flitspaalsignalering in Garmin 660

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door a.b. »

hallo

Het is mij bekend dat in België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland de flitspaalsignalering niet in je navigatie-apparaat mag zitten. Nu heb ik eind 2018 de Garmin 660 gekocht, maar weet niet zeker of het bewuste flitspaalsignalerings - softwaregedeelte er nog in zit. Hoe kan ik dat controleren?

Als ik het apparaat aansluit op mijn computer kan ik in de verkenner de verschillende mappen zien.
In de map Demo zitten submappen, maar daar zit niks in
In de map Garmin zit een XML bestand met allerlei html codes.
In de map GPX zitten 2 gpx bestanden
Dan zie ik ook mappen als Help, Keyboards,Map,Text, Themes, Vehicle, Voice. Allemaal mappen waarvan ik vermoed dat hier niks verkeerds inzit.

De map POI heeft verschillende ...gpi en ...gma bestanden. Zit hier misschien een 'verkeerd" bestand in? Ik zie bijvoorbeeld FranceCyclopsSample.gpi


Of heeft Garmin voor dit probleem al ergens een fantastisch oplossing ingebouwd?

met vriendelijke groeten

Adri
Het camperleven is een goed leven.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door Zwerfsteen »

In de file FranceCyclopsSample.gpi zitten de flitspaalgegevens van Frankrijk.
Zo zullen in de file SpainPortugalCcyclopsSample.gpi de flitspaalgegevens van Spanje en Portugal zitten enz.
De files kan je zonder problemen verwijderen, desnoods maak je een kopie er van als je ze toch later wilt gebruiken.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door javanes »

Een poi bestand met de flitspalen in België is volgens mij gewoon toegestaan.
Voor Frankrijk is het bestand met de gevarenzones (zijn de flitspalen) ook toegestaan.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bonkie
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 10:50

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door bonkie »

In Belgie zijn de flitspalen toegestaan zelfs een coyote voor wie niet weet wat dit is zie link.https://www.coyotesystems.be/nl/
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door MonRoe »

Wij hebben ze voor de zekerheid op een datakaartje staan, kan je die er altijd snel uithalen als het moet.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door Zwerfsteen »

Dat is ook een prima oplossing. :thumbup:
Als dat ts dat ook wil maak dan op het sd kaartje een map garmin\poi aan en plaats daar de gpi files in.
Wanneer dan de Garmin aangezet wordt komt de melding dat er nieuwe files zijn gevonden enz.
Antwoord dan met NEE, anders worden de files alsnog weer op het toestel geplaatst.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door hurktoilet »

Heb alleen verstand van Frankrijk... Al sinds de invoering van het verbod (en dat is al weer een paar jaar) worden nieuwe navigatie-apparaten standaard geleverd met gevarenzones in Frankrijk ipv flitspalen. Dat is geen probleem, ook al kun je er donder op zeggen dat er ergens in die zones flitsers staan. Bij oudere apparaten is het voldoende om de poi bij te werken met actuele bestanden.
Enige waarmee je de mist in kunt gaan is met poi-bestanden die jij er zelf op gezet hebt (of evt een vorige eigenaar)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door 't Busje »

De vaste flitsers in Frankrijk worden volgens mij meestal aangekondigd met borden, want als ik door de Garmin gewaarschuwd word voor een risicozone, staat er ook zo'n bord met Contrôles radar fréquents.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
roma
Berichten: 4564
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door roma »

't Busje schreef:
di 05 feb 2019, 21:37
De vaste flitsers in Frankrijk ......
Maak je niet druk. Bijna al die flitsers in Frankrijk zijn afgefikt, volgespoten of ontploft. Waarvoor hulde.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door 't Busje »

Ik maak me niet druk. Ik wilde alleen maar aangeven dat die flitswaarschuwingen op je navi in Frankrijk nauwelijks nodig zijn, omdat er meestal borden staan.
Verder vind ik niet dat vernielzucht hulde verdient. Sinds de massale invoering van de flitspalen in Frankrijk is het aantal verkeersslachtoffers drastisch gedaald.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door hurktoilet »

De vraag was niet of je die poi nodig hebt, maar of je er strafbaar mee bent. Met de standaard netjes bijgewerkte poi van de leverancier dus niet.
Dan die borden. Dat is weer een mooi Frans verhaal. De regering wilde ze allemaal weg laten halen, maar daar tegen kwam massaal protest. De Fransen vonden het oneerlijk en onsportief om vaste flitsers niet aan te kondigen. Vervolgens vertikten lokale wegbeheerders het massaal om ze weg te halen. Van lieverlee werden ze ook langs de autoroutes en de nationales niet meer weggehaald. Alleen: er zijn er links en rechts wel wat weggehaald. Je kunt er dus niet zoals vroeger nagenoeg blindelings van uit gaan dat er alleen bij borden vaste flitsers staan. Andersom wel: als er een bord staat, ga er dan maar van uit dat er een flitser is.
Overigens zeggen die vaste flitsers natuurlijk lang niet alles. De gendarmerie heeft, meer nog dan zijn Nederlandse collega, ontdekt dat de lasergun een leuk stukje speelgoed is. Voor wie toch betrapt wordt een schrale troost: de Fransen leggen je in het Nederlands uit hoe je moet betalen en hoe je bezwaar kunt maken.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door a.b. »

MonRoe schreef:
di 05 feb 2019, 20:21
Wij hebben ze voor de zekerheid op een datakaartje staan, kan je die er altijd snel uithalen als het moet.
die truc had ik ook bedacht. Mijn leverancier (Waypoint in Vessem) meldde mij dat ik de bestanden gerust kon verwijderen. Je zou het eens vergeten zijn en gecontroleerd worden!!
Het camperleven is een goed leven.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door EasyBee »

Wat hurktoilet al schreef : "De vraag was niet of je die poi nodig hebt, maar of je er strafbaar mee bent. Met de standaard netjes bijgewerkte poi van de leverancier dus niet." Die kun je rustig laten staan.
We rijden al jaren door Frankrijk en wij zijn zelf nooit gecontroleerd en wij kennen ook niemand die ooit is gecontroleerd op het hebben van flitspaal POI's op de navigatie. En dat sinds de invoering in 2012.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: flitspaalsignalering in Garmin 660



Bericht door hurktoilet »

Daar heb je zeker een punt. Ik kan het je nog sterker vertellen: ik ben in de dik 35 jaar dat ik mijn rijbewijs heb welgeteld één keer voor controle aan de kant gezet (bij een politiefuik waarbij iedereen gecontroleerd werd), terwijl ik zeker de eerste jaren nog niet echt begreep wat de woorden maximum snelheid betekenden...
En ik volg het Franse nieuws redelijk, heb nu ook niet direct de indruk dat de gendarmerie echt prioriteit hecht aan verbod op flitser-poi's. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze daar wellicht wel naar zullen zoeken als je een aanrijding krijgt en ze denken datje op de één of andere manier de schuld moet krijgen. Kan ik niet bewijzen natuurlijk, maar ik neem het zekere maar voor het onzekere.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie