogelijk was.
N.a.v. dit artikel heb ik telefonisch contact opgenomen met Tom Tom Support. Zij bevestigden mij dat de optie "vermijden snelwegen" WEL aanwezig was op de Tom Tom Camper.
Daarop heb ik contact gezocht met het blad Kampeerauto.
Zij hebben weer contact opgenomen met Tom Tom. Ik heb toen onderstaande reactie van hen ( redactie Kampeerauto )ontvangen.

" Naar aanleiding van uw vraag over de keuzemogelijkheid vermeld snelwegen hebben wij de redacteur van het artikel en TomTom om een reactie gevraagd, deze treft u hieronder aan:

In de praktijk kan je via ‘Camper (Licht)’ weliswaar ook afmetingen en gewicht invoeren maar desondanks houdt de routeberekening géén rekening met deze ingevoerde specificaties (werkt identiek als de route die wordt berekend bij ‘Auto’), en er kan o.a. wel worden gekozen voor de optie ‘vermijden snelweg’. Dit laatste wordt bevestigd door TomTom. Het testartikel verstrekt in dat opzicht dus helaas onjuiste informatie.

Tegelijkertijd gaan we iets dieper in op het invoeren van het veld met campergegevens onder ‘Camper (Light)’: ook wanneer hier zware campergegevens (4,5 ton) worden ingevoerd blijft de optie ‘vermijden snelweg’ gewoon beschikbaar: het ingevulde gewicht speelt bij ‘Camper (Licht)’ zoals de gebruiksaanwijzing al aangeeft dus geen enkele rol bij de routebepaling. Ook dit wordt bevestigd door TomTom: “Ja, de gebruiker kan dit manipuleren omdat het voertuigprofiel (licht, zwaar, etc.) nodig is om sommige functies in/uit te schakelen. Dit is niet alleen het vermijden van snelwegen, maar op sommige wegen is er bijvoorbeeld een andere snelheidslimiet in de ETA-berekening.”

Dit roept de vervolgvraag op hoe het bij de instelling ‘Camper (Licht)’ zit met de andere voertuiggegevens (hoogte en breedte) wanneer er bijvoorbeeld lage viaducten op de route liggen. Houdt TomTom hier wel rekening met de daadwerkelijk ingevoerde hoogte, of is ook nu de instelling ‘Camper (Licht)’ leidend en identiek aan ‘Auto’? Volgens de gebruiksaanwijzing is dit laatste het geval, wat lijkt te betekenen dat het invoeren van alle voertuiggegevens bij ‘Camper (Licht)’ nutteloos is. TomTom geeft hierop echter aan dat “Voor de hoogte en het gewicht het voertuigprofiel (licht of zwaar) niet leidend is, maar de ingevulde hoogte en het gewicht door de eindgebruiker.”

Dit lijkt in ieder geval voor het ingevoerde gewicht in tegenspraak met de eerder bevestigde mogelijkheid tot manipuleren, maar waar de waarheid exact ligt kan op dit moment niet worden aangegeven omdat dit door ons (nog) niet in de praktijk werd getest.

Wél afdoende door ons getest is de instelling ‘Camper (Zwaar)’, waarbij na het invoeren van afmetingen en gewicht door TomTom bij de routeberekening goed rekening wordt gehouden met mogelijke obstakels. Tegelijkertijd verdwijnt bij deze instelling absoluut de optie om te kiezen voor het vermijden van snelwegen (er kan alleen nog gekozen worden tussen de opties ‘Snel’ of ‘Kort’, waarbij de kans dat dit tot snelweggebruik zal leiden aanzienlijk is). Voor die instelling verstrekt het testartikel wel de correcte informatie. Ook TomTom bevestigt dit: “Met een zware camper kan de gebruiker niet om snelwegen heen. Dit komt omdat we op de achtergrond het Truck-profiel gebruiken waarvoor we besloten hebben om de "vermijd autosnelwegen" te verwijderen.”

Voor de toekomst geeft TomTom naar aanleiding van deze constatering aan dat “De functie "vermijd snelwegen" voor zware campers in de planning is gezet, maar er geen datum kan worden gegeven waarop dit zal worden geïmplementeerd.”
J A N

Adria Twin SP
Fiat Ducato 2.3 130 multijet
Garmin Camper 770-LMT-D
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Bob Diesel »

Kijk of je de instellingen op BUS kan zetten, inclusief de maat voering,dan de optie TOL wegen vermijden,
, snelwegen als zijnde RN of tolvrije autoroute blijven dan wel berekent
En je komt ook nog eens ergens waar van je het zelf niet verwacht x;-)
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door juanv »

FrankdB schreef:
vr 13 dec 2019, 10:40
juanv schreef:
do 12 dec 2019, 23:16
De verkopers beloven en vragen een forse meerprijs voor toestellen welke wel degelijk rekening zouden houden met afmetingen.
Wat dat beloven betreft, de Garmin website is er duidelijk over (de nadruk is van mij):

Het opgeven van de kenmerken van uw camper of caravan is geen garantie dat bij alle routesuggesties met die kenmerken rekening wordt gehouden. Houd u daarom altijd aan de verkeersborden en houd rekening met wegcondities.


Frank
Beste Frank,

Een internet site , kan je bij problemen per minuut wijzigen, wat op een verkoopverpakking staat kan je achteraf als verkoper niet meer wijzigen. Hieronder een foto van de verpakking.

Afbeelding


Voor degenen welke de Franse taal niet machtig zijn, hierbij de vertaling

"De Camper 760MLT-D is een GPS speciaal ontworpen voor campers en caravans.
Naast de vele aandachtspunten, biedt het u een gids die rekening houdt met de grootte van uw voertuig.
U kunt volledig in alle rust genieten van uw reizen dankzij uw nieuwe reisgenoot."

Dit stipuleert toch wel heel duidelijk wat men bij de verkoop beloofde ! maar dus niks van aan :bang: :bang:
Je bent als klant je centen kwijt, want met een doodgewone GPS van de halve prijs van dit toestel heb je juist hetzelfde.
Dit is puur boerenbedrog, schande :oops:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Bob Diesel »

eh ,eh, TomTom xroll
staat boven het topic :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door solange »

BEdankt voor de vele reacties ! Meerdere systemen hebben dus blijkbaar dit probleem.

Voor Magirus Deutz : Ik rij niet blind op TomTom hoor...anders had ik nu wel een cabrio versie van onze camper gehad. Om er dus van uit te gaan dat ik geen rij ervaring heb vind ik er een beetje over .... Wij lezen de borden op de weg...alleen was het de laatste keer in Avignon, als het bord er stond, niet makkelijk om nog terug te keren...

Ik wilde enkel melden dat dit probleem bestaat en mijn hoofdvraag blijft : Waarom geeft TomTom de mogelijkheid om die afmetingen in te geven (ja heel ruim zelfs, en dan helpt het nog niet) als het systeem niet werkt ?

Groetjes,
Solange
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: TomTom Go voor campers



Bericht door Marianjacques »

Het zal best wel voor een groot deel werken (en dan merk je dus geen problemen).
Alleen de enkele keer dat het verkeerd gaat valt op.
Net zo als in het algemeen de snelste route...niet perse de snelste is.
Merk je pas als je ter plaatse bekend bent.

Dus de instellingen zullen best voor een groot deel opgevolgd worden...maar er zullen zaken gemist worden...en die vallen op.
Plaats reactie