a.b. schreef: ↑wo 31 okt 2018, 13:30
bertt schreef: ↑wo 31 okt 2018, 12:03
Houdt ie wel de stroom vast als ie niet aan de oplader zit? Of zegt ie meteen dat ie opgeladen wil worden?
Bert
Dank voor je antwoord.
Als de stroom eraf is zie ik links onder een batterij_ icoontje. Er komt geen melding. Wel krijg ik soms meldingen dat de batterij wordt opgeladen terwijl het apparaat al uren aan de stroom staat
Adri
Het lijkt er op dat jij DENKT dat het apparaat oplaad, maar dat dit in werkelijkheid niet, of niet continue, gebeurd.
Dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je het apparaat aanzet; hij gaat zich opstarten en eventueel verder met waar het gebleven was. (zoals je dat ook na een rustpauze hebt..hij vervolgt de geplande route).
Verschillende oorzaken kunnen zijn:
...Stekker die in het apparaat gaat, maakt een slecht contact.
...kabelbreuk.
...breuk bij de 12 volt-aansluiting op de print.
...geoxideerde 12 volt aansluiting (die contactbus waar je de stekker in de auto steekt).
En de meest voorkomende oorzaak:
...Stekker die niet goed contact maakt in de aanstekerplug (kan door trillen onder het rijden komen).
Deze stekker heeft meestal een metalen gebogen veer om als min (-) te fungeren. (die 2 boogjes aan de zijkant van de stekker)
Die drukt tegen de binnenwand van de 12volt aansluiting.
Daardoor ontstaat er een soort druk op dat verende boogje, om zich vast te klemmen in het huis van de 12 volt aansluiting.
Door trillen kan dit er iets uit schuiven op dusdanige manier dat je dit nét niet ziet.
Dan valt de 12 volt dus weg en denkt het apparaat dat het contact (stroom) uitgezet wordt: ha, de baas gaat koffie drinken!
Als je de stekker aandrukt op moment dat het weer gebeurt, zou dat de oplossing kunnen zijn.
(Het puntje midden op de stekker is de Plus).
Wat ook nog kan, is dat de stekker sowieso niet lekker in het gat klemt en daardoor geen, of maar "nét an" contact maakt.
De PLUS (dat puntje dus, moet wel de middenpit van de 12 volt aansluiting kunnen bereiken.
Succes!