DAB+ en ontvangst

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
gerard1955
Berichten: 529
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 17:08
Locatie: Rijen (gilze-rijen)

DAB+ en ontvangst



Bericht door gerard1955 »

ik wil een kleine (draagbare) radio aanschaffen met DAB+ met wereldontvangst (dus geen autoradio!)
Draagbaar omdat ik hoop als ik hem meeneem naar Europa. polen, italie, spanje etc.... ik dan regiozenders kan ontvangen uit nederland. bijv omroep Brabant, Gelderland enz....
of is dat teveel van het goede gedacht. iemand die me wegwijs kan maken?

groet gerard
Ervaring is als een lamp op je rug; Het verlicht slechts de weg achter je!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door veetee »

Regiozenders kun je in het buitenland niet ontvangen, het blijft nog steeds een “locaal” radiosignaal.
Maar met een app op de telefoon heb je dat helemaal niet meer nodig, dan kun je alle internetradiozenders wereldwijd ontvangen (mits mobiel bereik). Eventueel streamen naar een bluetoothspeakertje, en voîla!

https://www.nederland.fm/
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

DAB+ en ontvangst



Bericht door appellover »

Toen ik hier in Elche (Spanje) in ziekenhuis lag gebruikte ik radio nederland app ,koptelefoon en hoppa nederlandse radio .
Daar was wel wifi ,anders kost het mb van je bundel.
Weet niet hoeveel mb per uur het gebruikt .



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door veetee »

Ja, wifi is dan wel handig. Dataverbruik is ongeveer 1 Mb per minuut, dus 16 uur luisteren (zonder wifi) kost je dan ongeveer 1 Gb.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door appellover »

Nou dat tikt nog lekker door,natuurlijk probeerde ik ook via cd app tv te kijken maar de wifi was s’avonds erg traag door de drukte.
Radio app ging wel goed .



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door pwhooftman »

veetee schreef:
vr 06 dec 2019, 17:39
Regiozenders kun je in het buitenland niet ontvangen, het blijft nog steeds een “locaal” radiosignaal.
Dat was mijn grootste teleurstelling toen ik een paar jaar geleden een dab+ radio overwoog. Mijns inziens een innovatie zonder voldoende voordelen, ik had verwacht in de camper de hele reis Nederlandse zenders te ontvangen. Ik vraag me af of het een blijvertje is.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door jielus »

veetee schreef:
vr 06 dec 2019, 18:39
Ja, wifi is dan wel handig. Dataverbruik is ongeveer 1 Mb per minuut, dus 16 uur luisteren (zonder wifi) kost je dan ongeveer 1 Gb.
Nederlandse radio 32kbps: http://listenlive.nl/board/message.php?id=4207 dat is ongeveer 15 Mb per uur.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door jansloos »

Pwhooftman,

Wat je zegt: inovatie zonder voordelen. Tenminste niet aan de luisterkant.
Hoor geen verschil met een FM signaal. Of eigenlijk wel: regen, wolken, dichte bebouwing, bossages, allemaal wegvallen van t DAB+ signaal.
Hoorde je voorheen nog iets, al was t maar een krakend geluid, nu is het volkomen stil.

Je kunt het verbeteren door een versterkende antenne te plaatsen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door panda58 »

Ook wij hebben een Dab radio in onze personen auto.
We zijn daar zeer content mee.
We kunnen heel nederland rondrijden zonder opnieuw af te stellen of een andere zender
op te zoeken.
Het komt wel eens voor dat de zender weg valt,heel af en toe en bij regen gewoon ontvangst.
Geen ervaring in het buiten land,alleen met Duitsland maar dan rijden we
langs de grensstreek.En dan hebben we nog nederlandse zenders.
Ik praat dan over een fabriek af ingebouwde dab/radio/navigatie in een Kia Niro.
Ik denk dat een goede antenne op de juiste plaats het belangrijkste is.

Gr Jan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door TestCase »

DAB (+) is eigenlijk zelfde principe als DVBt. Voordeel voor luisteraar is er inderdaad weinig, behalve zender vasthouden. Geluid wordt in NL zo gecomprimeerd dat het slechter is dan goede FM ontvangst. (Ik dacht dat iemand als Lex Harding daarom zo tegen was.) Voordeel voor zender is meerdere signalen over/op dezelfde bandbreedte.

NL zenders via DAB zijn, net als FM, in het buitenland buiten de NL grensstreek niet te ontvangen.

Internet is soms een goede vervanger met dien verstande dat ook hier knap gecomprimeerd wordt. (En evt. kosten voor data.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door camperfeels »

Het verschil en voordeel is verhoogde kwaliteit in audio. Beetje van cassette naar CD. Ook kunnen er veel meer kanalen naast elkaar uitgezonden worden.
Daardoor wordt de keus ruimer, als het goed is met een breder aanbod.
Inderdaad, er zijn wel plekken waar het wegvalt, maar waar mogelijk schakelt de radio over naar dezelfde zender op fm. Buitenland geen ervaring, meestal staat Spotify op

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door TestCase »

Helaas! De kwaliteit kan inderdaad beter worden door deze techniek maar zeker in NL en in veel andere landen is voor een relatief flinke, niet lossless (verlies), compressie gekozen waardoor 'kwaliteit' te wensen over laat, en vaak dan dus minder dan goede FM ontvangst.
We/Ze willen te veel kanalen/zenders door hetzelfde pijpje.
(Maar terug naar oorspronkelijke vraag want we zullen het er mee moeten doen.)


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door Hoofdnoorman »

Aha, :idea:
Nu begrijp ik het dat ik zo'n slecht geluid heb van mijn DAB.
Een portable, gekocht bij Aldi, twee jaar geleden. Dual mode, dus DAB en FM.
Ik vond inderdaad het geluid op de FM een heel stuk warmer/voller dan de DAB. Daar komt ook nog bij dat hij op FM spelend, bijna twee keer zo lang met de batterijen doet. Dat was mij reeds opgevallen en zeker 5 sets nieuwe batterijen van verschillende merken geprobeerd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: DAB+ en ontvangst



Bericht door seth_space »

Een goede DAB+ radio geeft een aanzienlijk betere kwaliteit dan FM. Mijn QQ gaat bij verminderde ontvangst van DAB automatisch terug naar de passende FM zender en dat verschil is voor iedereen met een gezond gehoor prima te beoordelen.
FM gaat er trouwens gewoon uit ( zoals in Noorwegen al het geval is) en je bent straks aangewezen op DAB+
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie