Truck- of campernavigatie: zin of onzin?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1127
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door WiSpi »

[/quote]
Dat is bijvoorbeeld de truc in Rouen, dat berucht is om zijn lage tunneltjes. Ook al staat de max hoogte er prima aangegeven en kun je er rechts gewoon langs, menigeen heeft zijn caravan/camper daar al aan gort gereden.[/quote]

Ja, daar verloor ik het kopplaatje van mijn luifel. We reden de Seine over naar het zuiden, direct daarna rechtstaf en meteen zo'n tunneltje. Nog net op tijd van baan kunnen wisselen. Overigens is daar een facebookpsgina van met (actuele) foto's van gescalpte caravans.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Frank1954 »

johan1950 schreef:@Frank1954
Heb je alle merken navigatie getest, of relateer je je uitspraken aan je ervaringen met Garmin ?

Hi Johan
Ik relateer mijn uitspraken omdat ik bijna 2 jaar een Garmin 760 in gebruik heb gehad
Een goede navi en ook deze die er achter gekomen doch voor mij telt het automatisch herberekenen kunnen uitzetten zodat ik 1 op 1 "mijn" eigen routes kan maken in Basecamp
Ik kom nooit meer terecht in kleine straatjes tenzij ik er echt door moet naar het eindpunt
Een route maken in BC duurt (met mijn ervaring ) hooguit 30min incl. alles tot 3 x toe goed te hebben nagekeken
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Frank1954 »

juanv schreef:Ik ben zo naïef geweest de Garmin 760 LMTd Camper GPS te kopen :bang: .

Ondanks de reeds sterk overdreven ingeven afmetingen is dit spul TOTAAL onbetrouwbaar.

Hij wilde mij reeds diverse malen door véél te smalle straatjes sturen, onder véél te lage bruggen, over bruggen welke niet geschikt zijn voor het gewicht van mijn camper, je kan het zo gek niet bedenken of het overkomt je met Garmin.

Ik zou dit zeker niemand durven aanraden, waardeloos spul.
Moesten deze navi's "zo" slecht zijn dan kocht niemand ze nog
Vaak vertrouwen gebruikers hun navi niet...onterecht
Ik ken nog iemand die zijn Garmin 760 dor het raam wou kieperen wegens slechte ontvangst...
Deze stress-camperaar rijd met een alkoof en toen ik dat las gaf ik hem de raad een antenne aan te schaffen
Intussen is zijn stress weg en hoor ik hem niet meer klagen
Maar ja...ik steek mijn hand uit om je te helpen dus... :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door johan1950 »

Hier nog iemand die nooit weer een Garmin koopt.
Na 7 Garmin Nuvi 2545's en 2 Garmin GPSmap 62S in vier jaar heb ik teveel slechte ervaringen met Garmin opgedaan om ooit nog weer een Garmin aan te schaffen.
De slechte ervaringen betreffen zowel hardware (regelmatig uitvallende Nuvi's en uit elkaar vallende GPSmap), software (dure Topo kaarten waar veel node fouten in zitten en diverse fietspaden ontbreken) als ook service ( net zolang apparaten vervangen met lange wachttijden tot de garantie van de eerste aanschaf verlopen is zonder ook maar iets aan het probleem te doen).
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door travelscout »

Hier iemand die het accepteert dat een navigatiesysteem op basis van Open Street Maps (OSM) ook niet helemaal perfect is maar dan wel helemaal gratis met veel tijdige updates.

Bovendien ook nog eens helemaal 100% legaal en geen gedoe over garantie....
Paul.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Frank1954 »

@Johan1950

Ik lees al véél jaren op het NL gps forum en dat er zich fouten voor kunnen doen op een navigatie zijn normaal
Maar 9 navi's op 4 jaar en allemaal Garmin... :roll:
Sorry voor mijn stelling maar dat is iets wat ik nog nooit gelezen heb van gelijk welke Garmin gebruiker
Ik gebruik sinds 2006 Garmin toen de éérste Zumo 550 op de markt verscheen
En lees goed nog NOOIT noemenswaardige problemen gehad
Bugs of fouten ben ik tegen gekomen maar hier kon ik altijd rekenen op de support van het NL gps forum
En liep het toch eens helemaal fout dan was er voor mij nog altijd Waypoint in Vessem die elk probleem steeds kon oplossen
Als Belg koop ik dan liever bij Waypoint in NL dan in België en online een navi kopen is helemaal geen optie voor mij
Met mijn Garmin Oregon en daarop de OSM kaarten (idd gratis) nog NOOIT problemen gekend
En had ik problemen lag het meestal aan mezelf en niet aan het toestel
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door johan1950 »

Frank, dat jij het nog noit gehoord hebt zegt niet zoveel,maar ik zal mijn Garmin verhaal even uitleggen.

Midden 2013 kocht ik voor mijzelf en mijn kinderen drie Garmin Nuvi 2545 LMT's bij een navi-discounter in Twente.
Na twee maanden begon het op te vallen dat de Nuvi regelmatig uitviel. Geen vast patroon, maar soms na vijf minuten, soms na een uur en soms helemaal niet tijdens een trip, maar ook wel eens drie keer in een kwartier. Na opnieuw opstarten ging de Nuvi verder waar hij was gebleven.
Nuvi opgestuurd naar mijn leverancier en na zes weken had ik een nieuwe Nuvi.
Na ongeveer twee maand weer problemen. Mijn zoon kwam met hetzelfde verhaal zodat we na overleg met de leverancier beide Nuvi's hebben opgestuurd. Het duurde in totaal 8 weken omdat de leverancier overleg had gepleegd met Garmin Nederland.
Na ongeveer 3 maanden kreeg ik weer dezelfde problemen. Na overleg met de leverancier direct contact gezocht met Garmin Nederland. Deze kwam met diverse patches die misschien een oplossing zouden geven. In totaal ben ik drie maanden in overleg geweest met Garmin voordat ik toestemming kreeg de Nuvi op te sturen.
In deze periode kreeg de Nuvi van mijn zoon ook weer problemen. Na contact met Garmin Nederland mochten we deze ook opsturen.
Na twee maanden kregen we twee nieuwe Nuvi's. Einde probleem ?? Vergeet het maar,na twee maanden begon de ellende weer.
Weer contact gezocht met Garmin Nederland, die na allerlei testen en patches het niet meer wist en ons doorverwees naar Garmin Engeland.
De hele ellende van testen begon opnieuw en eindelijk mocht ik mijn Nuvi na drie maanden opsturen.
Na twee maanden wachten een nieuwe Nuvi !!
Helaas begonnen na twee maanden de problemen opnieuw.
Toen ik daarop contact zocht met Garmin Engeland werd mij medegedeeld dat ze niets voor mij konden doen omdat het 24 maanden na de aanschaf van de eerste Nuvi was en ik derhalve geen garantie meer had.
Mijn tweede probleem had ik met een Garmin GPSmap 62s. Na drie jaar gebruik alleen voor Geocaching was de anti-slip bekleding gedeeltelijk verdwenen en begon overal los te laten. Na contact met Garmin Nederland konden we een refurbished kopen voor € 120,- omdat dit niet onder de garantie viel en het waarschijnlijk mijn eigen schuld was. Deze tweede hangt na twee jaar gebruik alweer met duct-tape aan elkaar.
Met Garmin ga ik dus niet meer in zee temeer we zelf ontdekt hebben dat de Nuvi problemen veroorzaakt worden door de voeding met TMC ontvanger, iets wat Garmin Nederland en Engeland in twee jaar niet gelukt is.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Kubo »

Als je een Garmin met ducktape moet repareren vraag ik mij af wat je er allemaal mee doet.
Hier nu mij tiende model Garmin nog nooit een mechanisch probleem gehad.
Software probleem altijd keurig door Garmin opgelostst.
En koop navigatie apparatuur niet bij een dozen schuiver.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door rijschoollucassen »

Ook ik ben een zeer tevreden Garmin gebruiker. Ook voor de lesauto's heb ik en paar jaar terug de Tom Tom overboord gezet, ook omdat TT toen maar 4 via-punten toestond. Ik heb begrepen dat dit inmiddels weer beter is.

Voor de lesauto's heb ik twee Nuvi's van het goedkoopste type. Nooit problemen.
In de camper gebruik ik een Zumo 350, die af en toe ook op de motor mee mag, fijn apparaat, die soms weleens een voorstel doet waarin ik mij niet kan vinden en dan ben ik tenslotte toch de baas.
Voor outdoor een Dakota 20, waarvan nu na een jaar of 10? de siliconen-coating begint los te laten. Dit apparaat houd ik tijdens gebruik bijna altijd in de hand, ik denk dat zweet de boosdoener is.

De eerder genoemde 62 is ook een handheld, dus zal de oorzaak in hetzelfde liggen. Is wel snel, vergeleken met de 10 jaar voordat ik dit probleem kreeg.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
keescamper
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 22:23

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door keescamper »

Beste navigatie uit zowel Duitse en Nederlandse tests en ook bij nkc uitgebreid beschreven , is de Becker Transit 70 LMU deze is het meest betrouwbaar , bij tunnels
En wegbreedte lijkt me dit erg belangrijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Peter LMC »

Staat deze daarom te koop?
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Meine »

Over die "beste navigatie uit Duitse en Nederlandse tests", de Becker Transit 70 LMU wordt elders heel anders geoordeeld:

https://www.amazon.de/Becker-Navigation ... geNumber=1
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Richie »

Peter LMC schreef:Staat deze daarom te koop?
Stond...,ik heb 'm nu :-B
Ik hoop dat ik geen miskoop gedaan heb.
Eerdere Becker die ik had, heb ik een jaar of 10 geleden gekocht, maar was na een jaar (of 2?) niet meer te updaten. Slechte zaak, maar die werkt nog steeds 100% (minus die updates dan).
Intussen Sygic (op tablet) en Tom Tom (op Samsung Note 2) in gebruik, maar mijn Becker vond ik altijd nog het snelst en fijnste werken.
Vandaar dat ik deze nu heb overgenomen van genoemd forumlid.
Hij gaf wel 30 jaar garantie :mrgreen:
Ach weet je, pech kan je altijd hebben: laten we hopen dat ik een keer mazzel heb :angel:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?



Bericht door Bob Diesel »

En wat doe je met die oude Becker
Die generatie,s waren volgens mij ook te verbouwen :wink: updaten
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie