Welke route

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Welke route



Bericht door Marco Polo »

@ Klaas

Met nadenken bedoelde ik dat het vaak heel eenvoudig te beredeneren is of je een hoofdweg inrijd of een TomTom route.
(onze benaming voor een stukje afsnijden).
Op zulke momenten rijden wij even een aantal meters verder zodat we een hoofdweg blijven volgen.
Beperking van 3,5 ton is ook al zo'n waarschuwing.

Zal je een hoop missen volgens sommigen maar daar hebben we nooit echt mee gezeten x:DD
Als we echt van de omgeving willen genieten doen we dat wel op een andere manier.

Ecologische route is een route met een relatief laag brandstofverbruik geloof ik.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Welke route



Bericht door hurktoilet »

Transitje schreef:
Als ik mij door m'n TomTom de weg laat wijzen kom ik te vaak terecht op weggetjes waar ik helemaal niet wil zijn, van de week op de route van Rijssen naar Hellendoorn, wil de TT door Notter.
Die is wel leuk. In Notter zit het hoofdkwartier van een grote speciaalzaak in gps-spulletjes, en die heeft aan zijn forum te oordelen een grote voorkeur voor Garmin. Jouw TT weet gewoon dat je eerst langs Notter moet voor een betere route :bow:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke route



Bericht door kampo »

@ Transitje
Je hebt in een zeldzaam geval wel eens problemen met de GPS toestellen zelf.
In bijna alle gevallen ligt het toch aan de gebruiker. Daar stel ik hele grote verschillen vast.
Ondertussen bestaat de GPS al 30 jaar.
Velen zijn er mee opgegroeid en zelfs al aan hun 5de toestel toe.

Bij de oudere generatie onder ons zijn er, zoals je kan lezen nog de echte landkaartgebruikers.
Anderen zijn laat ingestapt in de GPS technologie.
Om allerlei redenen maar vaak in combinatie met heel weinig gebruiken van het GPS toestel en dus ook heel weinig oefening.

Wat ik zou aanraden is … gebruik hem dagelijks,
Ja altijd ! ook als je rond je eigen kerktoren rijd, en dat ter oefening, totdat je al die basiszaken van buiten kent.
Leren kan je van niemand anders, zelf het antwoord zoeken en vinden op je vraag.
Tenslotte heeft zo een toestel maar een beperkt aantal instellingen, geen duizenden.
Problemen zijn er voornamelijk bij gebruikers die plots éénmalig de GPS op een lange en complexe reis wensen te gebruiken.
En de rest van het jaar gaat die GPS weer in het handschoenenkastje ?
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Welke route



Bericht door Meine »

Oorzaak en gevolg. De TomTom veroorzaakt dankzij het gebruiksgemak een totaal gebrek aan kennis van het wegennet.
Op het moment dat je je op die manier totaal afhankelijk hebt gemaakt kan het allemaal behoorlijk mis gaan.

Dagelijks bij de weg zijnde ben ik opgegroeid met het 60.000 (later 80.000) stratenboekje van Shell en de wegenkaart. In de stad reed je dan met het stratenboekje op schoot.
Voordeel daarvan is dat de TomTom dan slechts een aanvulling is. En vaak kies je dan zelf voor een geschiktere weg. De basis voor iedereen zou moeten zijn wegenkennis, al dan niet ingegeven door de kaart. Tegenwoordig gaan mensen zonder kaart op pad. Blind vertrouwend op een TomTom. En dan reis je dus op de manier zoals de computer het bedacht heeft, maar het is en blijft uiteindelijk een dom computertje. Het denken moet nog steeds door de bestuurder gedaan worden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Welke route



Bericht door Marco Polo »

Tegenwoordig is het zelfs in de rijopleiding geïntegreerd.
Rijden met een routeplanner.

Maar dit even terzijde ;-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke route



Bericht door Bob Diesel »

Meine schreef:
vr 07 dec 2018, 7:51
Oorzaak en gevolg. De TomTom veroorzaakt dankzij het gebruiksgemak een totaal gebrek aan kennis van het wegennet.
Op het moment dat je je op die manier totaal afhankelijk hebt gemaakt kan het allemaal behoorlijk mis gaan.

Dagelijks bij de weg zijnde ben ik opgegroeid met het 60.000 (later 80.000) stratenboekje van Shell en de wegenkaart. In de stad reed je dan met het stratenboekje op schoot.
Voordeel daarvan is dat de TomTom dan slechts een aanvulling is. En vaak kies je dan zelf voor een geschiktere weg. De basis voor iedereen zou moeten zijn wegenkennis, al dan niet ingegeven door de kaart. Tegenwoordig gaan mensen zonder kaart op pad. Blind vertrouwend op een TomTom. En dan reis je dus op de manier zoals de computer het bedacht heeft, maar het is en blijft uiteindelijk een dom computertje. Het denken moet nog steeds door de bestuurder gedaan worden.
Dat is precies wat ik ook al schreef

nu is het zo dat je werkzaam je wegen kennis voor mn regelmatige reizen in je hoofd had
en aanpassingen gewoon verwerkte in je hersencellen
kom je nu ergens een tijd nietv,ligt er weer een nieuwe stuk weg ,rotonde oid

TIP :idea:
kijk voor langere ritten naar de te verwachte route
en schrijf de volgorde v,d grotere steden/plaatsen op een stuk papier
dit binnen handbereik en je rijd zo naar bv Espagna

Eindhoven,Maastricht,Luik,Luxemburg,,Metz,Nancy,Dijon,Lyon,en dan kom je een bord Barcelona tegen
gewoon volgenen ja x;-) je komt aan in Espagna ,en dat zonder TT , x:DD maar op klad

btw
werkt ook bij andere bestemmingen x;-)
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Welke route



Bericht door Janpinz »

Het is niet helemaal voor niets, dat veel soorten scheepvaart niet zonder goede papieren! kaarten mogen varen! Als ik mensen om mij heen vraag: waar is het noorden, of zeg , ga van daar uit naar t westen...staan ze me aan te kijken of ik van een andere planeet kom! Met dank aan moderne scholing en apparatuur!
Wij gingen net als Bob, briefje met globaal wat namen. Maar we waren nog niet twee dagen weg, zegt de vrouw: ik verveel me, ik wil een kaart! Die leeft zich helemaal in, navigeert mij over prachtige routes, die je wél uit een kaart, maar niet of heel moeizaam uit een machine krijgt. Maar dit is dus míjn geluk! :-B :-B
Na dertig jaar zeilen, kan ik echt wel met schermen én kaarten uit de voeten. Maar het probleem met schermen is, dat je íngezoomd geen overzicht hebt, en uitgezoomd geen details meer ziet.
Wat we daar ook geleerd hebben: hoe meer schermen en info, de afhankelijker je word. En op lange duur, kijk je alleen nog maar naar schermpjes, i.p.v. om je heen.. En als alles uitvalt: blinde paniek!
ik daag de gebruikers van navischermen uit, om eens een paar dagen te rijden met de kaart op
“Noord boven” ...ben benieuwd! Heb het nl nog nooit bij iemand gezien.
Dit ter lering en vermaak, wij hebben de reiswijsheid ook niet in pacht 8-)
jan
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Welke route



Bericht door Don Esteban »

Ik heb in mijn TT Live 1005 zowel versie Europa als de camperversie Europa zitten en beiden willen me soms een D-weggetje insturen waarvan ik dan direct zeg: bekijk het maar, hier ga ik niet in. Dit vooral nadat ik een keer in de Longuedoc 5 km lang op een D-weg reed waar nog geen fietser als tegenligger had kunnen passeren. En dan ging het rechts ook nog eens 100 meter de diepte in.
Als ik het niet vertrouw kies ik voor een alternatieve bredere doorgaande weg en even later corrigeert de TT wel weer de route. Het kan soms een omweg betekenen maar liever dat dan 5 km met de schrik in je lijf over een veel te smalle weg waarvan je iedere keer tevergeefs hoopt dat hij breder wordt.
Ik hanteer de TT trouwens tegenwoordig als hulpmiddel en niet meer dan dat. (Precies Meine! Het is een aanvulling) Een gedetailleerde kaart binnen bereik is nooit verkeerd. Daarbij wil mijn vrouw ook wat te doen hebben. x8) En ik heb onderhand geleerd in de buurt van de camping of camperplaats vooral de borden te gaan lezen en minder naar de TT te luisteren.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke route



Bericht door Kroppie »

dat is het grote nadeel van al die overbodige rotzooi, men kan niets meer zelf, regen?, dan gaan automatisch de ruitenwissers, tunnel? gaat automatisch licht aan, tomtom zegt hier rechtsaf dus gaan we ,op een eind kan niemand meer iets zelf, en de fabrikant lacht zich te pletter , want voor hen kost het heel weinig, en de klant betaald er ongemerkt veel voor, en het zit erin dus, ....... gaat het ook weer een keer stuk.
maar het hoort bij deze tijd doet de fabrikant ons geloven, dus willen een hoop mensen het, ik niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Welke route



Bericht door Bob Diesel »

Dat navy systeem is hardstikke handig om een stad in/door/uit te komen
en gewoon een ideaal hulp middel, bijna :!: onmisbaar

maar zie ik wel eens mensen welke alleen met de anwb route kaart op 1000 km
afstand van huis, dan denk ik xroll :silent:

ik zit nog steeds bijna dagelijks in die dikke stratengidsen van mr Michelin te turen
En m,n one-XL ,word up to date gehouden
ieder z,n eigen gebrek :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45225
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Welke route



Bericht door thole »

Naast de TomTom hebben van diverse landen de Michelingids met gedetailleerde wegenkaarten.
Mijn vrouw bedient niet alleen de TomTom maar vindt het ook leuk om te weten waar we rijden, zo blijft tevens de kennis van topografie up to date.
We hebben een TomTom camper/caravan, slechts een enkele keer gaat het bijna mis, een te smal straatje, dat is weinig omdat we minstens 8 maanden p.j. reizen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Welke route



Bericht door Don Esteban »

men kan niets meer zelf, regen?, dan gaan automatisch de ruitenwissers, tunnel? gaat automatisch licht aan, tomtom zegt hier rechtsaf dus gaan we
Jos: ik heb recent een andere auto gekocht. Regen? Wissers gaan vanzelf aan. Hoe meer regen hoe harder het ding gaat. In de tunnel gaan de lichten inderdaad vanzelf aan. Nader ik links, rechts, voor of achter een obstakel, dan is het piep, piep, piep. Hoe dichter bij hoe sneller de piep. Sta ik voor een stoplicht, schakelt de motor automatisch uit. Rempedaal los? De motor start weer. Schakelen is ouderwets. De 8 traps automaat denkt zelf. Ik hoef alleen gas te geven. Totdat ik geen zin meer heb. Dan schakel ik de cruise control in. Steekt er plots iemand over zonder uit te kijken? De wagen trapt direct hevig op de rem. Sneller nog dan de gemiddelde seconde reactievermogen van de bestuurder. Rijd ik ongemerkt naar de linker helft of naar de berm begint er een indringend gezoem te klinken waar je direct wakker van schrikt.... :bang: :lol3:
Nog even en we rijden zelf helemaal niet meer. We stappen in, spreken de bestemming in, draaien de stoelen, pakken de speelkaarten, een flesje bier erbij :cheers: en rijden maar :-B
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke route



Bericht door Kroppie »

buiten het feit dat zo,n auto ws buiten mijn budget ligt, duidelijk geen auto voor mij.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Welke route



Bericht door Meine »

Ja, de computer neemt ons binnenkort het stuur uit handen. In Amsterdam komt het op bepaalde krappe plekken wel eens voor dat ik bij de touringcar even de naar voren stekende spiegel voor de ruit moet draaien of even een paar fietsen moet verzetten. Ben benieuwd hoe de computer dat oplost. Of zou de computer zoveel vaardiger rijden dat dat soort problemen helemaal niet voorkomen? Ben benieuwd.
Plaats reactie