'Zoek Mijn iPhone'

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door seth_space »

Bijna geheel goed. De locatiebepaling kijkt ook naar Wifi access points in de omgeving waarmee geen verbinding is. De macadressen daarvan zijn door Apple en Google actief verzameld incl de exacte locatie daarvan. Die aanvullende info maakt een bijna exacte bepaling mogelijk, ook als het apparaat geen GPS data kan zien.
Uiteraard blijft de noodzaak van een dataverbinding bestaan om die gegevens door te geven aan Apple of Google bij een Android telefoon.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Barreman
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 17 jul 2017, 15:51

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door Barreman »

Exact. De technologie voor plaatsbepaling zonder GPS heet MLAT. MultiLateratie. Met tenminste 4 netwerken in range kun je een nauwkeurige plaatsbepaling maken, ongeacht of je nu verbonden bent met wifi of niet.

Overigens kan Apple ( maar Google ook ) gebruik maken van silent SMS. Het toestel kan SMS berichten ontvangen en versturen die aan criteria voldoen, waardoor ze voor de gebruiker niet zichtbaar zijn. Dit is een beetje een duistere kant van mobiele telecom die niet vaak aan het licht komt. Wordt ook door hackers en overheden gebruikt.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door NAWM »

kortom, ik word steeds wijzer van deze antwoorden...........(maar ik hoor een maar :wink: ) of de app "zoek mijn iPhone" werkt met GPS is nog niet duidelijk. Persoonlijk denk ik dat de plaatsbepaling gebeurt met de verschillende wifi adressen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door Marco Polo »

Volgens de maker van de software
WiFi of GPS

https://support.apple.com/nl-nl/HT204233
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door EasyBee »

Daar staat toch echt : "Controleer of uw apparaat een verbinding voor mobiele data of een wifiverbinding heeft."
Simkaart er uit en geen verbinding met bekend netwerk (oftewel aangemeld op dat wifi netwerk). Beide niet mogelijk, geen melding van locatie. Benieuwd hoe zo'n apparaat dan zijn silent SMS kan versturen. Kom er maar in Barreman.

Mbt gebruik wifi router macadressen locaties opslaan. Google doet dat doordat de streetview auto's die macadressen en hun locaties opslaan.
Je kunt al sinds 2011 aangeven of Google en anderen wel het macadres en de locatie van jouw router in kaart mogen brengen.
https://searchengineland.com/google-ann ... out-101134
https://www.ghacks.net/2014/10/29/add-_ ... d-mozilla/
http://www.websonic.nl/nieuws/google-op ... ters-37263
https://webwereld.nl/security/55264-goo ... i-sniffing
https://tweakers.net/nieuws/78093/googl ... komen.html

Die van onze router stond ook in die database. Ik heb het opgezocht. Al jaren staat de locatie van onze router niet meer in die database.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door FredV »

Google was hierover laatst nog in het nieuws en werd hiervoor gewaarschuwd en aangegeven hoe dit uit te zetten.
Knibbel
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door jurgenc »

De App zoekt met wat het voorhanden heeft als je het zo wil stellen (GPS, gsmzendmasten, wifi)
GPS is wereldwijd, zelfs in het midden van de oceaan (alleen is het nogal moeilijk om de lokatiegegevens door te geven).

Een volledigere uitleg over AGPS dan deze in de Nl wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Voor de silent sms moet er net zoals voor de "luidruchtige" ;-) sms een gsm verbinding zijn. Het enige verschil is dat je die als gebruiker niet ziet of hoort.
H20
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door Marco Polo »

En om het makkelijk te maken zijn Apple toestellen ook in staat om gebruik te maken van GLONASS ;-)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door Zadowolony »

Er zijn meerdere mogelijkheden om de iphone terug te vinden
Zie https://www.iphoned.nl/tips/iphone-zoeken/
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door seth_space »

Apple maakt gebruik van broadcom chips ( net zoals Samung etc..) die gebruik kunnen maken van het Russische Glonass systeem inderdaad.
(Global'naya Navigatsionnaya Sputnikov Sistema )
Alle merken smartphones die deze chipset gebruiken verdubbelen zo de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door jurgenc »

Allez, voor de volledigheid dan maar:
De iPhone 8 en iPhone X ondersteunen ook de Europese Galileo-satellieten en ook de Japanse QZSS-satellieten.
Waarbij het Galileo systeem nauwkeuriger is, een lager energiegebruikt heeft en een betere dekking heeft (zeker in dicht bebouwde stedelijke gebieden met hoogbouw)

Bijna iedereen gebruikt de term GPS als synoniem voor satelietnavigatie en niet als specifiek het US systeem wordt bedoeld.

Maar om nog altijd op de vraag van de TS te antwoorden:

Sinds de iPhone 4s (!) heeft Apple (naast de GPS ondersteuning) al ondersteuning voor de Russische GLONASS en daarnaast wordt ook aan de hand van Wi-Fi-routers en GSM-masten gekeken waar je je bevindt.
H20
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door TestCase »


seth_space schreef:Apple maakt gebruik van broadcom chips ( net zoals Samung etc..) die gebruik kunnen maken van het Russische Glonass systeem inderdaad.
(Global'naya Navigatsionnaya Sputnikov Sistema )
Alle merken smartphones die deze chipset gebruiken verdubbelen zo de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling.
Zo simpel is het niet. Bijna altijd wordt alleen GPS gebruikt totdat de nauwkeurigheid afneemt door te weinig satelieten pas dan wordt Glonass bijgeschakeld in de hoop nauwkeuriger te worden, GPS ėn Glonass aan onttrekt nl. te veel energie aan de accu. Dit principe werkt prima op het noordelijk halfrond want daar bevinden zich de meeste Glonass satelieten (Rusland). Op het zuidelijk halfrond gaat dit soms mank.

GPS en Glonass tegelijk aan helpt niet om 'dubbel' zo nauwkeurig te worden omdat de techniek zich daarvoor niet leent er is een optimum aan aantal satelieten voor de nauwkeurigheid en het dubbele aantal satelieten maakt het niet 'dubbel' nauwkeurig.

Galileo daarentegen is nauwkeuriger (want nieuwer.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: 'Zoek Mijn iPhone'



Bericht door NAWM »

even ter verduidelijking, én om deze draad weer bij het begin te herpakken.

Ik heb heb iPhone en een iPad. De telefoon heeft GPS, (maar suf van mij) de iPad niet. Ik hoopte via de app: "zoek mijn iPhone" een zeer nauwkeurige plaatsbepaling te krijgen. Mijn telefoon ligt dan naast m'n iPad. En ik hoopte dan ook op deze manier coördinaten te krijgen.

Anders zit er niets anders op dan een nieuwe iPad te kopen :problem: (deze keer een cellular iPad)

Bert.
Plaats reactie