welke app voor DAB+

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: welke app voor DAB+



Bericht door ben19 »

Deze antenne had ik ook slechte of geen ontvangst in Noorwegen ,koop een goede dab buiten antenne en hij doet het wel .
mag ook een combi antenne zijn dab/fm .
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: welke app voor DAB+



Bericht door KTManiac »

Ik heb andere ervaringen, heb een vergelijkbare antenne maar dan de originele Kenwood die bij m'n DAB+ radio geleverd werd.
Gemonteerd aan de linkerzijde op de voorruit en de raamstijl plaatselijk blank geschuurd voor de aardstrip.
Antenne.jpg
Antenne.jpg (26.58 KiB) 2621 keer bekeken
Zowel in Nederland als de afgelopen zomer 4 weken in Noorwegen (van Lofoten tot het zuiden) perfekte ontvangst, geen moment problemen gehad.
Ik was er aanvankelijk sceptisch over maar wilde dit eerst even testen voordat ik meteen een buitenantenne ging bestellen.
Geen enkele reden voor gehad tot op heden, dus hij mag mooi blijven zitten zo. :thumbup:
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: welke app voor DAB+



Bericht door ben19 »

Deze Kenwood is ook een Android met met DAB dongle???
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: welke app voor DAB+



Bericht door KTManiac »

Nee, dit is een 'echte' DAB+ ontvanger. Niet denigrerend bedoeld, maar radio zelf ontvangt gewoon DAB+ in tegenstelling tot de Android radio met dongle. Bij gebruik van zo'n dongle is dat de ontvanger en niet de radio zelf.

Ik wilde alleen aangeven dat een dergelijke antenne op zich goed kan werken, mits de ontvanger en montage van de antenne ook goed is.
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 10 nov 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: welke app voor DAB+



Bericht door ben19 »

ja oky dan kun je dat dus niet vergelijken
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: welke app voor DAB+



Bericht door KTManiac »

Ik probeer alleen aan te geven dat het probleem mogelijk meer veroorzaakt wordt door de kwaliteit van de ontvanger (de USB dongle dus) dan die van de antenne omdat een dergelijk type antenne i.c.m. de Kenwood en juiste montage in mijn geval prima voldoet.
Uiteraard kun je dat mogelijk compenseren door een betere kwaliteit (buiten) antenne.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: welke app voor DAB+



Bericht door ben19 »

Ik heb het wel klaar met een goede DAB antenne en voor de rest ben ik dik tevreden met android 8 radio het bied veel mogelijkheden zo als tv kijken en Tomtom navigatie en NKC camper app alles op 1 toestel je hebt keus uit veel app,s uit de playstore
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: welke app voor DAB+



Bericht door KTManiac »

Goede antenne en plaatsing is altijd de basis.
Alles wat je daarna nog moet gaan doen om je signaal te verbeteren is eigenlijk lapwerk.
Om die reden stond dat plakantennetje me eigenlijk al tegen.... maar ja, het voldoet tegen alle verwachtingen in prima dus ik laat 't voorlopig maar zo.

Ik heb lang overwogen ook een Android te kopen i.p.v. deze Kenwood.
Wil echter beslist m'n Garmin navigatie blijven gebruiken dus realistisch gezien zit dat Android scherm er dan meer 'voor de leuk' in dan dat ik er echt gebruik van zou gaan maken.

Maar.... blijf het mooi spul vinden. :thumbup:

Maar om even terug te komen op de situatie van TS: het deponeren van die plakantenne onder de kunststof kap midden in je dashboard (aardstip wel aangesloten?) lijkt me niet bepaald een garantie te zijn voor goede ontvangst. :wink:
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 10 nov 2018, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: welke app voor DAB+



Bericht door ben19 »

mooi dat je tevreden bent daar gaat het toch om :cheers:
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
jgwhaazen
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 nov 2007, 16:18
Locatie: Liessel

Re: welke app voor DAB+



Bericht door jgwhaazen »

allemaal bedankt voor de reacties, ga experimenteren met het plaatsen van de antenne. ik houd jullie op de hoogte.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: welke app voor DAB+



Bericht door jansloos »

KTManiac?

ik vind het geen verbetering dat DAB+. heb denk zo'n set net als u, KDC-BT48DAB met de originele antenne.
Maar erg slechte ontvangst. steeds wegvallende zenders, waarna hij over wil schakelen naar "normaal" ontvangst.
Uiteindelijk dat auto omschakelen uitgezet, en op "tuner" gezet.

ga mij er eerstdaags maar eens in (nog dieper) in verdiepen, en kijken of het iets met de aarding te maken heeft.
Het probleem is dat die aarde geplakt zit en moeilijk los gaat, zonder stuk te maken.

Een andere mogelijkheid, die hier voorbijgekomen is, is een "dubbel" antenne. dus een voor analoog, en gesplitst voor DAB+.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: welke app voor DAB+



Bericht door KTManiac »

Ik heb de KDC X7200 DAB en totaal geen last van dat omschakelen naar FM.
Was er wel bang voor gezien ervaringen met een af-fabriek DAB radio in m'n vorige auto, maar ik heb er de Kenwood nog niet op kunnen betrappen. :thumbup:
Nou is dat in Noorwegen niet zo verwonderlijk, want daar wordt FM helemaal niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1091
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: welke app voor DAB+



Bericht door ben19 »

De kwaliteit van DAB is wel veel beter dan FM bij mij en we zijn zeer tevreden nu.
Het is eerst wat uitzoeken voor je het allemaal goed kunt ontvangen maar met het juiste materiaal voor mijn camper is het nu super
Ben nu mijn VW polo aan het om bouwen naar Android radio met DAB+.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Toedeledoki

Re: welke app voor DAB+



Bericht door Toedeledoki »

De gebruikte app maakt heel veel verschil. Met de originele is het vaak slecht. Gelukkig zijn er slimme jongens die overal een oplossing op weten.

Ik haal zelf heel veel info hier vandaan:
https://forum.xda-developers.com/android-auto

Qua antenne heb ik de beste resultaten behaald met een splitter (FM/Dab) tussen de originele passieve antenne van de auto.
Plaats reactie