AND Openstreetmap en basiskaart AND

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Riesenbp
Berichten: 8
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 14:24

AND Openstreetmap en basiskaart AND



Bericht door Riesenbp »

Hallo ik ben nieuw op het forum en sinds kort in bezit van een camper. Meer dan 10 jaar werk ik mee aan Openstreetmap om een prachtig mooie kaart te maken met veel vrijwilligers over de gehele wereld. De kaarten van OSM die gratis zijn worden in vele app gebruikt in aangepaste vorm. In Osmand kun je kiezen voor alleen wegen wat de ruimte op de smartphone aanzienlijk beperkt. Ook hoogtelijnen en reliefkaarten kunnen geïnstalleerd worden waardoor je een beeld krijgt als Google map. Het navigeren met de camper gaat steeds beter en de wegen zijn zeer actueel omdat er altijd wel een vrijwilliger is die het aanpast. Ik bemerk ook dat er veel camperplaatsen al zijn aangepast op de kaarten en ben er zelf ook mee bezig . Wat helaas moeilijk is voor de kaarters is de snelheid, eenrichtingwegen, maar wordt steeds beter. Ook bestaat freizeitkarte.de waar kaarten met hoogtelijnen kunnen worden gedownload voor Android Garmin en PC. Deze zijn zeer mooi gemaakt met als basis de kaarten van OSM. Ik hoop dat de info een beetje nuttig is.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Osm And Openstreetmap en basis kaart AND



Bericht door seth_space »

Heb na een tip hier osmand geinstalleerd en tenslotte de pakweg 5 euro voor het programma voldaan.
Paar opmerkingen:
je hebt diverse alsnog betaalde plugins nodig om extra functonaliteiten te krijgen.
Het downloaden en installeren van kaarten is nodeloos complex. Je moet voor een groter land elke regio apart selecteren.
Het aantal keuzes in kaarten typen is werderom nodeloos complex voor nieuwe gebruikers.
Het berekenen van een route kost erg veel tijd, zelfs op mijn zeer snelle Android phone. Vergelijking.. ongeveer 10 keer langer dan google maps ervoor nodig heeft.
Geen actuele verkeersinfo/traffic mogelijk.

voordelen: heel goede wandelkaarten, hoogtelijnen ( met aangekochte plugin)
veel details, handige opties in beeld zoals hoogte/snelheid
vastleggen routes
Veel configureerbare instellingen icl hoogte beperking bij routes ( handig voor de camper) en gewicht van voertuig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: AND Openstreetmap en basiskaart AND



Bericht door henk en lila »

Welkom Riesenbp.
Ook wij zijn intensief gebruikers van Openstreetmaps en in mijn omgeving draag ik ook bij met de laatste voetpaden enz. Wij wandelen in heel Europa met LocusPro. Eerst Gr5 en nu de E3.
Sinds kort gebruiken we dit programma ook als fietsnavigatie in combinatie met de gratis plugin Brouter. Volledig offline.
Locus is als Free versie volledig uit te proberen maar daarna ga je vanzelf een keer voor 8 euro ofzo naar de Pro versie.
Net als Osmand heb je wel een leerperiode nodig. Beide programma's kunnen ontzettend veel.
Kaarten halen we bij OpenAndroMaps.

Autonavigatie door Europa doen we er niet mee, net iets teveel gedoe. Ik ben ook niet zo van "alles in één" programma's.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: AND Openstreetmap en basiskaart AND



Bericht door jielus »

Ik gebruik OSM al jaren. In Maleisië en de Filipijnen ook veel aangevuld. De kaarten werken prima op mijn Garmin en zijn een prima aanvulling op de Garmin kaarten. Ik zou ze niet meer willen missen, zeker niet op mijn Oregon handheld voor het wandelen en het vinden van de beste plaatsen om te overnachten.
Ik hou niet zo van apps voor op de telefoon. Volgend jaar maar weer eens kijken voor een nieuwe handheld.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: AND Openstreetmap en basiskaart AND



Bericht door NAWM »

Moet je meerdere abonnementen betalen om meer apparaten te kunnen vullen met OsmAnd?

Wat ik er tot nu toe van zie is het een zeer bruikbare mooie app.
HarvdLaan
Berichten: 85
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 22:33

Re: AND Openstreetmap en basiskaart AND



Bericht door HarvdLaan »

Een keer geprobeerd. Een paar jaar geleden.
Gelijk de eerste keer een probleem.
Op de afsluitdijk zat een ruimte tussen de kaarten en werd dus als route genegeerd.
Wanneer een hoofdweg als de afsluitdijk niet klopt wat moet de rest dan wel zijn!
Daarom ben ik afgehaakt.
Ben ik te vroeg afgehaakt?
Ik gebruik de Garmin Zumo 660 en naar volle tevredenheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: AND Openstreetmap en basiskaart AND



Bericht door WiSpi »

Wij gebruiken de Osmand al enkele jaren. Het is wel even flink oefenen en leren omgaan met de instellingen. Een beetje traag met het laden van kaarten, maar dat kan ook aan onze tablet liggen.
We gebruiken hem niet al routeplanner, maar wel ter vervanging van wegenatlassen (dat zijn tenslotte ook geen routeplanners).

Het echte grote nadeel is de overzichtskaart. Soms leggen wij de kaart van bijvoorbeeld Frankrijk helemaal uit, om globaal een route maken. Dat kan ook wel met OSM, maar dan is die kaart net zo groot als de tablet en dat is dan te klein.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie