Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door DiffRental »

Herberekenen uitzetten is volgens mij ook een functie van de motornavigatie en niet mogelijk om uit te zetten in de camper navi.
Dat is tevens het grote nadeel van de TT motor navi, kun je dan volgens mij ook niet uitzetten.

Als er een nieuwe zumo 596 (een opvolger voor de 595) zou komen dan ga ik er ernstig over nadenken om die aan te schaffen voor zowel voor de motor, auto en camper gebruik.
Laatst gewijzigd door DiffRental op di 07 mei 2019, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door DiffRental »

rijschoollucassen schreef:
di 07 mei 2019, 19:14
Zit in je voorkeuren. U-bocht vermijden.
Jaap
Zou kunnen dat ik U-bocht vermijden toen nog had aanstaan. Vorig jaar op Texel liet de garmin 770 mij een blokje rijden van ruim 10 km terwijl de juiste weg 100 mtr achter mij lag en draaien op de weg in 1x kon. (was volgens mij wel in camper modus)
Groeten Peter
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door juanv »

Peter LMC schreef:
di 07 mei 2019, 12:25
Beste Juanv.

Als ik het lijstje van je bekijk dan herken ik deze dingen.
Je toestel is verkeerd ingesteld.
Lees eens goed de gebruiksinfo door en experimenteer met de instellingen.
Wat je allemaal opsomt ligt aan de instellingen en niet aan het toestel.
Beste ,

Ik heb inderdaad de instellingen na enkele maanden door de leverancier laten nakijken, alles OK volgens hen.
Van de helpdesk van Garmin moet je het ook niet verwachten, ik heb hen tweemaal een mailbericht gestuurd , met de vermelding van alle problemen welke ik met hun toestel ondervind , en wat hier eventueel kan aan gedaan worden , na twee en half jaar wacht ik nog altijd op enig antwoord :problem:
De enige ingestelde beperking is "onverharde wegen vermijden" en uiteraard zijn de voertuig afmetingen ingesteld, waarom zou je anders dit veel duurdere toestel kopen ????
Verder mag alles , en vraag ik steeds de snelste route.
Nog zo een bug welke ik in de eerste post niet vermelde; in bergachtige gebieden geeft de GPS steeds links of rechts afslaan , voor elk onberijdbaar onverhard weggetje, wanneer je in feite gewoon de weg moet volgen.
Maar daartegenover wordt een belangrijke splits op de autoweg gewoon NIET vermeld, dan kan je nog snel proberen op de kaart kijken, welke richting je in feite uitmoet :evil:

Ik begrijp niet dat er gebruikers zijn welke hiermee kunnen tevreden zijn , maar ja " in het land der blinden is éénoog de koning hé !"

In alle geval voor mij is dit mijn eerste Garmin, en zeker en vast de allerlaatste, no way dat ik dit merk nog een tweede maal koop :thumbdown: :thumbdown:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
kanjer
Berichten: 2066
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
Locatie: Noord-Holland

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door kanjer »

Na 3 x een Tomtom nu ook een camper
Bevalt prima en ieder merk heeft voor en nadelen
Tomtom geeft meer info op scherm dat mis ik bv aankomsttijd,de tij en de tijd van aankomst.
Nu een mooi groot scherm de campereditie veel helderde dan TT en ook veel goedkoper.
Ben best tevreden
Afbeelding



leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
Arnor
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door Arnor »

kanjer schreef:Bevalt prima en ieder merk heeft voor en nadelen
Tomtom geeft meer info op scherm dat mis ik bv aankomsttijd,de tij en de tijd van aankomst......
Klik op het scherm rechtsonder op het vakje waar normaliter een tijdvak staat. Je kunt daar de keuze maken wat voor tijd je wil zien. Wisselen van tijdsoort is dus heel eenvoudig. Klik ook eens op de andere vakjes op het scherm; er gaat een wereld voor je open.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Arnor op di 07 mei 2019, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door Geert Huizing »

@Juanv
Stel je vraag eens hier
https://forum.gps.nl/
Hier zit heel veel kennis op gebied van navigatie systemen.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door Camperic »

saagstree schreef:
di 07 mei 2019, 8:45
Onze eerste keuze was de 770 camper van Garmin maar deze had wat kinderziektes in het begin maar nu is er alweer de 780 Garmin Camper.
Ik heb vrijwel direct nadat deze op de markt kwam een Camper 770 gekocht (als vervanging van de Camper 660), maar kinderziektes in het begin (her)ken ik niet :think:

De keuze voor Garmin of TomTom is persoonlijk. Lees echter in ieder geval ook even dit topic voordat je een keuze maakt :idea:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Zuri
Berichten: 4
Lid geworden op: za 04 mei 2019, 16:45

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door Zuri »

Zelf al jaren lang gebruiker van een Garmin routeplanner voor op de motor. De motor is inmiddels weg maar de Garmin (een Zumo 660) niet en zal wanneer deze de geest geeft toch weer vervangen worden door een nieuwe motor GPS. Duurder ja ! maar het nadeel van een duurder toestel weegt niet op tegen de vele voordelen van de Zumo. Ik kan achter mijn PC heerlijk allerlei routes maken en deze naar mijn GPS sturen. Zelf gebruik ik nog steeds het programma Mapsource van Garmin omdat ik dit gebruiksvriendelijker vind dan Basecamp. Mapsource wordt door Garmin niet meer ondersteund maar is nog steeds goed werkbaar. Het voordeel van Mapsource tegen dat van Basecamp is dat je hierin een link hebt naar Google Earth en daarin meteen je route ziet opgenomen en kan afspelen. Ook een groot voordeel van deze GPS is de mogelijkheid om het (zeer irritante) herberekenen uit te kunnen zetten. Bij opbrekingen of afsluitingen van wegen gewoon een kwestie van even uitzoomen en zelf je route kiezen naar je eigenlijke route.
Er zijn wel mensen die zeggen dat je route maken op googlemaps net zo makkelijk is, maar vergeten er bij te vertellen dat je dan wel altijd een internet verbinding nodig hebt. Via mapsource (of gewenst Basecamp) je geplande routes opslaan op je laptop en ter plaatse nog aanpassen of laden naar je GPS. Voor mij geen ander systeem meer.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door seth_space »

Routes aanmaken op de computer/tablet op Tomtom doe je met Mydrive. Dat lijkt me dus geen onderscheidend verschil.
https://mydrive.tomtom.com/nl_nl die stuur je vervolgens naar je TT.

Daar kun je ook heel veel roadtrips vinden die uit de community komen. O.a. per land te selecteren
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door de toren »

Hier ook inmiddels op ipad mini tom tom mooi duidelijk beeld muziekje via spotify er bij :) .En als nodig is open ik google maps met satelite beeld om te kijken of de kleinste wegjes wel geschikt zijn .Dit alles op een abbo via duo simmetje .
Veel plezier gewenst .
Gebruikersavatar
Pol-S
Berichten: 252
Lid geworden op: di 28 dec 2010, 12:47
Locatie: Oenkerk

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door Pol-S »

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Garmin 770 of de 780
Heeft u PC met windows dan kan u het beste de 780camper aanschaffen
De Garmin POI Loader werkt daar perfect ( voor eigen POI op het toestel te installeren

Heeft u een iMac dan moet u op het volgende letten
- de iMac ziet de 780Camper niet althans visueel niet Garmin Express werkt ook goed op iMac
- wilt u eigen poi toevoegen op de 780camper fat gaat helaas niet Garmin Poi loader ziet/kent de 780camper niet
- thans loopt er een aanbieding voor de 780camper gratis kaart downloaden
_als u hier gebruik van maakt moert u een micro kaartje van 32GB aanschaffen want de kaart past niey op 780camper eea wordt aangegeven als u de kaart gaat downloaden
Veel succes met uw keuze
kanjer
Berichten: 2066
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
Locatie: Noord-Holland

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door kanjer »

Arnor schreef:
di 07 mei 2019, 23:15
kanjer schreef:Bevalt prima en ieder merk heeft voor en nadelen
Tomtom geeft meer info op scherm dat mis ik bv aankomsttijd,de tij en de tijd van aankomst......
Klik op het scherm rechtsonder op het vakje waar normaliter een tijdvak staat. Je kunt daar de keuze maken wat voor tijd je wil zien. Wisselen van tijdsoort is dus heel eenvoudig. Klik ook eens op de andere vakjes op het scherm; er gaat een wereld voor je open.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klopt maar ik wil ze tegelijk zien dat had TT rechts een balk voor
Afbeelding



leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door de Viking »

Grappig al die voor en nadelen.
Feit is dat TT een perfect Nederlands product is en ik ben tegen alles wat Amerikaans is (lekker chauvinistisch :))
Cursus voor Garmin, helpdesk, ingewikkeld Mapsource, niet nodig bij TT.
Ben al 10 jaar blij met mn TT op de motor en in de auto.
Routes voor de motor maak ik al 10 jaar in het eenvoude TYRE en werken altijd perfect.
Ingetikte routes in de VW camper gaan altijd goed (met verkeersinformatie)
Vorige week nog bij de rondweg Eindhoven staan de campers en caravans een half uur in de file en mijn TT rijd er lachend omheen.
Garmin is een goed product maar ik kies toch voor de makkelijker en uitstekend werkende TomTom Go 6200 World.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door de Viking »

de Viking schreef:
zo 12 mei 2019, 9:08
Grappig al die voor en nadelen.
Feit is dat TT een perfect Nederlands product is en ik ben tegen alles wat Amerikaans is (lekker chauvinistisch :))
Cursus voor Garmin, helpdesk, ingewikkeld Mapsource, niet nodig bij TT.
Ben al 10 jaar blij met mn TT op de motor en in de auto.
Routes voor de motor maak ik al 10 jaar in het eenvoude TYRE en werken altijd perfect.
Ingetikte routes in onze VW camper gaan altijd goed (met verkeersinformatie)
Vorige week nog bij de rondweg Eindhoven staan de campers en caravans een half uur in de file en mijn TT rijdt er lachend omheen.
Garmin is een goed product maar ik kies toch voor de makkelijker en uitstekend werkende TomTom Go 6200 World.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Plaats reactie