USB-serieel omzetter

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

USB-serieel omzetter



Bericht door Hoofdnoorman »

Na de aanschaf van mijn Epsolar laadregelaar, natuurlijk even wat kabels/stekkers besteld om de boel op afstand met de PC te bekijken.
Bij de Epsolar is er een eigen kabel beschikbaar. Deze gebruikt en de Drivers geïnstalleerd. Inderdaad, de COM-poort wordt gevonden en het werkt.
Echter maar een bepaalde tijd. Zo, uit het ene, komt er een melding dat er geen communicatie meer is en de COM-poort in gebruik is.
Daarna de E-log van Epsolar aangeschaft. Bij deze idem dito.
Gisteren een USB-serieel adapter aan de kabel gezet. Doet het goed, al was het even zoeken naar de Drivers.

Drivers voor de eerste twee. xr21x141x_ver1840_x86_silent_installer
Driver voor de eigengemaakte. Ch341 serieel usb

Iemand een idee hoe het mogelijk is dat de eerste twee slecht werken, terwijl het origineel spul is en dat het gebastelde kabeltje het prima doet?
Laptop is een HP G62 serie.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: USB-Serieel omzetter.



Bericht door veetee »

Ik heb precies de omgekeerde ervaring, met serieel-usb converterkabel werkt het even, daarna niet meer; met rechtstreeks op de com poort blijft het werken...

Ik ben niet meer zo bedreven met Windows als vroeger (begon met 8886), nu meer Appleman, maar in het BIOS kon je e.e.a. instellen qua communicatie met COM poorten, welke interrupts (IRQ) ze gebruiken etc. Poort 1en 3 cq 2 en 4 zijn ook niet tegelijk te gebruiken, misschien is daar wat in te doen?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door Hoofdnoorman »

Dank,
Ik wacht nog even meer reacties af en zal in het BIOS gaan kijken.

Ik ga morgen even druk worden met mijn trapje. Daar is net een arm van kapot gebroken. :bang:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door Arie55 »

RS232 werkt met vrij rare spanningen als I/O. Meen te herinneren +12V en -5V. En USB werkt met een spanningsverschil van ong. 5V. Dus ik kan me wel iets voorstellen dat zo'n converter rare dingen doet. Tenminste, als er geen spanningsconversie plaats vindt. Vanuit RS232 naar USB gaat het wel goed, andersom wordt het lastiger.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door veetee »

De RS-232-standaard definieert de signaalniveaus die corresponderen met een logische één en een logische nul als min of plus 3 tot 15 volt; het gebied rond nul volt is geen geldig RS-232 niveau. Een logische één heeft een negatief signaalniveau, wordt 'mark' genoemd en heeft als functionele betekenis UIT (OFF), een logische nul is positief, wordt 'space' genoemd en heeft als functionele betekenis AAN (ON). De standaard specifieert een maximum van 25 V. Afhankelijk van de gebruikte voeding worden veelal signaalniveaus van ±5 V, ±10 V, ±12 V en ±15 V gebruikt.
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RS-232

In zo’n converter zit wel een stukje electronica wat de sigaalniveau’s matched. Het is vaak de software (drivers) waar het misgaat.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door TestCase »

Die HP G62 zit toch geen COM poort op? Dan is er ook niets in de BIOS te frutten.
Die rs332->usb omzetters maken een virtuele com poort en dat gaat echt heel vaak fout met die drivers.
Thuis heb ik ergens een goede driver om mijn zonnepanelen op het dak te loggen maar kan je pas halverwege juli daaraan helpen. Als je wilt natuurlijk.

//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door Hoofdnoorman »

Misschien fout?
Het is de volgende kabel: CC-USB-RS485-150U

Ik plug hem dus in de USB poort.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik was het alweer vergeten dat het allemaal niet werkte. :-?

Maar weer eens even geprobeerd. Ja, nu doet alles het weer.
Ik denk ook dat ik weet hoe het aan te pakken.
Na gebruik van een programma moet ik eerst de USB uitnemen. Daarna er weer insteken alvorens ik een ander programma op start.
Hoe dan ook, de originele fabriekskabel van Epsolar geeft steeds een communicatiefout. Wat ik ook probeer.
Het eigengemaakte kabeltje (volgens handleiding van Adam Welch op Youtube) doet het prima.

Ik heb nu ook een logfile (CSV) van een weekje opname van de solarregelaar. Hoe ik het verder behandelen moet weet ik niet. Het staat vol met getallen.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door TestCase »

Hoofdnoorman schreef:Misschien fout?
Het is de volgende kabel: CC-USB-RS485-150U

Ik plug hem dus in de USB poort.
Precies in de USB poort van de laptop.

Een driver maakt de virtuele com poort aan wanner de adapter er in gestoken wordt, die daarna wordt toegeeigend door een programma, een compoort kun je niet zomaar delen omdat zo'n programma dat niet toestaat, hij laat hem niet los. Verwijder je de adapter dan verdwijnt de compoort. Er in en je hebt weer een compoort nu zonder het vlaggetje 'bezet'.

Dat die originele adapter niet werkt kan zijn dat die stuk is, ik heb eens een serie verschillende uit China laten komen die allemaal stuk gingen binnen een maand.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door veetee »

Een CSV bestand (Comma Separated Value) kun je importeren in o.a. Excel. Bij het openen kun je aangeven welk veldscheidingsteken gebruikt is, bijvoorbeeld komma, punt-komma, tab, etc.
Daarna kun je ermee doen wat je wilt, statistische berekeningen, mooie grafiekjes maken, etc. etc. afhankelijk van je bedrevenheid met Excel. :wink:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door TestCase »

Tja moet je wel weten waar die velden voor staan. Heel soms staat dat in de eerste regel.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door Hoofdnoorman »

Staat inderdaad allemaal in de eerste regel. Komma gescheiden.
Maar ik heb net zoveel verstand van Excel als van moedermelk. Ooit geprobeerd dus.

Maar, wat belangrijk was om te zien, is of de regelaar tijdens opkomende zon ging pendelen. Nou, dat doet hij dus beslist niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door veetee »

Je mag het bestand wel opsturen, wil wel voor je kijken of ik er wat van kan maken. Ik fröbel nogal eens met Excel... :lol:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: USB-Serieel omzetter



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zet hem even hier neer.

Het aller liefst zou ik iets willen hebben waar de gegevens netjes in kolommen staan als ik de log op haal.

Ik weet dat ik in dBase vroeger dit gewoon kon. De velden oproepen. Daar maakte ik vroeger facturen mee voor de klanten en haalde ik de gegevens uit de database. Maar dat is zo laaaaaaang geleden.

https://we.tl/t-lDfZ6Qs0yx
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie