Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door saagstree »

We zijn aan een nieuwe navi toe de oude vertrouwen we niet meer en geeft af en toe verkeerde info.
Onze eerste keuze was de 770 camper van Garmin maar deze had wat kinderziektes in het begin maar nu is er alweer de 780 Garmin Camper.
Ook lijkt ons de Tomtom Camper ons wel wat de prijzen zijn stevig maar dat geldt voor beide.
Garmin is wat moeilijker te bedienen en routes te installeren heb daar cursus voor van ,,MR.GPS,, gekocht voor mijn fiets navi de Oregon 650 dus dat lukt wel.
Maar de Tomtom is toch simpeler in de bediening lijkt mij.
Graag wat ervaring over de Garmin 770 of 780 en De Tomtom go Camper.
alvast bedankt
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door rijschoollucassen »

Tja, dat is maar net in welk 'kamp' je zit. Ik iig in het Garmin-kamp. Je geeft aan dat je de cursus van Mr GPS hebt gedaan en dus met basecamp overweg kan. Mijn keuze zou al gemaakt zijn. Heb je dan ook nog een toestel met Lifetime Update, kun je die kaart ook in Basecamp zetten en updaten.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door doov »

Garmin. Zonder twijfel.
in onze MC is dat de standaard, juist omdat de routering ( idd als je eenmaal doorhebt hoe het werkt dankzij Hans Vaessen) subliem is.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door Bob Diesel »

Als TT fan. Oude toestellen
Zou ik nu geen van beide nemen
Een 7 inch tablet met gps en daar de TT GO app
Of een andere wegwijs app.gratis of betaald

Veel meer mogelijlheden tegen een veel lagere prijs

En toch een solo navi. :roll: denk nu ook een Garmin
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door juanv »

Ongetwijfeld TomTom heb ik vele jaren geniet van gehad, was makkelijk in bediening en logisch in zijn route keuze.

Nu met Garmin, na 4 jaar vind ik het nog steeds een onding, ik zal alvast nooit of te nimmer nog een Garmin kopen.

-Bediening is veel ingewikkelder en onlogischer dan TT
-De berekende routes zijn vaak totaal van de pot gerukt, onlangs nog op snelste route wou Mrs Garmin op een totaal afstand tot bestemming van 66 Km mij maar eventjes een omweg van 24 Km laten maken, onvoorstelbaar !!
-Voorziene aankomst tijd zie je slecht éénmaal bij de route keuze, nadien niks meer
-Zogezegd zou dit toestel rekening houden met de ingegeven afmetingen van het voertuig , vergeet het, niks is minder waar, je moet enorm opletten want constant geeft de Garmin je verkeerde informatie door.
- De gesproken route info komt vaak niet overeen met wat er op het scherm wordt aangegeven, het scherm is juist, de gesproken info fout, je moet dus steeds voorafgaandelijk op het scherm kijken;
- Bij langere routes geeft Garmin van tijd tot tijd gesproken info die echter pas van toepassing is 70 of 80 km verder, dit kan enorm verwarrend zijn . BVB; je rijdt op een snelweg juist ter hoogte van een afrit, en juist dan komt de melding "sla rechtsaf" intuïtief zou je denken , ik moet hier de snelweg verlaten, doch als je dan op het scherm kijkt zie je in het afstandsvakje dat dit slecht binnen XXX Km moet !
Nu ben ik reeds vertrouwd met dergelijke onzin en kijk ik altijd eerst op het scherm , gelijk wat Mrs Garmin verteld, maar in aanvang heeft dit toch wel enkele malen tot totale verwarring gezorgd.

Ik verlang ernaar dat het spul de geest geeft , dan kan ik met een gerust gemoed terug een goed toestel van een ander merk kopen.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door Peter LMC »

Beste Juanv.

Als ik het lijstje van je bekijk dan herken ik deze dingen.
Je toestel is verkeerd ingesteld.
Lees eens goed de gebruiksinfo door en experimenteer met de instellingen.
Wat je allemaal opsomt ligt aan de instellingen en niet aan het toestel.
sloopkogel
Berichten: 66
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 16:36

Re: moeilijke keuze Garmin of TomTom



Bericht door sloopkogel »

Peter LMC schreef:
di 07 mei 2019, 12:25
Beste Juanv.

Als ik het lijstje van je bekijk dan herken ik deze dingen.
Je toestel is verkeerd ingesteld.
Lees eens goed de gebruiksinfo door en experimenteer met de instellingen.
Wat je allemaal opsomt ligt aan de instellingen en niet aan het toestel.
Inderdaad.... je toestel is totaal verkeerd ingesteld
Zoek info in je gebruiksinfo of volg de cursus van Mr Gps eens .
En voor mij is er alleen nog Garmin ... jaren op de motor gehad(zumo660) nu een om te wandelen(dakota20) ook en in de cmaper de garmin 770.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door seth_space »

Als je een cursus moet volgen om een apparaat te bedienen is er ergens in de gebruikers interface iets goed mis gegaan.
Verder heb ik geen voorkeur en alleen ervaring met TT.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door saagstree »

Voor mijn Fiets navi heb ik de cursus gekocht om mijn fietsroutes in elkaar te zetten niet om de navi te bedienen .
Ik maakte elk jaar een fietstocht van 4 a 5 weken en is het lekker als je in de winter de tocht al helemaal kan voor berijden.
Ik heb begrepen dat je ook in de Tomtom go camper routes kan opslaan dus daar zal je toch ff een paar uurtjes voor moeten leren en uitproberen.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door jurgenc »

seth_space schreef:
di 07 mei 2019, 14:42
Als je een cursus moet volgen om een apparaat te bedienen is er ergens in de gebruikers interface iets goed mis gegaan.
Verder heb ik geen voorkeur en alleen ervaring met TT.
Of heeft het meer mogelijkheden en is het bijgevolg wat moeilijker (of vraagt het net wat meer energie om het onder de knie te krijgen).
Kijk maar naar die toestellen waar je zelfs kan kiezen tussen een eenvoudige en uitgebreide gebruikersinterface.
H20
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door rijschoollucassen »

We hebben het hier ook niet over het bedienen van het apparaat, maar over mogelijkheden veel meer uit je apparaat te halen dan simpele A naar B navigatie. Ook als je voor Tom-Tom meer wilt, zul je je daar in moeten verdiepen. Garmin is dan wat mij betreft dè winnaar. Ik heb TT jaren geleden al vaarwel gezegd.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door DiffRental »

Afhankelijk welke functie's je wil hebben van Garmin zou ik niet voor de camper 770/780 kiezen.

De camper instelling gedraagt zich als een vrachtwagen, ik rij altijd op personenwagen instellingen en dan nog laat deze mij ooit omrijden terwijl draaien op de weg prima mogelijk is.
De camper contact app die geïntegreerd is gebruik ik zelden, met google en met de app op de telefoon kan dat net zo makkelijk.

Ik zou kiezen voor de "gewone" 7 inch garmin, dezelfde als de 770 maar dan in een gewone uitvoering.
Stuk goedkoper en de extra's mis je niet.

Heb geen ervaring met TT en heb al jaren naar volle tevredenheid diverse auto en motor garmins.
Groeten Peter
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door WimZ »

DiffRental schreef:
di 07 mei 2019, 17:05
....en dan nog laat deze mij ooit omrijden terwijl draaien op de weg prima mogelijk is.....
Is dat niet de omrij tijd die voorkomt dat je op de weg kan omkeren? Als de omrij tijd op 2 minuten staat laat hij niet keren als makkelijk omrijden binnen 2 minuten kan. (Heb zelf geen Garmin maar wel deze optie)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Moeilijke keuze: Garmin of TomTom?



Bericht door rijschoollucassen »

Zit in je voorkeuren. U-bocht vermijden. Overigens hoef je niet altijd naar je navigatie te luisteren. Zeker wanneer je herberekenen hebt uitstaan, blijf je zelf de baas.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie