Wisselen van beeldscherm

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

bertt schreef:
wo 31 okt 2018, 16:22
Adri,

Toevallig, nee niet toevallig heb ik verleden week de accu van mijn TT vervangen, 4 jaar oud, omdat hij me te snel meldde dat ie leeg was. Volgens TT in eerste instantie niet mogelijk. Later kon het wel €105 . Toen heb ik het zelf gedaan. Ik repareer ook Canon lenzen, dus dat moet lukken dacht ik. Het was moeilijk, maar nu ik het weet is het te doen.
Ik wil het wel voor je doen, maar ik garandeer niet dat dat de oorzaak is van jouw storing, het lijkt er wel op, maar....?

Bert
Wat een geweldig aanbod maar ik denk dat ik er niet op ingaan. Volgens mij is de batterij nog goed. Niet aan de stroom staande Gert de batterij indicator na een uur aan dat ie nog niet voor de helft leeg is.
Gr

Adri
Het camperleven is een goed leven.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

cgb schreef:
do 01 nov 2018, 16:25
Hallo Adri,

Zit er niet ergens een reset-knopje, dat je met een pennetje in moet drukken? Bijvoorbeeld onder de sticker waarop het typenummer vermeld staat.
Succes!

Carel
Niet kunnen ontdekken. Nog dank voor je antwoord.
Het camperleven is een goed leven.
ascot
Berichten: 19
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 14:03

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door ascot »

Hallo Adri,

Ik heb vrij recent ondefinieerbare storingen en schermwisselingen gehad op mijn TomTom XL.

Uiteindelijk heb ik al de software gekopieerd en er afgehaald.
Daarna de TomTom geformatteerd en de software opnieuw teruggeplaatst.

Hierna werkt hij weer als vanouds, storing vrij.
Misschien lost dit jouw probleem ook op.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

cgb schreef:
do 01 nov 2018, 16:25
Hallo Adri,

Zit er niet ergens een reset-knopje, dat je met een pennetje in moet drukken? Bijvoorbeeld onder de sticker waarop het typenummer vermeld staat.
Succes!

Carel
Hallo
Al gezocht maar niks gevonden.
Gr
Adri
Het camperleven is een goed leven.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

ascot schreef:
vr 02 nov 2018, 13:05
Hallo Adri,

Ik heb vrij recent ondefinieerbare storingen en schermwisselingen gehad op mijn TomTom XL.

Uiteindelijk heb ik al de software gekopieerd en er afgehaald.
Daarna de TomTom geformatteerd en de software opnieuw teruggeplaatst.

Hierna werkt hij weer als vanouds, storing vrij.
Misschien lost dit jouw probleem ook op.
Hoi
Dank voor je antwoord. Hoewel ik niet geheel onhandig ben met een pc zie ik mezelf jouw fantastisch idee niet verwezenlijken. Hoe doe je dat?

Gr
Adri
Het camperleven is een goed leven.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door Richie »

a.b. schreef:
wo 31 okt 2018, 13:30
bertt schreef:
wo 31 okt 2018, 12:03
Houdt ie wel de stroom vast als ie niet aan de oplader zit? Of zegt ie meteen dat ie opgeladen wil worden?

Bert
Dank voor je antwoord.
Als de stroom eraf is zie ik links onder een batterij_ icoontje. Er komt geen melding. Wel krijg ik soms meldingen dat de batterij wordt opgeladen terwijl het apparaat al uren aan de stroom staat
Adri
Het lijkt er op dat jij DENKT dat het apparaat oplaad, maar dat dit in werkelijkheid niet, of niet continue, gebeurd.
Dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je het apparaat aanzet; hij gaat zich opstarten en eventueel verder met waar het gebleven was. (zoals je dat ook na een rustpauze hebt..hij vervolgt de geplande route).

Verschillende oorzaken kunnen zijn:
...Stekker die in het apparaat gaat, maakt een slecht contact.
...kabelbreuk.
...breuk bij de 12 volt-aansluiting op de print.
...geoxideerde 12 volt aansluiting (die contactbus waar je de stekker in de auto steekt).

En de meest voorkomende oorzaak:
...Stekker die niet goed contact maakt in de aanstekerplug (kan door trillen onder het rijden komen).
Deze stekker heeft meestal een metalen gebogen veer om als min (-) te fungeren. (die 2 boogjes aan de zijkant van de stekker)
Die drukt tegen de binnenwand van de 12volt aansluiting.
Daardoor ontstaat er een soort druk op dat verende boogje, om zich vast te klemmen in het huis van de 12 volt aansluiting.
Door trillen kan dit er iets uit schuiven op dusdanige manier dat je dit nét niet ziet.
Dan valt de 12 volt dus weg en denkt het apparaat dat het contact (stroom) uitgezet wordt: ha, de baas gaat koffie drinken!
Als je de stekker aandrukt op moment dat het weer gebeurt, zou dat de oplossing kunnen zijn.
(Het puntje midden op de stekker is de Plus).
Wat ook nog kan, is dat de stekker sowieso niet lekker in het gat klemt en daardoor geen, of maar "nét an" contact maakt.
De PLUS (dat puntje dus, moet wel de middenpit van de 12 volt aansluiting kunnen bereiken.

Succes!
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

Richie schreef:
vr 02 nov 2018, 23:53
a.b. schreef:
wo 31 okt 2018, 13:30
bertt schreef:
wo 31 okt 2018, 12:03
Houdt ie wel de stroom vast als ie niet aan de oplader zit? Of zegt ie meteen dat ie opgeladen wil worden?

Bert
Dank voor je antwoord.
Als de stroom eraf is zie ik links onder een batterij_ icoontje. Er komt geen melding. Wel krijg ik soms meldingen dat de batterij wordt opgeladen terwijl het apparaat al uren aan de stroom staat
Adri
Het lijkt er op dat jij DENKT dat het apparaat oplaad, maar dat dit in werkelijkheid niet, of niet continue, gebeurd.
Dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je het apparaat aanzet; hij gaat zich opstarten en eventueel verder met waar het gebleven was. (zoals je dat ook na een rustpauze hebt..hij vervolgt de geplande route).

Verschillende oorzaken kunnen zijn:
...Stekker die in het apparaat gaat, maakt een slecht contact.
...kabelbreuk.
...breuk bij de 12 volt-aansluiting op de print.
...geoxideerde 12 volt aansluiting (die contactbus waar je de stekker in de auto steekt).

En de meest voorkomende oorzaak:
...Stekker die niet goed contact maakt in de aanstekerplug (kan door trillen onder het rijden komen).
Deze stekker heeft meestal een metalen gebogen veer om als min (-) te fungeren. (die 2 boogjes aan de zijkant van de stekker)
Die drukt tegen de binnenwand van de 12volt aansluiting.
Daardoor ontstaat er een soort druk op dat verende boogje, om zich vast te klemmen in het huis van de 12 volt aansluiting.
Door trillen kan dit er iets uit schuiven op dusdanige manier dat je dit nét niet ziet.
Dan valt de 12 volt dus weg en denkt het apparaat dat het contact (stroom) uitgezet wordt: ha, de baas gaat koffie drinken!
Als je de stekker aandrukt op moment dat het weer gebeurt, zou dat de oplossing kunnen zijn.
(Het puntje midden op de stekker is de Plus).
Wat ook nog kan, is dat de stekker sowieso niet lekker in het gat klemt en daardoor geen, of maar "nét an" contact maakt.
De PLUS (dat puntje dus, moet wel de middenpit van de 12 volt aansluiting kunnen bereiken.

Succes!
dit is een geweldig verhaal. Ware het niet dat:
- dat ding dat in de sigarettenaansteker moet continu een brandend in zich laat zien. Maakt dus contact.
- ik de tomtom ook middels een adapter ook wel aan de 220v zet (de 12v aansluiting is er dan natuurlijk af)
- de tomtom ook dan kuren vertoont

Kortom: ik ben geneigd om toch de (beschadigde?) software de schuld te geven.

groet

Adri
Het camperleven is een goed leven.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door Richie »

Tja, dat kan heel goed.
Was te proberen :wink:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door javanes »

Begin eens met een soft reset.
Aan- uit knop 30 seconden ingedrukt houden.

Werkt dit niet dan een hard reset om terug te gaan naar de fabrieks instellingen.

http://nl.support.tomtom.com/app/answer ... systeem%3F#
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

javanes schreef:
zo 04 nov 2018, 17:37
Begin eens met een soft reset.
Hartelijk dank voor je bericht. Ik ga het thuis eens uitproberen. zit nu nog "in den vreemde".

gr

Adri
Het camperleven is een goed leven.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door Don Esteban »

>>dat ding dat in de sigarettenaansteker moet continu een brandend in zich laat zien. Maakt dus contact. <<
Is 'dat ding' orgineel Tom Tom? OF eentje van de Chinese bazaar? Ik had er een waar ook mooi het ledje brandde maar het uiteindelijk tóch niet deed. Ik testte hem uit met een mobiele telefoon en zag dat de telefoon niet oplaadde. Met een andere plug (trouwens óók van de Chinees) dus wél.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door Hoofdnoorman »

Als een scherm spontaan wisselt, kijk dan eerst even of er geen vuil zit tussen scherm en omlijsting. Di tan vaak een probleem zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

Hoofdnoorman schreef:
ma 12 nov 2018, 2:37
Als een scherm spontaan wisselt, kijk dan eerst even of er geen vuil zit tussen scherm en omlijsting. Di tan vaak een probleem zijn.
Hallo
Dank voor je suggestie. Ik heb de zaak eens grondig onderzocht en geen vuil kunnen ontdekken.
Gr
Adri
Het camperleven is een goed leven.
a.b.
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 14:31
Locatie: Oosterhout

Re: Wisselen van beeldscherm



Bericht door a.b. »

Don Esteban schreef:
zo 11 nov 2018, 20:42
>>dat ding dat in de sigarettenaansteker moet continu een brandend in zich laat zien. Maakt dus contact. <<
Is 'dat ding' orgineel Tom Tom? OF eentje van de Chinese bazaar? Ik had er een waar ook mooi het ledje brandde maar het uiteindelijk tóch niet deed. Ik testte hem uit met een mobiele telefoon en zag dat de telefoon niet oplaadde. Met een andere plug (trouwens óók van de Chinees) dus wél.
Hallo
Dank voor je antwoord.
Dat ding is inderdaad een echt TomTom-onderdeel.
Gr
Adri
Het camperleven is een goed leven.
Plaats reactie