Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door Frank1954 »

Hi Pol-S

De kaarten die nu in je 770 zitten hebben de versie NTU 2018.30 en deze bestaan uit 2 delen "All North" & "All South"
Bij kaart info kun je deze terugvinden op je 770
Kijk éérst even of beide zijn aangevinkt.....
Normaliter kun je geen berekeningsproblemen hebben met dergelijke afstanden
Maar...er kunnen "adders" onder het navi-instellingen zitten waar je zelf niet bij stil gestaan hebt = begrijpelijk :cheers:
Doch éérst dit even...
De micro-sd die in je 770 zit is ter uitbreiding voor nieuwe toekomstige kaart en sw updates
Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken
Bij Garmin wordt hetgeen niet meer op het intern geheugen kan bij een LTU (of life-time-update) automatisch weggeschreven naar de micro sd.
Ik raad altijd aan voor Garmin gebruikers....koop je een 16Gb classe 10 micro sd en nooit geen problemen meer bij LTU's
Het prijsverschil tussen een 8Gb of een 16Gb is meestal te verwaarlozen
Je meld dat je 770 op "normaal" staat wél...daar kan ik niets mee....want wat bedoel je dan met "normaal" :wink:
Welke routevoorkeuren heb je ingesteld op de 770 daar, kan ik wel iets mee.... :wink:
Want, het instellen van routevoorkeuren maakt WEL uit of een navi snel of traag of helemaal geen route kan berekenen :wink:
Ik ben dus mee in de stelling van meine.... :cheers:
"Normaal" = enkel onverhard aanvinken en, alle andere route-voorkeuren laat je OPEN (of nooit aanvinken)
Kies altijd voor "snelste" tijd en NOOIT voor kortste afstand.
Soms stellen gebruikers dat toch eens in en "vergeten" het achteraf weer uit te zetten = veel voorkomend :wink:
Het "enige" wat je wél mag doen is bvb voor tolwegen "tol/kosten" aanvinken als te vermijden indien je echt tolwegen wil vermijden
En nooit tol/kosten én snelwegen aanvinken om "tol" te vermijden want snelwegen zijn per definitie niet altijd "tolwegen"...
Inzake sateliet-ontvangst....heb in het verleden op het B. camperfora met een camperaar al een discussie gehad inzake satelliet-ontvangt
Garmin was rommel en alles was slecht en ik gooi mijn gps door het raam...enz
Tot ik vroeg welke camper hij had.....een alkoof en ja inderdaad de satelliet-ontvangst kwam geregeld
Heb je bvb problemen met satelliet-ontvangst dan kan dit opgelost worden met dit soort van externe antenne : https://www.gps.nl/motornavigatie/gps_antenne.html

Ga éérst kijken welke routevoorkeuren je hebt ingesteld want ik vermoed dat het daar mee te maken heeft
Op Garmin support zul je niet veel reactie krijgen en als ze antwoorden is het in een paar woorden :roll:

En deze die altijd Garmin maar blijven afschieten als rommel....
Het is altijd makkelijker iets af te breken dan hier gebruikers verder te helpen met info :wink:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door 't Busje »

Wij staan nu in Günzburg aan de Donau, zo'n 25 km van Ulm. Onze Garmin 760 berekent de route naar huis (736 km) zonder problemen. Het duurt wel eventjes.

Ik zou overigens niet weten hoe je een externe GPS antenne op de 760 of 770 zou moeten aansluiten. Dat is voor ons met een alkoof ook niet nodig, want de Garmin heeft binnen een fix van 9 satellieten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
johan1950
Berichten: 1379
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door johan1950 »

Probeer eens OSM kaarten voor Garmin te laden.
De Garmin kaart uitschakelen en alleen de OSM kaart gebruiken.
Ik heb de ervaring dat Garmin in zijn kaarten veel node fouten heeft zitten waardoor navigatie op bepaalde trajecten niet werkt of met grote omwegen gaat.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door Frank1954 »

@Evert

Klopt maar bij oudere Nuvi's (waar ook de 760,660 en 770 toe behoren) kan de satelliet ontvangst in het gedrang komen

@Johan
Ik zie geen enkel nut om NTU kaarten uit te schakelen en te navigeren met OSM :roll:
De features die steeds mee draaien met NTU werken dan niet met OSM
OSM gebruik ik in m"n Oregon en deze draaien en elk jaar vernieuw ik alle EU-kaarten
Fouten in kaarten komen voor ook bij andere merken van navi's en niet enkel bij Garmin
En de fouten die we dan als gebruiker "soms" vast stellen zijn dan van dien aard dat ze te verwaarlozen zijn
Er zijn in het verleden al echte bugs geweest in de CN kaarten die Garmin gebruikt
Voor de CN versie 2018.30 was er een CN versie (dacht toen de 2017.30 of 40) die enkel All North bevatte.
Voor vertrek dacht ik thuis...is zal wel een update doen na onze vakantie...
Maar...bij het binnenrijden vanuit Belgie in Frankrijk op een zeker moment nabij Givet weg...kaarten op de dol-draaiende Garmin.... :bang:
Mits Wifi bij de Mc Donald in Givet én enkele telefoontjes naar de helpdesk van Waypoint NL heb ik terplaatse de CN 2018.30 kunnen installeren
Wie dan niet weet wat te doen en er dan stress van krijgt en daar...kan ik dan wel in komen :wink:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
johan1950
Berichten: 1379
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door johan1950 »

@Frank1954

"En de fouten die we dan als gebruiker "soms" vast stellen zijn dan van dien aard dat ze te verwaarlozen zijn"


Ik vind het toch knap om te bepalen dat ik soms problemen vaststel die dan te verwaarlozen zijn.

Als ik op een Garmin kaart in een straal van 10 km van mijn huis al vier node fouten vind waardoor in totaal 12 km fietspad wel op de kaart staan maar door Garmin niet in de navigatie gebruikt worden, vind ik dit niet "soms" en ook geen verwaarloosbare fouten.
Gebruik van een OSM of OFM kaart lost het probleem op.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door Frank1954 »

Hi Johan

In de CN kaarten voor auto/motor navigatie zullen we nooit "fietspaden" zien staan
Ik zie ook niet het nut om fietspaden te zien op de de CN-kaarten
De OFM kaarten zijn inderdaad wél beter gedétailleerd
Ik gebruik ze enkel om fietstochten te maken in Basecamp en dan laad ik ze op naar de Oregon

Maar als auto/camper navigatie hebben we toch geen OSM kaarten nodig
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
johan1950
Berichten: 1379
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door johan1950 »

Je hebt helemaal gelijk Frank, maar geeft wel aan wat de kwaliteit van Garmin kaarten t.o.v.. OSM kaarten is.
Johan en Ina Gols
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door jielus »

Nu we op dat gebied zijn aangekomen wil ik ook even inhaken op dit onderwerp.

Als eerste gebruik ik de Garmin kaarten voor het gewone navigatie van A naar B (kortste weg zonden snelwegen en tol).
Aangekomen bij B schakel ik over op OSM (OpenStreetMap) van het land waar ik me bevindt. Op deze kaart zoek ik een staanplaats voor de nacht. Bevalt me prima in alle landen die we hebben bezocht. Parkeerplaatsen en sportvelden staan duidelijk aangegeven. En daar staan wij graag 's nachts.

Het is een discussie over je voorkeur. Elke kaart die je gebruikt zal fouten bevatten, maar de navigatie is en blijft een hulpmiddel.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door Camperic »

..... en de kaarten zijn niet gemaakt door Garmin, maar Navteq :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
johan1950
Berichten: 1379
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door johan1950 »

...... en bewerkt door Garmin, waardoor ze o.a. een half jaar achterlopen bij de originele Navteq kaarten.
Johan en Ina Gols
iakovos
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 21 feb 2014, 22:13

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door iakovos »

Pol-S
Ik had mijn Garmin 61 voor de vakantie een update voor de kaarten en system gedaan.
Toen heb ik een route gemaakt naar Venetië.
Kreeg ik een zelfde melding als jij :
"Geen route informatie beschikbaar."

Naar een tussenpunt genavigeerd, weer dezelfde melding.
Alle tussenpunten weggegooid.
Route was nu wel te berekenen.
Weer geprobeerd tussenpunten te plaatsen.
Weer berekenen.
Weer dezelfde melding.\
Daarna kon niet meer de gehele route (zonder tussenpunten) berekend worden.

Toen op internet gezocht, die foutmelding is niet terug te vinden.
Ook bij Garmin niet.
Wel zag ik bij een ander probleem, een oplossing : een reset.
Toen een harde fabrieksreset uitgevoerd.
Wel zijn je persoonlijke instellingen weg !
Alles weer ingesteld.
Route weer gemaakt met de tussenpunten.
Nu ging de berekening goed !!!!!!
Gelukkig, gelukkig, gelukkig. :bow: :bow: :bow:

Zo vlak voor de vakantie heb ik dit voorval niet aan Garmin gemeld.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van Garmin aan jou. :cheers: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door Moeton »

Hallo allemaal,

Ik heb het zelfde probleem met mijn garmin 770.
"Geen route informatie beschikbaar".
Als ik en route naar bv. Graz in Oostenrijk in geef krijg ik deze melding.
Doe ik een route naar Albufera in zuid Portugal dan is er geen enkel probleem.
Ik heb de laatste versie kaarten geïnstalleerd, versie: 2019.10.
Verder heb ik alle overbodige instellingen uit geschakeld.
Weet iemand hiervoor de oplossing?.
Groet, Gert.
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door Frank1954 »

Hi iakovos

Niemand heeft er vaak aandacht voor maar....wie de reislog altijd "ingeschakeld" houd creëert data die zich "opstapelt" in het intern geheugen
Na enkele jaren kan dit ook de werking van de GPS vertragen (net zoals bij een pc waarvan de schijf "vol" zit)
En...geeft dus ook moeilijkheden bij het berekenen
In ja Garmin zit de map GPX met 2 submappen "current" én "archive"
Elke map "openen" en hetgeen er in zit aan opgeslagen data "verwijderen" (niet de map verwijderen aub!)
En je schrijft het zelf....door een teveel aan via-punten (tussen-punten) kan het zijn dat de GPS het niet kan berekenen

@Moeton
Een route die zo lang is en voorzien is van héél wat via-punten plus dan nog routevoorkeuren om tolwegen en andere punten te vermijden is vaak moeilijk te berekenen door gelijk welke GPS
Geef een adres of GPS coördinaat in op je thuisbasis tot in Albufeira en dat zal lukken = een berekening van A naar B ZONDER via-punten
Doch wat veel Garmin gebruikers vaak vergeten (valt ook al eens bij mij voor) vooraf.... altijd éérst de routevoorkeuren controleren én indien nodig aanpassen alvorens een route op te starten in je GPS
Doe je dat niet dan gaat de GPS de route berekenen aan de hand van routevoorkeuren die op dat moment nog zijn ingesteld
Zonder tolwegen....vink tol/kosten aan en "onverhard"
De andere voorkeuren laat je "altijd" open
Dan pas de route starten
En...welke instellingen het je allemaal "uitgeschakeld" ?
Niet te vergeten dat het profiel "camper" en afmetingen én gewicht ingeven ook een invloed zal hebben op bepaalde trajecten
Ben in 2014 begonnen met een Garmin 760 maar die instellingen heb ik nooit "ingegeven" met 3,5t....overbodig :crazy:
Met een camper moeten we "overal" kunnen toekomen en moet we niet gaan rijden met "beperkingen" die vrachtwagens tegen komen
Lees hier op pagina 2 over "route opstarten.... :cheers:
http://static.garmin.com/pumac/dezl_770_OM_NL.pdf (indien hier niet te openen copy-paste naar Google en dan open je het daar)


Ik navigeer met een Garmin Zumo 390LM met een 4,5t camper en ik "kijk" gewoon naar borden op ons reistraject....hoogte en breedte
En wanneer ik max. 3,5t zie en maar ben aan de laatste km bezig naar een eindbestemming dan rij ik er gewoon door
Enkele weken geleden kozen wij de camperplaats in Oirschot en de GPS af aan bij een rotonde links af te slaan....na enkele 100m had de gemeente betonblokken op 2,30m breed gezet....camper is 2,33m....dat kom ik af en toe eens tegen
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
iakovos
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 21 feb 2014, 22:13

Re: Garmin 770LMT-D heeft een probleem met routeberekening



Bericht door iakovos »

Frank1954 schreef:
do 21 jun 2018, 21:40
Hi iakovos

Niemand heeft er vaak aandacht voor maar....wie de reislog altijd "ingeschakeld" houd creëert data die zich "opstapelt" in het intern geheugen
Na enkele jaren kan dit ook de werking van de GPS vertragen (net zoals bij een pc waarvan de schijf "vol" zit)
En...geeft dus ook moeilijkheden bij het berekenen
In ja Garmin zit de map GPX met 2 submappen "current" én "archive"
Elke map "openen" en hetgeen er in zit aan opgeslagen data "verwijderen" (niet de map verwijderen aub!)
En je schrijft het zelf....door een teveel aan via-punten (tussen-punten) kan het zijn dat de GPS het niet kan berekenen
Dank Frank1954 voor je reactie.
Is een waardevolle tip.
Plaats reactie