TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Cosmoscar
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door Cosmoscar » zo 05 mei 2019, 13:45

Micha schreef:
zo 05 mei 2019, 13:15
Oscar,
Ik mis je draadje, want ook ik heb een Tomtom Go Live Camper die erom smeekt te worden gereset.
Groeten,
Micha
Je hebt een PB!
Oscar
HYMER TRAMP 574

camperjack2
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door camperjack2 » wo 15 mei 2019, 18:30

Ook mijn TomTom 1005 Camper is dood na de update van (ik dacht) april 2019. Toen er weer een QuickGPSfix klaar stond had ik de hoop dat deze het probleem zou oplossen. Helaas niet. De QuickGPSfix was niet te uploaden. Tijdens het uploaden werd de verbinding tussen MyDrive Connect en de navigatie verbroken.
Ik heb de navigatie herhaaldelijk gereset zoals hier beschreven en zoals door de Engelse Tom Tom site aangegeven wordt.
De navigatie laat zich resetten en als ik verbinding met de computer maak, het wieltje draait, dan herkent MyDrive Connect op een gegeven moment de navigatie en start de herstelprocedure. Op de computer staat onder Apparaaatbeheer/ Netwerkadapters de Driver Tom Tom #3. Maar na enkele seconden is de herstelprocedure klaar (niet duidelijk is of deze afbreekt, maar er is geen verbinding meer tussen MyDrive Connect en de navigatie.
Maar nog steeds geen Tom Tom scherm met een kaart. Wel de melding op de navigatie dat geen GPS satelliet gevonden wordt.
Na opnieuw een reset krijgt de navigatie verbinding met MyDrive Connect. Dus maar de QuickGPSfix proberen te updaten. Dat lijkt goed te gaan. MyDrive Connect geeft aan 100%, Alleen blijft QuickGPSfix in de lijst met te updaten items staan. Daarna wordt de verbinding verbroken. Na opnieuw opstarten blijkt de navigatie nog steeds niet te werken. Kan geen GPS satellieten vinden. Ook lijkt het of de Tom Tom in een loop zit tussen het opstartscherm en het kaartscherm met de melding: kan geen GPS satelliet vinden.
Dit alles heb ik meerdere keren geprobeerd met telkens hetzelfde resultaat. Wie kan ons helpen?

Cosmoscar
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door Cosmoscar » wo 15 mei 2019, 19:11

Probeer tussen de opstarts op het moment dat er contact is in mydrive de kaart te wijzigen!
Waarschijnlijk heb je de hele europa versie erop staan.
Kies 1 van de 2 andere opties.
Onderin mydrive staat een knop installeer een kleinere kaart. Die moet je zirn te activeren!!!
Waarschijnlijk zal je meerdere keren moeten opstarten.
Mydrive gaat gewoon verder waar hij is gebleven.
Eerst verwijderen oude kaart, daarna downloaden nieuwe kaart, dan installeren nieuwe kaart.
Bij de laatste is het niet meer opstarten, contact met pc blijft intact.

Veel geduld vereist.

Succes
Oscar
HYMER TRAMP 574

camperjack2
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door camperjack2 » wo 15 mei 2019, 20:13

Als ik in de BIOS van de Tom Tom kijk zie ik de volgende specificaties:
-Total Memory = 129 MB;
- GlobalPhysicalMemoryAvailable = 48 MB
- SD card capacity = 0 kB
- Battery charge level = 96%
En in MyDrive Connect zie ik bij Systeem dat 1508 MB beschikbaar is. Bij Geheugenkaart staat niets (= - MB). Mijn actieve kaart is Europa Camper V10.25, grootte 4875 MB.

Als ik deze cijfers bekijk past dat kaartmateriaal nooit op dit systeem. Maar ik weet niet of de BIOS alle gegevens laat zien. Ik kan zo niet vaststellen wat de maximale capaciteit van de Tom Tom 1005 is. Ik kan wel zien dat er geen losse memory kaart in zit.

De TomTom krijgt alleen kort verbinding met MyDrive Connect als ik de volledige herstart uitvoer (dus inclusief BIOS scherm, wieltje en herstel TomTom). Daarna wordt de verbinding weer verbroken. Ik krijg dus helemaal geen tijd om de kleine kaart te installeren.
Wat doe ik niet goed? Help ..............

Cosmoscar
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door Cosmoscar » wo 15 mei 2019, 20:46

Tussendoor blijven "tappen" op het scherm met je vingers! Totdat hij is opgrstart en je de kaart ziet komen!
Vrij stevig tappen!

Oscar
HYMER TRAMP 574

Cosmoscar
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door Cosmoscar » wo 15 mei 2019, 20:52

Hier de links naar het engelstalige tomtom forum, met oplossingsgerichte adviezen.


https://discussions.tomtom.com/en/discu ... nt_1640174 


https://discussions.tomtom.com/en/discu ... ing#latest


op pagina 7:

https://discussions.tomtom.com/en/discu ... booting/p7


Ok, so the great news is that my bricked GoLive 1005 camper is now fixed.
First of all, many thanks to the following users: 5150user; Johnst; Harleydee. To 5150user thanks for pointing me at the Johnst post, and for including an extract of it.
======start=====================
It is fixable but you need to use you computer and the TOMTOM software MY DRIVE CONNECT to change the map from the FULL map to a SMALLER “ZONE” map
Towards the end of page 1 of thread below and continued onto page 2:-

https://discussions.tomtom.com/en/discu ... booting/p1

The key bit is here and posted by johnst:-

OK
I will tell you how I have succeeded:
- hold the start button until drum sound is heard.
- wait 10 to 20 seconds
- press the start button again to switch off
- briefly press the start button again
repeat until the device starts normally
===========end==========================
We tried the above multiple times and timing as they say is everything. Got the drumroll; released the button; randomly tried 10 – 30 second delays before the switch off. Length of time on the switch off is also critical. We held the button too long and got to the command line reset as well inadvertently. Bottom line, each time it still hung at the welcome screen.

We also followed instructions by Harleydee which suggests tapping the screen immediately (and I mean IMMEDIATELY) after the power on. We tried a few times as above and it didn’t seem to make any difference. We then got quite aggressive and did some machine gun tapping of the screen immediately after the power on (gently but frequent taps). And this did appear to work and the device started up with the map displayed

Whether this (the tapping) was exclusively the solution I don’t know. Maybe it was a combination of things… but for me the finger tapping worked.
I already had my Mac booted up and Caffeine started (probably not familiar to Windows users – this prevents it from sleeping). MyDrive/Connect was up and running and we were already plugged into the USB.

MyDriveConnect immediately recognised thedevice and gave me the option of updating maps. Connection to MyDriveConnect only works if the TomTom has started normally.
I decided to follow generic advice and NOT install the whole map. Used this article:

http://uk.support.tomtom.com/app/answer ... e-connect)

to download and install EuropeZone1. This is only a couple of Gb in size. Took about 30 mins to download, and 30 minutes to upload to the device.

I was somewhat nervous the entire time the map was downloading and uploading to the device. Basically I didn’t touch anything, either the TomTom or the Mac the entire time.

Curiously, my South Africa map which was also on the device was still there.

Once the upload has completed, I had the option of selecting either of the SA or EuropeZone1 map. To be honest, I decided not to push my luck and just selected Zone1 without trying the SA map.
It appears to no longer be an expensive paper weight. But have not yet been out for a drive to test it. Will report back if there are any issues  



EN DEZE

I have been suffering the dreaded 'stuck on welcome screen' problem. Rebuilding after a drumroll reset and holding until the text screen appears followed by three quick button pushes etc has proved to be useless for restoring normal operation.

After days of fiddling I have succeeded in restoring apparently normal operation three times. My most succesful method for reconnecting the machine to my computer is to do a normal on/off restart and then when the welcome screen appears, rapidly press the on/off button 3 times, then pause, then 4 times, then pause and finally 5 times and wait. The waiting is the hardest part. When a readable screen is obtained, usually the machine connects to the computer and updates a but and then restarts after a minute or two bringing up the welcome screen problem again. So I try this process again and again until I get to normal operation and proper responses to menu option.!

My machine is now fully updated. All is well when I am at home but soon after beginning a drive, the machine emits a few beeps and then crashes and refuses to restore, even after a drumroll reset. I have contacted TomTom but they were no help really; just offered me a discount on a new device or their smartphone app. I think it probably is a 'stack overflow' issue as described earlier by someone else who knows more about the problem than me.

There is nothing wrong with the 1005 hardware. In my opinion TomTom recent software updates have killed my machine after just 5 years. TomTom's website says that the life of a machine is limited by them; when they decide not to support it any more it is 'life extinct' (my words not theirs). I paid over £300 for my motorhome version and its now useless; that is £60 per year on top of the cost of the traffic services and it leaves me now with several months of unusable traffic and speed camera updates I don't suppose I will get a refund of this money despite it being TomTom's fault that my machine is now inoperable.

I would prefer TomTom to either fix the current software OR allow affected owners to revert to the previous versions of map and Navcore software so that we have a usable if not updateable device. This Dutch company does not seem to understand that people are unlikely to pay more money for TomTom products when they have treated existing customers so shabbily.

My family now has 3 unsupported TomTom devices! I will not be purchasing a fourth.  

 

SUCCES!!


Oscar
HYMER TRAMP 574

Gebruikersavatar
a90
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door a90 » wo 15 mei 2019, 20:58

Cosmoscar schreef:
ma 29 apr 2019, 20:55
- het euvel wordt veroorzaakt door de Europa map, advies is om een kleinere kaart te installeren.
Dat ging niet makkelijk, omdat de TomTom in een opstartloop zat.
- door direct na tromgeroffel vrij fors op het scherm te tappen kwam er weer een normaal opstartscherm en door dit meerdere keren te doen lukte het via mydrive connect de kaarten te wissen en nieuwe te installeren.
Met deze tips heb ik mijn TomTom weer kunnen fixen.

Daarna kon ik de TomTom weer aansluiten aan de PC en de optie selecteren om een kleinere kaart te installeren. Het was wel zo dat het niet in een keer ging en heb de procedure meermaals moeten doorlopen, telkens kwam ik wat verder. Ik heb een kleinere kaart geinstalleerd zonder de UK erin.

Van het weekend een trip gehad van 800km in Dld. en dat ging precies zoals het hoort. De TomTom is weer helemaal in orde nu !
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu

camperjack2
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Re: TomTom Go Live 1005 Camper resetten?

Bericht door camperjack2 » wo 15 mei 2019, 22:07

Hallo Oscar (Cosmoscar),
Het is uiteindelijk gelukt. Niet door telkens te resetten maar door op het openingsscherm langdurig te tikken!!!!!!!!
Daardoor kwam het systeem in de kaart-/ menumodus en maakte verbinding met MyDrive Connect. Daarop heb ik gelijk de kleine kaart geïnstalleerd. Ik heb Zone 3 in Europa Camper gekozen, 2535 MB groot, versie V10.25.
Het downloaden ging eerst in kleine stapjes die telkens wat groter werden. En door telkens tussendoor heel veel op het openingsscherm te tikken opnieuw verbinding maken. Het installeren liep aan een stuk door, in het begin langzaam, waarschijnlijk om het oude kaartmateriaal te verwijderen, maar daarna steeds sneller.
Nu nog de komende dagen kijken of de Tom Tom zijn werk goed doet.
In ieder geval hartelijk bedankt voor je tips. :-B :cheers:

Plaats reactie