Routeplanning TomTom

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Routeplanning TomTom



Bericht door Transitje »

Ik kan niet echt blij zijn van de routes van de TT, vaak gaat het via onmogelijke binnenwegen waar ik helemaal niet wil zijn. De TT heb ik doorgaans staan op de snelste route, de kortste route is af en toe echt een drama waarbij je echt via wegen gaat die me niet aanstaan. Maar wat is nu de meest logische routeinstelling waarbij een normale route wordt gevolgd en niet allerhande smalle weggetjes om nog 50 meter te winnen?
Zou dat toch de milieuvriendelijkste route zijn?
Wat is jullie ervaring hierin?
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door macfocus »

Snelste route

Korste moet je zeker niet nemen.
Leukste ook niet
En meest economisch zal je niet altijd over de snelweg sturen, want dat is wel snel maar niet economisch.

Maaruh, die leuke binnenweggetjes zijn juist zo leuk (tenzij je haast hebt)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door dieseltje+ »

Ik lift even mee op het topic.
Herkenbaar.
Hier de ervaring dat wanneer we "vermijd snelwegen" aanzetten we dwars door iedere stad, dorp, gehucht en industrieterreinen gaan.
Terwijl er omheen helemaal prima zou zijn.
Google maps doet dat al ietsje beter.
Eerlijk is eerlijk, wij zijn ook niet de handigste met navigatie systemen.
In ons geval zou b.v. handig zijn de optie. "vermijd snelwegen" en dan de snelste route, via binnenwegen zonder ieder dorp, stad, gehucht, industrieterrein aan te doen.
Iemand?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door ducati 900 »

Ik vind de router's met snelwegen vermijden geweldig, je komt op plaatsen waar je anders nooit zou komen.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door cor heku »

probeer eens--vermijd tolwegen.
Dan heb je wel stukken snelweg en ook door dorpen.
cor
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door jielus »

dieseltje+ schreef:
za 07 sep 2019, 21:39
Ik lift even mee op het topic.
Herkenbaar.
Hier de ervaring dat wanneer we "vermijd snelwegen" aanzetten we dwars door iedere stad, dorp, gehucht en industrieterreinen gaan.
Terwijl er omheen helemaal prima zou zijn.
Google maps doet dat al ietsje beter.
Eerlijk is eerlijk, wij zijn ook niet de handigste met navigatie systemen.
In ons geval zou b.v. handig zijn de optie. "vermijd snelwegen" en dan de snelste route, via binnenwegen zonder ieder dorp, stad, gehucht, industrieterrein aan te doen.
Iemand?
Het is een beetje van alles Karel, het belangrijkste is dat je je navigatie als hulpmiddel gebruikt en niet als leidend!

Ik gebruik de volgende instellingen: Route herberekenen Kortste route, verwijd Tolwegen, Snelwegen en onverharde wegen. Milieuzone's altijd vragen.
Een beetje vooruit kijken helpt ook. De verschillende gekleurde lijnen op je scherm vertellen veel over wat je te wachten staat! De Garmin of TT kan niet logisch denken, alleen rekenen. Die laat je dus een smalle straat inrijden omdat die route 10 meter korter is. In de toekomst zal dit worden opgelost door slimme zelflerende software die jouw voorkeuren herkent en dan later ook zal gaan toepassen. Hoe meer data je navigatie heeft verzameld des te beter kan die jouw bedienen op je voorkeuren.
Tot dan moet je gewoon vooruit kijken. Een route die je dwars door het centrum voert kan worden vermeden door de rondweg te nemen die duidelijk in een andere kleur staat aangegeven. Vaak wijzigt de route al na 100 meter waarna het navigatiesysteem zich aanpast. Voor mij gaat het prima zo. Een beetje avontuur is nooit weg! En wij staan ook wel eens voor een viaduct of bruggetje dat te laag is voor de camper. Dan gaan we maar draaien!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door FrankdB »

In onze huurhymer zit een Mercedes navigatiesysteem die mij de aflopen twee weken een aantal maal door een binnenstad (Brussel, Luik) stuurde terwijl ik daar graag omheen had willen rijden.

Op zoek naar een beter alternatief en op basis van een referentie hier op het forum, vond ik de Garmin Camper 780. Uit de beschrijving:

*) Aangepaste routes houden rekening met de grootte en het gewicht van uw camper of caravan en vinden vervolgens de beste route voor uw voertuig

*) Geeft waarschuwingen over de weg en houdt u op de hoogte van steile hellingen, scherpe bochten, gewichtslimieten en meer[


Het is natuurlijk dan de vraag wat precies verstaan wordt onder 'de beste route' en hoeveel controle je daar nog over hebt. Maar het lijkt een betere optie dan een standaard navigatiesysteem. Heeft iemand ervaring?

Frank
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door bertt »

Ik heb in het verleden een TT gehad waar ik de max snelheid kon ingeven. Als je die te laag instelde "dacht" ie dat je een tractor :wink: was en nam ie alles wat enigszins berijdbaar was. Dus altijd minimaal op 90 km ingesteld.
Na enige updates vind ik die optie niet meer (of ik vind hem niet meer)

Kan ook zijn dat ze daarom de uitgave "vrachtwagen of camper" hebben ingevoerd.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door dieseltje+ »

jielus schreef:
zo 08 sep 2019, 8:13
dieseltje+ schreef:
za 07 sep 2019, 21:39
Ik lift even mee op het topic.
Herkenbaar.
Hier de ervaring dat wanneer we "vermijd snelwegen" aanzetten we dwars door iedere stad, dorp, gehucht en industrieterreinen gaan.
Terwijl er omheen helemaal prima zou zijn.
Google maps doet dat al ietsje beter.
Eerlijk is eerlijk, wij zijn ook niet de handigste met navigatie systemen.
In ons geval zou b.v. handig zijn de optie. "vermijd snelwegen" en dan de snelste route, via binnenwegen zonder ieder dorp, stad, gehucht, industrieterrein aan te doen.
Iemand?
Het is een beetje van alles Karel, het belangrijkste is dat je je navigatie als hulpmiddel gebruikt en niet als leidend!

Ik gebruik de volgende instellingen: Route herberekenen Kortste route, verwijd Tolwegen, Snelwegen en onverharde wegen. Milieuzone's altijd vragen.
Een beetje vooruit kijken helpt ook. De verschillende gekleurde lijnen op je scherm vertellen veel over wat je te wachten staat! De Garmin of TT kan niet logisch denken, alleen rekenen. Die laat je dus een smalle straat inrijden omdat die route 10 meter korter is. In de toekomst zal dit worden opgelost door slimme zelflerende software die jouw voorkeuren herkent en dan later ook zal gaan toepassen. Hoe meer data je navigatie heeft verzameld des te beter kan die jouw bedienen op je voorkeuren.
Tot dan moet je gewoon vooruit kijken. Een route die je dwars door het centrum voert kan worden vermeden door de rondweg te nemen die duidelijk in een andere kleur staat aangegeven. Vaak wijzigt de route al na 100 meter waarna het navigatiesysteem zich aanpast. Voor mij gaat het prima zo. Een beetje avontuur is nooit weg! En wij staan ook wel eens voor een viaduct of bruggetje dat te laag is voor de camper. Dan gaan we maar draaien!
Thanks Jielus,
Het is bij ons ook een hulpmiddel, gebruiken navi eigenlijk zo min mogelijk. Als we het gebruiken is het meestal de laatste 25km naar de plek waar we willen overnachten om zo niet te ver af te dwalen.
Gros rijden we in de richting van......en zien we wel.
Ergernis zit ook een beetje in het grote aantal verkeersdrempels in Nederland, die kan ik missen als.... :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Routeplanning TomTom



Bericht door macfocus »

Overigens kan je ook de Tomtom "myRoutes" app gebruiken icm je TomTom navi.
Dan kan je van te voren je route helemaal uitstippelen voor de volgende dag (of dagen).
JE kunt hem langs tussenpunten sturen door een klikje op de kaart.
OP die manier stuur je hem waar jij wilt rijden.

De route synchroniseer je naar je TT.
Note:
- Internet nodig om te synchroniseren.
- Werkt niet met de TomTom go op IOS (Apple), werkt wel op TomTom go Android.

Heb het de hele zomer gebruikt en vondt het een prima oplossing. (Mijn vriendin kan en wil geen kaart lezen)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie