Truck- of campernavigatie: zin of onzin?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Frank1954 »

@Meine

+1 :thumbup:
Ook ik gebruik een Garmin Zumo de, 390LM voor de auto, scooter en een 4,5t camper van 3 m hoog en 7,50m lang
Eén navi voor 3 voertuigen...
POI van Campercontact ,Archies, ACSI LPG ect simpel te laden dmv POI loader
Campernavigatie werkt maar ten dele want de meeste wegen zijn geschikt voor 3,5t of méér
Met de Zumo hou ik enkel de hoogte en soms de breedte in het oog indien borden langs de weg het aangeven
Op die manier hou je nog een visuele controle en volg je niet als een blinde je navi
Met respect voor ieders keuze....
Ik hou het al jaren op Garmin de, iPhone dient om te bellen en de iPad daar hebben we de app van ACSI en Campercontact op staan goed afleesbaar en eenvoudig
Gaat de iPhone of de Ipad stuk dan geraken we nog altijd op onze bestemming met de Garmin :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door de Jonckheer »

Afgelopen week nog probeerde de Truck versie TomTom mij met een dubbeldekker op Schiphol onder een viaduct van nog geen 3 meter te sturen. :bang: Ja, dat werkt echt fantastisch! Niet dus.
Wat een onzin trouwens om een truck versie te willen hebben met een ietsje groter uitgevallen bestelbus. Ik heb in mijn camper (12 x 3.50 x 2.50) dat niet en nog nooit gemist ook als je maar gewoon je boerenverstand blijft gebruiken. En loop je een keer vast zit er een stuur in en ga je terug.
Een aanrader is Sygic, goedkoop, goed en offline te gebruiken. Is er ook in truck versie maar is dan veel duurder.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door travelscout »

"De dekking van de wegbreedte / voertuigbreedte functionaliteit van de TT truck is dus nog verre van optimaal en nog sterk afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aan de kaartenmakers hebben verstrekt."



Volgens mij zijn er maar een paar kaartenmakers die door verschillende merken navigatiesoftware worden gebruikt.
Zoals; Teleatlas, Navteq, Open Street Maps (OSM), Google Maps, etc.
De wegmarkeringen (borden etc.) worden vervolgens ingevuld door het merknavigatiesoftware of aangebracht door de gebruikers zelf (flitspalen, camperplaatsen, etc.). Die wegmarkeringen kun je vaak gratis maar ook betaald aanschaffen.
Maar ook als het gratis is wordt daar op de een of andere manier, echt wel wat aan verdiend.

Het ligt dus een beetje aan het verdienmodel waar de meeste aandacht van een software fabrikant naar uit gaat.
Voor personenauto´s, vrachtwagens, bussen lijkt me het makkelijker een verdienmodel te bedenken als voor motorfietsen, voetgangers en camperaars.
Immers, niet alle wegen met alle bijbehorende wegmarkeringen hoeven te worden opgenomen.

Dus op autosnelwegen en nationale routes maar ook in de buurt van industrieterreinen zijn hoogte/breedte/gewicht-wegmarkeringen betrouwbaarder, als op binnenweggetjes. En juist op die kleine weggetjes komen wij zelf als camperaars, erg graag.

Wil je verder zo comfortabel mogelijk navigeren, kies dan voor een systeem die een goede naam heeft voor het updaten van de kaart op jouw systeem.

Overigens gebruik ik zelf;
1) steeds meer een android tabblad, met MapFactor Navigator en OSM.
Deze kent ook verschillende voertuigprofielen (zelfs fietser en voetganger), waar ik niet altijd even enthousiast over ben.
Maar goed: 100% legaal en kosten : 0.0 euro.
Ook poi´s zoals NKC camperplaatsen invoeren gaat (na wat oefenen) goed.
2) en steeds minder een Tomtom start XL (met vrij nieuwe kaarten). Deze is echter heel erg traag vergeleken met de tabblad.

Zolang de wegmarkeringen op kaarten niet beter wordt voor camperaars: Truck- of campernavigatie: onzin!
Paul.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door WiSpi »

Ik gebruik de campernavigatie van Garmin, maar al meerdere keren een weg ingestuurd waarvan je denkt: niet doen. En da ga ik ook terug.
Bij Orange gaf hij als route een tunneltje aan die maar 2,20 m hoog is!

Waar je ook op moet letten bij het invoeren van de maten is het volgende. Ik heb de hoogtematen goed ingesteld. Later liet ik extra hulpveren monteren. Dat betekende dat de camper hoger wordt, maar dat was ik vergeten. Een kapje van de luifel werd geraakt en ik schrok en kon nog net voor de tunnel van de weg af. Dus als je hulpveren hebt aangebracht: andere hoogte instellen.
Maar je kunt er niet op vertrouwen.

Wat ik ook jammer vindt dat als er een route is bepaald, Garmin niet aangeeft dat de route is aangepast omdat er een bijvoorbeeld zeer lager tunnel in de route zit. Soms rij ik routes waarvan ik denk: wat raar.

Wij rijden nu op de tablet met de app OSMAND. Gratis en offline kaarten en zoals travelscout al aangaf: meerdere profielen. We gebruiken hem i.p.v. bijvoorbeeld de Michelinatlas. Dus niet als navigatie.

Eigenlijk gebruiken wij de Garmin alleen om snel uit grote steden te komen en voor het laatste stukje naar de camperplaats. Vooral als het al donker is is dat fijn.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Meine »

Een groot probleem is dat er ongemerkt flink wordt omgereden over doorgaans minder leuke wegen bij ingave van de lxbxh maten. Terwijl dat vaak in het geheel niet nodig is. Een voorbeeld: AH distributiecentrum Marslanden Zwolle naar centrum Almelo met de oplegger: De GPS zegt: A28, A50 en A!. Gigantisch om dus.
Het gezond verstand zegt: Over Nijverdal, de N35. Ook een met de vrachtwagen prima te rijden doorgaande weg. Scheelt meer dan een half uur en het is er ook nog eens veel mooier.

Samenvattend: Met de truck/camper navigatie mis je de mooiste wegen en je rijdt vaak heel erg om.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Bob Diesel »

Of tegen over gesteld
Het gaat met de camper toch niet
Van A naar B en zo snel mogelijk
En soms zijn onogelijke D Wegen heel mooi

En het is altijd de bestuurder die de het uit maaktwaarheen en hoe
ik rijd nooit om, wel onlogisch :wink:
Dus beroep of hobby ,maakt ook veel uit :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Frank1954 »

Om on topic te blijven... ;;-)
Zoals ik hierboven reeds meldde....zet in camper-navigatie zoals TT, Garmin en andere merken de "afmetingen" en "gewicht" op NUL
Het heeft absoluut GEEN zin deze in te stellen voor een camper van 3,5t of méér
Enkel de véél langere en hogere campers a la Concorde, Morelo ect die hebben er wat aan om de instellingen te gebruiken en dan nog....
Wij moeten als camperaars terecht kunnen op plaatsen waar praktisch geen vrachtwagens komen
Alle zgn "camper" navi's zijn toestellen uit de transportwereld
Fabrikanten hebben een andere kleur van doos genomen en in de navi's POI toegevoegd van MHF, ACSI en ook nu Campercontact
Het zijn vooral de grotere schermen die beter zijn op de boordplank van elke camper
Navigeren ze goed?
Ja....dat wel en zéér goed zonder al die instellingen te gebruiken
Routebepalingen bij Garmin
Vink enkel aan als te vermijden: onverhard en......laat alle andere vakjes "open"
Wil je rijden zonder "tolwegen" vink dan enkel tol/kosten aan.
"Snelwegen zijn per definitie geen "tolwegen" en neem als voorbeeld de Nederlandse snelwegen of de Spaanse Autovia's
En selecteer ALTIJD de snelste tijd en NOOIT de kortste afstand in de routebepaling
Dat een Garmin je (soms) een straatje doet inrijden links of rechts heb ik destijds met de Garmin 760 ook ondervonden
Het is dan aan het "mannetje" of "vrouwtje" achter het stuur om te beslissen of je er door rijd
De routebepaling is ingesteld op de "snelste" tijd en dat straatje word dan aanzien als de "snelste tijd" ;;-)
Vaak is dan even kijken op het navi-scherm of "even" verder rijden niet sneller is tot een volgende kruising of rondpunt
Een GPS ongeacht merk X of Y is een hulpmiddel en geen vrijgeleide...

@De Jonckheer
Ik neem aan dat die hoogte van 3 meter wel vooraf zal aangegeven zijn werd dmv van borden langs de weg... ;;-)
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door johan1950 »

@Frank1954
Heb je alle merken navigatie getest, of relateer je je uitspraken aan je ervaringen met Garmin ?
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door hurktoilet »

Bob Diesel schreef::roll:

De omleidingen worden meestal wel op tijd aangegeven
En zijn meestal maar kort
Bv via de rechterrijbaan/ verkeerslicht ipv zonder oponthoud onder de kruising door
Dat is bijvoorbeeld de truc in Rouen, dat berucht is om zijn lage tunneltjes. Ook al staat de max hoogte er prima aangegeven en kun je er rechts gewoon langs, menigeen heeft zijn caravan/camper daar al aan gort gereden.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door de Jonckheer »

Frank1954 schreef:@De Jonckheer
Ik neem aan dat die hoogte van 3 meter wel vooraf zal aangegeven zijn werd dmv van borden langs de weg... ;;-)
Ik was enige tijd niet op Schiphol geweest en er zijn wat wijzigingen gemaakt waardoor je met een bus via een andere route bij de aankomsthal kunt komen. Ik reed dus verkeerd en kwam bij de vertrekhal terecht en moest dus omrijden. Na een rondje kon ik naar beneden in de buurt van de verkeerstoren en daar wilde TomTom mij linksaf hebben wat dus absoluut niet eens met en enkeldekker kan dus al helemaal niet met een 4 meter hoge dubbeldekker. Dus rechtsaf en weer links en kwam zo op mijn bestemming.
Ik kan meteen een waarschuwing doen voor mensen die iemand gaan ophalen op Schiphol; het is niet meer mogelijk om met de auto bij de aankomsthal te komen, ze laten je niet door, je wordt weggestuurd. Er is parkeerruimte genoeg maar dat is betaald.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door PaulBng »

Inderdaad. Ik gok dat het bij station Hoofddorp wat drukker gaat worden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door kampo »

juanv schreef:Ik ben zo naïef geweest de Garmin 760 LMTd Camper GPS te kopen :bang: .

Ondanks de reeds sterk overdreven ingeven afmetingen is dit spul TOTAAL onbetrouwbaar.

Hij wilde mij reeds diverse malen door véél te smalle straatjes sturen, onder véél te lage bruggen, over bruggen welke niet geschikt zijn voor het gewicht van mijn camper, je kan het zo gek niet bedenken of het overkomt je met Garmin.

Ik zou dit zeker niemand durven aanraden, waardeloos spul.
Dit moet ik tegenspreken.
Ik heb hetzelfde toestel in de Truck versie. Als één van de eerste gekocht bij het uitkomen van dit model. Was eind 2012 dacht ik.
Ondertussen nog altijd tevreden. De Garmin 760LMT werk als de beste en altijd naast de andere navigatietablet met sygic en maps.me.
De bediening is makkelijk en na wat oefenen kan ik aardig overweg met de speciale of functies voor gevorderden. Wel met een 12T camper.
De navigatie doet precies wat ik ervan verwacht en haalt de meeste >3,5T problemen er goed uit.
Hoogte/breedte/lengte staat ingesteld maar is minder interessant. Die hou ik liever zelf in het oog. Het staat echt overal goed aangeduid.
Ik heb natuurlijk geen al te hoog verwachtingspatroon van een GPS systeem. Zelf rijden en beslissen blijft de boodschap.
Je moet realistisch blijven, een lokale omleiding zal er niet altijd instaan.
Wat jammer is, is het te kleine geheugen, maar dat is ook een probleem bij andere navigatietoestellen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door kampo »

Robruy schreef:... Ik heb diverse Iphones over (4s, 5, 5S) die ik eventueel voor navigatie wil inzetten en meteen als GPS tracker ...
Eerlijk, navigeren op zo een piep klein schermpje, ik kan het niet al rijdende. Ik ben er ook onderweg ook veel te actief mee bezig.
Een GSM als GPS toestel is nuttig te voet of met de fiets, als reserve, maar niet voor permanent gebruik in de camper en verre reizen.
Je moet het scherm vanop een afstand kunnen lezen hè.
Daar hoort dus een goed scherm van 7" in en als het een tablet is liefst een 10 of 12"
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door henk en lila »

Al hangt dat natuurlijk wel van de kijkafstand af. (en van je ogen).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie