TomTom Go Camper

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Vaisonne
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 12:05

TomTom Go Camper



Bericht door Vaisonne »

Sinds een week hebben we de TT go camper (Nu nog in gebruik voor de caravan)
Vanmorgen hebben we de caravan naar de dealer gebracht en konden we hem uitproberen.
Wat opvalt is dat je weliswaar de maten van je voertuig en de snelheid in kunt stellen maar dat hij het nodig vindt dat je NIET boven de 80 km per uur rijdt. Coolblue denkt aan een software fout maar volgens TT zelf, geeft de TT aan hoe hard je mag rijden met deze opgegeven combinatie.
Het lijkt mij totale onzin want als ik 90-95 wens te rijden moet hij dat aangeven. Alles onder de 80km geeft hij aan maar harder dan 80 is een rode balk. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: TomTom Go camper



Bericht door bupozaanstad »

Je zegt het zelf al "hoe hard je mag met de combinatie" stel in dat je een camper hebt met de lengte en de breedte en dan krijg je de snelheid die je mag rijden. Een combinatie, vrachtwagen, mag niet harder dan 80.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Vaisonne
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 12:05

Re: TomTom Go camper



Bericht door Vaisonne »

Sinds 2009 is de max snelheid 90 km per uur. Hetzelfde geldt voor belgie frankrijk. Duitsland is het 80 maar kun je verhogen naar 100.
Ik ben benieuwd of het systeem goed rekent als ik bij de maten en gewichten ook invul dat ik 90 km wil rijden. Of houdt hij stug de 80 km aan? In dat geval zou je dus niet je aankomsttijd goed kunnen berekenen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: TomTom Go camper



Bericht door Janpinz »

Als het gaat over TT....vergeet t maar! Verkeerde keus.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom Go camper



Bericht door Bob Diesel »

TS is nieuw hier
anders had die geweten (zoek button) dat het al eerder is vermeld

zet je instellingen op BUS,,
deze mogen op veel plaatsen komen waar het voor normaal/zwaar verkeer verboden is
bovendien kan je zelf ook de max snelheid invoeren

en id is de snelheid hier in nl met aanhanger/caravan 90 km op snelwegen :idea:
maar staat die ingesteld op vrachtwagen dan is dat max 80km
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Vaisonne
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 12:05

Re: TomTom Go camper



Bericht door Vaisonne »

Ik kan kiezen tussen auto, camper en auto met caravan.
Waar hebben jullie wél goede ervaringen mee? Ik mag ‘m nl terugbrengen.

Ik ben inderdaad nieuw hier en zal gaan zoeken. Bedankt!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom Go camper



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: TomTom Go camper



Bericht door thole »

Aangezien we in een camper rijden hebben we hem ook ingesteld op camper.
Ik weet niet wat de maximummaten zijn die ingevoerd kunnen worden.
Ben je van plan om hem in de nabije toekomst voor een camper te gebruiken?
Wij hebben daar over het algemeen goede ervaringen mee.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: TomTom Go camper



Bericht door Adfur »

Met onze Garmin 770 hebben we hetzelfde probleem. Als je hier de maten invoert en aangeeft dat het een camper is, geeft hij ook aan dat je bij meer dan 80 km/h te hard rijdt. Is toch een gebrek in de software., die voor vrachtwagens is bedoeld. Voer je de maten van een caravan in, dan gaat hij bij 90 over de rooie (in Nederland). Wel kun je voor Duitsland aangeven dat je een tempo 100 hebt.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Vaisonne
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 12:05

Re: TomTom Go Camper



Bericht door Vaisonne »

Ik heb met TT deze mailwisseling gevoerd. Hopelijk komt er een oplossing en zeggen ze het niet om van me af te zijn -:)
Mijn vraag:
Volgens een medewerkster van TT geeft mijn navigatie op basis van de afmetingen van mijn caravan aan, hoe hard ik er mee mag rijden. Grotere onzin heb ik zelden gehoord.
De maten en gewichten doen nl niet ter zake. In NL mag je met elke combinatie 90km per uur rijden.
Zeker weten dat dit geen productie- of software fout is???

Antwoord:
De TomTom Caravan is ingesteld op basis van de afmetingen en geeft een snelheid van 80 km aan. Dit is geen softwarematig probleem maar een maximum snelheid wat geschikt is voor uw voertuig. Dit is niet veranderbaar voor een Go Camper.

Ik:
Sinds 2009 is de max snelheid 90 km per uur. Hetzelfde geldt voor België en Frankrijk en trouwens meerdere landen. In Duitsland is het 80 km maar kun je na controle je snelheid laten verhogen naar 100 km.
Ik ben benieuwd of het systeem dus nu wel goed rekent als ik bij de maten en gewichten ook invul dat ik 90 km wil rijden. Of houdt hij dan toch stug de 80 km aan? In dat geval zou je dus niet je aankomsttijd goed kunnen berekenen.
Ik vind dit een fout van TomTom want wat je ook achter je auto hebt hangen, de max snelheid is al enkele jaren 90 km per uur en dat heeft niets met je soort aanhanger te maken. Caravan, paardentrailer, vouwwagen, bagagewagentje het is allemaal 90 km per uur!!
TomTom is dus Roomser dan de paus?

Uiteindelijk het antwoord van TomTom:
İk heb uw klacht geregistreerd in het systeem en geef dat door aan de betreffende afdeling. De ontbrekende punten zullen verwerkt worden in de eerst volgende update.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: TomTom Go Camper



Bericht door Frank1954 »

Rij je met een normale lengte en gewicht van camper zet gewoon je navigatie op "auto" en voer geen afmetingen of gewicht in
Met campers van 3,5t kom je in de meeste EU-steden overal door
Het instellen van afmetingen voor een camper van 3,5t heeft weinig invloed welk traject je ook volgt
Tenzij je locaal ergens een beperking is maar die word dan ook vaak voorzien van een 2é bord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"
Ook al word Garmin en TT en andere merken verkocht als camper-navigatie de software komt uit de vrachtwagen sector
Héél wat gebruikers gaan dan in de routevoorkeuren een aantal zaken aanvinken als "te vermijden"
Ook het profiel vrachtwagen selecteren kan al voor verwarring zorgen wanneer je met een camper van 3,5t rijd
Soms stel ik vast dat eigenaars van camperbussen hun navi instellen op profiel vrachtwagen :crazy:
Wél dan moeten we niet verwonderd zijn dat gps-toestellen vaak vreemd gaan navigeren
En dan gaan de gebruiker de wenkbrauwen fronsen en dan met de vinger naar de fabrikant van het toestel wijzen :mrgreen:
Terwijl de "veroorzaker" meestal de gebruiker zelf is...
Dat een GPS dan snelheden van max. 80kmu gaat aangeven bij profiel vrachtwagen is dan ook inherent aan de instellingen die je zelf hebt "aangepast"

Ik navigeer na gebruik met een éérste versie Garmin 760 camper intussen al 3 jaar met een Garmin Zumo 390
Dit zonder de mogelijkheid om afmetingen of gewicht in te stellen dit, met een camper van 7,50m en een MTM van 4,5t
Hoogte-borden in het oog houden, af en toe de breedte en eventuele beperkingen inzake gewicht
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: TomTom Go Camper



Bericht door Janpinz »

En bedankt hè
TT truck stuurt je met wat voor instellingen dan ook, gewoon tégen de richting, straatjes door waar een Kangoo nog moeite mee heeft! Constant moet je erop bedacht zijn: wat,. Hierin?? Dacht t nie...!
Ik schreef t al eerder, in La Linie hadden we politie nodig om er weer uit te komen!
En wat noem jij dan “ vreemd navigeren” als je m op vrachtwagen insteld? Door dorpjes met straatjes van twee mtr!!? Dát noem ík pas vreemd..Écht gebeurd! Lengte op 9,5 , breedte op 2,55 m. Meermaals!
Dat de max snelheid op 80 of 90 blijft bij instelling op vrachtwagen, is logisch, en totaal niet het probleem!
Een navi kan je ook niet de schuld geven van geparkeerde auto’s, logisch.
Ik weet best wel, dat sommigen niet handig zijn met apparatuur, maar jou kritiek slaat nergens op.
Kennelijk kom jij niet op de plekken die wij prefereren.
Ik heb vanuit Spanje al contact gehad met TT, en uiteindelijk gaven ze toe, dat “ er wat grijze gebieden “ zijn...en, o ja, er wordt verwacht, dat je zelf ook een beetje oplet.....Tja.
Ik zeg, hardop en openbaar: TT truck laat hele hele groooote steken vallen.
En mensen lopen daar tegenop, en daar hebben we jou niet voor nodig om denigrerend over te doen.

Zo, dat moest er even uit. Sorry als het wat te fel geformuleerd is, maar je vroeg er wel zelf om.
Vaisonne
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 12:05

Re: TomTom Go Camper



Bericht door Vaisonne »

Reageer je op mij of op Frank1954? xroll
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: TomTom Go Camper



Bericht door Frank1954 »

Hi Janpinz

Hallo zeg, heb je het tegen mij...alvast bedankt voor je vriendelijke reactie dat had ik hier op dit forum nooit verwacht
Hoe kan ik vooraf weten wat jij dan allemaal met je TT bent tegen gekomen
Ik heb een algemene beeld geschetst naar mijn ervaring
Zij het dan al méér dan 12 jaar met Garmin
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Plaats reactie